Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BusyMissy

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 18:12

Gave plaatjes weer SV. Ik vind zo'n heuvel met mul zand er al ontmoedigend uitzien, haha.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 18:16

Wauw SV!! Een vriend van mij zou die ook lopen, wat een heerlijke plaatjes en wat een prachtig uitzicht :)

Vandaag de tweede keer op de nieuwe mtb, deze keer de 25 km 10 minuten sneller gefietst. De nieuwe fiets geeft zoveel vertrouwen! Morgen weer lekker lopen.

Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 18:28

Mooie stalen ros, lies! En een mooie omgeving, geen straf om zo’n eind te fietsen zo.

Ik loop ook nog lang niet in de korte broek. Misschien vanaf een graad of 15 met weinig wind. Veel te koud nu nog. :brr:

Gave trail, SV! Wat een leuke naam ook. :))

Super dat het zo goed gaat, BusyMissy!

Hopelijk hoor je dinsdag meer, Koekie.

Hoe is je trail gegaan, Leonie? Klinkt als een pittige week.

Soms zit een zone 2 er niet in, Montana. Ben je zelf verhuisd, of heb je iemand geholpen?

Dat ziet eruit als een heerlijke wandeltocht, Danseresje, ondanks de koude wind. Wat een afstand weer!

Mooi wat kilometers weer, Samantha. Hoe gaat het nu met je blessure?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 18:29

Ik loop echt in een lange broek met dit weer hoor. En soms zelfs een bikershort als onderbroek er onder.

SulikoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 18:48

Ik heb al een paar keer in korte broek gelopen! Zodra het boven de 3 graden is met weinig wind, vind ik dat prima te doen en loopt toch zoveel lekkerder dan een legging :D

Ik vond de Maurten met cafeïne wel een beetje raar bitter, maar ging er echt goed op tijdens de 50 km, gaf een enorme energieboost haha! En mijn maag vond ze ook prima. Die zonder cafeïne vind ik heel neutraal qua smaak en goed te doen. De textuur is even wennen, maar mijn lichaam vindt ze echt top, bij andere gelletjes blijft het een soort russian roulette of uitloopt in kotsmisselijk worden en dat risico wil ik niet altijd nemen. En de fruitgelletjes van bye! nutrution vallen ook goed, die zijn ook wel lekker en niet zo mierzoet.

Laura, ah oké! Dan heb ik niets gezegd! Je verhaal las even alsof je na er kort op gelopen te hebben, de klachten al niet passend vond. Hopelijk worden ze dan nu op de goede manier aangepast!

Puera, fijn dat het goed gaat! Mooie afstanden ben je ook aan het lopen zo!

Samantha, dat is vervelend, klinkt alsof je gekomoot bent, die heeft er wel eens een handje van je op niet bestaande paden te sturen. Maar super dat je 23 kilometer hebt gelopen, geen last gehad van je blessure, ook niet erna?
Ik gebruik de fruitreepjes wel ipv gelletjes, omdat ik het daar dus beter op doe, maar heb ook tailwind in mijn water voor alle andere stoffen die je nodig hebt.

Lies, wat een blauwe lucht! En mooie fiets hoor :D

Danseresje, dan kan ik het me heel goed voorstellen dat het interessant is! Voor mij met mijn scheefheid gewoon niet weggelegd, ondanks dat ik ook een data-nerd ben. :')
Die oostenwind van afgelopen dagen is pittig, maar ziet er wel uit als een mooie wandeling!

M_ontana, boekje lezen in het park is wel meer ontspannen voor zone 2 dan liggen op een fietspad :D

SV, jouw zaterdag klonk echt heerlijk, ik ben jaloers :+
En ziet eruit als een fantastische trailrun, wat een prachtige omgeving zeg! Met een heerlijk zonnetje ook nog. Prachtige foto, die met de schapen.

Leonie, heel benieuwd hoe het gegaan is! Van wat ik op garmin zag ging het volgens mij wel goed :D

Koekie, klinkt alsof je goed bezig bent binnen de vage beperkingen die je nu (hopelijk maar even) hebt! Hopelijk snel meer duidelijkheid.

BusyMissy, wat fijn dat het opbouwen zo goed gaat!

Dit is niet mijn week qua lopen. Sinds afgelopen weekend enorm verkouden, dacht even ziek te worden, maar toch niet doorgezet. Wel nog steeds wat moe en wattig. Vorige week zondag een rare misstap gemaakt, struikelde met links en ving mezelf op met rechts. Maar dat opvangen gaf een hele rare doffe pijnscheut vanaf mijn voet door mijn knie en bovenbeen naar mijn heup. Sindsdien zit mijn rechterheup vast en blijft dat been raar voelen, licht dof ongemak en alsof de coördinatie niet lekker is. Lijkt nu wel wat beter te gaan, maar heb alle loopjes korter gehouden en wat meer rust genomen. Afgelopen maandag wel 13 km gelopen met 206 hoogtemeters, dat was leuk, maar zwaar. Afgelopen donderdag een snellere 7 km die ook niet helemaal vanzelf ging en gister op werk 7,5 km, die ging al wel beter, maar hartslag was torenhoog. We zien wel wat komende week brengt. Misschien dat ik wel even langs mijn fysio ga om mijn heup los te maken, denk dat er daardoor een zenuw niet helemaal lekker zit waardoor het zo raar voelt in mijn hele been, zit echt alle kanten op te yoga-en en te foamrollen voor die ene goede plop, maar hij wil niet. :')
Afbeelding

En ik kan er weer even tegenaan met de tailwind :D SV had mij een jaar geleden proefverpakkingen gestuurd en sindsdien gebruik ik het, heb ongeveer een jaar met die grote verpakkingen gedaan. De mandarin vind ik heel fijn, lekker en subtiel, maar ben nieuwsgierig naar alle smaakjes, dus een starterspack van alle smaakjes gehaald. De recovery mix vind ik ook top, doordat ik vaak moeite heb met genoeg eten na een lange run, dan weet ik in ieder geval dat alles weer een beetje is aangevuld.
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 18:54

De recovery vind ik zelf niet zo fijn, ik krijg er oprispingen van naderhand.
Mandarijn heb ik ook een grootverpakking van staan, die is bijna op en nu ga ik over op berry en dauwalter melon. Mijn vriend heeft altijd lemon.
En ik heb altijd wel een paar van die kleine sticks van verschillende smaken liggen om mee te nemen als we een weekend weggaan om te trailen.
Mijn bestelling kwam van de week binnen.

Afbeelding

Slim dat je even rustig aan doet met je heup, fysio is altijd een goed idee als het vreemd blijft aanvoelen.

Ik doe komende week ook iets kortere loopjes en als de gezondheid van ons beiden goed blijft gaan, willen we zaterdag een dertiger met hoogtemeters lopen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 19:06

Leuk, ik ben ook wel benieuwd naar tailwind!

Wat vervelend van je heup zeg. Dat het niet los plopt herken ik wel ja. Hopelijk gaat het snel beter.
Ja ik heb hetzelfde met Maurten, dus ik blijf die maar gebruiken.

Lekker SV, mooie plaatjes weer! En inderdaad leuke naam voor de run.

Lekker gefietst lies, top!

Koekie, ook goed bezig. Hopelijk snel meer duidelijkheid.

Blessure lijkt iets minder heftig. Maar voel het nog wel continu. En dus niet specifiek met lopen maar ook met zitten of liggen of wandelen.
Morgen naar die sportarts.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 19:31

Ik heb de berry getest van SV, die was goed te pruimen.
Recovery mix zal ik ook eens naar kijken.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 19:36

Lieve mensen! Even een hyper ego post
Heb de hele tijd meegelezen, maar kwam niet aan posten toe :o

Vandaag de Groet uit Schoorl 10km gelopen.
Gisteren voelde ik mijn lies weer verstrakken >;)
Bilspier was pijnlijk (als ik eraan zat, niet met bewegen) dus ik kneep m best.
Heb die spier gemasseerd en rustig aan stretchen

Met mijzelf af gesproken dat ik de run als training zou benaderen en als het niet zou gaan dat ik eruit zou stappen.

Je moest van te voren je geschatte eindtijd aangeven en ik had toen voor ogen om met een 60 min schema te gaan trainen (voor dé Lies ;-) ) ik zag dat ik 1 uur 5 had opgegeven en was ingedeeld in het eerste startvak na de prof runners :=
Ik vragen waar je moest gaan lopen als je langzamer was, ben dus rechts gebleven.
Heb 10 minuten rustig aan gedaan en toen alle onderdelen van mijn lijf zich koest hielden ben ik (net als in mijn langere run trainingen ) tempowisselingen gaan doen op muziek en dat ging heerlijk
Heb onderweg nog wat foto’s gemaakt

Afbeelding
Afbeelding
Misschien als ik dat niet had gedaan, was ik binnen een uur binnen geweest _O-
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb genoten! En heb weer wat vertrouwen in m’n lijf

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 19:50

Puera heb mn ouders geholpen met verhuizen! Ik kan zelf gelukkig nog 2,5 jaar blijven wonen waar ik nu woon :Y)

Ziet er mooi uit SV!

Hopen op goed nieuws bij de sportarts morgen dan Samantha, wel balen dat je het nog continue voelt…

Klinkt als een succes Sall! Genieten blijft het belangrijkste in mijn ogen :)

Ik loop met dit weer nog in een lange broek maar het waait bij mij ook een beetje viezig al de hele week helaas. Ik ben trouwens juist erg fan van de gelletjes van Maarten! Ook de repen overigens, voor tijdens het fietsen. De structuur van deze gelletjes krijg ik beter weg dan die van andere en vind de smaak ook wel prima.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 19:53

Sall wat superfijn! Wat sta je vrolijk op de foto.
Knappe tijd en hopelijk blijft je lijf nu meewerken.

Samantha ik kan je een proefstick sturen, dan moet je je adres even pb-en.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 20:31

Goed bezig hoor BusyMissy, 5 km met nog maar een wandelpauze! +:)+

Tiggs nee ik ben een echte koukleum. Het was vandaag hier zo'n 1.5 - 2 graden (en grijs grijzer grijst |( ) en ik liep met een dunne long sleeve, een suuuper dun jasje en uiteraard lange tights. En een hoofdband, en de eerste 2 km met handschoenen aan :D Toen ik nog in NL woonde liep ik ook heel lang door in korte broek enzo, nooit speciale winterkleding of handschoenen aan, maar hier is de winter zo lang dat je er toch een soort van aan gewend raakt om je warm aan te kleden. Het is niet zo als in NL dat het even een paar weken koud is en het gewoon daar door heen bijten is. Het is hier minstens 4 maanden koud :') Zeker een koud hoofd heb ik heel snel en ik kan daar zo'n pijn van krijgen! Dus ik loop eigenlijk van oktober tot ehm eind maart ofzo met een hoofdband om :o

Prachtige foto's SV! Echt zo mooi zulke vergezichten over de heide!

Suliko vervelend van je heup, hopelijk kan de fysio het wat fixen. Niks is zo vervelend als je voelt dat er wat vast zit, maar het niet los komt. %)

Sall wat fijn dat je lichaam zich koest hield :D En een superleuke foto en mooie tijd! Volgende keer haal je 'm makkelijk onder het uur :D

Ik heb eerder vandaag weer een heerlijke 'long run' gelopen van 9 km. Op de heenweg over wat meer ongelijke trails en daarna lekker relaxed afsluiten met een stuk over een van de grotere en fijnere gravel roads, op de heenweg echt goed gefocussed op de HR laag houden zelfs op de wat uitdagendere stukjes, en daarna op weg naar huis lekker door lopen en toen was ik opeens ook al heel snel weer thuis. Altijd fijn als het voelt alsof je loopje zo over is, ipv dat je echt elke 100 m op je horloge zit te kijken :D Uiteindelijk 9 km geworden in iets meer dan een uur met een gemiddelde HR van rond de 145, echt dik tevreden :D Volgende week doe ik even een herstelweekje en daarna toch echt weer de 10 km aantikken! Wihoo *\o/*

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 20:47

Goed bezig! Je gaat lekker vooruit.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 20:50

Iets te veel om op m’n telefoon op te reageren, maar wat de broek betreft: ben voor lang gegaan, maar op de beschutte stukken zou kort voor mij ook prima kunnen vandaag.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:04

Thanks SV :) Ik vind het super interessant om te merken dat ondanks dat ik al zeker 4 jaar niet actief, waarvan twee jaar echt helemaal niet hardlopen, de conditie toch weer heel makkelijk terug komt nadat ik weer in het ritme zit. M'n lichaam pakt het allemaal echt super op en de interval trainingen gaan me makkelijk af. Ik wist wel dat je lichaam zich makkelijk herpakt als je al eerder hebt hardgelopen en jezelf actief houdt, maar ik sta er zelf ook een beetje versteld van hoe goed het me allemaal af gaat. We zullen zien hoe lang het zo door blijft gaan :D

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:17

Tiggs schreef:
Loopt er alweer iemand in korte broek? Ik vond het donderdag best warm, dus twijfel nu.

No way _O-

Spannend koekie! Wel fijn dat je opzich goed kan lopen maar niet fijn dat het nog steeds niet goed is. Hopelijk krijg je dinsdag wat antwoorden.

Ziet er top uit SV! Beter weer ennuh, betere ondergrond. En we hebben nagenoeg precies dezelfde afstand gelopen vandaag! Heel grappig. Die heuvel ziet er top uit! ZO leuk ook dat je het samen kan doen.

Lies weer lekker op de fiets <3

Soms wil het even niet Suliko maar klinkt als misschien beetje overbelast of idd misschien even langs de fysio. En die tailwind collectie :')

Wat goed Sall! Goed gedaan zo en wat zonde van die 10 seconde :Y) Maar dan weet je dat het dus prima kan! Heerlijk eplaatjes ook en super leuke foto van jouzelf.

Ja Piekosjj je bent er bijna! Lekker bezig ook.

Nou ik werd vannacht ongesteld en voelde me vanmorgen honds beroerd. Stond in twijfel wel of niet gaan. Maarja wat had ik te verliezen? Dus pijnstiller erin en in de auto gestapt.
Eenmaal daar voelde ik me iets beter (had nog wel een deja vu toen ik een ANWB busje zag rijden :') ) en ben ik gestart met het motto, we zien wel.
Eenmaal aan het lopen nam mijn lijf het over en ging het prima. En wat zijn trail mensen toch leuk :D Zo gezellig! Met heel wat mensen geklets maar uiteindelijk heb ik de hele trail met 1 man gelopen die de regio goed kende en hebben we lekker lopen kletsen. En ik kwam over de finisch als eerste vrouw (Zonder tijdsregistratie).
Hoewel ik meestal in het bos loop, was dit echt next level. Recht over de hei, de graspollen, door takken, over bomen, door de modder, mul zand en heel heel veel water. De zeldzame stukjes gewoon vlak pad waren mijn knieën en enkels dankbaar. Door prachtige stukken gelopen en genoten van de natuur. De kilometers vlogen voorbij en ik was vergeten te eten. Dat zorgde voor een flinke dip bij de 12 km maar na een snelle jelle was ik weer helemaal oke _O-
Zo rond de 20km werd het mega druk omdat de 16 daar samenvoegde en de wandelaars die vooruit waren gelopen daar ook allemaal liepen. Dat was wel bloed irritant want dat was allemaal single track waar je eigenlijk gewoon niet kon inhalen. Verder was het echt prima georganiseerd en kreeg je achteraf een lekkere kom ewrtensoep. :Y)
Ik was wel echt vermoeid naar het einde toe maar vind het toch bzijonder hoe je lijf in staat is om te presteren wanneer je dat vraagt. Ook al voel je je niet goed, ook al ben je moe, toch kan dit gewoon! Ik begon overigens wel met een hartslag van 130 :7
Ik heb vandaag mijn langste afstand ooit gelopen (was HM) en mijn langste tijd ooit gerend (was 1:56). Op naar nog vele nieuwe records in de komende 2 maanden *\o/*
Ongeveer 3 km was dit... bevroren voeten!!!
Afbeelding
Zij probeerde eromheen te lopen maar eindigde net als ons, zeiknat tot over de knie
Afbeelding
Alle aanduiding was gedaan met groene spuitbus en zaagsel op de grond.
Afbeelding
Een goed pad! En mooi <3
Afbeelding
Je ziet het niet mega goed maar dit was echt hobbel de bobbel zoals ik denk 70% van de route
Afbeelding

Afbeelding
ik had het wel zwaar volgens de statistieken. Voelde niet zoo zwaar eerlijk gezegd.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 09-02-25 21:23, in het totaal 4 keer bewerkt

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:19

Super Sall, een hele mooie tijd! Mooie foto’s en wat sta je er leuk op!

Lekker, Piekosjj!

Hè wat vervelend van je heup, Suliko. Hopelijk kan de fysio je helpen.

Super gedaan Leonie! Daar stond nog wel aardig water zo te zien.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 21:24

Hee grappig, dezelfde afstand inderdaad. Lekker fris zo door het water en het ziet eruit als een prachtige route. Heel sterk gelopen zo je eerste halve. En ik vind je statistieken wel meevallen hoor! Ziet er heel netjes uit juist.
Mijne waren dramatischer.

Afbeelding

Maar mijn hoogteprofiel zag er denk ik ook iets anders uit.

Afbeelding

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:38

Dankjewel. Haha ja ik had bevroren voeten! En telkens als je weer beetje gevoel terug had, moest je weer door het water. :')
Mijn hoogtemeters waren 40 _O- := . De ondergrond opzichzelf was uitdaging genoeg moet ik zeggen. Was echt veel technischer en lastiger dan ik normaal in het bos loop. Veelal omdat het gewoon geen paden waren maar gewoon echt stukken letterlijk recht door het bos en de hei. :+
Vermoedelijk omdat je anders echt moest gaan zwemmen, alsdus de man met wie ik liep die van de organisatie was.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 22:05

Zo Leonie wat goed gedaan zeg, topper! En die foto dat je in het water staat, ik voel het vanachter m'n beeldscherm _O- Jeetje wat erg zeg zo veel water :')

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 00:00

Ik zou vandaag de halve coast marathon lopen. Mijn eerste halve marathon. Ik voelde mij echter de hele week al niet heel fit.
Op het laatste moment mijn startbewijs omgezet naar de tien en die ging prima

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 00:20

Wat hebben jullie allemaal goed gelopen!

Gefeliciteerd met de preststies. :D

Ik heb vooral bijgelezen dit weekend en na gisterochtend niet veel actiefs meer gedaan. :')

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 07:37

Jammer dat je niet fit genoeg was, LMM. Fijn dat de 10 km wel goed ging.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 07:48

Goedemorgen! Ik ben totaal niet bij :o
Het blijft lekker druk en een korte maar zeer heftige buikgriep gooide afgelopen week wat roet in mijn planning :roll: Mijn man kwakkelt na spit al 3 weken met griepklachten, dus het het gaat lekker :D

Afgelopen zaterdag toch van start gegaan bij de RFR Ommerland samen met mijn zusje en uiteindelijk de geplande afstand heel rustig uitgelopen, of het verstandig was weet ik niet, maar het was prachtig en gezellig :))

Donderdag vertrekken we voor een weekendje Eifel, hoop dat mijn man genoeg is opgeknapt zodat we weer eens samen kunnen lopen.
Ik vind het nog steeds fantastisch loopweer, ik heb niet zoveel last van de kou gelukkig.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 08:03

Toppie Ninus! Beterschap voor je man, hopelijk knapt ie snel op en kunnen jullie samen genieten in de Eifel.