Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:29

Ik vindt ook logische keuze.
Want om 1 kwetsbare persoon te kunnen beschermen moet je wel 10 tot 15 mensen vaccineren waar die persoon allemaal contact mee heeft wilt het effect hebben. Terwijl je ook de kwetsbare persoon zelf kunt beschermen door die te vacineren.

Ook vermoed ik dat veel jonge gezonden mensen helemaal niet zitten te wachten op het vaccin. Het virus heeft nauwlijks risco's voor hem, risco's van zo snel ontwikkelde vaccin is eventueel wel groter. Ook is kans groot aanwezig dat die al resistent zijn tegen vaccin.

Zelf vraag ook af hoe zinvol is als ze straks gaan vaccineren wat pas over maand bescherming geeft. het is dan notebene al bijna lente waardoor virus seizoen alweer op zijn retour is.

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:45

Hier relatief jong en gezond, maar kom maar op met die spuit hoor. Die zet je niet enkel voor jezelf, maar ook voor degene om je heen.

En na de lente/zomer komt het net zo goed anders weer terug. Dat zie je nu toch ook.. dus ja vaccineren nu is zinvol voor later.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:55

Jessix schreef:
Inderdaad de thuiszorg is ook echt een risico. Mijn oma krijgt meerdere zorg momenten en heeft steeds verschillende mensen per dag aan haar bed staan. Deze medewerkers zien elke keer 19 andere cliënten, allemaal risicogroep. Om oma zo min mogelijk bloot te stellen aan steeds wisselende contacten ziet ze haar familie nu dus niet. En dat is prima zo hoor, maar ze ziet dus meer mensen per week dan menig ander.

Zal per instelling verschillen. Bij ons proberen we zo min mogelijk verschillende medewerkers per client in te zetten. We dragen een mondkapje en zo nodig handschoenen en wassen voor en na de zorg onze handen. Bij de minste of geringste klacht moeten wij ons testen. Spul ligt op kantoor. En later dan nog via de ggd. Eerder gaan we niet aan het werk. Verkoudheidsklachten? Dan ook nog handschoenen aan. Zorgmomenten houden we kort. We vragen bij binnenkomt of clienten een snotneus of klachten hebben. Zo ja, dan vragen we ze om zich te laten testen en tot de uitslag er is, komen wij niet of in beschermende kleding. 2 gehad die niet wilde testen want " het was maar een verkoudheid". Helaas, dan komen we niet tot het over is. Kozen snel eieren voor hun geld en lieten zich testen. 1 had er toch corona..
Huisarts waarschuwen ons ook regelmatig wanneer clienten van ons mogelijk corona gerelateerde klachten hebben. Zij vragen dan een test aan en raden ons dan aan om tot de uitslag weg te blijven bij client. Als dat natuurlijk verantwoord is)
De kans dat we zo een client besmetten is zeeeer klein. We hebben zo vanaf mei dus ook geen clienten met corona die aan ons gerelateerd/ via ons besmet zijn. De keren dat er iemand besmet was dan was dit door familie/bezoek.

Ik vind dat ze eerst de risico groepen moeten vaccineren. Bijv Risico groepen die nu thuis wonen en thuiszorg krijgen.net als bij de griepspuiten. Als die mensen gevaccineerd zijn dan hebben ze nog nauwelijks kans om ziek te worden en dan geeft het ook minder risico als ongevaccineerde familieleden/zorg enz langs komen. Ben je risicogroep/bang dat je besmet raakt? Dan heb je ook een eigen verantwoordelijkheid
en laat je je vaccineren. Wil je dit niet? Dan accepteer je dat je ziek kan worden. Want wij kunnen ons wel laten vaccineren maar dat betekend niet dat we geen corona mee kunnen nemen. Is trouwens nog helemaal niet duidelijk maar zo werkt het bij de griepspuit wel. Met griepspuit kan ik alsnog griep krijgen maar dat zal zich bij mij waarschijnlijk uiten in verkoudheidsklachten. Maar met deze klachten kan ik wel weer de ongevaccineerde client infecteren die er vervolgens wel griep van krijgt. En waarschijnlijk werkt dit ook zo met corona. Dus zou zeggen, eerst de kwetsbaren.
Niet alle verantwoordelijkheid maar bij de zorgmedewerkers leggen. Want dat zie ik nu vaak gebeuren en dat vind ik niet fair. Ik werk in de wijkverpleging en bijna alle clienten krijgen dagelijks bezoek van familie, buren, vriendinnen enz. Zonder mondkapje, afstand enz.
Alles wordt bij ons neer gelegd. Wij moeten ons vaccineren om ze te beschermen want "door ons lopen ze risico,", als ze besmet zijn geraakt dan moet het vast van ons afkomen omdat wij "overal" komen enz. ze hebben niet in de gaten hoeveel bezoek ze over de vloer krijgen die later gewoon weer in de supermarkt rondhangt.Uitzonderingen zoals je oma daar gelaten.
Maar heb bijv tijdens griep en nu tijdens corona al een aantal clienten gehoord die vonden dat wij ons moesten enten om hun te beschermen maar zelf namen ze " die rotzooi" niet o.dat ze het nog niet vertrouwde
Tja, maar wij moeten "die rotzooi" wel nemen om jou te beschermen? zo werkt het niet. Zelf het niet willen nemen, dan ook de risico's aanvaarden.

Er wordt naar ons gekeken, wij moeten ons laten vaccineren want dat zijn wij de kwetsbaren verplicht enz.

Maar er zijn ook veel zorgmedewerkers die zich nu gedwongen voelen. Proefkonijntje voelen. Helemaal niet met middel van Pfizer gevaccineerd willen worden. Want dat middel is dan wel jaren bekend in de oncologie, maar is pas nu voor het eerst voor een vaccin gebruikt. Het kan nu op duizenden mensen getest zijn maar dit zegt weinig over de lange termijn. Ze weten niet of het echt gaat werken, hoe lang, of je corona nog door kan geven enz.
Dus ja, kan in die zin heel goed begrijpen dat zorgpersoneel niet staat te trappelen om iets te nemen waar weinig over bekend is. Die zich (nu) nog niet willen laten vaccineren maar wel allemaal verwensingen naar hun hoofd krijgen want nu zijn ze ineens niet geschikt voor hun werk omdat ze hun verantwoordelijkheid niet nemen enz.
Vind het nog altijd een vrijwillig iets.
Net als bij de griepvaccinaties

Ik ben voor eerst de kwetsbaren in verpleeghuizen en thuis en personeel van ziekenhuizen en verpleeghuizen de mogelijkheid geven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:56

Ik laat mijzelf vaccineren, niet alleen omdat ik risicogroep ben en mijzelf wil beschermen maar ook mijn kwetsbare naasten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:57

In Duitsland zijn eigenlijk de skigebieden dicht en zijn ze in lockdown, maar er stond kilometers lange file en alle parkeerplaatsen waren vol zodat auto‘s zelfs langs de straatkant stonden. Blijkbaar zijn de Duitsers het inmiddels ook zat met hun regels.
Nou zie ik nog altijd niet de directe risico‘s als je niet in een groep gaat, maar de politie was not amused.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 02-01-21 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:58

Het is voor iedereen natuurlijk een keuze. Ook iemand met een kwetsbare gezondheid mag het vaccin weigeren.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:58

België regio Baraque Fraiture hetzelfde....ook vele buitenlanders incl campers.

Hebben ook alles afgesloten. Niet vanwege vele mensen, wel vanwege de auto s die via de oprit tot op de snelweg (!) stonden.
Laatst bijgewerkt door Getup op 02-01-21 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:59

Sizzle schreef:
In Duitsland zijn eigenlijk de skigebieden dicht en zijn ze in lockdown, maar er stond kilometers lange file en alle parkeerplaatsen waren vol zodat auto‘s zelfs langs de straatkant stonden. Blijkbaar zijn de Duitsers het inmiddels ook zat met hun regels.

Volgens mij zijn de Duitsers dat al langer. Ik ben in de zomervakantie een aantal keer in Duitsland geweest en eind september/begin oktober ook. Vlak voor de strengere maatregelen.
Toen hadden steeds meer mensen het mondkapje af in de winkel, steeds minder afstand terwijl dat in juli nog helemaal niet zo was.
Eigenlijk een gevolg wat je in ieder land ziet.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 02-01-21 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:59

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:01

Zeker. Dat vindt ik zelf ook het mooie. Maak gewoon voor iedereen het vaccin beschikbaar zodat ieder zelf een keuze kan maken. En ook na vaccin mag men zelf kiezen om nog steeds afstand te houden of niet. Net waar men het prettigst bij voelt.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:03

idinn schreef:
Hier relatief jong en gezond, maar kom maar op met die spuit hoor. Die zet je niet enkel voor jezelf, maar ook voor degene om je heen.

En na de lente/zomer komt het net zo goed anders weer terug. Dat zie je nu toch ook.. dus ja vaccineren nu is zinvol voor later.

Dat is net wat nog niet geweten /bewezen is
Het enige wat nu vaststaat is dat de kans dat je ( erg ) ziek wordt minimaal is maar niet dat je niet besmettelijk meer zou zijn

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:04

pien_2010 schreef:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b0b75b47/

Een interessant artikel van de volkskrant over de feesten in Frankrijk en Spanje.

Had ik gelezen.
Je kunt ook anders stellen. Hoe kan zijn dat de overheid al tijd vaalt om een corona proof alternatief feesten op te zetten?

Het zou bij prima kunnen een feest in buitenlucht met mondkapjes op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:04

Die boete had wel wat hoger gemogen. En tenenkrommend: bittere noodzaak, een feestje was al zo lang geleden. Ga je dood schamen... een feestje is echt essentieel als mensen dood gaan door een pandemie. Als dat familie van mij was, hoefde ik ze niet meer te zien. Duidelijk wat je waard bent voor zo iemand, niks.. geeft niks als je door zo iemand op de IC terecht komt, ze hadden dat feestje zo nodig :roll:

Blussem.. nee dat kan niet.. want mensen vergeten spontaan afstand te houden in zo'n setting.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:05

Tieme schreef:
Jessix schreef:
Inderdaad de thuiszorg is ook echt een risico. Mijn oma krijgt meerdere zorg momenten en heeft steeds verschillende mensen per dag aan haar bed staan. Deze medewerkers zien elke keer 19 andere cliënten, allemaal risicogroep. Om oma zo min mogelijk bloot te stellen aan steeds wisselende contacten ziet ze haar familie nu dus niet. En dat is prima zo hoor, maar ze ziet dus meer mensen per week dan menig ander.

Zal per instelling verschillen. Bij ons proberen we zo min mogelijk verschillende medewerkers per client in te zetten. We dragen een mondkapje en zo nodig handschoenen en wassen voor en na de zorg onze handen. Bij de minste of geringste klacht moeten wij ons testen. Spul ligt op kantoor. En later dan nog via de ggd. Eerder gaan we niet aan het werk. Verkoudheidsklachten? Dan ook nog handschoenen aan. Zorgmomenten houden we kort. We vragen bij binnenkomt of clienten een snotneus of klachten hebben. Zo ja, dan vragen we ze om zich te laten testen en tot de uitslag er is, komen wij niet of in beschermende kleding. 2 gehad die niet wilde testen want " het was maar een verkoudheid". Helaas, dan komen we niet tot het over is. Kozen snel eieren voor hun geld en lieten zich testen. 1 had er toch corona..
Huisarts waarschuwen ons ook regelmatig wanneer clienten van ons mogelijk corona gerelateerde klachten hebben. Zij vragen dan een test aan en raden ons dan aan om tot de uitslag weg te blijven bij client. Als dat natuurlijk verantwoord is)
De kans dat we zo een client besmetten is zeeeer klein. We hebben zo vanaf mei dus ook geen clienten met corona die aan ons gerelateerd/ via ons besmet zijn. De keren dat er iemand besmet was dan was dit door familie/bezoek.

Ik vind dat ze eerst de risico groepen moeten vaccineren. Bijv Risico groepen die nu thuis wonen en thuiszorg krijgen.net als bij de griepspuiten. Als die mensen gevaccineerd zijn dan hebben ze nog nauwelijks kans om ziek te worden en dan geeft het ook minder risico als ongevaccineerde familieleden/zorg enz langs komen. Ben je risicogroep/bang dat je besmet raakt? Dan heb je ook een eigen verantwoordelijkheid
en laat je je vaccineren. Wil je dit niet? Dan accepteer je dat je ziek kan worden. Want wij kunnen ons wel laten vaccineren maar dat betekend niet dat we geen corona mee kunnen nemen. Is trouwens nog helemaal niet duidelijk maar zo werkt het bij de griepspuit wel. Met griepspuit kan ik alsnog griep krijgen maar dat zal zich bij mij waarschijnlijk uiten in verkoudheidsklachten. Maar met deze klachten kan ik wel weer de ongevaccineerde client infecteren die er vervolgens wel griep van krijgt. En waarschijnlijk werkt dit ook zo met corona. Dus zou zeggen, eerst de kwetsbaren.
Niet alle verantwoordelijkheid maar bij de zorgmedewerkers leggen. Want dat zie ik nu vaak gebeuren en dat vind ik niet fair. Ik werk in de wijkverpleging en bijna alle clienten krijgen dagelijks bezoek van familie, buren, vriendinnen enz. Zonder mondkapje, afstand enz.
Alles wordt bij ons neer gelegd. Wij moeten ons vaccineren om ze te beschermen want "door ons lopen ze risico,", als ze besmet zijn geraakt dan moet het vast van ons afkomen omdat wij "overal" komen enz. ze hebben niet in de gaten hoeveel bezoek ze over de vloer krijgen die later gewoon weer in de supermarkt rondhangt.Uitzonderingen zoals je oma daar gelaten.
Maar heb bijv tijdens griep en nu tijdens corona al een aantal clienten gehoord die vonden dat wij ons moesten enten om hun te beschermen maar zelf namen ze " die rotzooi" niet o.dat ze het nog niet vertrouwde
Tja, maar wij moeten "die rotzooi" wel nemen om jou te beschermen? zo werkt het niet. Zelf het niet willen nemen, dan ook de risico's aanvaarden.

Er wordt naar ons gekeken, wij moeten ons laten vaccineren want dat zijn wij de kwetsbaren verplicht enz.

Maar er zijn ook veel zorgmedewerkers die zich nu gedwongen voelen. Proefkonijntje voelen. Helemaal niet met middel van Pfizer gevaccineerd willen worden. Want dat middel is dan wel jaren bekend in de oncologie, maar is pas nu voor het eerst voor een vaccin gebruikt. Het kan nu op duizenden mensen getest zijn maar dit zegt weinig over de lange termijn. Ze weten niet of het echt gaat werken, hoe lang, of je corona nog door kan geven enz.
Dus ja, kan in die zin heel goed begrijpen dat zorgpersoneel niet staat te trappelen om iets te nemen waar weinig over bekend is. Die zich (nu) nog niet willen laten vaccineren maar wel allemaal verwensingen naar hun hoofd krijgen want nu zijn ze ineens niet geschikt voor hun werk omdat ze hun verantwoordelijkheid niet nemen enz.
Vind het nog altijd een vrijwillig iets.
Net als bij de griepvaccinaties

Ik ben voor eerst de kwetsbaren in verpleeghuizen en thuis en personeel van ziekenhuizen en verpleeghuizen de mogelijkheid geven.

Ik heb het nergens gehad over wie zich als eerst moet vaccineren. :)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:07

Getup schreef:
België regio Baraque Fraiture hetzelfde....ook vele buitenlanders incl campers.

Hebben ook alles afgesloten. Niet vanwege vele mensen, wel vanwege de auto s die via de oprit tot op de snelweg (!) stonden.

Snap sommige mensen echt niet ..hoe moeilijk is het om met een app of google mapps tiental km verderop de rust op te zoeken
Zoon heeft dat gisteren gedaan en geen mens of auto te bespeuren

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:09

In Los Angeles hebben ze ook uitbundig gevierd terwijl ze op dezelfde dag een record aan besmettingen hadden. Je ziet eigenlijk overal hetzelfde, een diepe krater tussen de mensen die voorzichtig en zijn en aan de andere kant de mensen die het niet boeit. Zelfs het nieuwjaarsfeest van Trump heeft gewoon plaatsgevonden (wel zonder Trump), over goed voorbeeld geven gesproken. Inderdaad zoals dat stuk in de Volkskrant schrijft.

Bevestigd voor mij enkel nog meer dat je gewoon moet proberen op jezelf te passen en niet moet verwachten dat een ander dat ook doet.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 02-01-21 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:11

Zie de discussie mantelzorg, zelfs.mijn man die echt mijn hulp is komt niet eerder aan de beurt..

Zonder hem.kan ik niets...
Bijna 70 dus hoop dat hij wel snel geënt wordt eerst hij dan ik....

En wat Femke zegt het is pas lijden als je het zelf lijden maakt...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:14

Blussem schreef:
pien_2010 schreef:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b0b75b47/

Een interessant artikel van de volkskrant over de feesten in Frankrijk en Spanje.

Had ik gelezen.
Je kunt ook anders stellen. Hoe kan zijn dat de overheid al tijd vaalt om een corona proof alternatief feesten op te zetten?

Het zou bij prima kunnen een feest in buitenlucht met mondkapjes op.

Blussem ik begrijp je vraag niet. Sorry.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:15

Sizzle schreef:
In Los Angeles hebben ze ook uitbundig gevierd terwijl ze op dezelfde dag een record aan besmettingen hadden. Je ziet eigenlijk overal hetzelfde, een diepe krater tussen de mensen die voorzichtig en zijn en aan de andere kant de mensen die het niet boeit. Zelfs het nieuwjaarsfeest van Trump heeft gewoon plaatsgevonden (wel zonder Trump), over goed voorbeeld geven gesproken. Inderdaad zoals dat stuk in de Volkskrant schrijft.

Bevestigd voor mij enkel nog meer dat je gewoon moet proberen op jezelf te passen en niet moet verwachten dat een ander dat ook doet.

Precies Sizzle, jij pakt precies hetzelfde uit het artikel als ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:18

Die boete van 135 euro...ik ken echt wel genoeg mensen die dan zeggen, dat risico neem ik (een kaartje voor een festival is zelfs nog duurder dan die boete). Ben benieuwd of ze dan minimaal getracked worden op hun quarantaine. Ben bang van niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:20

Ze zijn erg mild geweest. En waarom? Misschien omdat Macron zich erg veel zorgen maakt over de jongeren? Dat weet ik dus niet hé, maar ik vraag het me af.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:55

Dit vind ik nou weer echt erg, er is niet goed nagedacht over de 2e prik in de UK dus die wordt enorm uitgesteld (tot 12 weken) terwijl het onbekend is of dat werkt -O-
Net zo goed blijkt het dus door de plee gespoeld achteraf.
https://www.20min.ch/story/zweite-impfu ... 5420821366

Ik wil echt geen inenting als de 2e prik geen garantie is, daar werk ik niet aan mee :n

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:05

Zat er in. Beginnen terwijl je de boel echt nog niet op orde hebt, en dan maar hopen dat het goed gaat.
Zonde.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:06

En dus nog een reden om niet zomaar zo snel mogelijk die spuit er in te drukken, dan maar wat langer achter de geraniums met het Nederlandse beleid .

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:17

Precies wat bigone zegt roep ik al de hele tijd. Eerst die registratie op orde, dan vaccineren. Die ene week maakt geen bal uit, als we einde van de rit goed en zorgvuldig kunnen handelen.
Duitsland overweegt het ook al, ik weet niet waarom zij dat doen. En uit België hoor ik soortgelijke signalen komen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 02-01-21 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt