De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:09

Een goed punt wordt trouwens aangehaald in de mail die ik net van school krijg: (probeer) grootouders even niet de kinderen van school te laten halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:11

Winged schreef:
fjordjes schreef:
Hier iemand op het werk die met mondkapje rondloopt, (werk in de zorg) haar partner werkt ook in de zorg en die heeft koorts..

Dat snap ik dan dus niet... Beter blijf je dan even verstandig en thuis.

Mijn ouders, waarvan er 1 in de zorg werkt, zijn beiden zwaar verkouden. Beiden hebben het verzoek van hun werkgever gekregen om uit te zieken. Ook al hebben ze geen corona, beter even verstandig en zorgen dat wat je ook hebt je anderen niet besmet.

Ach, ze gebruikt in ieder geval mondkapjes waarvoor ze bedoeld zijn: voor mensen in de zorg en dan vooral om te voorkomen dat ze zelf ziektekiemen overdragen naar anderen.

Of je nu thuis moet blijven of niet als je in de zorg werkt en je partner is koortsig, is echt maatwerk. Daar kunnen wij niet over oordelen hier, want we weten niet welke klachten haar partner verder heeft, waar ze woont, waar ze geweest zijn, wat voor werk ze doet, welk type patiënten, soort patientencontact etc etc. Bedenk ook dat als iedereen in de zorg met een gezinslid met een snotneus, keelpijn of verhoging vandaag thuis gaat blijven, de hele zorg op zn gat ligt. Dus misschien maar niet te snel klaarstaan met een oordeel.

fjordjes

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:12

Het is ook niet zo zeer een oordeel maar zat gewoon even raar te kijken en je gaat toch automatisch denken wat als. En niet voor niets die mail gehad waarin staat dat we geacht zijn gewoon te komen werkenm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:13

Klopt, denk ook dat de praktijk moeilijker in elkaar zit.

Bij ons op school is de griep flink uitgebroken, op enkele dagen tijd is 40 % van de klas getroffen (en thuis). Toch blijven ouders etc gewoon verder werken, terwijl er dus wel een ziek kind thuis is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:13

Werken wij bij dezelfde organisatie? Hier ook (pas) gisteren de mail met beleid gehad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:14

Cer schreef:
Maar das gek want besmetting via geld kan niet, volgens het RIVM :"Kan het nieuwe coronavirus zich via geld verspreiden?
De kans dat mensen besmet raken via geld is erg klein.
De kans is idd klein, maar niet onmogelijk.
Als iemand net in zijn hand geniest/gehoest heeft en hij pakt daarna geld uit zijn portemonnee en iemand anders pakt dat aan en wrijft vervolgens in zijn ogen kan er een overdracht plaatsvinden.

Maar hetzelfde geldt voor de pinautomaat waar je de knopjes aanraakt....
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 11-03-20 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:15

Ik had een maandje geleden vakantie geboekt met de trein, bewust extra betaald zodat ik kan annuleren t/m 1 dag voor vertrek. Verder ook nog geen hotels en dergelijken geboekt, dus wij kunnen het nog afzeggen gelukkig. Wel super balen voor de mensen waarbij dat niet meer kan zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:15

fjordjes schreef:
Het is ook niet zo zeer een oordeel maar zat gewoon even raar te kijken en je gaat toch automatisch denken wat als. En niet voor niets die mail gehad waarin staat dat we geacht zijn gewoon te komen werkenm

Ik doelde ook niet op jouw post hoor. Wel op de reactie van Winged. ;)

Hebben jullie op het werk iemand waarbij je terecht kunt met vragen over dit onderwerp?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:16

safina schreef:
fjordjes schreef:

Hebben jullie op het werk iemand waarbij je terecht kunt met vragen over dit onderwerp?

Nee, er worden wel dagelijks updates gegeven op intranet om 10.00 u.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 10:16

Ik zag vannacht een interview van de BBC, daarin werd gesteld dat het sterftecijfer in Italië zo'n 6% bedraagt en dat 10-15% van de mensen ernstige tot zeer ernstige klachten heeft (en dus moet worden opgenomen). De gezondheidszorg staat daar zeer onder druk. En aangezien Italië zo'n twee weken op ons voorloopt.. Ben heel benieuwd waar dit naar toe gaat.

Qua festivals, Kingsworld is al afgelast. De rest zal nog wel volgen denk ik. Wat dat betreft vind ik het onvoorstelbaar dat Indoor Brabant wel door gaat.. Verplaats het dan gewoon.

DubbelFun

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:17

Was verplaatsen maar zo 'gewoon'.....
Ik denk dat aflassen simpeler is (en veiliger).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:19

Verplaatsen zal wellicht niet zo makkelijk gaan?

Ik ben iig blij dat de KNVB een keer wel aan supporters denkt. De organisatie gaf aan dat ze zoveel mogelijk willen verplaatsen ipv zonder publiek te gaan spelen. En het risico voor spelers en staf blijft anders natuurlijk ook aanwezig

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:22

Bubblewrap schreef:
Wat me in dit topic opvalt zijn de 'bronnen' van nieuwssites.
Ik kan iedereen aanraden om de berichtgeving van het RIVM en de GGD's/veiligheidsregio's te volgen. (En minder aandacht te geven aan artikelen van bijvoorbeeld de telegraaf.) Daarnaast is informatie van bijv de WHO ook betrouwbaar.

Hier een interessante periode. Als Corona binnen het bedrijf waar ik stage loop uitbreekt, dan kan het zijn dat ik mijn afstudeeropdracht niet volledig kan uitvoeren.

Hier kan ik me volledig bij aansluiten.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:23

Tancreda4 schreef:
Hoe gaat het nu in andere Europese landen eigenlijk? Is dat vergelijkbaar met ons, gaat het bij ons sneller of minder snel tov andere landen? (anders dan Italië)

In Duitsland hebben we volgens de officiële websites 1,543 patiënten, 18 zijn gezond verklaard en 2 zijn overleden. Er zijn een aantal scholen dicht in mijn omgeving (Koblenz/Rheinland-Pfalz) en in Koblenz zelf zijn er tenten opgezet waar mensen terecht kunnen voor een test zodat ze niet naar het ziekenhuis of de huisarts moeten. Er worden nu ook artsen ingezet die op huisbezoek gaan om mensen daar te testen. Ik heb ook gelezen dat er een plek is waar een soort drive-in is voor het testen, hier hoeven mensen niet eens uit de auto te komen.

Verder zijn evenementen met meer dan 1,000 personen momenteel niet toegestaan in veel deelstaten en worden er enkele voetbalwedstrijden zonder publiek gespeeld.

Het Duitse equivalent van het RIVM is het Robert Koch-Institut en zij doen ook het grootste deel van de persconferenties. De algemene berichtgeving is hier heel duidelijk en niet tegenstrijdig, vind ik.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:23

DubbelDun schreef:
[De kans is idd klein, maar niet onmogelijk.
Als iemand net in zijn hand geniest/gehoest heeft en hij pakt daarna geld uit zijn portemonnee en iemand anders pakt dat aan en wrijft vervolgens in zijn ogen kan er een overdracht plaatsvinden.

Transacties onder de 20 euro kun je contactloos betalen, dan hoef je in elk geval niet met je vingers op die knopjes.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:24

Ze gingen nu toch ook het aantal bekend maken dat beter was geworden?lijkt me een goed idee

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:25

elnienjo schreef:
DubbelDun schreef:
[De kans is idd klein, maar niet onmogelijk.

Transacties onder de 20 euro kun je contactloos betalen, dan hoef je in elk geval niet met je vingers op die knopjes.

Niet altijd. Je moet na zoveel transacties je pin ter bevestiging intoetsen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:25

Magrathea schreef:
Winged schreef:
Grappig trouwens dat er met vakanties wordt gereageerd als 'ja ikke ikke ikke' en dat het met festivals is 'hopen dat het doorgaat'. :=

Sorry? :o dat zijn toch wel twee heul verschillende dingen met totaal andere risicos. Daarbij, als het niet doorgaat is dat ook maar zo, ga ik verder geen heisa om maken :o

Naar mijn idee is een festival groter risico dan een vakantie. Iig in ons geval. Van hutje mutje uren hotsen tegen elkaar aan naar met eigen auto een rondreis maken door natuurparken zonder mensen massas. Ja, vliegtuig is wrl een dingetje. Maar daarna amper.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:28

Tancreda4 schreef:
Naar mijn idee is een festival groter risico dan een vakantie. Iig in ons geval. Van hutje mutje uren hotsen tegen elkaar aan naar met eigen auto een rondreis maken door natuurparken zonder mensen massas. Ja, vliegtuig is wrl een dingetje. Maar daarna amper.

Als jouw vliegtuig net zo gevuld is als de mijne naar Londen afgelopen weekend hoef je je daar geen zorgen over te maken. Het vliegtuig zat nog niet voor de helft vol denk ik, de hele rij naast me was leeg :=

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:28

Destination schreef:
In Duitsland hebben we volgens de officiële websites 1,543 patiënten, 18 zijn gezond verklaard en 2 zijn overleden. Er zijn een aantal scholen dicht in mijn omgeving (Koblenz/Rheinland-Pfalz) en in Koblenz zelf zijn er tenten opgezet waar mensen terecht kunnen voor een test zodat ze niet naar het ziekenhuis of de huisarts moeten. Er worden nu ook artsen ingezet die op huisbezoek gaan om mensen daar te testen. Ik heb ook gelezen dat er een plek is waar een soort drive-in is voor het testen, hier hoeven mensen niet eens uit de auto te komen.

Verder zijn evenementen met meer dan 1,000 personen momenteel niet toegestaan in veel deelstaten en worden er enkele voetbalwedstrijden zonder publiek gespeeld.

Het Duitse equivalent van het RIVM is het Robert Koch-Institut en zij doen ook het grootste deel van de persconferenties. De algemene berichtgeving is hier heel duidelijk en niet tegenstrijdig, vind ik.

Bedankt voor je info!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:29

Die paarden van indoor Brabant zijn er al gewoon. Dus het verplaatsen als in uitstellen van het evenement is niet zo gemakkelijk meer. Ik denk dat voetbal eenvoudiger te verplaatsen is dan zo'n paardensportevenement. Allereerst omdat een stadion bij een club hoort en vaak leeg is, maar ook omdat het gras en speelveld er altijd liggen, en de Brabanthallen gewoon beurshallen zijn. Daar is niet altijd een paardenbak en stallen in aanwezig. Daarnaast zijn 22 spelers, een stuk of wat reservespelers, trainers en verzorgers eenvoudiger te verplaatsen qua positie (reizen dus) dan die 100-en paarden. (de ruiters zijn weer eenvoudiger te verplaatsen qua positie). Daarnaast zullen die beurshallen al vaker volgepland zijn met andere evenementen dan een voetbalstadion. Verplaatsen betekent gaatjes vinden om op te vullen. Dat lukt ook niet altijd.
Ik vind de keuze van de knvb op zich een goede, uitstellen i.p.v. zonder publiek.
Laatst bijgewerkt door germie op 11-03-20 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

safina schreef:
fjordjes schreef:

Ik ben meer verbaasd over het verschil in beleid. Mijn moeder werkt in de ouderenzorg (schoonmaak) en die is dus zonder corona-besmetting maar met flinke verkoudheid al thuis. Op verzoek van de organisatie. Ik vind het contrast behoorlijk. (Drenthe)

PSvanLot

Djali schreef:
Een goed punt wordt trouwens aangehaald in de mail die ik net van school krijg: (probeer) grootouders even niet de kinderen van school te laten halen.

Gaan ze er vanuit dat alle grootouders zwakke bejaarden van boven de 70 zijn?

Destination

Tancreda4 schreef:
Destination schreef:

Bedankt voor je info!

Geen probleem! Mocht je nog vragen hebben, het topic/mijn pb-box staat open. Ik ben dankzij mijn vriend redelijk goed op de hoogte van het Coronavirus in Duitsland.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:36

purny schreef:
elnienjo schreef:

Niet altijd. Je moet na zoveel transacties je pin ter bevestiging intoetsen

Ik weet dat het voor jou geen optie is, maar wellicht voor anderen;

Zet op je IPhone je pinpas in Wallet en betaal met je telefoon contactloos, daar zit geen limiet op. Ik betaal altijd zo!