Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

s1993

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 14:34

Ik slik geen supplementen, drink wel dagelijks een glaasje roosvicee ferro (omdat ik hoop dat mijn ferritine dan stijgt en ik bloed kan/mag doneren :) ).

Klinkt pijnlijk Gem! Ik vind wondvocht ook zo vies voelen, plakkerig...

Hoe is je kuit nu SV?

Ik heb woensdag 10km fartlek gedaan en gister 25km duurloop. Vandaag een herstelloopje samen met mijn paard :) Geen ideale trainingsweek maar had maandag en dinsdag geen tijd en ook weer een te druk weekend. Volgende week weer wat normaler

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 16:28

Pijn in mijn kuit is bijna weg.
Heb gisteren nog rustig 7km gelopen en morgen kan ik er dus weer tegenaan bij de Veluwse trailrun.

En dan volgend weekend een halve marathon :+
Ben nog niet zo in vorm als in het voorjaar, toen ik overal p.r. op liep, dus ik verwacht geen toptijd.

25km duurloop, lekker! Dat wil ik ook gaan doen als het wat koeler is. Lekker in het bos.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 16:37

Da’s een lekker lang loopje s1993! :D
Ik probeer de laatste tijd m’n afstand weer wat uit te breiden en dat gaat me toch wel heel goed af! Ik voel me toch veel fijner bij duurlopen dan bij intervallen oid :') Ik hoop binnenkort weer de 15k aan te tikken en als ik een nieuwe (minder fysieke) baa kan krijgen vanuit daar weer langzaam naar de 20k toe werken en door te blijven lopen door de winter heen!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 21:56

Vanmorgen waren de wonden een heel stuk droger en met een flinke lik Aloë Vera erop hetzelfde wandelrondje Brugge (maar dan rechtsom ipv linksom) rustig kunnen rennen. Was niet trekkerig en het ging alweer best.
Na de douche meteen weer Aloë Vera erop gedaan, dus ik denk dat het zo wel goed komt. Morgenochtend vroeg staat er 14 km met de loopgroep op het programma. Wil ik eigenlijk wel graag mee :) .

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 01:47

Nozidia schreef:
Lisitano schreef:
Ik heb me ingeschreven voor de halve van Katwijk *\o/*
21 km duinen en strand <3

Wat leuk ik loop die ook en dan ook de 21 km! *\o/* *\o/* wordt mijn tweede halve marathon.
En ik slik eigenlijk dagelijks magnesium SV merk wel dat het helpt en heb nu minder last van krampen dan voorheen ik gebruik deze:

https://www.bodyandfit.com/nl-nl/Produc ... /p/p_08864

Leuk! Het wordt mijn eerste echte!
Ik heb de afstand weleens als oefening gelopen maar wel met kleine pauzes (o.a. voor een boete van een boa :') ).

Ik ken de omgeving goed, heel mooi daar!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 09:30

Goeiemorgen :) Mag ik in de groep aansluiten? :)

Op dit moment is het hardlopen weer in ontwikkeling, na een lange stop. De laatste vier jaar hebben in het teken gestaan van krachttraining en squashen. Mijn nieuwe vriend is gelukkig een sportmannetje en dat was wat hij deed, dus gezellig hoor, ik doe mee *D
Daarvoor heb ik een vrij lange geschiedenis van afwisselend 'het gaat lekker', 'hé, dat was 17km! :oo ' en vervolgens weer de volgende blessure. Lidmaatschap van een atletiekvereniging destijds duurde vier maanden, waarin ik hard vooruit ging, maar met een lopersknie eindigde. Daarna nog een hamstringblessure en toen was ik het zat en heb m'n schoenen aan de wilgen gehangen. Die blessure heb ik er trouwens met hulp van m'n vriend uitgetraind 8-)

Deze keer verwacht ik heel te blijven, vanwege de krachttraining, dus ik heb nieuwe schoenen gekocht en waag weer een poging :D Mijn vriend heeft alleen de pest aan hardlopen, dus dit is m'n eigen project _O-

Het doel is eerst 10 km. Vanaf die afstand wordt het leuk om je ergens voor in te schrijven, vind ik. Die Veluwse trailrun had me bijvoorbeeld heel leuk geleken, maar ik ben nog niet zo ver :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 09:38

Welkom!
Hoop voor je dat je deze keer blessurevrij kunt blijven lopen.
Er zijn zat leuke runs overal dus dat komt vanzelf wel toch?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 11:20

Jawel, daar ben ik ook niet bang voor ;) Vooralsnog kan ik een half uur achter elkaar sjouwen en squashen helpt ook enorm voor conditie en benen, dus ik hoop eigenlijk in november de Zandenplasloop nog mee te kunnen doen. En anders februari in Apeldoorn :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 17:12

Vandaag de Veluwse trailrun 16km gelopen. Het ging echt heel lekker!
Een 19e plek van de 126 vrouwen op de 16km. Daar ben ik dik tevreden mee, want meestal zit ik halverwege het klassement bij een trail.
Was super georganiseerd en een mooi parcours!

Elles Apeldoorn is leuk! Ook een top evenement. Ik ga me daar wagen aan de 25km :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 17:37

Nou dat beloofd dan toch wel wat voor de halve marathon van volgende week Supervixen. Schijnbaar is de vorm dus best wel goed.
Vandaag maar ene korte training van 90min. Voor morgen een lange duurloop gepland. Nog maar 2 weken tot de 100km.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 17:46

Greetje63 schreef:
Nou dat beloofd dan toch wel wat voor de halve marathon van volgende week Supervixen. Schijnbaar is de vorm dus best wel goed.
Vandaag maar ene korte training van 90min. Voor morgen een lange duurloop gepland. Nog maar 2 weken tot de 100km.

Misschien toch beter in vorm dan ik dacht dan. Als de temperatuur ook nog een stuk lager is dan vandaag.. wie weet.

Spannend weer, ben je klaar voor de 100km?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 20:03

Lekker dat je goed gelopen hebt, SV! +:)+ En die 100k, wanneer moet dat gebeuren en waar, Greetje? :)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 20:10

Ik heb ook de Veluwse trail gedaan, dan 'maar' de 8km. Goed georganiseerd en erg mooie route over de bloeiende hei! :) Super knap dat je zo goed geëindigd bent Supervixen.

Welkom Elles, leuk dat je weer bent begonnen! :D

Greetje: 100km :oo Misschien een stomme vraag, maar loop je dat dan in één keer of pak je daar (wandel)pauzes bij?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 00:04

Elles schreef:
Goeiemorgen :) Mag ik in de groep aansluiten? :)

Op dit moment is het hardlopen weer in ontwikkeling, na een lange stop. De laatste vier jaar hebben in het teken gestaan van krachttraining en squashen. Mijn nieuwe vriend is gelukkig een sportmannetje en dat was wat hij deed, dus gezellig hoor, ik doe mee *D
Daarvoor heb ik een vrij lange geschiedenis van afwisselend 'het gaat lekker', 'hé, dat was 17km! :oo ' en vervolgens weer de volgende blessure. Lidmaatschap van een atletiekvereniging destijds duurde vier maanden, waarin ik hard vooruit ging, maar met een lopersknie eindigde. Daarna nog een hamstringblessure en toen was ik het zat en heb m'n schoenen aan de wilgen gehangen. Die blessure heb ik er trouwens met hulp van m'n vriend uitgetraind 8-)

Deze keer verwacht ik heel te blijven, vanwege de krachttraining, dus ik heb nieuwe schoenen gekocht en waag weer een poging :D Mijn vriend heeft alleen de pest aan hardlopen, dus dit is m'n eigen project _O-

Het doel is eerst 10 km. Vanaf die afstand wordt het leuk om je ergens voor in te schrijven, vind ik. Die Veluwse trailrun had me bijvoorbeeld heel leuk geleken, maar ik ben nog niet zo ver :')

Heyyyy en daar hebben we Elles! Welkom (terug) hier :D !

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 12:02

Gem schreef:
Heyyyy en daar hebben we Elles! Welkom (terug) hier :D !

*\%/*

Vanmorgen weer een potje gesquasht, ik ben gesloopt...... Morgen weer lopen en overmorgen krachttraining. Gelukkig kan ik in de avonden uitrusten op de bus 8-)

Ik heb een schema voor 10k liggen van de RunnersWorld. Dat is drie keer per week en dat gaat met de andere sporten tussendoor echt niet lukken. Ik ga er maar de trainingen uitpikken die ik per week kan gebruiken qua conditie en opbouw. Ze zijn gebaseerd op tijd en niet op afstand, dus in theorie kan ik er volgens mij weinig mee kapotmaken deze keer :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 16:30

Elles ik wil je niet ontmoedigen en ik ga er vanuit dat de opbouw deze keer zonder blessures gepaard gaan. Opbouwen op duur is ook logischer dan op afstand omdat je aanvankelijk nog niet zo met tempo bezig zou moeten zijn. Maar je kunt evengoed te snel opbouwen en dus liggen overbelasting blessures net zo goed op de loer.

sv of ik klaar ben voor de 100km? Fysiek gezien denk ik wel. Ik heb er voldoende voor kunnen trainen en voor mij zou die over een paar dagen al mogen zijn. Mentaal gezien echter weet ik inmiddels echter dat het behoorlijk afzien gaat worden en dat maakt het misschien een iedere volgende keer wel zwaarder.
Hanmar in principe gaat die 100km zonder wandelpauzes. Ervaring leert echter dat na een 70-80km ik niet meer goed kan drinken/eten tijdens het rennen en dat het dan bij iedere verzoringspost kort even wandelen gaat worden.
Elles de 100km is de 14de deze maand in Winschoten.

Vandaag een rustige duurloop van 30km gedaan.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 16:59

En hoelang doe je dan ongeveer over de totale afstand? Sorry voor de vele vragen maar ik vind het enorm interessant hoe je zo'n afstand 'indeelt' (en: enorm bewonderenswaardig! :D ). Waar je over marathonafstanden nog relatief regelmatig mensen tegenkomt die dat doen, ken ik verder geen mensen die aan zulke afstanden meedoen.

Elles, hopelijk gaat het opbouwen voorspoedig en zonder blessures. Het scheelt ongetwijfeld als je vanuit squashen & krachttraining begint, dan heb je toch een andere basis dan als je 'vanaf de bank' zogezegd begint. :j

Ik deed afgelopen week mee aan een soort workshop hardlopen. Werden wat kleinere dingetjes qua techniek behandeld. Er werd gezegd dat de ideale pasfrequentie voor praktisch iedereen rond de 180 passen/minuut ligt. Uit nieuwsgierigheid eens gekeken - ik heb een hardloophorloge die dat dus bijhoudt, maar nooit echt acht op geslagen - maar ik liep dus eerder rond de 160. Probeer dat nu vooral in kortere trainingen een beetje bij te trekken maar vind het een behoorlijke verandering. :+

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 18:16

Greetje, bedankt voor de waarschuwing. Ik ben enorm voorzichtig. Ik krijg namelijk een levenslang loopverbod opgelegd thuis als er nu wéér iets stuk gaat. En da's géén geintje :oo
Jouw loop ga ik even opzoeken! :))

180 per minuut red ik ook niet hoor, Hanmar. Mijn muziek staat op 170, soms 175, of een mix daarvan (lang leve Spotify!). Ik kan voor de gein morgen wel eens wat opzoeken van 180, kijken hoe dat uitpakt :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 18:17

Hanmar de ideale pasfrequentie is individueel en afhankelijk van het tempozone waarin je loopt. Hoewel 160 inderdaad gemiddeld wel aan de lage kant is. Persoonlijk zou ik mij ook niet gaan richten op direct een hogere pasfrequentie maar eerder op goede loopscholingsoefeningen voor een betere houding/loopstijl wat dan waarschijnlijk ook een wat hogere pasfrequentie gaat opleveren als dat voor jou idealer is.
Mijn snelste tijd op de 100km is 9hr20, vorig jaar deed ik er 9hr46 over maar dat was over een parcours met bijna 1000 hoogtemeters en met temperaturen van 28 graden. Zet dit jaar in op een tijd van ruim binnen de 10 uur. Begin met het tempo van een 11km/hr en calculeer dus al een verval in. Maar dat is nu eenmaal een tempo waar ik op vlak terrein en op asfalt lekker loop. Door veel langzamer te starten zal ik verval niet uit kunnen stellen of voorkomen.
Hinke die hier ook meegeschreven heeft is overigens veel sneller (overigens ook veel jonger) en loopt hem ruim binnen de 8 uur.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 20:02

Wat vervelend van de kramp SV. Maar magnesium kan er goed bij helpen, hopelijk voor jou ook de oplossing.

Ondanks geen optimale week toch mooie afstanden gelopen s1993.

Piekosj, fijn dat je weer wat langere afstanden kan maken. Grappig ik vond intervallen altijd leuker maar nu ik merk dat ik ook beter word in de langere afstanden begin ik daar ook steeds meer de lol van in te zien.

Elles, welkom! Hopelijk blijf je nu dan eindelijk wel blessure vrij! Rustig opbouwen dus en niks overhaasten.

Wauw supervixen wat goed, gefeliciteerd! De halve ga je knallen

Pfoe 100km greetje, petje af hoor! Spannend maar gaat vast goed komen.

Ik vandaag weer een 5 km wedstrijd gedaan. Wilde heel graag een PR lopen. Mijn horloge is kapot en moest op gevoel lopen maar het ging heerlijk! Voor mijn gevoel sterk kunnen lopen en geëindigd als 2e vrouw in 21.12! Mijn ouder PR stond op 21.42 dus super blij. Ben pas weer een paar maanden aan het trainen dus wie weet wat ik nog kan bereiken...

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 20:37

Mooie tijd Venthe zo zie je maar weer dat soms lopen op gevoel goed kan uitpakken. Als je toevallig een goede dag hebt wordt je niet belemmert door hetgeen je op je horloge ziet. Gefeliciteerd met je tweede plaats.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:55

Mooi Venthe, heb je de btml gelopen? Die heb ik een keer gelopen, maar ik vind het parcours te saai :+

Greetje, klinkt of het wel weer goed gaat komen met de 100km. Kan me wel helemaal voorstellen dat dat eten niet lukt na zoveel kms.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 06:46

Ja de btml! Ach ik loop 5 km wedstrijdjes niet voor het parcours ;)
Het was wel super georganiseerd, met bandje en leuke standjes. Prijzen werden uitgereikt door de wethouder, iedereen heeft een medaille gekregen en mijn 2e plek bestond uit een gegraveerde beker, bloemetje en cadeaubon van de run2day dus ook leuk!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 07:02

Wauw 100km! Dat is wel een heel eind, respect hoor.

Elles, dat is dus een serieuze waarschuwing van je familie,....maar niet zo ver laten komen dan.

Venthe, gefeliciteerd! Mooie prestatie.

Ik heb me ingeschreven , 2 november een loopje in mijn woonplaats. Nou ja de loop gaat door het bos, 10 km. Best zin in, maar eerst nog vakantie en lekker trainen.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 09:57

Ik vind lange duurlopen ook gewoon erg lekker en moet nu ook wel wat afstanden lopen, nog maar 6 weken tot de marathon :) Had vorige week 10km verhard en 15km bos/hei gelopen, daar is het natuurlijk prachtig nu <3
Overigens heb ik voor en na mijn duurloop vorige week op de weegschaal gestaan om te kijken hoeveel vocht ik zou verliezen. Had onderweg 750ml gedronken en 2 banaanpannenkoekjes en een softijsje gegeten :Y) Was toen ik terugkwam 0.5 kg lichter dan toen ik wegging. Flink gezweet maar prima dus, zit nog niet in de buurt van 2% :D

Welkom Elles, klinkt alsof het verstandig is dan rustig aan te doen en voldoende krachttraining te doen :)

Fijn dat je kuit weer beter gaat SV en goed gedaan met de Veluwse trailrun :j Ik vind Apeldoorn ook leuk (en dichtbij, dus doe eigenlijk elk jaar mee), alleen de 8km niet, die is me te druk. Weet nog dat ik die liep en gewoon 8km lang niet in mijn eigen tempo kon lopen en alleen maar aan het slalommen was om mensen heen....

Spannend de 100km Greetje! Tot hoever loop je dan eigenlijk tijdens trainingen?

Goed bezig Venthe! Toch maar intervallen blijven trainen dan, word je nog sneller :D