UhNee schreef:Mooi dat het jou zo positief heeft geholpen ankem! Het is ook niet dat ik weet wat ze gaan doen, maar ik ben vooral bang voor de gevoelens zoals je ze inderdaad beschrijft. Het overgeven van angst bijvoorbeeld, het gevoel de controle te verliezen... Daar kan geen therapeut me op voorbereiden vrees ik. Het liefst prop ik alle gevoelens die bij die 'trauma's' horen diep weg en dan 'zien we wel'. Veel te bang dat er een berg aan emoties uitkomt.
.....nou, zo te horen hebben jullie er veel te weinig over gepraat, want je maakt je echt bang voor niets.
Het is bij emdr NIET nodig, dat jij je overgeeft aan angst.
Er is de mogelijkheid, dat je afwisselt tussen jouw positieve beeld en het rotbeeld, waarbij je om de gedachte te bepalen gedurende drie seconden naar het rotbeeld kijkt, en daarna drie minuten naar je positieve beeld. Net zo lang tot jij weer rustig bent na die drie seconde ellende.
En als je het ziet zitten, en niet eerder, dan kun je die drie seconden oprekken naar 4 seconden, 10 seconden etc etc.
Als jij dat nodig hebt, dan is dat nodig en dan is dat, hoe jullie emdr doen, punt.
Okee, er is ook een emdr gezegde, dat je "als je midden in de tunnel zit, je maar het beste in volle galop voorwaarts kan, dan ben je het snelste de tunnel weer uit" - daar zit een element van waarheid in, maar het grote punt is, dat het gaat om jouw keuzevrijheid. Kun jij midden tijdens een opkomend rotgevoel etc links rechts werk blijven doen, dan heeft dat de voorkeur.
Kun je dat niet, dan "ga je naar je paard" of welk positief beeld jij maar hebt.
Doe maar niet, want dat is nergens voor nodig! !Citaat:Ik ga het volgende week allemaal maar over me heen laten komen en er voorlopig niet aan denken.