In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:29

UhNee schreef:
Mooi dat het jou zo positief heeft geholpen ankem! Het is ook niet dat ik weet wat ze gaan doen, maar ik ben vooral bang voor de gevoelens zoals je ze inderdaad beschrijft. Het overgeven van angst bijvoorbeeld, het gevoel de controle te verliezen... Daar kan geen therapeut me op voorbereiden vrees ik. Het liefst prop ik alle gevoelens die bij die 'trauma's' horen diep weg en dan 'zien we wel'. Veel te bang dat er een berg aan emoties uitkomt.

.....nou, zo te horen hebben jullie er veel te weinig over gepraat, want je maakt je echt bang voor niets.
Het is bij emdr NIET nodig, dat jij je overgeeft aan angst.
Er is de mogelijkheid, dat je afwisselt tussen jouw positieve beeld en het rotbeeld, waarbij je om de gedachte te bepalen gedurende drie seconden naar het rotbeeld kijkt, en daarna drie minuten naar je positieve beeld. Net zo lang tot jij weer rustig bent na die drie seconde ellende.
En als je het ziet zitten, en niet eerder, dan kun je die drie seconden oprekken naar 4 seconden, 10 seconden etc etc.

Als jij dat nodig hebt, dan is dat nodig en dan is dat, hoe jullie emdr doen, punt.

Okee, er is ook een emdr gezegde, dat je "als je midden in de tunnel zit, je maar het beste in volle galop voorwaarts kan, dan ben je het snelste de tunnel weer uit" - daar zit een element van waarheid in, maar het grote punt is, dat het gaat om jouw keuzevrijheid. Kun jij midden tijdens een opkomend rotgevoel etc links rechts werk blijven doen, dan heeft dat de voorkeur.
Kun je dat niet, dan "ga je naar je paard" of welk positief beeld jij maar hebt.

Citaat:
Ik ga het volgende week allemaal maar over me heen laten komen en er voorlopig niet aan denken.
Doe maar niet, want dat is nergens voor nodig! !

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:35

Joolien schreef:
Bij mijn therapie werd er dan gezegd: 'wat als je de controle kwijt raakt? Val je dan om? Ga je dan dood? Stopt de wereld dan met draaien?' Simpele redenatie maar zo waar. Wat heb je te verliezen?

Nou is iedere geschiedenis uiteraard anders, maar als ik de controle kwijtraakte, kon ik mezelf niet meer beschermen en dan hb je dus het vertrouwen in je peut heel erg hard nodig.
En die veiligheid verliezen kan emdr laten stoppen, dwz je onbewuste blokkeert het proces.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:41

UhNee schreef:
ik vind het heel lastig om op zo'n moment realistisch te blijven en rationeel te denken. Want het voelt inderdaad alsof ik doodga, alsof ik mensen kan vermoorden ofzo. Ik weet dat het niet waar is maar de stem in mijn hoofd stopt dan gewoon niet ofzo. Eigenlijk moet er gewoon altijd iemand met mij meelopen die me weer even op de aarde trekt zegmaar :') Ik hoop dat de therapeut mij dat kan bieden bij een emdr sessie.

Dat is precies de functie van een emdr therapeute: om jou die veiligheid te bieden die jij nodig hebt.
Als zij jou op aarde moet trekken en houden, dan is dat haar werk.

En op de momenten dat je wordt getriggerd denk je idd niet rationeel. Idealiter heb je dat meteen in de gaten en kun je terug, maar dat vergt enige (...of veel....) oefening.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:44

vibabu schreef:
Vandaag te horen gekregen dat ik te "gezond" ben voor de crisisopvang en dat ik vanaf volgende week meteen een dag moet afbouwen. Ik had daar zelf ook al aan gedacht maar nu het uitgesproken werd raakte ik toch even lichtelijk in paniek. Begeleider zag het wel aan me dat het me in verwarring bracht en me even apart genomen. Dat ze het uiterst positief bedoelde. Ik weet ook dat het positief is maar ik werd weer even zo bang (waarvoor weet ik niet) dat ik de rest van de tijd een beetje van slag was.

Nou, op zich moge hetgoed nieuws zij , maar als jij er op. had gerekend, (zo van 'daar kan ik op terugvallen') dan zit je dus opeeens weer zonder dat stukje zekerheid of hoe t maar precies voor jou voelde.
En dan snap ik heel goed dat je van slag raakt!

Houd je haaks!

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:34

Ik heb hulp nodig.
Maar tijdens de intake van de opname kwamen we erachter dat het voor mij niks is, omdat de therapie die je krijgt maar eens per week is en dat heb ik nu in feite ook. Dus ik zit daar dan alleen maar te niksen. Daar word ik niet beter van.
Maar ik heb juist iets nodig waarbij ik gewoon meer aandacht krijg. (klinkt stom meer aandacht, maar ik zoek gewoon steun en houvast om door te gaan)
Op deze manier red ik het niet, heb ik ook al aangegeven bij het ggz. Heb net weer een telefonisch consult gehad en ik heb gemaild van de week en ben langs geweest maar het voelt niet genoeg. Ik ben echt een beetje wanhopig.

Jemig als ik dit zo teruglees klink ik wel als een erg zielig geval. Maar ik weet niet hoe het anders te omschrijven. Eigenlijk is dit ook precies wat het is.

Hoe doen jullie dat? Of ben ik de enige die schreeuwt om aandacht? :( -O-

Ik voel me een soort bodemloze put, de aandacht die ik krijg verdwijnt daarin...

Anoniem

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:44

River, is er deeltijdbehandeling besproken? Of voltijd maar dan zonder opname/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 17:49

Nee Riverrr je bent niet de enige.
Ik heb het ook enorm nodig om dagelijks met iemand te kunnen praten omdat ook ik enorm zoek naar steun.
Mijn man vind het moeilijk mij tot steun te zijn als in praten, bemoedigen en aan moedigen. (heeft hij nooit geleerd)
Ik moet een beroep doen op mijn netwerk daar voor.
Gebruik maken van mijn netwerk heb ik geleerd bij dagbehandeling.
(zou dat niet wat voor je zijn, een 2 daagse dagbehandeling die structurerend en ondersteunend is?)

Hoe ziet jou netwerk er uit? wat is de draagkracht daarvan?
Kan er elke dag iemand van jou netwerk bij jou langs?

Ik weet dat het lastig is om een beroep te doen op je netwerk, helemaal als het niet groot is.
Dat is ook de reden waarom ik mij ook heb aangemeld bij ondersteuning vanuit de kerk.
Door Nieuw leven heb ik er gelijk een paar lieve mensen bij waarmee ik kan praten.

Voor mij is het ook lastig omdat ik een gedragspatroon heb waarbij ik gewend ben alles zelf te doen en niet om hulp te vragen.
Verder denk ik vaak dat ik een ander tot last ben (verkeerd gedachten patroon).
Ik ben deze patronen die mij niet helpen aan het doorbreken, is niet gemakkelijk maar toch doe ik het, omdat ik anders niet verder kom.
Het zijn pure wilsbesluiten op verstand die ik steeds maak de laatste tijd en dat gaat heel vaak tegen mijn gevoel in.
Mijn gevoel wordt vaak geleid door negatieve gedachten en die gedachten zijn geen feiten.
Dat probeer ik mij nu steeds voor te houden.
En dat gevoel dat begint zo langzamer hand in te zien dat mijn verstand gelijk heeft.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:03

Joolien: Ze hebben het over dagbehandeling gehad maar dat lijkt ze te zwaar nu omdat mijn kleintje binnenkort mee naar huis mag. (En die kan dan niet mee...)

Osmo: We lijken op elkaar... Ik denk precies zo. Durf ook niet naar mijn hulpverleners te bellen, omdat ik me zo'n zeikerd voel.
Ik heb wel een netwerk waar ik tegenwoordig op kan vallen, maar op een of andere manier ben ik dan weer die bodemloze put. Met mijn man kan ik heel goed praten maar het valt gewoon weg in die put en ik heb alleen maar meer aandacht nodig. Volgens mij is er iets goed mis met mij ofzo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:09

River, zou dat voor jou te zwaar zijn of voor het kindje? Nogmaals, ji kunt pas goed voor het kindje zorgen als je goed in je vel zit, dus die investering zou ik zeker overwegen. Maar dat is mijn mening ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:20

Riverrr dat bellen tussentijds naar de hulpverlening doe ik ook nog steeds niet. Zelfs niet naar mijn coach van nieuw leven maar daar ga ik nu wel mee aan de slag.
Het is een patroon dat de nek om moet omdat deze mij steeds weer brengt tot het punt dat ik het niet meer zie zitten en het liefst mijn leven zou beëindigen.
Naar dat punt wil ik niet meer.

Jij bent geen bodemloze put! nu heb je gewoon extra hulp nodig vanuit je netwerk. Maar ik snap je gedachte wel.
Alleen jij kan de stap zetten om niet meer volgens die gedachte te gaan reageren.
Als jou netwerk het even niet trekt dan geven ze dat wel aan en dan kun je iemand anders benaderen.
Ga er alleen niet van te voren vanuit dat je teveel bent want echte vrienden zullen het juist erg vinden als je niet aanklopt en alleen aan het worstelen bent.
Ze willen juist dat het goed met je gaat.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:22

Hoi Rivier,

Hoe ik het doe als het echt niet goed gaat? Ik heb dan enorm de neiging om weg te kruipen in een hoekje en "niemand meer lastig te vallen". Maar dat is dan uiteindelijk net wat ik niet moet doen :). Als ik echt in crisis zit, kan ik wel contact opnemen met een van mijn therapeuten, maar dat is iets wat ik niet snel ga doen. Daarnaast kan ik ook terugvallen op familie en vrienden als dat nodig is. In de periode dat het heel slecht met me ging, belde ik dan regelmatig even met mijn vader of ging ik daarheen (of kwam hij naar mij). Maar ik ben ook wel eens volledig overstuur naar mijn beste vriendin toe gegaan. Zij heeft me toen wel wat kunnen kalmeren. En daarnaast zijn er nog wel mensen die ik kan / mag bellen of zo als het niet gaat, maar zoals gezegd ga ik dat echt niet snel doen al is dat niet altijd de beste keuze.
Ik vind het moeilijk om je hierin raad te geven, maar ik hoop wel voor jou dat je een manier vindt om hiermee om te gaan.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:41

Joolien: Ik deel je mening ook, maar het zou voor mij te zwaar zijn om te combineren met de zorg voor mijn kind. Want waar haal ik iedere dag oppas vandaan?
Anders zou ik het zeker graag doen.

Osmo & Ikkkke: Voornamelijk toch meer hulp vragen uit de omgeving dus. Ik vind dat zo moeilijk he en vaak krijg ik van hun niet te horen wat ik nodig heb en dat maakt me dan alleen maar gefrustreerd.
Het liefst praat ik gewoon met mijn vaste psych. Maar ja ook die kunnen niet meer dan mij proberen wat moed in te praten.

Het is gewoon frustrerend dat niks helpt. :(

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:54

Knip
Laatst bijgewerkt door SincereQ op 08-12-24 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:56

Riverrr schreef:
Osmo & Ikkkke: Voornamelijk toch meer hulp vragen uit de omgeving dus. Ik vind dat zo moeilijk he en vaak krijg ik van hun niet te horen wat ik nodig heb en dat maakt me dan alleen maar gefrustreerd.
Het liefst praat ik gewoon met mijn vaste psych. Maar ja ook die kunnen niet meer dan mij proberen wat moed in te praten.

Het is gewoon frustrerend dat niks helpt. :(

Het is zeker frustrerend als niets lijkt te helpen. Ik ken het gevoel, heb het ook een tijd gehad. Uiteindelijk heb ik meer medicatie gekregen en ben ik ook gestart bij een andere, tweede therapeute die ook een andere vorm van therapie geeft. Ook dat heeft mij toen geholpen.

Wat heb jij dan van je netwerk nodig te horen? Hoe zouden zij jou kunnen helpen op zo'n moment? Hoe kunnen zij jou tot steun zijn?

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:07

Misschien moet je eens aan je therapeut vragen of er geen ervaringsdeskundigen, lotgenotengroepen of patiëntenorganisaties of zo zijn waar je beroep op kan doen? Misschien kan dat jou helpen om deze moeilijke periode te overbruggen en kan je dan zo nu en dan een gesprek hebben met iemand die weet hoe het is en die al verder staat in zijn herstel en jou ook wat tips ed kan geven... Goede ervaringsdeskundigen hebben hier ook een opleiding voor gekregen. Lotgenoten hebben die opleiding natuurlijk niet (noodzakelijk) gehad, maar misschien helpt ook dat jou wel wat verder

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:08

Eline: Dat klinkt wel als te doen voor mij, 2 dagdelen in de week!
Ik ga mijn behandelaar eens mailen met alle nieuwe ideetjes die ik nu krijg aangereikt en dan kijken wat mogelijk is.

ikkkke: Kan dat verzekeringstechnisch? Twee therapeuten?
Ik weet niet wat ik wel wil horen, ik weet alleen dat ik niet wil horen: "Ga wat leuks doen, en nu een beetje lachen, ja als je zo denkt word je vanzelf wel depressief, het komt allemaal wel goed" Of allemaal grapjes gaan maken over de situatie. Daar ben ik gewoon niet mee geholpen :(

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:20

Riverrr schreef:
ikkkke: Kan dat verzekeringstechnisch? Twee therapeuten?
Ik weet niet wat ik wel wil horen, ik weet alleen dat ik niet wil horen: "Ga wat leuks doen, en nu een beetje lachen, ja als je zo denkt word je vanzelf wel depressief, het komt allemaal wel goed" Of allemaal grapjes gaan maken over de situatie. Daar ben ik gewoon niet mee geholpen :(

Geen idee hoe dat verzekeringstechnisch in z'n werk gaat. Ik, of ja eigenlijk mijn vader, betaal het uit eigen zak. Je zal eens moeten nagaan bij jou verzekering of het mogelijk is of niet. Ik ken dat systeem van verzekeringen onvoldoende om die vraag te beantwoorden.
Kan je aan je netwerk niet aangeven dat je met dergelijke adviezen niets bent? Heel moeilijk, maar als je zelf erin slaagt stukje bij beetje aan te geven aan jou netwerk wat jij nodig hebt, dan zal het voor hen wellicht ook gemakkelijker zijn om jou de steun te bieden die je zoekt. Zij weten vermoedelijk niet hoe ze jou op een andere manier kunnen helpen...

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 20:07

Riverrr schreef:
Joolien: Ze hebben het over dagbehandeling gehad maar dat lijkt ze te zwaar nu omdat mijn kleintje binnenkort mee naar huis mag. (En die kan dan niet mee...)

Osmo: We lijken op elkaar... Ik denk precies zo. Durf ook niet naar mijn hulpverleners te bellen, omdat ik me zo'n zeikerd voel.
Ik heb wel een netwerk waar ik tegenwoordig op kan vallen, maar op een of andere manier ben ik dan weer die bodemloze put. Met mijn man kan ik heel goed praten maar het valt gewoon weg in die put en ik heb alleen maar meer aandacht nodig. Volgens mij is er iets goed mis met mij ofzo...

Misschien voelt het alsof je de enige bent die zich zo voelt, maar ik weet 100% zeker dat dat niet zo is! Alleen in dit topic al zijn er mensen met dezelfde mindset, laat staan op de hele wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 20:09

Riverrr schreef:
Joolien: Ik deel je mening ook, maar het zou voor mij te zwaar zijn om te combineren met de zorg voor mijn kind. Want waar haal ik iedere dag oppas vandaan?

Waar haal je de oppas vandaan, familie? Is het financieel mogelijk? Anders doen hoor! Waarom i kdaar zo op aandring? Omdat ik denk dat je nu moet investeren in JOUW leven, anders blijft het half half en gaat het veel te lang duren.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 22:31

Joolien schreef:
Riverrr schreef:

Waar haal je de oppas vandaan, familie? Is het financieel mogelijk? Anders doen hoor! Waarom i kdaar zo op aandring? Omdat ik denk dat je nu moet investeren in JOUW leven, anders blijft het half half en gaat het veel te lang duren.

Ja en je hebt gelijk ook. Als ik al niet goed voor mezelf kan zorgen, laat staan voor mijn kind. Dus het is voor hem ook belangrijk. Er valt natuurlijk te kijken wat er mogelijk is qua oppas, maar in principe heb ik maar voor 2 dagen iemand, dus wat Eline doet zou ik ook kunnen doen met 2 dagen oppas. Verder werkt alles en iedereen in de familie of ik heb er geen contact meer mee. En het is natuurlijk wel voor meerdere weken.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 10:14

Beste Bokkers,

Mag ik me hier melden ? Ik heb de laatste weken een enorm heftige periode met mezelf doorgemaakt en merk dat ik steeds verder af glij.
De ins en outs wil ik best delen mocht daar vraag naar zijn.

Binnenkort start de sessie bij de psycholoog . Heb nu ondertussen gesprekken met een coach maar merk dat ik steeds verder weg zak terwijl iedereen om mij heen zegt dat ik het zo goed doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 10:50

viphorse schreef:
Beste Bokkers,

Mag ik me hier melden ? Ik heb de laatste weken een enorm heftige periode met mezelf doorgemaakt en merk dat ik steeds verder af glij.
De ins en outs wil ik best delen mocht daar vraag naar zijn.

Binnenkort start de sessie bij de psycholoog . Heb nu ondertussen gesprekken met een coach maar merk dat ik steeds verder weg zak terwijl iedereen om mij heen zegt dat ik het zo goed doe.

welkom Viphorse.
Wat vervelend dat het zo slecht gaat. Sterkte ermee. En uiteindelijk kan iederen wel een mening hebben, maar jouw gevoel telt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 10:51

Riverrr schreef:
Joolien schreef:

Ja en je hebt gelijk ook. Als ik al niet goed voor mezelf kan zorgen, laat staan voor mijn kind. Dus het is voor hem ook belangrijk. Er valt natuurlijk te kijken wat er mogelijk is qua oppas, maar in principe heb ik maar voor 2 dagen iemand, dus wat Eline doet zou ik ook kunnen doen met 2 dagen oppas. Verder werkt alles en iedereen in de familie of ik heb er geen contact meer mee. En het is natuurlijk wel voor meerdere weken.

Klopt, makkelijk zal t niet zijn, maar ik zou zeggen, probeer het. En dat je die 2 dagen weg bent betekend niet dat je een slechte moeder bent of niet voor je kind kan zorgen. Integendeel, zo kun je ervoor zorgen dat je beter voor je kindje kunt gaan zorgen.

Hoe gaat het nu met hem?

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 10:59

Dank je Joolien.
Ik heb zelf het idee dat men dat zegt om je een hart onder de riem te steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 11:00

viphorse schreef:
Dank je Joolien.
Ik heb zelf het idee dat men dat zegt om je een hart onder de riem te steken.

Ja is ook zo hoor, en dat is ook heel lief, maar als je ondertussen denkt 'ja maar', heb je er niet zoveel aan :P

Mijn schoonvader zei dat gister ook heel mooi, iedereen heeft een mening, iedereen kijkt er anders op, maar uiteindelijk ben jij diegene die het ermee moet doen. Dat vond ik een mooie uitspraak.