Leven met Autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:16

Ik heb voor mijzelf zoiets: het is maar een woord, wat niets zegt over iemand zelf Lachen
Ze mogen mij best beperkt of zelfs gehandicapt noemen, want het is ook zo. Zolang ze maar niet uit het oog verliezen dat ik veel meer ben dan dat!

Dus niet alle mensen met een handicap of beperking vinden het erg om zo genoemd te worden Lachen
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 26-11-08 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:20

Ik werk als onderwijsassistent en om de dinsdag werk ik in een ass groep.
Omdat ik dit nog niet zo heel lang doe, lijkt me dit een zinvol topic voor mij.
12 dec ga ik met school naar Antwerpen, daar zijn workshops over werken met kinderen die Authisme hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:21

Kom ik weer ASS tegen:
Waar staat dat nou eigenlijk voor?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:22

Autisme Spectrum Stoornis.

Toevoeging: dit is ook geen DSM-IV-goedgekeurde term trouwens
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 26-11-08 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:22

Dank je! Lachen
Ik zat weer veel te moeilijk te denken Nagelbijten / Gniffelen

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:25

Welshcob is dat niet vaak het probleem, dat jullie te moeilijk denken?
Ja ik wil jullie natuurlijk niet aanvallen en weet dat er tig soorten van Autisme zijn, maar als ik in mij klas kijk ljkt het zo te zijn dat ze veel te moeilijk denken.
Zo heb ik er ook 1 die het zichzelf heel moeilijk maakt, maar hij heeft het zelf alleen niet door.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:27

Nee, ik heb geen autisme! Mijn vriend Tong uitsteken
Maar ik heb de gewoonte om te lang en te diep na te denken over iets terwijl het antwoord vaak meer voor de hand ligt (en daarom zakte ik voor wiskunde door mijn oneindige berekingen Nagelbijten / Gniffelen)

Mijn vriend mag juist wel eens wat dieper nadenken Tong uitsteken Maar dat is voor hem niet autistisch gerelateerd maar zijn mannelijke gemakszucht hahaha Haha!

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:30

Ooh sorry Bloos

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:30

_Susan_ schreef:
Ja ik wil jullie natuurlijk niet aanvallen en weet dat er tig soorten van Autisme zijn, maar als ik in mij klas kijk ljkt het zo te zijn dat ze veel te moeilijk denken.
Zo heb ik er ook 1 die het zichzelf heel moeilijk maakt, maar hij heeft het zelf alleen niet door.

uhhhhhh,
dat is nu juist het probleem van mensen met een autistische stoornis.
als ik naar mijn zoontje kijk, die heeft echt een instelling van: wat ik doe is juist, en wat andere doen is verkeerd.
het is vaak eenrichtingsverkeer bij hem, wat hij denkt zo moet en zal het gebeuren.
kost soms veel energie als ouder, om hem toch dingen te leren, te laten begrijpen dat het soms ook anders kan of moet.

ik vond jou berichtje eerlijk gezegd een beetje kort door de bocht. alsof mensen met autisme van een andere planeet komen.........

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:34

Mijn vriend heeft eerder het omgekeerde:
Ik doe het anders dan de rest, dus ik doe het fout. Al kan hij wel uiteindelijk relativeren dat hij het inderdaad vaak net iets anders doet, maar dat dat niet per se goed of fout hoeft te zijn.
Maar eenrichtingsverkeer herken ik wel...

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:39

_Susan_ schreef:

Dan had heel mijn klas vroeger op het VWO autisme en dat geloof ik juist niet. Zelf betrap ik me daar ook wel eens op, maar ik denk dat het meer te maken heeft met je intelligentie en je persoonlijkheid dan met autisme.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:31

Nog maals ik wil niemand tegen de borst stoten, als ik iets verkeerd zegt of denk mag dat ook normaal worden gezegt.
Ik sluit me hier bij dit topic aan in de hoop meer inzicht te krijgen.
Ik weet ook dat er heel veel vormen van Autisme is.
Alleen in mijn klas valt het sterk op dat ze vaak heel moeilijk denken, vanuit daar kwam mijn vraag.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:42

_Susan_ schreef:
Nog maals ik wil niemand tegen de borst stoten, als ik iets verkeerd zegt of denk mag dat ook normaal worden gezegt.
Ik sluit me hier bij dit topic aan in de hoop meer inzicht te krijgen.
Ik weet ook dat er heel veel vormen van Autisme is.
Alleen in mijn klas valt het sterk op dat ze vaak heel moeilijk denken, vanuit daar kwam mijn vraag.

ik denk dat het eerder andersom is, dat wij, mensen zonder ASS juist te moeilijk doen.
Ik merk hier thuis dat ik gewoon heel zwart/wit moet zijn, dingen vertellen zoals ze zijn en niet een heleboel poespas erbij halen.
Leuk voorbeeldje misschien:
zoonlief was altijd panisch voor prikken, is een keer totaal geflipt in het ziekenhuis want daar hebben ze echt met geweld een keer moeten prikken.
Op school was de tijd aangekomen voor de inenting voor alle kinderen uit zijn klas, dus hij ook!
Hij zei er niets van, tot een dag vantevoren: mam, moet ik ook een prik?
-Ja
Waarom?
-Omdat je anders ziektes kunt krijgen
Welke ziektes?
- ik vertel hem welke ziektes
Oke, en wat zit er dan precies IN die spuit?
- een soort water met een heel klein beetje van die ziektes, zodat je bloed antistoffen gaat maken, en die zorgen er weer voor dat je later niet die ziektes kunt krijgen.
En als ik die prikken niet neem, vraag ie
- dan kun je later de bof krijgen en dan kan het gebeuren dat je later geen kinderen meer kunt krijgen omdat je zaadjes dan dood zijn.
Oh, dat is niet goed he? (en meer zei hij niet meer)

Ik zag de bui al hangen, een geflipt kind in de wachtkamer.....
Zoonlief gaat naar binnen, kijkt even rond, is aan de beurt, doet zijn mouwtjes omhoog en krijgt twee prikken tegelijk.
Zegt ie: is dat alles?????
En huppelt weer vrolijk naar buiten
Haha!

Verder is samenwerken op school heel erg moeilijk voor hem, maar heeft ie wel een 9 op zijn rapport voor topografie Haha!
Dat is dan ook echt een no-nonse vak, plaatsen steden en landen liggen daar waar ze altijd liggen, lekker duidelijk.
Hij is dan ook vaak onze wandelende tomtom Haha!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:48

trouwens, Susan, ik denk dat als je wat meer/langer omgaat met kinderen/mensen met ASS, je wel begrijpt wat ik bedoelde. Ik ben niet boos op je hoor Knipoog Wij als ouders leren nog iedere dag, hoe we het beste met onze kids om kunnen gaan, en ik kijk er nu heeeeeeeeel anders tegenaan dan toen ik nog geen kinderen had. En ze hebben allemaal hun eigen persoonlijke karakter, net zoals iedereen. Het is soms ook best lastig om te onderscheiden of iets van zijn gedrag nu voortkomt uit het ASS of gewoon zijn karakter (en straks pubertijd) is.
Hier moeten we gewoon heel duidelijk zijn, geen dubbele boodschappen, of onderliggende grapjes maken, daar kan hij niets mee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:19

hahaa briljant hiphopje! Haha!
Alles wat je verwacht van je kind en dan zo relaxed blijven voor die prikken Tong uitsteken
Wel handig zo'n wandelende tomtom! Enige wat mijn vriend erg goed kan onthouden: auto's. Ja echt... dan is het ineens: oh kijk! die auto heb ik 4 jaar geleden gepoetst! Clown
Of: die auto zag ik ook al in emmen rijden!

Dus daar heb je niet veel aan helaas Nagelbijten / Gniffelen Had liever dat hij meer tomtommerig kon zijn, want kaartlezen kan meneer dus niet en hij vetrouwd het niet als ik het doe Nagelbijten / Gniffelen
Is ook niet echt fijn als hij de hele tijd roept: wat is de volgende afslag? en ik zeg: dat zeg ik dan wel....
Nee, autoritjes zonder echte tomtom en waarbij wij beide de weg niet kennen zijn vreselijk!
Tssss en ik kan wel goed kaartlezen...
(oke ik heb totaal geen richtingsgevoel, dus buiten de kaart om verdwaal ik nog in mijn tuin Nagelbijten / Gniffelen)

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:56

Ha Ha Hiphopje, jouw voorbeeld over dat prikje is weer zo gelijk aan de situaties die ik hier thuis ook meemaak. Het lijkt wel een kopie.
Mijn zoontje heeft ook een enorm geheugen als het over de weg gaat, als we ergens 1x geweest zijn vergeet hij dat nooit meer, ook alle details, en hij weet ook precies de weg.
Pas had ik weer zo'n situatie, reed ik ergens heen, mama we zijn hier al eens geweest, ik oh ja wanneer dan: nou toen we tante Irene op gingen halen van haar werk, want haar auto was stuk.
Ik wist dit al lang niet meer, en het was zeker 1,5 jaar geleden. Hij was toen 4.
Ik verbaas me daar telkens weer over.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:14

Citaat:
ik denk dat het eerder andersom is, dat wij, mensen zonder ASS juist te moeilijk doen.
Ik merk hier thuis dat ik gewoon heel zwart/wit moet zijn, dingen vertellen zoals ze zijn en niet een heleboel poespas erbij halen.

Bingo!
Mensen zonder maken het altijd ingewikkeld naar mijn idee. Clown
Dat is het probleem inderdaad.. Gewoon vertellen zoals het is zonder allerlei onzin er om heen te breien.
Dat was dus ook het probleem bij o.a. wiskunde. Ze zetten allerlei handigheidjes in de leerstof om het makkelijker te leren/snappen.
Ik snap daar dus geen deuk van, maar geef mij de som zonder al die onzin er omheen en het is geen probleem.
Ik stond dus een 6 puur omdat er allemaal poespas om de sommen stond.
Houd het simpel, zeg het zoals het is.

Zoals dit: daar snap ik dus ook geen deuk van eerlijk gezegt: Haha!
Citaat:
Leuk voorbeeldje dat ik geleerd heb:

|-------------|Autist|---------|

Ergens is een lijn getrokken door iemand van en vanaf dan heb je autisme.. Je kan er dus heeel erg voor zitten en dus toch trekjes hebben enz. Tegenwoordig heeft iedereen zo snel autisme of ADHD en dat soort dingen Lachen
[/quote]

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:15

Oja, prikken is bij mij onmogelijk, ik ga niet voor niks onder volledige narcose voor de tandarts met kapje.
Ik heb mezelf dus echt niet meer in de hand.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:23

Ja NT'ers verwijten ons dat we te direct zijn vaak, maar mag ik hen dan ook verwijten dat ze zelden dat zeggen wat ze bedoelen? Ik héb geen vertaalmachine, niet in praten en niet in ontvangen, en ik vraag me af of ik die wel zou moeten willen hebben Nagelbijten / Gniffelen Is het leven niet veel simpeler als iedereen gewoon dát zegt wat ie bedoelt? Lachen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:35

Alwiene schreef:
Ja NT'ers verwijten ons dat we te direct zijn vaak, maar mag ik hen dan ook verwijten dat ze zelden dat zeggen wat ze bedoelen? Ik héb geen vertaalmachine, niet in praten en niet in ontvangen, en ik vraag me af of ik die wel zou moeten willen hebben Nagelbijten / Gniffelen Is het leven niet veel simpeler als iedereen gewoon dát zegt wat ie bedoelt? Lachen

Hallo, ik ben ook een autist, ik begrijp die gedachtegang toch niet van die mensen. Clown
Vraag het aan de normale mensen! Haha!
Zeg gewoon zoals het is punt.'
Ja, te direct hoor ik ook wel eens iets over ja, nee ik ben gewoon eerlijk.

Oja, misschien herkenbaar: Kleine geluidjes, wiebelende tenen in mijn zicht etc. kan ik écht niét tegen.
Komt dat iemand bekend voor?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:48

Yup, komt me akelig bekend voor moonfish, en dan denk ik echt STOP daarmee. Van de week wilde ik gaan slapen maar er was sneeuw op het dak gaan smelten en dat deed steeds drup drup. Ben blij dat ik in slaap gevallen ben maar grrr daar kan ik me zo aan ergeren Nagelbijten / Gniffelen

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:57

hihi, leuk te lezen allemaal
ik als moeder van twee totaal verschillende pdd-nos'ertjes.
een heel extrovert jongetje en een heel introvert meisje
dochterlief kan dus echt niet tegen het gewiebel van zoonlief, of slurpen/smekken tijdens het eten. of als het geluid van zijn nintendo of computer te hard staat, of als hij een gekke bui heeft en een spontaan dansje doet. daar heeft ze een vreselijke hekel aan. zevertelde laatst nog dat een klasgenootje haar altijd zo serieus vond, tja, dat is typisch mijn dochterlief.

hihi, dochterlief, ik weet dat je hier ook wel eens op bokt leest, en als je dit leest,
NOOIT VERGETEN DAT MAMA HEEL VEEL VAN JE HOUD, ZOALS JE BENT, EN VOORAL LEKKER JEZELF BLIJVEN Lovers

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:02

Levant schreef:
Ha Ha Hiphopje, jouw voorbeeld over dat prikje is weer zo gelijk aan de situaties die ik hier thuis ook meemaak. Het lijkt wel een kopie.
Mijn zoontje heeft ook een enorm geheugen als het over de weg gaat, als we ergens 1x geweest zijn vergeet hij dat nooit meer, ook alle details, en hij weet ook precies de weg.
Pas had ik weer zo'n situatie, reed ik ergens heen, mama we zijn hier al eens geweest, ik oh ja wanneer dan: nou toen we tante Irene op gingen halen van haar werk, want haar auto was stuk.
Ik wist dit al lang niet meer, en het was zeker 1,5 jaar geleden. Hij was toen 4.
Ik verbaas me daar telkens weer over.

ohja, zoonlief onthoud hier ook de meest kleine details.
een hele poos geleden nog een leuk voorbeeldje, denk dat ie toen 7 was
telkens als we tv zaten te kijken, stond ie opeens op en riep: reclame!
en ploeps, daar begon de reclame!
wij snapten dus echt niet hoe hij dat kon weten, was hij nu ook nog telepatisch???
dus ik vroeg gewoon aan hem, hoe weet jij dat nu?
zijn antwoord: ja, dat zie je toch zo!
ik: huh, ik zie niks hoor
hij: jawel, dat zie je toch, dan verdwijnt dat tekentje van SB6 (oid)
HAHAHAAAAAAAAAAAAAAA

Hij is ook de eerste die zag, dat er nieuwe brievenbussen op het kerkpleintje stonden, of nieuwe bushalte-paaltjes.
Hij onthoud echt de meest kleine dingetjes.
Maar hij verzint ook een heleboel (waar hij dan soms ook echt zelf heilig in gelooft, en dan heb je wel eens een groot probleem als ie weer een eigen 'regeltje' bedacht heeft, dan zal en moet iedereen zich aan dat regeltje houden)

Ach, we weten nu een beetje hoe ze in elkaar steken, en we zullen heus niet altijd de juiste manier hanteren, maar het gaat steeds makkelijker, we komen er samen wel Knipoog

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:14

hihi details, erg kenmerkend ja Haha!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:39

Die details komen mij ook erg bekend voor. Haha!
Routes, laatst waren we in een bos ergens, een wandeling van 8 km kriskras door het bos.(veluwe)
Ik kon de keer erna blind de weg wijzen, ik was nog nooit in dat gebied geweest.
En veel dingen die 100 jaar geleden zijn gebeurt die ik me nog heel helder herinner. Nors opkijken
(dan heb ik het dus echt over de leeftijd van een jaar of 4-5. Ben nu 16.)

Ooo dat gewiebel en geluidjes maken enzo..
Laat ik nu net een broertje hebben die het ééénig vind om dat te doen puur omdat ik er niet tegen kan..
En als ik er dan iets van zeg krijg je: Laat die arme jongen toch eens met rust! ZUCHT... Clown
Mijn ouders hebben het vaak niet eens in de gaten. Koe
Nou begin ik direct: KAPPEN met dat gewiebel!!!!!!!!!!! Boos!
Tot nu toe het meest effectief. Duivel
Het pesten is vooral heel leuk in een caravan, in een stapelbed.
En maar schudden in je bed, en áls ik dan woest word dan is het: Ik doe helemaal niks!*

*Standaart tekst.