hoog sensitief (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mloesje

Re: hoog sensitief (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:49

sjorsie schreef:
ADD zegt mij ook niets is dat een soort van ADHD?

ADD komt van ADHD. Bij ADHD ben je heel druk (attention deficit hyperactivity disorder) bij ADD (attention deficit disorder) ben je juist niet druk. Wel moeite om je te concentreren, maar je steekt niet gauw je vinger op, veel in je eigen wereld, niet veel sociale contacten enz. Ik heb wel ergens een heel lijstje met kenmerken liggen, wil hjet wel een keer overtypen als dr belangstelling voor is..

Zometeen richting mijn werk. Vind het echt doodeng moet namelijk een gesprek aangaan (nja moet, het moet vanmezelf) met de vervangend leidinggevende.. Wil minder gaan werken, maar zie echt op tegen het gesprek!! Help!!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 15:16

joehoe!
ik heb mn boek
het heet hoogsensitieve personen in de liefde,
hoe ga je om met relaties als de wereld je overweldigd.

schrijver: Elaine n. Aron.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:30

Ik ga komende week ook nog even langs de bieb! Lachen

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:59

Marigold: De titel van het boek klinkt goed hoor!! Ja Ga straks sowieso toch nog naar de bieb.. Dus gelijk maar even kijken naar wat interessante boeken..

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:07

Marigold schreef:
joehoe!
ik heb mn boek

Wij hebben van haar het boek: hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigd. Moet het alleen nog lezen Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Phillipa op 26-02-08 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:26

Die titel klinkt ook goed! (hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigd) ik ga binnenkort ook eens naar de bieb

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:27

ik ga er vanavond eens in snuffelen denk ik. Lachen wij hebben hier ook nog 'hoogsensitiviteit als kracht' liggen, die is ook heel boeiend. hoe je je voordeel kan doen met hsp zegmaar en ook heel veel praktijk gevallen. ook aan te bevelen Ja

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:28

Marigold schreef:
joehoe!
ik heb mn boek

die heb ik ook, leuk boek, zeer herkenbaar

over dat ADD ga ik later eens meer opzoeken

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:30

Hee marit bedankt voor je sterktewens Knipoog Heb even lekker gewandeld vandaag en gister lekker buiten gereden dus voel me wel al wat beter. Heb het ook even lekker van me af gekletst en gister vroeg mijn bed in met een filmje aan.
Dat boek dat jij noemt heb ik trouwens ook. HSP wordt hier echt benaderd als een bepaalde manier van leven die er bij hoort en vooral heel positief benaderd. Soms een beetje té, alsof je er alleen mee gezegend bent. Maar ik heb er wel wat aan gehad want er staan veel herkenbare dingen in. Zo ook bijvoorbeeld over allergie en eczeem. Schijn je meer aanleg voor te hebben en ik heb daar al mijn hele leven last van.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:58

ik heb ook last van allergie en eczeem. Maar het zit ook wel bij mij in de familie dus het kan ook wel erfelijk zijn bij mij. Maar ik heb wel een erg gevoelige huid en ben gevoelig voor vreemd, zwaar en vet eten.
Maargoed ik zou natuurlijk niet weten of dat meteen in verband licht met hsp, omdat er ook genoeg menzen zijn met allergie enzo die geen hsp zijn Tong uitsteken

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:05

Jalenka_Kiya schreef:
Hee marit bedankt voor je sterktewens Knipoog Heb even lekker gewandeld vandaag en gister lekker buiten gereden dus voel me wel al wat beter. Heb het ook even lekker van me af gekletst en gister vroeg mijn bed in met een filmje aan.
Dat boek dat jij noemt heb ik trouwens ook. HSP wordt hier echt benaderd als een bepaalde manier van leven die er bij hoort en vooral heel positief benaderd. Soms een beetje té, alsof je er alleen mee gezegend bent. Maar ik heb er wel wat aan gehad want er staan veel herkenbare dingen in. Zo ook bijvoorbeeld over allergie en eczeem. Schijn je meer aanleg voor te hebben en ik heb daar al mijn hele leven last van.

Uhhu ja dat vind ik ook wel een beetje overdreven. Maar dat van die intuïtie vond ik wel weer heel handig Lachen Wat toevallig dat jij ook allergie en eczeem hebt! Daar heb ik ook al mn hele leven last van! Ik ben "intolerant" voor koemelk, chocola, koffie, eiwit, kippenvlees, huismijt, hooistof en nog iets waar ik de naam niet meer van weet Tong uitsteken Maar vooral met melk en chocola moet ik heel erg oppassen. Door hooistofallergie heb ik 4 maand niet kunnen paardrijden 2 jaar geleden .. Bij ons zit ook in de familie net als bij Jennifer, dus daar kan het ook van komen het hoeft niet van HSP te zijn.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:14

Marigold schreef:
wie het kleine niet eert, koopt geen pony, maar een peerd

Hahaha jouw onderschrift *LOL*

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:14

Ja het zit bij mij in de familie maar het schijnt dat 25 % van de mensen in een mate HSP is. Mijn moeder is het ook en die heeft ook die allergie en eczeem. Natuurlijk speelt erfelijkheid een grote rol maar wel grappig dat het er in voor kwam.
Ik ga nu een kuur doen tegen huistofmijt en gras en bomen omdat ik zo allergisch ben dat ik er iedere dag last van heb.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:15

Jalenka_Kiya schreef:
Ja het zit bij mij in de familie maar het schijnt dat 25 % van de mensen in een mate HSP is. Mijn moeder is het ook en die heeft ook die allergie en eczeem. Natuurlijk speelt erfelijkheid een grote rol maar wel grappig dat het er in voor kwam.
Ik ga nu een kuur doen tegen huistofmijt en gras en bomen omdat ik zo allergisch ben dat ik er iedere dag last van heb.

Oh das wel heel erg vervelend ja! Heb je dan ook last van pollen enzo?

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:27

Ja vooral van pollen. Ik ben alleen voor berken niet allergisch maar verder voor alle bomen en dat is zo lastig te vermijden Knipoog

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:35

Ik heb een lactose intollerantie, een koemelk allergie, en gluten allergie!

Ook snel last van stoffige ruimtes met bijv tapijt maar daar ben ik niet op getest.(benauwd en niezen)

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:38

Oke dat wist ik niet!

Ik ben allergisch voor gerraffineerde suiker en kaneel. En muggensteken (dat is echt vervelend Tong uitsteken een muggenbult wordt dan een hele grote rode dikke bult die onwijs jeukt. Afgelopen zomer leek het net of ik builenpest had Clown ) En dat is voor zover ik weet, want ik heb verder nog nooit een allergietest laten doen
Ik heb eczeem op mijn benen. Die zien er echt niet uit Tong uitsteken ik heb al zo'n dunne en bleke huid, laat staan met eczeem en schrale plekken.

gluten lijkt mij echt heel lastig! Dat is dat je toch ook geen gewoon brood mag enzo?
Mijn zusje is allergisch voor koemelk, ei en soja. Die mag ook heel weinig.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:40

Ai, da's wel een vervelende combinatie bij je zusje.

Nu je over de geraffineerde suiker begint.. Daar moet ik ook mee oppassen dat ik die niet te veel binnenkrijg.

Ik ben ook vegetarisch.... Maar da's geen allergie Haha!

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:49

Als kleuter kon ik daar ook al niet tegen, ik werd er ook gewoon agressief van (verhalen van mijn moeder gehoord dat ik dan opeens driftbuien kreeg en ook dat ik met mijn hoofd tegen de muur ging slaan enzo Clown )
Nu kan ik mijn gevoelens wat beter beheersen dan toen, maar ik kan er nog steeds erg saggerijnig van worden. En ik krijg onwijse jeuk op mijn benen.

Ik ben ook vegatarisch Tong uitsteken

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:52

Jalenka_Kiya schreef:
Ja vooral van pollen. Ik ben alleen voor berken niet allergisch maar verder voor alle bomen en dat is zo lastig te vermijden Knipoog

ja herken het wel. mijn zusje heeft precies hetzelfde (misschien ook HSP Knipoog )

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 00:31

Ik was ook heel lang allergisch voor koemelk en heb jaren producten met dat erin proberen te vermijden. Maar ik ben voor deze kuren weer volledig getest met behulp van bloedonderzoek en over deze allergie ben ik heen gegroeid. Schijnt dat het weinig voorkomt boven een leeftijd van je 20er jaren.

Gaat gelukkig een stuk beter weer. Zit alleen nu weer te laat op internet dus ga lekker mijn bed in voordat ik weer zo moe ben.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:11

Oke, nou in dat geval hoop ik ook heeeel erg dat ik er overheen groei! Haha! Haha!

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:53

Red_Savage schreef:
Ik heb 15 keer ja. Maar ik heb dit nooit bij mezelf afgevraagd of dit wel eens zou kunnen zijn.
Maar als ik er zo over nadenk; ik kan er slecht tegen als mensen heel verdrietig zijn, ik kan heeeel slecht tegen sirenes of andere harde, plotselinge geluiden (ik voel dan werkelijk een paniek van binnen en houd meestal mijn oren dicht) Ik kan niet tegen druk.
En de grootste: Ik kan me zó ontzettend in leven in muziek, ik voel het helemaal doordringen naar binnen. Ik luister dan ook gemiddeld zo'n 4 tot 6 uur per dag naar mijn favo band. Ik raak er bijna van in trance.

Wat moet ik hier nu van denken, heb ik kans om HSP te zijn?

Ik heb die test gedaan en ik heb 18 keer ja. Ik heb ook nooit bij mezelf afgevraagd of ik dit heb. Ik wist niet eens dat het bestond Nagelbijten / Gniffelen. Wel wist ik van ADD af, hier heb ik ook een test in gedaan (inmiddels 2 keer en de score bleef gelijk dus het lach niet aan mijn stemming op het moment van de test). Ik heb toen dus vaker ja gezegt dat mijn vriendin die ADD heeft.

Ik vang wel vaak en snel stemmingen op als ik een ruimte in loop. Ik merk het ook als we uitgaan of iets dergelijks en mensen in groepjes staan. Dan 'voel' ik zeg maar de stemming per groepje als ik er langs kom.
Heel appart.

Ik weet nog steeds niet zo goed wat ik met deze uitslagen moet, mijn vriendin heeft al gezegt dat ik met mijn ouders moest praten hier over. Maar dat gaat niet ivm prive omstandigheden [neemt niet weg dat ik het geprobeert heb].. Dus toen was het volgende plan om met mijn studiecoach te gaan praten. Omdat ik slecht stond voor mijn rapport zou ik met de coach moeten praten. Uiteindelijk bleek er iets fout te zijn gegaan bij de cijfers en punten telling enzo en stond ik toch goed op mijn rapport, hierdoor is er dus nooit wat gekomen van het gesprek. En uit mijzelf durf ik hier niet over te beginnen. Soieso vind ik het moeilijk om een gesprek aan te gaan, ik kan dat niet.
Dus ik heb nog steeds geen gesprek gehad hier over. En ik weet dus ook nog steeds niet wat ik moet doen No Cheer.
De huisarts aanspreken is ook geen goed punt, want ik voel me niet op mijn gemak bij hem. Dat licht volgens mijn ouders gewoon aan mij, maar altijd als ik die kamer in loop heb ik zo'n gevoel dat die sfeer daar niet goed zit ofzo. Ik weet het ook niet zo goed uit te lechen. Nagelbijten / Gniffelen

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:32

Als je 14 keer of meer ja had geantwoord zou je hoogstwaarschijnlijk hoog sensitief zijn ..
            ..ik had 21 keer ja geantwoord

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:19

@ Darkdreamer: je zou misschien een boek kunnen lezen ofzo over HSP? Ik ben er ook niet mee bij een huisarts geweest ofzo.. denk ook niet dat ik daar veel aan zou hebben. Knipoog