Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
traan_beauty schreef:Nog 1 vraagje.. Als je het hoornvlies ook weg laat halen, ziet dat er dan ''naar'' uit voor je nabestaanden?
Revanches schreef:Tiessie schreef:Gelukkig voor nierpatienten bestaat er familiedonatie en ook sinds een tijdje cross-over-donatie. Dit is ontstaan omdat er meerdere koppels in Nederland zijn(bijv zus wil broer een nier geven) die niet matchen met elkaar. Al deze koppels komen dan in een soort van systeem terecht waar eens in de zoveel tijd wordt gekeken of er 2 koppels zijn die wel met elkaar matchen. Dus donor van koppel X geeft aan ontvanger van koppel Y en andersom. Deze tranplantaties gbeuren dan op dezelfde dag. Zo heeft het familielid van een nierpatient toch zijn of haar nier kunnen doneren, alleen gaat die nier dan dus wel naar iemand die je niet kent maar krijgt jouw zieke famililid wel tegelijk ook een nieuwe nier.
Maar als het donatiesysteem hier in Nederland niet zo lamballerig was geregeld waren al dit soort dingen niet nodig.
Feit blijft dat directe familietransplantatie bij een uitstekende match nog steeds de beste kans van slagen maakt maar er zit natuurlijk een enorm ethisch vraagstuk aan vast.
Een vriend van mij is ook nierpatient, het was hem vorig jaar bijna fataal!
Dat was de reden voor zn vader om te zeggen; IK DONEER!
Zijn vader is meteen bezig gegaan met onderzoeken om te zorgen dat hij voor donatie in aanmerking kwam voor zijn eigen zoon.
In augustus vorig jaar was het zover, vader en zoon onder het mes,en zo werd mn vriend voorzien van een nier van zn vader.
Wat een geluk voor hem,alles matchte! En nu, allebei keihard weer aan het werk,met plezier en genietend van het leven!
Bij mn vriend gaat het af en toe nog met voor en tegenspoed. Bij zn vader verloopt alles erg goed,zonder complicaties!
Ik vind dit zo knap!! En mocht het zo wezen dat op een 1 of andere manier mn vriend ook zn donornier toch weer moet verliezen, dan weet ik wel dat ook ik mij laat onderzoeken, Ja ik doneer dan ook!! LEVEND!(net als zn vader).
Of het nu gebeurt of later als ik overleden ben!
Dan maar met 1 nier leven,dat gaat ook prima! Er zijn genoeg mensen die al levenslang met 1 nier leven,en sommigen komen er pas veel latere leeftijd achter.
Nee dan kan ik wel een nier missen hoor!
Miryamk schreef:Mijn vader is ook nierpatient, ik zou hem met alle liefde een van mijn nieren willen geven. Helaas is transplantatie voor hem geen oplossing. En ik zou geen nier aan iemand anders willen geven nu ik nog leef, daarvoor vind ik het te ingrijpend. Dan moeten ze wachten tot ik dood ben.
_Nicky schreef:Ik ben geen donor, omdat ik het idee niet fijn vind. Verder zou ik ook geen organen van andere mensen willen: als het mijn tijd is, is het mijn tijd om te gaan.
Natuurlijk kan ik ook nog van mening veranderen over een aantal jaar, ik sluit nog niets uit. Stel dat er iets gebeurt met een familielid, dan misschien wel.
Shadow0 schreef:Rl_Princess, waarom?
Rl_PrincEsS schreef:Shadow0 schreef:Rl_Princess, waarom?
Omdat ik dat met die kaasschaaf gewoon een naar idee vind. En van die ogen ook. Ik wil er nog wel een beetje normaal uitzien als ik opgebaard lig!
Rl_PrincEsS schreef:Omdat ik dat met die kaasschaaf gewoon een naar idee vind. En van die ogen ook. Ik wil er nog wel een beetje normaal uitzien als ik opgebaard lig!
Miryamk schreef:Het afstaan van organen is tot op zekere hoogte een morele plicht van ieder mens. <knip>
Hehe dit stond bij ons in de krant, helaas niet mijn eigen woorden maar die van dr.Heleen Dupuis oud-hoogleraar medische ethiek.
Ik kan me alleen maar bij haar aansluiten.