ben jij DONOR of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: ben jij DONOR of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:32

Rl_Princess, waarom?

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:15

Ik heb me 2 jaar geleden meteen ingeschreven toen ik 18 werd. Mijn huid en hoornvliezen uitgesloten.
Ik ben donor omdat het toch een soort van fijn is, dat je met je eigen dood toch mensen kan 'verblijden'. Daarnaast: ik moet er niet aan denken dat wanneer ik een donor nodig heb, ze in het ziekenhuis moeten zeggen 'Sorry er is geen donor voor je aanwezig' Dus ik vind het oneerlijk dat ik zelf graag wel iets zo willen ontvangen als ik het nodig heb, maar ik het zelf niet 'geef' als het van mij nodig is.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:21

als ik dat in ga vullen doe ik het wel. maar alleeen als ik overleden ben. ik ben als de doods voor operaties. Maar ik vind dat ik het een ander ook mag gunnen. Als ik nou een keer een nier nodig heb, dan zou ik die ook graag willen krijgen. en zo is het ook met mijn nieren en de rest. ik kan ze ook in de grond laten wegrotten, maar zo zijn ze misschien toch nog bruikbaar.

Maar ik wil niet dat mijn organen naar mensen gaan die door hun eigenschuld nieuwe organen nodig hebben. ( zoals Drugs gebruikers, Rokers en Alcohol misbruikers) alleen mensen die het niet verpest hebben voorzichzelf hebben recht op Mijn organen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:24

@ Jolandaa: Alleen jammer dat je dat dus niet kunt aangeven op je donorformulier...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:26

nee helaas niet. ik vind gewoon dat mensen die zichzelf naar de kl*te geholpen hebben ook het recht niet hebben op nieuwe organen die ze vervolgens weer kunnen vergallen. Eigenschuld Dikke buld vind ik het. Ik ben nu nog 16, dus ik wacht mijn brief tegen die tijd wel af Lachen.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:30

Ja ik ben donor! Ik vind het cliche om te zeggen dat alleen 'goede mensen' mijn organen mogen hebben..

Ik vind dat iedereen een extra kans verdiend! Ik neem ook aan dat een alcolist of drugsverslaafde 'clean' moeten zijn voor de operatie..

Maar ik ook al zou dat niet zo zijn, je kan wel denken ik word geen donor want ik wil bepaalde mensen niet helpen maar dat kan je van te voren nooit weten.. Voor het zelfde geld gaan jou organen naar iemand die nooit gedronken, gerookt of iets dergelijks heeft. En door geen donor te worden sluit je ook die mensen buiten!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:23

Liever naar een cleane junk (want ik neem aan dat iemand die nog zwaar gebruikt zo'n transplantatie niet krijgt aangezien het herstel nogal veel vraagt van iemand) dan naar mijn buurvrouw! Iedereen verdient een 2e kans, niet iedere junk is een slecht mens. Bij een hoornvliestransplantatie laten ze je ogen wel gewoon zitten, alleen het hoornvliesje word verwijderd.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 09:25

traan_beauty schreef:
Nog 1 vraagje.. Als je het hoornvlies ook weg laat halen, ziet dat er dan ''naar'' uit voor je nabestaanden?

Nee, de nabestaanden zien hier helemaal niets van. Je ogen worden namelijk gesloten zoals dat altijd gebeurt. Je ogen worden ook niet verwijderd, het gaat ze echt alleen maar om het hoornvlies.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:02

Oké, bedankt Lachen

Ik denk dat ik dus alles ga aankruisen als ik het formulier krijg. Er zijn al zo weinig mensen die het hoornvlies en huid niet afstaan. Lachen

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:05

Het valt me op dat niemand wat zegt over mijn reactie(wat ik niet had verwacht) Dus iedereen zal het wel accepteren.
Nogmaals mijn reactie...
Revanches schreef:
Tiessie schreef:
Gelukkig voor nierpatienten bestaat er familiedonatie en ook sinds een tijdje cross-over-donatie. Dit is ontstaan omdat er meerdere koppels in Nederland zijn(bijv zus wil broer een nier geven) die niet matchen met elkaar. Al deze koppels komen dan in een soort van systeem terecht waar eens in de zoveel tijd wordt gekeken of er 2 koppels zijn die wel met elkaar matchen. Dus donor van koppel X geeft aan ontvanger van koppel Y en andersom. Deze tranplantaties gbeuren dan op dezelfde dag. Zo heeft het familielid van een nierpatient toch zijn of haar nier kunnen doneren, alleen gaat die nier dan dus wel naar iemand die je niet kent maar krijgt jouw zieke famililid wel tegelijk ook een nieuwe nier.
Maar als het donatiesysteem hier in Nederland niet zo lamballerig was geregeld waren al dit soort dingen niet nodig.
Feit blijft dat directe familietransplantatie bij een uitstekende match nog steeds de beste kans van slagen maakt maar er zit natuurlijk een enorm ethisch vraagstuk aan vast.

Een vriend van mij is ook nierpatient, het was hem vorig jaar bijna fataal!
Dat was de reden voor zn vader om te zeggen; IK DONEER!
Zijn vader is meteen bezig gegaan met onderzoeken om te zorgen dat hij voor donatie in aanmerking kwam voor zijn eigen zoon.
In augustus vorig jaar was het zover, vader en zoon onder het mes,en zo werd mn vriend voorzien van een nier van zn vader.
Wat een geluk voor hem,alles matchte! En nu, allebei keihard weer aan het werk,met plezier en genietend van het leven!
Bij mn vriend gaat het af en toe nog met voor en tegenspoed. Bij zn vader verloopt alles erg goed,zonder complicaties!
Ik vind dit zo knap!! En mocht het zo wezen dat op een 1 of andere manier mn vriend ook zn donornier toch weer moet verliezen, dan weet ik wel dat ook ik mij laat onderzoeken, Ja ik doneer dan ook!! LEVEND!(net als zn vader).
Of het nu gebeurt of later als ik overleden ben!
Dan maar met 1 nier leven,dat gaat ook prima! Er zijn genoeg mensen die al levenslang met 1 nier leven,en sommigen komen er pas veel latere leeftijd achter.
Nee dan kan ik wel een nier missen hoor!

Kleine aanvulling, door hem ben ik gaan zien hoe hard ze donoren nodig hebben!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:14

Miryamk schreef:
Mijn vader is ook nierpatient, ik zou hem met alle liefde een van mijn nieren willen geven. Helaas is transplantatie voor hem geen oplossing. En ik zou geen nier aan iemand anders willen geven nu ik nog leef, daarvoor vind ik het te ingrijpend. Dan moeten ze wachten tot ik dood ben.

Dat was een beetje na aanleiding van jouw verhaal.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:54

Tsja, hoezeer ik ook heel blij ben met familietransplantatie en cross-over voor mijn patienten het blijft toch altijd een ethisch vraagstuk. In sommige families gaat het spontaan, in andere is het een heet hangijzer. Nefrologen vragen bij nierpatienten ook of er familieleden zijn die zouden willen doneren. Als het donorbeleid in Nederland anders zou zijn zou de vraag niet gesteld hoeven worden en zouden deze transplanties alleen maar gebeuren vanuit spontane overwegingen van een familielid.
Een vraag om een orgaan legt toch druk op de familie, om nog maar niet te spreken wat er evt na het hele gebeuren nog plaatsvind.
Voorbeeld: broer krijgt nier van zus. Broer gaat enkele maanden na de transplantatie een keertje lekker feesten met vrienden, zus ziet dit en ziet dat broer er eentje teveel heeft gedronken en roept broer ter verantwoording: je bent toch niet mijn nier aan het verkl*ten!! Dit kunnen vervelende situaties worden. Ook kan de ontvanger zich heel zijn leven verplicht voelen aan de donor. Moeilijke kwesties hoor,het is niet zo simpel.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 22:51

Ik ben geen donor, omdat ik het idee niet fijn vind. Verder zou ik ook geen organen van andere mensen willen: als het mijn tijd is, is het mijn tijd om te gaan. Lachen

Natuurlijk kan ik ook nog van mening veranderen over een aantal jaar, ik sluit nog niets uit. Stel dat er iets gebeurt met een familielid, dan misschien wel.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 08:26

_Nicky schreef:
Ik ben geen donor, omdat ik het idee niet fijn vind. Verder zou ik ook geen organen van andere mensen willen: als het mijn tijd is, is het mijn tijd om te gaan. Lachen

Natuurlijk kan ik ook nog van mening veranderen over een aantal jaar, ik sluit nog niets uit. Stel dat er iets gebeurt met een familielid, dan misschien wel.

Of met jezelf....

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:07

Tsja, en ik weet niet of je dan reageertvan: o, het is mijn tijd..Stel dat je op je 30e nierpatient wordt en nog jaren mee kan met een nieuwe nier. Wedden dat je gaat vechten voor je leven!!!!
Je kunt nooit van tevoren zeggen hoe je gaat reageren op een levensbedreigende ziekte, echt niet! Maar ik denk dat er voor dat besef nog wat wijze jaartjes en wat ervaringen bij moeten komen......

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:12

Ik heb die beslissing al 10 jaar geleden moeten nemen, en ik vond het een moeilijke. Ik heb toen dus aangegeven dat ik die beslissing aan mijn nabestaande over laat.

Nu zie ik steeds meer in dat die beslissing voor hun op dat tijdstip wel heel moeilijk zal zijn. Dus ik ben er hard over aan het nadenken. Aan de ene kant zou ik op die manier graag andere willen helpen, aan de andere kant vindt ik het gewoon een naar idee !!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:17

Maar als je het idd aan je nabestaanden overlaat weet je dat zij, overmand door verdriet, waarschijnlijk nee zouden zeggen. Want als ze het niet meer aan jou kunnen vragen wat moeten ze dan anders? Het is gewoon fijn als er voor je naasten duidelijkheid over is. Of het nou ja of nee is, als het maar duidelijk is.

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:27

Shadow0 schreef:
Rl_Princess, waarom?

Omdat ik dat met die kaasschaaf gewoon een naar idee vind. En van die ogen ook. Ik wil er nog wel een beetje normaal uitzien als ik opgebaard lig!

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:32

Rl_PrincEsS schreef:
Shadow0 schreef:
Rl_Princess, waarom?

Omdat ik dat met die kaasschaaf gewoon een naar idee vind. En van die ogen ook. Ik wil er nog wel een beetje normaal uitzien als ik opgebaard lig!

Je ziet er sowieso normaal uit.. er worden alleen wat plakjes huid van je bovenbenen gehaald en je hoornvliesen worden van je ogen afgehaald, hier zie je sowieso niks van omdat je ogen gesloten zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:35

Rl_PrincEsS schreef:

Mensen worden altijd met gesloten ogen opgebaard. Je ziet er dus niets van.

Wat betreft nare ideeen: de dood is vol met nare ideeen. Begrafenis of crematie spreken me ook niet echt aan... Knipoog Hier krijgt iemand tenminste nog wat voor terug!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:14

Het afstaan van organen is tot op zekere hoogte een morele plicht van ieder mens. Maar het is niet niks om een orgaan af te staan. Niet zozeer voor de donor als wel voor de familie, omdat de familie in het rouwproces toch wel tegen problemen kan oplopen. Maar ik vind wel dat degene die geen oraan wil afstaan, ook geen aanspraak kan maken op organen.

Als je wel een orgaan wilt ontvangen, dan vind ik dat je niet tegelijkertijd kan zeggen: aan mijn lijf geen polonaise. We moeten toe naar een systeem van wederkerigheid. Ik vind het juist harteloos om wel organen te willen ontvangen en ze niet te willen geven.

De overheid zou veel meer moeten doen aan voorlichting over de noodzaak van orgaandonatie. We weten namelijk heel goed waarom zoveel mensen geen donor willen worden. En dat is toch omdat er een zekere angst is om niet voldoende medische behandeling te krijgen in een crisissituatie als je bijna dood bent. Daar is volgens mij heel goed voorlichting over te geven. De overheid moet ook duidelijk zijn dat het aangaan van een donorschap niet helemaal neutraal is. De situatie van een familie die afscheid moet nemen van iemand die ogenschijnlijk nog niet dood is, dat is echt lastig. Het afstaan van een orgaan is een daad van medemenselijkheid.

Hehe dit stond bij ons in de krant, helaas niet mijn eigen woorden maar die van dr.Heleen Dupuis oud-hoogleraar medische ethiek.
Ik kan me alleen maar bij haar aansluiten.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 00:02

Miryamk schreef:
Het afstaan van organen is tot op zekere hoogte een morele plicht van ieder mens. <knip>

Hehe dit stond bij ons in de krant, helaas niet mijn eigen woorden maar die van dr.Heleen Dupuis oud-hoogleraar medische ethiek.
Ik kan me alleen maar bij haar aansluiten.

De meeste ethische stromingen trekken een grens bij zelfbeschikkingsrecht over het eigen lichaam. En over ethiek valt altijd te twisten: er is niet één juiste richting. Die morele plicht mag mevrouw Dupuis me dus nog even uitleggen... of ik begrijp onmiddellijk dat ze oud-hoogleraar is.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 07:12

Prrr dat is die wederkerigheid die ook in het bovenstaande artikel is vemeld.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:16

Maar dat zegt ze er niet bij: ze zegt 'van ieder mens', niet 'van iedereen die in aanmerking wil komen van orgaandonatie'. En zelfs dan is de uitspraak ethisch zeer dicutabel.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:19

Ik vind het allemaal wel meevallen. Ik vind dat ze het netjes en helder omschrijft. Om te twisten over de bedoeling zullen we verdere uitleg aan de schrijfster zelf moeten vragen.
Beetje flauw om insinuaties te maken over het feit dat ze nu oud-hoogleraar is. Of is het nu echt zo moeilijk om andermans mening te respecteren?