[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 10:05

Ja is ook wel apart !!!!
Ach en hij zit nu na 2 keer inbrengen eindelijk goed, dus
ik ben gelukkig

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 10:09

Misschien een beetje rare vraag voor hier, maar neem aan dat er hier ook mensen zitten die een kind hebben gehad. We willen waarschijnlijk over een jaar proberen een kind te krijgen. Hoe lang van te voren zijn jullie gestopt met anticonceptie? En hoelang na de geboorte weer begonnen?

BloemBloem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 10:13

HIhih daar heb ik geen ervaring mee, maar volgens mij verschilt dit heel erg per lichaam (vruchtbaarheid)

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 10:18

Daarom vind ik het ook lastig om te bedenken wat ik ga doen. Is het handig een half jaar voor het proberen alvast van de anticonceptie af te gaan, zodat je lichaam in een normaal ritme kan komen? (dan dat half jaar natuurlijk wel met condoom) Of gewoon 1 maand voordat we gaan proberen stoppen, en kijken waar het schip strand? Heb hier eigelijk geen idee van.....

Imala204

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:57

Wendy_Kila schreef:
Misschien een beetje rare vraag voor hier, maar neem aan dat er hier ook mensen zitten die een kind hebben gehad. We willen waarschijnlijk over een jaar proberen een kind te krijgen. Hoe lang van te voren zijn jullie gestopt met anticonceptie? En hoelang na de geboorte weer begonnen?

Toen ik de eerste keer zwanger wilde worden heb ik de eerste 3 maanden nadat ik gestopt was met de pil goed opgepast omdat ik eerst weer een paar normale menstruatie wilde hebben. Maar het heeft 9 maanden geduurd eer ik zwanger werd. ( achteraf bleek dat ik ook wel een te zware pil had gehad voor mijn lengte/postuur;)
Toen ik na2 jaarvoor de tweede keer zwanger wilde worden ben ik met de pil gestopt. Na een half jaar was ik nog niet zwanger. Door omstandigheden weer met de pil begonnen. Toen ik jaren later toch nog een tweede kind wenste weer gestopt met de pil ( dit keer een lichtere pil) Aangezien het de vorige keer zolang had geduurd had ik dit keer zoiets van "och dat duurt toch wel weer een tijd" en heb toen niet echt opgepast. Toen werd ik meteen na een maand zwanger.
Na de geboorte meteen weer gestart met de pil ( maar daar kun je met je arts het best over spreken wat in jou geval het beste zou zijn.) Maar ik heb geen borstvoeding gegeven. Weet niet hoe dat zit als je borstvoeding geeft.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:45

Welshcobfan schreef:
Ik vind het eigenlijk wel fijn om ongesteld te worden, meer omdat ik als check voor event. zwangerschap. Ben ik trouwend de enige die gruwelijk hekel aan het condoom heeft? Ik heb liever geen seks dan met een condoom...

ik heb zware latex allergie en zit twee weken lang te jeuken als er een regenjas in is geweest

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:47

Wendy_Kila schreef:

mijn moeder zegt dat je nu moet stoppen met de pil als je volgend jaar een kindje wilt, zodat je systeem schoon kan worden.
Mijn moeder raadt ook aan foliumzuur te gaan slikken zorgt dat het ruggetje goed gesloten wordt van het kindje.
Je mag geen anticonceptie slikken tijdens borstvoeden. dus pas als je daarmee gestopt bent mag je weer beginnen

Mijn mamsje is kraamverzorgster/lactatiekundige intussen weet ik meer over babies borsten en het vrouwelijk lijf dan ik ooit had gewild

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:58

Als je nu stopt en volgend jaar een kindje wilt, moet je nu ook al wel gaan proberen zo langzaamaan, lijkt me, want als je zwanger bent duurt het ook nog 9 maanden voordat dat kind er dan uit is.

Verder ken ik erg veel gevallen van mensen die stoppen met anticonceptie waarbij meteen de eerste keer raak is, dan zijn ze zwanger.
Terwijl je ook wel verhalen hoort van mensen bij wie het dan nog een jaar of langer duurt.

BloemBloem

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:32

Citaat:
gruwelijk hekel aan het condoom heeft

Ik heb een FOBIE voor condooms !!!

Ik haat het !!!

Het haalt ook de sfeer eruit als je lekker bezig bent

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:48

@ Margreth:
Bedankt voor je antwoord! Ik zit aan de nuva-ring, en dat schijnt 1 van de lichtste vormen van anticonceptie te zijn. Ik weet dat er natuurlijk altijd een kans is dat het lang duurt, of dat het helemaal niet lukt, maar daar kun je van te voren natuurlijk niet vanuit gaan (zoals bij je tweede kindje. Maar wel harstikke blij natuurlijk dat het alsnog wou!!)

@ Woogy:
Phoe, een jaar van te voren!! Toch iets meer dan ik had verwacht. Nu maakt het mij niet zo veel uit, maar moet het toch maar bij vriendlief voor mekaar zien te krijgen dat hij ervoor zorgt dat er dan geen kindje eerder komt dan gepland
Dat je foliumzuur moet slikken wist ik inderdaad, maar dat is pas als je zwanger bent volgens mij...
Handig zo'n mammie Mijn moeder doet crisisopvang, dus heb ook al meer poepluiers schoongemaakt dan menig ander van mijn leeftijd

@Marije_jiplover:
Ik wil niet volgend jaar een kindje, ik wil volgend jaar proberen zwanger te worden. Er moeten eerst nog wat dingetjes geregeld worden

Caritas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:51

Het schijnt gemiddeld een jaar te duren voor je zwanger bent na het stoppen met de pil, maar ja, wat voor de ene persoon geldt, geldt niet per definitie voor jou. Snap je wat ik bedoel? Ik zou eerst maar stoppen, dan oefenen met condoom (die je overigens ook in latex vrije uitvoering hebt) en pas als je tijd daar is klussen voor het echie.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:34

Ik ben een beetje klaar met anticonceptie, maar wil eigenlijk nog geen kinderen. Heb in augustus mijn laatste prikpil gehad(voor 3 maanden) en ben nog steeds niet ongesteld. Ben in totaal denk ik al 4 jaar niet ongesteld geweest. 3 jaar een implanon, toen aan de pil, hoppa weer 10 kilo eraan net als toen ik 14 was, 2 keer de prikpil gehad. Toen was ik het beu. Sinds november met condoom, ook beu.
Als ik zwanger zou willen worden volgend jaar zou ik ook eerst 'schoon' willen zijn, eerst die nare 10 kilo eraf(over het topic van dikke ruiters bij ik dacht VMR: vet zit in de weg ja!), mss een ontslakkingskuurtje. En eerst eens ongesteld worden, ik heb geen idee of de boel nu nog werkt. En als ik er dus mee bezig zou gaan om te proberen een kind te krijgen zou ik het wel graag goed doen: gezond eten en foliumzuur e.d.
Heb net een stukje over het plaatsen van het mirena spiraaltje gelezen, no way, bij het idee ga ik al van mijn stokje!

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:12

Flower schreef:
:D

Zie je die 1 staan?
Daar begint het, het is een soort van staafje.

Ja, ik zie de 1 staan
Dat witte streepje is je spiraal?

Vanillia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:31

@ Wendy_Kila: heb jij ook dat 'ie de ene keer een maand lang perfect zit en de andere keer continu naar beneden komt zakken? Dat naar beneden zakken is voor mij eigenlijk de enige reden dat ik nu zit te twijfelen om over te stappen op iets anders.

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:28

Komt me wel bekend voor ja. Hij zit soms irritant laag. Kan ik doen wat ik wil, maar krijg hem niet hoger. Gelukkig weegt het bij mij nog op tegen de andere voordelen!
Oja, wat ik wel doe en wat ook goed werkt, is voordat je hem inbrengt goed dubbel te knijpen. Dat je er zeg maar een overdreven ovaal van maakt. Dit werkt bij mij al een stuk beter dan dat ik het niet zou doen.

Caritas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:42

Zullen we gewoon als gebruiksters een inbrenghuls ontwikkelen? Dat vind ik dus echt ruk he, om 'm helemaal hoog in te brengen, vooral als je ook nog lange nagels hebt, zoals ik, dan zit snel je vel er tussen en dat voel je toch best.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 23:00

Ik ben denk ik ook aangekomen met de pil. Weet t niet zeker, zat t laatste jaar beter in mijn vel en zag er ook gezonder (Lees: voller) uit, maar dat was ong. tegelijkertijd met de pil, kan de overgang niet meer herinneren.

Ik heb tot pag 4 gelezen en daarna werd ik moe dus misschien dat mijn vragen al werden beantwoord.

Zondag slik ik mijn laatste pil. Volgens de bijsluiter moet ik dinsdag ongesteld worden (2e dag van de stopweek) Ik word echter vrijdags pas ongesteld en dat duurt tot zondag/maandag. De eerste keer duurde dat van vrijdag tot woensdag, laatste 3 keer zoals eerder. 3 daagjes. Ik slik de pil nu 5 maanden. Is dit normaal?

En.. stomme vraag misschien? Hoe reken ik mijn cyclus uit? vorige maand was ik de 28e ongesteld, tot de 30e. Deze maand zal het de 27e zijn tot de 29e, 30e.

Voor ik de pil slikte werd ik op de 25e ongesteld, tot de 31e/1e. Dit al 5 á 6 jaar met regelmaat (Was 11 toen ik voor het eerst ongesteld werd.

En op welke dag zit mijn gevarenzone? (:+ ben ik vruchtbaar?)

Caritas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 23:03

Als je aan de pil bent heb je een cyclus van 28 dagen slikken, 7 dagen niets. Als je de pil helemaal goed hebt gebruikt heb je geen eisprong, mocht er toch iets fout zijn gegaan dan kun je een eisprong hebben, ongeveer 14 dagen na de eerste dagen van je onttrekkingsbloeding.

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 23:06

Maar, omdat ik zo vaak hoor dat mensen zwanger worden door de pil heen. Mijn vader zei dat die dit als excuus gebruiken, voor verkeerd gebruik.

En ik heb antibiotica geslikt, 2 weken safe gedaan maar wat als die 2 weken t minimale zou zijn, of ik me misgerekend heb? Hoe groot is de kans op zwangerschap, als je al maanden trouw de pil slikt

Caritas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 23:20

Dat zou ik eigenlijk niet durven zeggen. Ik zou dan de pil doorslikken want dan ben je vanaf je eerste dag van de cyclus weer beschermd. Ga anders morgen even langs de apotheek of ben je huisarts, zij hebben er echt verstand van en vanaf hier is het alleen maar giswerk.

Lennon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 07:42

Pam schreef:
Maar, omdat ik zo vaak hoor dat mensen zwanger worden door de pil heen. Mijn vader zei dat die dit als excuus gebruiken, voor verkeerd gebruik.

En daar geef ik je vader volledig gelijk in...

Er zijn heel veel mensen die denken dat ze de pil correct innemen... Maar bij ziekte, innemen van medicatie, diarree en/of overgeven heb je kans op een verminderde werking van de pil en moet je dus een condoom erbij gebruiken en er zijn heel veel mensen die dat niet weten of niet doen... En dan kunnen er idd wel eens ongelukjes gebeuren.

Kans op zwangerschap bij correct pilgebruik is 0,1% geloof ik...

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 08:50

Ben het gedeeltelijk met jullie eens. Paar pagina's geleden staat echter ook dat met de grote hoeveelheid mensen die de pil gebruiken, en bij correct gebruik nog een paar duizend zwanger worden.

@Pam, zou me geen zorgen maken, en gewoon doorslikken. Ik wordt trouwens als ik zondag de ring eruit haal ook pas vrijdag ongesteld. Niets erg aan dus. Heb je eventueel gekeken voor een lichtere pil? (geen idee welke je nu hebt)

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 09:59

Ik ben gestopt met de pil, ik lees dat sommigen niet direct ongesteld worden. Bij mij niet het geval.
De eerste keer na 26/27 dagen, en de tweede keer na 27 dagen.
Best keurig, vind ik zelf. Maar het is wel weer heviger en langer dan met pilgebruik.

Als ik alles zo lees, bij een koperspiraal, wordt het ook heviger. Nou, ik vind het nu al hevig genoeg. Dus ik weet niet of de koperspiraal voor mij wel goed is.
Verder zie ik op tegen het plaatsen, en eventuele ontstekingen en dergelijke.

Kan iemand mij, positieve verhalen vertellen over de koperspiraal?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:54

Wendy_Kila schreef:
Ben het gedeeltelijk met jullie eens. Paar pagina's geleden staat echter ook dat met de grote hoeveelheid mensen die de pil gebruiken, en bij correct gebruik nog een paar duizend zwanger worden.

Een paar duizend van de hoeveel? Dat soort aantallen heb je niet veel aan, percentages zeggen meer.

En bewezen is dat bij correct pilgebruik de kans op zwangerschap 0,1% is, in tegenstelling van wat sommige mensen willen laten geloven.
En zeg nou eerlijk, wat is makkelijker: de pill de schuld geven van de zwangerschap of jezelf?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:56

Morris schreef:
Ik ben gestopt met de pil, ik lees dat sommigen niet direct ongesteld worden. Bij mij niet het geval.
De eerste keer na 26/27 dagen, en de tweede keer na 27 dagen.
Best keurig, vind ik zelf. Maar het is wel weer heviger en langer dan met pilgebruik.

Als ik alles zo lees, bij een koperspiraal, wordt het ook heviger. Nou, ik vind het nu al hevig genoeg. Dus ik weet niet of de koperspiraal voor mij wel goed is.
Verder zie ik op tegen het plaatsen, en eventuele ontstekingen en dergelijke.

Kan iemand mij, positieve verhalen vertellen over de koperspiraal?

Waarom wil je een koperspiraal?

Ik heb er zelf geen, maar de koperspiraal is het enige voorbehoedsmiddel (behalve het condoom) waarbij geen hormonen worden gebruikt. Dat is volgens mij het grote voordeel.
Verder wordt lang niet bij iedereen de menstruatie heftiger. Mijn moeder heeft dat namelijk niet gehad toen ze een koperspiraal had.