GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 08:53

Even nog een kleine toevoeging voor iedereen.. Want ik ga er van uit dat de meeste mensen na een tijdje willen stoppen met de medicatie.

Ook al heb je geen honger, als je structureel te weinig eet ( voedingsstoffen binnen krijgt, en dan heb ik het niet over de dingen waar een zogenaamd voedingscentrum over praat) dan komt het lichaam veel te kort en daar kun je op later tijdstip ontzettend veel problemen mee krijgen. En je lichaam gaat dan de tekorten straks gewoon vasthouden op alles wat je eet en als vet opslaan.

Misschien beter om je te verdiepen in het menselijk lichaam en je brein om er achter te komen hoe deze werken en waarom afvallen op een normale manier niet lukte.

Dat je voor de eerste stappen medicatie wil gebruiken tot daar aan toe, maar als je niet weet wat er mis ging in het verleden, hoe wil je dat dan in de toekomst voorkomen?

Want na het stoppen met de medicatie, komt het gewoon weer aan op jezelf en je doorzettingsvermogen..... Want het voedsel wat in de supermarkt te koop is blijft gewoon te koop.

Voor degene die insta hebben, zoek Philippe sliwinski eens op. Deze man heeft abnormaal veel kennis over het menselijk lichaam en gezondheid...
Het is namelijk niet alleen je dieet, maar ook zonlicht heeft invloed op je lichaam.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 08:55

Rennie89 schreef:
Ik had het zondag avond even moeilijk, heel erge honger na de hele dag eigenlijk maar 1 maaltijd te hebben gegeten . Dus toch nog wat gegeten in de avond. Vandaag ontbeten met ei (2 stuks) en geluncht met wat kwark en avond gegeten met wat teloh bakkeljouw. Daarna niks meer gegeten (dus nu al sinds 19:00 niks gegeten) en ook geen honger dus dat is echt super! *\o/* normaal was ik allang gaan snaaien :')

Ik neem aan dat je motivatie in ieder geval deels bestaat uit gezonder worden. 1 maaltijd per dag is dat niet. Wees alsjeblieft een beetje lief voor je lichaam en geef het de voedingsstoffen die het nodig heeft.

Op deze manier gaat je lichaam op den duur schreeuwen om voedsel en of de medicatie dat kan tegenhouden is maar de vraag, daarnaast zou het toch het mooist zijn als je ooit zonder kan. De kans is heel groot dat je weer flink aan gaat komen als je afvalt door je lichaam zo tekort te doen.

Ook mentaal gezien is de kans goed aanwezig dat je zo een eetstoornis ontwikkelt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 09:15

DuoPenotti schreef:
Ik lees hier nu toch wel verhalen die ik echt niet oké vind. En wel begrijp dat als het met vergoeding gaat ook met begeleiding gaat.

Geen honger hebben en dan totaal niets eten. Dat is niet oké.
Dat je geen saai honger hebt lijkt me heerlijk.
Dat je geen behoefte hebt van een te vol bord ook.

Maar lijkt mij wel heel normaal om in de ochtend een klein kommetje yoghurt en wat fruit te pakken. In de middag een snee brood oid.
Zodat je aan 3 maaltijden over de dag komt.

Daarom doe ik het met begeleiding. Ik
Moet 6 eetmomenten hebben. 3 maaltijden, 3 gezonde tussendoortjes. (Appel, handje noten, kwark, dat soort dingen).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 09:27

rien10 schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik lees hier nu toch wel verhalen die ik echt niet oké vind. En wel begrijp dat als het met vergoeding gaat ook met begeleiding gaat.

Geen honger hebben en dan totaal niets eten. Dat is niet oké.
Dat je geen saai honger hebt lijkt me heerlijk.
Dat je geen behoefte hebt van een te vol bord ook.

Maar lijkt mij wel heel normaal om in de ochtend een klein kommetje yoghurt en wat fruit te pakken. In de middag een snee brood oid.
Zodat je aan 3 maaltijden over de dag komt.

Daarom doe ik het met begeleiding. Ik
Moet 6 eetmomenten hebben. 3 maaltijden, 3 gezonde tussendoortjes. (Appel, handje noten, kwark, dat soort dingen).

Heel verstandig!

Dit is ook een ritme en hoeveelheid wat je later zonder medicatie ook makkelijker vol kunt blijven houden.
En hopelijk zo de medicijnen een mooie start om je op weg te helpen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 09:29

Je moet jezelf er toe zetten om regelmatig en gezond te eten inderdaad. Je lichaam te voeden ipv te vullen. Daar zal je zelf een nieuw patroon in moeten vinden. Ik wil dit ook zeker niet promoten om te crashen. Al is het principe dat je lichaam daarna alles alleen opslaat als vet wel achterhaald, dat is niet waar. Maar feit is natuurlijk wel dat je lichaam voedingstoffen nodig heeft. Al is de kanttekening ook dat het lichaam eerst de aanwezige vetten gaat verbranden om zich te voeden, wat natuurlijk de bedoeling is.
Er is ook een heel extreem dieet, het snake diet, waarbij je alleen maar water en zouten neemt en maar enkele keren per week eet, eiwitrijk. Meer niet. Uiteraard val je daar extreem van af, maar ook de resultaten daarna zijn best oké. Zodra je weer iets meer gaat eten is het niet dat het lichaam alles bizar opslaat. Een reset is helemaal zo verkeerd niet. Maar alles draait om consistentie. Als je weer terugvalt in je oude vulpatroon dan kom je al dat gewicht weer aan. Eén keer een plak cake is geen probleem. Elke dag wel. En dat is met alles. Deze medicatie is een prachtig hulpmiddel om nieuwe manieren aan te leren. Dus blijf goed voor jezelf zorgen! Je kan nu gezonde keuzes maken, je hebt geen extreme behoefte meer aan ongezonde dingen, dus maak daar ook gebruik van.

Edit: En neem een multivitamine/mineralen als je weet dat je te weinig voedingstoffen binnenkrijgt. Je wilt wel een gezond lichaam houden.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 09:43

Sky_As schreef:
Even nog een kleine toevoeging voor iedereen.. Want ik ga er van uit dat de meeste mensen na een tijdje willen stoppen met de medicatie.

Ook al heb je geen honger, als je structureel te weinig eet ( voedingsstoffen binnen krijgt, en dan heb ik het niet over de dingen waar een zogenaamd voedingscentrum over praat) dan komt het lichaam veel te kort en daar kun je op later tijdstip ontzettend veel problemen mee krijgen. En je lichaam gaat dan de tekorten straks gewoon vasthouden op alles wat je eet en als vet opslaan.

Misschien beter om je te verdiepen in het menselijk lichaam en je brein om er achter te komen hoe deze werken en waarom afvallen op een normale manier niet lukte.

Dat je voor de eerste stappen medicatie wil gebruiken tot daar aan toe, maar als je niet weet wat er mis ging in het verleden, hoe wil je dat dan in de toekomst voorkomen?

Want na het stoppen met de medicatie, komt het gewoon weer aan op jezelf en je doorzettingsvermogen..... Want het voedsel wat in de supermarkt te koop is blijft gewoon te koop.

Voor degene die insta hebben, zoek Philippe sliwinski eens op. Deze man heeft abnormaal veel kennis over het menselijk lichaam en gezondheid...
Het is namelijk niet alleen je dieet, maar ook zonlicht heeft invloed op je lichaam.

Deze post is vast goed bedoelt maar je slaat de plank volledig mis. iedereen met meer dan 15kg overgewicht weet echt wel waar het mis is gegaan.
Je krijgt begeleiding van een arts. Er is zeker oog voor goede voeding en inzicht in waar het mis ging/gaat. Dat je in het begin bij het instellen van de medicatie en gewenning dagen hebt waarbij je te weinig eet is heel normaal. Dat hoort erbij.
Niet iedereen met obesitas kan van de medicatie af. Het is namelijk een chronische ziekte. Sommige mensen kunnen na een stabilisatie periode en voorzichtig afbouwen er wel vanaf komen. Maar dat verschilt per persoon.
Het heeft niks met doorzettingsvermogen te maken. Dat heb je nu ook nodig.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 10:24

Ik ben dis sinds de start niet meet misselijk en kan nu eindelijk gewoon eten.
Als dit werkt, dan ga ik het inderdaad levenslang gebruiken.
Tenzij er een andere optie voor mijn prednisongebruik is gekomen.

Ik maak me ook wel zorgen om hoe sommige mensen hiermee om gaan.
Zorg goed voor jezelf.
Dat hoeft niet snel te gaan, het afvallen. Je hebt gewoon voedingstoffen nodig.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 10:53

Sky_As schreef:

Je moet niet iedereen over 1 kam scheren en ik vind het eerlijk gezegd wel erg kort door de bocht om gelijk over een pro anna topic te beginnen.

Dit soort reacties maken dat er mensen zijn die niets durven delen.
Niemand hoeft er iets van te vinden als bijvoorbeeld ik medicatie wil gebruiken om af te vallen (tenzij ik iemand dan zou benadelen).

Ik wil het bijvoorbeeld ook als kickstart gebruiken, want ik wéét waarom ik flink aangekomen ben.
Maar ik wil het vanwege mijn gezondheid er graag vanaf. Alleen heb ik nu constant honger, waardoor ik te vaak en teveel eet.
Natuurlijk heb ik zelf ook al veel geprobeerd om het eraf te krijgen, maar dat is verdomde moeilijk als je altijd honger hebt!

Met een x aantal kilo’s eraf hoop ik het sporten weer op te kunnen pakken en de motivatie een boost te geven zodat ik het weer zelf kan.
Vergis je niet, zonlicht pak ik genoeg, ik wandel gemiddeld zo'n 15.000-20.000 stappen per dag.

Zo las ik ook iemand die prednison gebruikt (heeft?).
Alsof die persoon ook niet weet hoe het wel zou moeten of geen doorzettingsvermogen heeft.

En tot slot: goede voeding is de basis, losse vitaminen en mineralen zijn supplementen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 11:19

Sky_As schreef:
Ik ben een stille meelezer, maar ik wil hier toch even op inhaken. :o
Dit is namelijk echt héél erg belangrijk om te beseffen, laat dit alsjeblieft op je inwerken.
Ik heb zelf op deze manier mijn hele lichaam onherstelbaar kapot gemaakt, i.c.m een kapotte schildklier.
Wat Sky_As hier schrijft is echt iets om ter harte te nemen.

Nu kan ik net zo goed op de rest ingaan.
Ik heb in de afgelopen 14 maanden o.a Wegovy, Rybelsus en Ozempic gebruikt, op doktersrecept, voor diabetes.
Mijn ervaring is dat Wegovy het beste werkte voor gewichtsverlies en het beheersen van het hongergevoel.
Ozempic geeft bij mij iets meer bijwerkingen en werkt iets minder effectief bij het hongergevoel.
En van Rybelsus had ik ontzettend veel last van bijwerkingen en verder echt 0 effect op mijn suikerspiegel.
Momenteel zit ik op 2mg Ozempic, de hoogste dosering, en ik gebruik het om mijn suikerspiegel in balans te houden
Ik heb nooit het probleem gehad van teveel eten, en ik val wel iets af, maar het gaat héél langzaam.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 11:56

Oh jongens wat ben ik happy.
Ik heb veel last van angsten en was bang dat het allemaal niet goed zou gaan omdat ik iemand als begleiding nodig heb.
Vandaag gaf de eetstoorniskliniek bij mijn man aan dat het traject voor hem een hele goede optie was. Dus gaan we samen GLI en daarna spuiten krijgen. Ze gaven aan dat de spuiten het 'stemmetje' van de eetstoornis bij veel mensen doet laten verdwijnen.
Ze gaven dit aan zonder dat ze wisten dat ik ermee bezig was en we al veel info haddeb.
Dus we gaan strax bellen dat hij ook aangemeld wordt (hij komt kwa bmi ook in aanmerking).
Zo happy mensen *\o/*

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 11:58

Sky_As schreef:
Ook al heb je geen honger, als je structureel te weinig eet ( voedingsstoffen binnen krijgt, en dan heb ik het niet over de dingen waar een zogenaamd voedingscentrum over praat) dan komt het lichaam veel te kort en daar kun je op later tijdstip ontzettend veel problemen mee krijgen.

Ik haal dit stukje er even uit. De enige manier om af te vallen is om minder voedingsstoffen te eten dan je nodig hebt.. En als je geen zware lichamelijke arbeid hebt kun je best met weinig toe, laat staan als je dan ook nog af wilt vallen.

Als ik straks op het gewicht ben waar ik wil zijn ga ik wel experimenten met wat ik wel kan en wil eten. Maar voor nu vind ik het prima met 3 gezonde maaltijden per dag en verder niets.

Wat fijn arabella2000!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 12:30

Ik denk dat dit medicijn ontzettend goed kan werken bij mensen die moeite hebben om gezond te eten of constant food noise hebben, maar ga alsjeblieft nooit onder je BMR eten, edit: als je een normaal werkende schildklier hebt. :o
Zelf heb ik niet geluisterd naar de mensen die mij waarschuwden en ik zal voor de rest van mijn leven met de gevolgen moeten dealen.
Ik ben absoluut voor dit medicijnen en hoop dat het iedereen brengt waar ze op hopen, maar gebruik het alsjeblieft op een gezonde manier.

https://www.berekenen.nl/a-z/bmr-berekenen
Laatst bijgewerkt door Polar op 18-03-25 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 12:33

opisop_shop schreef:
Maar dat is toch logisch, lijkt me toch ook niet de bedoeling dat je maar 1 maaltijd neemt?

Ik was misselijk dus kon niks door m’n keel krijgen. Zondag was mij dag 2 op de medicatie dus niet zo gek dat mijn lichaam er nog aan moest wennen. Had zondag avond dus nog een huzarensalade gegeten.

Maar gisteren gelukkig het juiste balans erin kunnen vinden :D doel is uiteraard gewoon 3 goede maaltijden op een dag eten (en tussendoortjes die gezond zijn) . Ik vind voldoende eten ook extreem belangrijk want anders heeft het alleen maar een averechts effect. Voor mij was zondag dus niet een dag die ik graag wil herhalen want ik wil gewoon lekker en gezond blijven eten, alleen verdeeld over de dag en niet ‘‘s avonds.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 18-03-25 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 12:36

Polar schreef:
Ik denk dat dit medicijn ontzettend goed kan werken bij mensen die moeite hebben om gezond te eten of constant food noise hebben, maar ga alsjeblieft nooit onder je BMR eten. :o
Zelf heb ik niet geluisterd naar de mensen die mij waarschuwden en ik zal voor de rest van mijn leven met de gevolgen moeten dealen.
Ik ben absoluut voor dit medicijnen en hoop dat het iedereen brengt waar ze op hopen, maar gebruik het alsjeblieft op een gezonde manier.

Is het juist niet het idee dat je onder je BMR gaat eten, zodat je lichaam de rest aanvult met opgeslagen vet? Ik heb het voor mijzelf ingevuld op die site en zou dan minimaal 1500 kcal moeten eten. Geloof mij, dan val ik niets of echt minimaal af. Leuk als je 1 of 2 kilo kwijt moet, maar niet als je echt 10 tallen kilo's niet afvallen. En vergeet niet, flink overgewicht hebben is ook absoluut ongezond.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 12:47

Het klopt inderdaad dat je lichaam vet gaat gebruiken als je minder eet dan je BMR, maar het probleem is dat er door dat te doen, een proces in gang wordt gezet die je stofwisseling vertraagt.
Je zult in eerste instantie gewicht verliest, maar het wordt steeds moeilijker om die afname vast te houden.
Een betere, gezondere manier is om een gematigd calorietekort te creëren, zodat je vet verbrandt zonder je lichaam in 'spaarstand' te zetten.
Wat mij persoonlijk heel erg helpt om minder honger te hebben, is om te zorgen dat ik genoeg proteïne binnen krijg.

Hier een interessante link met bronnen:
https://personaltrainertoday.com/consum ... t-fat-loss

Onthou vooral dat het een marathon is en geen sprint.

Edit; dit is bedoeld voor mensen die voor de rest een relatief gezond lichaam hebben.
Laatst bijgewerkt door Polar op 18-03-25 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 12:51

Mariska_28 schreef:
Sky_As schreef:
Ook al heb je geen honger, als je structureel te weinig eet ( voedingsstoffen binnen krijgt, en dan heb ik het niet over de dingen waar een zogenaamd voedingscentrum over praat) dan komt het lichaam veel te kort en daar kun je op later tijdstip ontzettend veel problemen mee krijgen.

Ik haal dit stukje er even uit. De enige manier om af te vallen is om minder voedingsstoffen te eten dan je nodig hebt.. En als je geen zware lichamelijke arbeid hebt kun je best met weinig toe, laat staan als je dan ook nog af wilt vallen.

Als ik straks op het gewicht ben waar ik wil zijn ga ik wel experimenten met wat ik wel kan en wil eten. Maar voor nu vind ik het prima met 3 gezonde maaltijden per dag en verder niets.

Wat fijn arabella2000!

Het gaat om de kwaliteit van wat je eet, niet om de kwantiteit.
Mensen zijn vaak zo gefocussed op wat ze niet mogen eten, dat er weinig aandacht is voor wat je wel moet eten.

Sowieso zie ik bij de maaltijdomschrijvingen heel weinig groenten voorbij komen.
Die mag je onbeperkt eten, ze zorgen voor een goede darmgezondheid en die nutriënten heb je hard nodig.
Uiteraard ook een beetje complexe koolhydraten voor je brein, omega’s uit vis en eiwitten voor bouwstoffen en langere verzadiging.

Wanneer mensen onverantwoord omgaan met dit middel en dit niet als kans aangrijpen om hun hele levensstijl aan te passen zie ik dit wel verkeerd gaan.
Internationaal adviseert men nu dit middel 2 jaar te gebruiken en die 2 jaar te benutten om je leven in de goede richting te sturen.

Dus zoveel mogelijk leren over voeding, beweging, ontspanning, etc….

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 12:52

Als ik niet onder mijn BMR eet, dan val ik niets af. Om maar even aan te geven dat dat niet voor iedereen zo werkt @Polar
Ik heb geen werkende schildklier meer en ben in de overgang. Ik gebruik op dit moment geen GLP-1 medicatie. Ik kan niet meer dan 1200-1250 kcal eten als ik af willen vallen. Ik moet wat extra kcal halen uit sporten. Ik doe hardlopen 3x per week en 1x per week krachttraining. Op die dagen eet ik iets boven de 1250 kcal. Ik ben nu in 12 maanden tijd 10 kilo kwijt geraakt op die manier. Maar het kost me ongelooflijk veel energie want ik heb gewoon echt honger. En dat gaat dan ook in mijn hoofd zitten, waardoor ik steeds met eten bezig ben.

Maar niet onder je BMR eten- even de BMR aanhoudend uit het linkje hierboven- is niet voor iedereen van toepassing. Maar ben het wel met iedereen eens dat je slap voelen etc niet de bedoeling kan zijn.
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 18-03-25 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 12:53

Ik lees al een tijdje mee, heel interessant topic om te volgen. Ben blij dat jullie je ervaringen openbaar willen delen. Ik lees gewoon mee maar wil toch even op onderstaande reageren.

Mariska_28 schreef:
Is het juist niet het idee dat je onder je BMR gaat eten, zodat je lichaam de rest aanvult met opgeslagen vet?

Je BMR is het minimale wat je nodig hebt om je lijf te laten functioneren. Op korte termijn boek je succes in de vorm van afvallen, op lange termijn is de kans op ellende heel groot.

Jij volgt toch ergens een traject meen ik me te herinneren? Ik zou dit bespreken met een dietist als deze bij dit traject hoort. Maak gebruik van de aanwezige kennis zodat je het medicijn zo verantwoord mogelijk gebruikt.

edit: gezien bovenstaande reactie: als je toch onder je BMR gaat eten, doe dit dan in samenspraak met een professional. Ik snap echt dat het voor iedereen anders is wat werkt. Persoonlijk zou ik zo'n heftige beslissing (en lange termijn risico) nooit zonder professionele kennis willen nemen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 13:11

Koekie73 schreef:
Als ik niet onder mijn BMR eet, dan val ik niets af. Om maar even aan te geven dat dat niet voor iedereen zo werkt @Polar
Ik heb geen werkende schildklier meer en ben in de overgang. Ik gebruik op dit moment geen GLP-1 medicatie. Ik kan niet meer dan 1200-1250 kcal eten als ik af willen vallen. Ik moet wat extra kcal halen uit sporten. Ik doe hardlopen 3x per week en 1x per week krachttraining. Op die dagen eet ik iets boven de 1250 kcal. Ik ben nu in 12 maanden tijd 10 kilo kwijt geraakt op die manier. Maar het kost me ongelooflijk veel energie want ik heb gewoon echt honger. En dat gaat dan ook in mijn hoofd zitten, waardoor ik steeds met eten bezig ben.

Maar niet onder je BMR eten- even de BMR aanhoudend uit het linkje hierboven- is niet voor iedereen van toepassing. Maar ben het wel met iedereen eens dat je slap voelen etc niet de bedoeling kan zijn.

Dit bij mij ook zo.
En helaas gaat sporten niet dus ik moet wel weinig aan calorieën eten.
Hiermee kan ik dus mijn gewicht enigszins beperken, lees overgewicht maar niet obees.
Zou ik eten wat mijn bmr is dan zou ik veel zwaarder zijn.
Ik merk bijvoorbeeld kerst en teveel eten direct opde weegschaal.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 13:13

Een extra nuance dan; voor mensen met een relatief gezond lichaam, is het echt belangrijk om niet onder je BMR te gaan zitten.
Ik heb het aangepast in de berichten die ik nog aan kon passen.

Koekie73, ik denk dat voor jou zo'n pen echt wel een steun kan zijn, omdat het je, in ieder geval in het begin, minder aan eten kan laten denken.

Ik wil ook alleen maar mensen behoeden voor de ellende die langere tijd onder je BMR gaan zitten (bij een relatief gezond lichaam) met zich meebrengt. :o
Laatst bijgewerkt door Polar op 18-03-25 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 13:32

Fijn, al die adviezen van mensen die jullie via TikTok of Insta hebben. Ik houd me aan de adviezen van mijn arts en mijn coach. Lijkt mij een stuk verstandiger.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 13:34

Ooh wauw, oke, succes iedereen op jullie reis naar een gezond gewicht. :evaw:

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 13:36

Mariska_28 schreef:
Polar schreef:
Ik denk dat dit medicijn ontzettend goed kan werken bij mensen die moeite hebben om gezond te eten of constant food noise hebben, maar ga alsjeblieft nooit onder je BMR eten. :o

Is het juist niet het idee dat je onder je BMR gaat eten, zodat je lichaam de rest aanvult met opgeslagen vet? Ik heb het voor mijzelf ingevuld op die site en zou dan minimaal 1500 kcal moeten eten. Geloof mij, dan val ik niets of echt minimaal af. Leuk als je 1 of 2 kilo kwijt moet, maar niet als je echt 10 tallen kilo's niet afvallen. En vergeet niet, flink overgewicht hebben is ook absoluut ongezond.

Het precies bijhouden van je voeding lukt bijna niemand. Tenminste wanneer je kijkt naar de gemiddelde cijfers uit wetenschappelijk onderzoek. Onderzoek laat zien dat proefpersonen net wat meer dan 400 kcal afwijken van hun daadwerkelijke energie-inname. Zelfs professionals die getraind zijn zoals een diëtisten onderrapporeren gemiddeld genomen met 200 kcal per dag.

De schatting van BMR is daarnaast precies dat; een schatting. Ieder lijf is anders en ieder mens heeft een andere behoefte. Als de BMR verkeerd geschat is en daarnaast stelselmatig wordt ondergerapporteerd kan het lijken alsof iemand zou moeten afvallen, terwijl dit in praktijk niet gebeurd omdat de BMR te hoog is ingeschat en de voedselinname te laag is ingeschat.

Om af te vallen moet je wel onder je BMR gaan zitten. Enkel dan gaat je lichaam de vetreserves aanspreken. Als je het aantal calorieën van je BMR inneemt, zul je niet aankomen, maar ook niet afvallen. Dit noemen we ook wel: energiebalans.

Wanneer je minder calorieën inneemt dan je BMR, creëer je een calorie-tekort. Je lichaam maakt dan aanspraak op je vetreserves of andere energiebronnen (glycogeen bijvoorbeeld).

Maar er zijn wel een aantal regels die je moet volgen om gezond af te vallen.
Ben je een vrouw? Dan moet je minimaal 1200 calorieën per dag innemen, anders loop je risico op gezondheidsproblemen.
Ben je een man? Dan ligt je minimum op 1800 calorieën per dag.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 13:39

BMR is wat je lichaam nodig heeft als je niks doet. Zelfs geen vinger bewegen. Het is dus niet wat je per dag verbrand. Dus wat je zegt klopt niet helemaal.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 13:40

Polar schreef:
Ooh wauw, oke, succes iedereen op jullie reis naar een gezond gewicht. :evaw:

Ben je nu echt op je tenen getrapt omdat ik het advies van mijn behandelend arts (nee, geen internet arts, gewoon een mens; ik kom op consult) boven een anoniem forum advies met onder liggende Instagram adviezen stel?

Echt, dit klopt niet hoor.