Zwanger, begin en voorjaar 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Re: Zwanger, begin en voorjaar 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:13

Oh mijn god, mijn hartslag ging net even echt hard omhoog.

Gynaecoloog belde....
Schijnbaar is de arts ziek geworden -O-
Maaaaarrrrrr god zij dank, 30 minuten later als de afspraak die eerst gepland was hebben ze voor mij direct ergens anders een afspraak gemaakt _O- _O- _O-

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:18

Dat is fijn zeg!

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 12:06

Ik krijg ook vaak verbaasd te horen: oh geef je nog steeds borstvoeding?
Jup, zo lang ik melk heb en onze zoon wilt is dat voor mij een kleine moeite.
Sowieso zou voor mij flesvoeding nooit een voordeel hebben. Mijn man heeft een ziekte waardoor zijn gehoor verslechterd. Inmiddels hoort hij eigenlijk onze zoon niet wanneer mijn man geen gehoor apparaat in heeft. Dus wakker word ik toch wel. Dan kan ik hem net zo goed lekker laten tukken en de nachten zelf doen (behalve de eerste weken natuurlijk vanwege mijn herstel). Dan is hij overdag ook frisser. En in de nacht is het makkelijker en sneller om even die borst eruit te flippen, dan helemaal naar beneden flesje maken etc. Al heb je wel van die apparaten die de melk er kant en klaar uitgooien. Dan is het als een koffie automaat maar dan voor melkies :D

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 12:09

Voor de nachtvoedingen vond ik het ideaal! Of nou ja, het enige minder ideale was dat ik het zelf moest doen dus weinig slaap had. Maar niets te hoeven opwarmen en hop aanleggen vond ik heerlijk relaxed. Wel sliep mijn dochter veel beter en langer toen ze eenmaal op kv overging. Ze kreeg via bv wel voldoende binnen, maar kv vulde toch beter blijkbaar.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 12:18

Mijn man heeft geen problemen met zijn gehoor maar slaapt er gewoon echt doorheen.... Dus ik deed de nachten ook gewoo volledig zelf... Ik ben toch wakker, waarom hem dan ook wakker maken? Hij kan dan zn nacht doorhalen en weer fris en fruitig naar zn werk.... Ik zag er vooral in de nacht inddd ook voordelen van, zeker toen hij niet meer elke voeding verschoond hoefden te worden.... Aanleggen en half verder dutten.... Kleine weer terugleggen en weer meteen in diepe slaap.

Met flesje moet je er dan uit, opwarmen wachten tot het warm is, daarna flesje uitspoelen...

Mijn man gaf wel vaak om 6u een flesje afgekolfde melk. Hij ging vaak om half 7 toch de deur uit voor zijn werk en de kleine kwam altijd om 6u voor een voeding.... Dan verschoonde hij, gaf de kleine een flesje en legde hem weer neer terwijl ik gewoon verder kon slapen. Zodra ik dan wakker werd kolfde ik de druk eraf en dat was dan vaak genoeg voor het flesje wat hij dan in de ochtend kreeg. En dan had ik vaak nog genoeg om erna gewoon volledig te voeden (of ik kolfde 1 borst tijdens de voeding).

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 12:22

Hahaha, de mijne ook idd. Niet wakker te krijgen gewoon; hoe dan? Wij hadden de eerste weken (toen sliep ze nog maar 1,5 uur) inderdaad een systeem dat ik de nacht deed en dan 's ochtends vroeg nam m'n man haar mee naar beneden en gaf daar eventueel een flesje met gekolfde melk, zodat ik even een paar uurtjes kon pakken. Wat dat betreft was het ook fijn dat hij ook gewoon wekenlang verlof had. Ik zou niet weten hoe je dat moest doen als hij na twee dagen weer moest gaan werken.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 12:26

Hier ook zo'n man die kon zeggen, ze heeft wel goed geslapen vannacht denk ik he? En dan had ze de halve nacht op mij gelegen :)) Maar goed, hij moet elke ochtend om 5u30 opstaan, dus ik vond het niet erg om de nachten op mij te nemen.

Verschonen deden wij alleen bij poep 's nachts, bij ons zoontje was dat bijna elke voeding, maar die sliep al snel blokjes van 5a6u door, dus dat scheelde een hoop :)

Fijn dat je toch terecht kan, hagelslag!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 12:30

Wij verdelen wel strikt 50/50 hoor, ook de nachten :o vind het knap van al die vrouwen die toezeggen de nacht wel op hun te nemen, zoveel zelfopoffering heb ik niet! Ons zoontje drinkt zijn flesjes trouwens gewoon koud (kamertemperatuur), dus dat is gewoon op het nachtkastje een fles water en een poedertoren, dat flesje kon ik ook liggend vanuit m'n bed maken :D

edit: wil mezelf toch nog even verduidelijken merk ik haha. Zwangerschap zelf voor een vrouw is al zwaar (voor de ene zwaarder dan de andere), en dan de bevalling. Hier was het dan een keizersnede. Ik was gewoon helemaal kapot daarna, vermoeidheid, veel pijn in het begin, weinig mobiel... mijn vriend deed toen juist zelfs eerder wat meer in de nachten, dan ik. Dat is ook een beetje wat ik bedoel met 'zelfopoffering', natuurlijk doe je alles voor je kind he. Maar mijn vriend mag wel echt wat mij betreft gelijke zorg opnemen van in het begin :o

Wij hebben ook wel heel gelijkaardige jobs (allebei 40u met veel reistijd), misschien scheelt dat wat? Vroeger dacht ik altijd goed tegen slaapgebrek te kunnen, maar na twee jaar gebroken nachten blijkt dat toch niet zo te zijn :') (ons zoontje slaapt nu met twee jaar oud nog steeds niet door, nooit gedaan ook)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 12:55

Ik weet niet of het ligt aan onze banen. Mijn man moet elke dag om 7 uur op werk zijn, soms is hij vroeger. Hij gaat fietsend naar het station, met de trein en dan fietsend naar zijn werk. Zo’n 1-1.5 uur onderweg. Ik ga met de auto en breng onze zoon weg in de ochtend. Dan rijdt ik vanaf 7 uur daar weg en dan ben ik tussen de 1 en 3 uur onderweg (hele vervelende route). Dus wij komen elkaar eigenlijk altijd in de ochtend tegen. Mijn routine was altijd: wekker rond 5, aankleden en haar doen, kolven, (kolf)tas inpakken (eten zette ik al klaar van te voren), tas van onze zoon inpakken, melkies inpakken, alles in de auto zetten en dan maximaal rond 6.15 onze zoon wakker maken. Dan voeden, knuffelen, tuttelen, verschonen en aankleden.

Het is dus niet perse dat de ene baan meer vraagt of andere tijden oid. Het is voor mij gewoon logisch om het zelf te doen. Heb ik ook een gezelligere man :)) als er echt ellende is in de nacht: buikgriep of slaapproblemen (door een ziekenhuisopname durfde onze zoon niet zonder ons te slapen), dan is mijn man net zo hard aan het werk hoor.

Nu hoop ik een baan dichterbij huis te vinden zodat ik in de ochtend en middag meer ruimte heb. Heb vandaag ook echt de bevestiging gevoeld dat de koek op is. Bijna letterlijk, had koekjes mee voor de zwangerschap aankondiging, de koekjes verdwenen uit de keuken maar de felicitaties waren er niet.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 12:57

Solleke_Noah schreef:
Wij verdelen wel strikt 50/50 hoor, ook de nachten :o vind het knap van al die vrouwen die toezeggen de nacht wel op hun te nemen, zoveel zelfopoffering heb ik niet! Ons zoontje drinkt zijn flesjes trouwens gewoon koud (kamertemperatuur), dus dat is gewoon op het nachtkastje een fles water en een poedertoren, dat flesje kon ik ook liggend vanuit m'n bed maken :D

edit: wil mezelf toch nog even verduidelijken merk ik haha. Zwangerschap zelf voor een vrouw is al zwaar (voor de ene zwaarder dan de andere), en dan de bevalling. Hier was het dan een keizersnede. Ik was gewoon helemaal kapot daarna, vermoeidheid, veel pijn in het begin, weinig mobiel... mijn vriend deed toen juist zelfs eerder wat meer in de nachten, dan ik. Dat is ook een beetje wat ik bedoel met 'zelfopoffering', natuurlijk doe je alles voor je kind he. Maar mijn vriend mag wel echt wat mij betreft gelijke zorg opnemen van in het begin :o

Wij hebben ook wel heel gelijkaardige jobs (allebei 40u met veel reistijd), misschien scheelt dat wat? Vroeger dacht ik altijd goed tegen slaapgebrek te kunnen, maar na twee jaar gebroken nachten blijkt dat toch niet zo te zijn :') (ons zoontje slaapt nu met twee jaar oud nog steeds niet door, nooit gedaan ook)

Je hoeft de behoefte niet uit te leggen hoor! Jullie keuze is helemaal goed zo als die is <3

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 13:45

Je doet wat voor jullie als gezin het beste werkt en meest haalbaar is, toch? Ik vind het net mooi dat er zo'n evenwicht is, Solleke_Noah :j
9
Hier neem ik de zorgen voor de kindjes/het huishouden voor het grootste stuk op mij. Mijn man is melkveehouder, dus dat is een hele andere levenswijze. Ik werk halftijds & in het onderwijs, dus mijn uren komen zo uit dat ik veel kan dragen en eerlijk gezegd doe ik ook niets liever. Als het even kon was ik fulltime huismama :Y)

Wat niet wil zeggen dat Pieter er niet is trouwens. Hij is een hele fijne en betrokken papa binnen zijn 'mogelijkhededen' ivm het bedrijf. Elke ochtend ontbijten we samen, we eten 's avonds samen en dan blijft hij binnen om de kinderen mee naar bed te brengen,... En de dagen dat ik werk brengt hij de kindjes naar school/opvang :)
Op donderdag en vrijdag ben ik thuis, maandag start ik pas om 11u30 met werken en woe ben ik om 12u thuis. Er is dus wel tijd ook en we hebben een schoonmaakster, dat scheelt :))

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 13:56

Oh wat hebben jullie dat heerlijk voor elkaar s_v. Kom zelf van het platteland dus weet dat het niet alleen maar romantiek is. Dat het hard aanpoten is. Maar fijn dat je man tijd echt de tijd neemt voor het gezin.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 14:06

Mijn vriend spaart de vakantiedagen van dit jaar op zodat hij als de kleine er is 2 tot 4 weken vakantie kan nemen(ligt egen aan het werk hoelang).
Maar nu komt de leuke maar.
Als ik bijvoorbeeld 2 week ziek zwak misselijk op bed zou liggen. Of verplichte bedrust.
Kan de arts hem "ziekschrijven" zodat hij voor mij kan zorgen.

Maar goed... eerst maar zien hoe wie wat waar allemaal.

Over 2 weken heb ik een gesprek bij een ja god geen idee hoe t heet.
Die mij kunnen helpen met betrekking kindergeld elterngeld etc etc...
En dan weet ik ook precies hoelang mij toestaat qua thuis blijven.
Ik weet dat tot 2 jaar kan.
Maar ik wil het zeker weten en ook uitrekenen wat verstand is.
Als je bijvoorbeeld 2000 pm zou krijgen als je 1 jaar thuis blijft
Dan krijg je geloof ik 1000 pm als je 2 jaar thuis blijft.

Je kunt nog belasting vrij tot 520 maandelijks erbij verdienen door een minijob te doen.
Maar ik wil wel even precies het hoe wie wat waar weten voordat ik ga beslissen wat ik doe.
Niet dat we financieel problemen krijgen.

Edit,
En qua voeding in de nacht.
Zolang ik thuis ben zal ik het doen.
Misschien dat mijn vriend in het weekeind wel wat overneemt.
Nu maakt hij op dit moment ook al langere dagen zodat we financieel gewoon goed blijven zitten en leuke dingen binnenkort kunnen aanschaffen <3

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 14:19

Het zal in Duitsland ook wel weer wat anders zijn dan hier in Nederland. Hopelijk kan je zo lang thuis blijven als je fijn vind en dat geld niet de beperkende factor wordt.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 14:39

Nu heb in in Nederland er geen verstand van _O-
Maar in duitsland nog minder.
Maar daar kan ik dus "gratis" hulp krijgen via de caritas.
En dat us natuurlijk wel fijn. Die weten precies welke dingen aangevraagd moeten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 14:48

Lief van jullie!

Er spreekt ook wel wat mom guilt hier hoor :D moet ook regelmatig een nachtje op hotel voor werk en heb het daar eigenlijk heel moeilijk mee. Doe mijn job wel super graag dus dat opgeven wil ik ook weer niet, lastig lastig! Nu de nieuwe baby eraan komt, hebben we wel beslist dat ik voor één jaar 4/5de ga werken. Dat voelde als een hele grote stap maar wie weet bevalt het wel!

@Renee: lees ik het goed dat je vanuit je collega's geen felicitaties kreeg? Wel rot hoor :(:)

@s_v: met een boer als man ben je inderdaad bijna aangewezen op het meer traditionele rollenpatroon, zie dat bij vrienden ook, daar is de man altijd tot heel laat aan het werk. Gelukkig vind je het ook een fijne verdeling! Lijkt me dan wel weer een heerlijke omgeving om als kind op te groeien, mijn zoontje is dol op tractors :D

@hagelslag: krijgt je vriend ook geen ouderschapsverlof in Duitsland?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 15:00

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 15:03

Mom guilt zou verboden moeten worden! Ik ben er van overtuigd dat je je best doet binnen de kaders die haalbaar zijn in jouw leven :)

Nou ik heb 1 felicitatie gehad vandaag van een collega. De enige die het leuk vond om me te zien denk ik, voor de rest liepen ze me stoïcijns voorbij (ben in april ergens uitgevallen op werk vanwege het ongezellige/grensoverschrijdende gedrag op de werkvloer). Een hoi kon er amper van iedereen ervan af in het voorbijgaan. Van mijn manager begreep ik dat collega’s continu vragen wanneer ik er weer ben en hoe het gaat. Maar niemand direct aan mij, wat ik een beetje schijnheilig vind. Heb net mijn mail gecheckt ook daarin geen berichtjes. Het is maar goed dat mijn “verlof” begonnen is. Kreeg helemaal hartkloppingen in de auto en eenmaal op de werkvloer was ik aan het trillen. Kon amper een briefje schrijven om naast de koekjes te leggen.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 15:06

mylittlejoy schreef:
Ik was nieuwsgierig....maar in Duitsland hebben ze het nog eens stukje beter geregeld dan hier:

https://gatewaytogermany.nl/duitsland-w ... duitsland/

We denken dat we het in Nederland luxe hebben maar hier valt nog veel winst te maken hoor! Sprak ook iemand die volgens mij in Oostenrijk woont, die is 1/2 jaar huis met haar mini. Gezien hun zware start ook echt fantastisch gegund (ze voelde zich bijna schuldig door het tegen mij te zeggen). Nederland is misschien luxe tov Amerika. Al komen we er langzaam achter dat duurzaam herstel langzaam herstel is, dus dat dit tijd ook gewoon noodzakelijk is. (Al zijn er duizend boomers die nu zullen zeggen: ik kon meteen weer werken toen mijn kind geboren was)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 15:16

Interessant om al die ervaringen te lezen!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 15:40

Ik heb inderdaad het qua elternzeit best goed :D

Maar ik wil graag weten of 1 jaar alleen elternzeit mogelijk is en daarna op de elternzeit +
Oftewel ernaast minijob/deeltijd werken.

En mijn baas moet inderdaad mijn werkplek vrij houden.
Ahhoewel, als ze mij naderhand kwijt willen en daarvoor een vergoeding geven is het ook prima..
Werk genoeg te vinden :Y)

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 20:06

Mijn man is Oost-Indisch doof en slaapt overal doorheen. De nachtvoeding zal dus mijn pakkie an zijn, maar dat vind ik niet zo erg. Als mijn man de voeding doet, blijf ik toch zelf wakker. Dan kan ik net zo goed zelf opstaan. Bovendien vonden mijn borsten het wel fijn als ik zelf voedde 's nachts.

Renee, wat jammer dat je collega's zo doen tegen je. En jammer dat ze jou niet vragen hoe het met je is maar in plaats daarvan het aan je leidinggevende vragen.

Solleke, mijn man en ik werken ook net zoveel en de verdeling is hier ook wel +/- 50/50. De afgelopen jaren heeft mijn man soms wat vaker de zorg op zich moeten nemen omdat ik ook nog studeerde naast mijn werk. Je bent niemand een verantwoording schuldig, het moet voor jullie beiden werken.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 11:24

Toch bijzonder eigenlijk, hoe verschillend er omgegaan wordt met zwangere/pas bevallen vrouwen in de wereld. Alsof het uitmaakt in welk land je een kind baart, het is en blijft een mega verandering op alle vlakken, fysiek, mentaal, ... . Vind dat we ook hier in BE nog een hele weg af te leggen hebben hoor. Hoewel we inderdaad niet mogen klagen in vergelijking met de US ofzo :=

Hier de eerste aankopen voor de baby gedaan, blijft zo bijzonder. Het plan was om kleertjes voor de grote broer te kopen (die start maandag weer op school na de zomervakantie), maar in plaats daarvan met schattige mini kleertjes thuisgekomen <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En 17 weken buik }:0 <3
Afbeelding

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 11:27

Interessant om te lezen hoe iedereen het verdeelt! Wij moeten het daar nog wel over hebben, ook kijken naar opvang enzo.

Aah wat heerlijk die kleertjes <3 Mooie buik heb je s_v!

Ik heb net een goede termijnecho gehad, baby was lekker actief en ik ben helemaal in de wolken <3

Erg moeilijk om te focussen op werk nu :')
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 30-08-24 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 11:28

Oh dat eerste pakje had ik ook al naar zitten kijken, ik hou me nog in!
Ik kwam immers voor de regenbroekjes voor onze zoon.
Leuk hoor <3