Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 06:44

Welke trail wil je gaan lopen leonie?

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:37

Zo, fysio ging gelukkig goed! Hij heeft 'm losgemaakt en getaped, en ik mag gewoon (rustig) rennen! *\o/* hij denkt dat ik laatst in zweden gewoon te snel heb opgebouwd (ik liep toen op den duur 5 keer per week), en vanaf daar te weinig rust heb genomen. Het is verder niets ernstigs, gewoon een beetje overbelast.

Ik heb gisteren nog een rustig loopje gedaan omdat ik het niet kon laten. Dat ging verder gewoon goed, geen pijn en ook geen last erna.

Afbeelding

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:33

Ik kruip even van onder mijn meelees steen, ik heb een heleboel mooie prestaties zien voorbijkomen en ook wat minder leuk nieuws van sommige. Ik ga niet op iedereen individueel in want ik moest weer meer dan 5 pagina's bijlezen, daarom kruip ik zodra weer gewoon onder mijn steen. Schema is iets te druk en het topic gaat iets te hard om echt consistent te reageren en mee te lezen :(

Ik heb vorige week 26km gelopen, dat ging niet altijd even goed en merk dat mijn lichaam het moeilijk heeft met langere afstanden. Ik ben intussen naar de cardioloog geweest en gelukkig is wel alles ok en kan ik gewoon besluiten dat er én een grote foutenmarge op Garmin horloges zit én ik gewoon een iets hogere hartslag heb.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 14:48

Wat fijn dat er niks geks aan de hand is met je hart verder!

Ik heb vanmorgen een lange duurloop gedaan op het fietspad in het bos. De eerste anderhalf uur in de regen gelopen, daarna een tijd droog en de laatste 10 minuten weer een harde bui.
Heb nog niet meegemaakt dat er zoveel water op het fietspad stond.
Na 26km heb ik nog 5 heuvelsprints gedaan en toen vond ik het mooi geweest en ben naar de auto gegaan. Toch weer bijna 300 hoogtemeters meegepakt. Ik merk wel dat ik de sterker word op de heuvels, omdat we zoveel hoogtemeters hebben gemaakt de laatste tijd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 17:49

Weer prachtige foto's SV en wat een afstand weer _/-\o_

Calipso wat fijn dat er niks met je hart mis is.

Soepblik, goed gelopen :j

Ik heb gister met de loopgroep 4 km gelopen. Wel een uur getraind met allerlei oefeningen

Afbeelding

En vandaag een loopje waarbij ik meest in zone 3 wilde lopen. Daar ga ik me komende tijd even op richten bij zowel korte als lange loopjes omdat ik daar momenteel juist wat moeite mee heb. En dat betekend wel nog langzamer maar ik wil daar toch wel graag mijn duurlopen zoveel mogelijk in kunnen lopen. Ik liep nu toch nog teveel in zone 4. Dus er is nog wat werk aan de winkel en dat is ook een mooi doel voor nu.

Afbeelding

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 19:40

Wauw wat een afstand SV, en mooie foto!

Lekker gelopen BeFunny!

Fijn dat je hart ok is Calipso!

Ik heb net een interval loopje gedaan. Ik heb nog nooit zo snel gelopen! Helaas ziet Strava het niet als PR, zo irritant!

Afbeelding

Afbeelding

Mijn hartslag is altijd hoog trouwens.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 20:09

Samantha_ schreef:
Wauw wat een afstand SV, en mooie foto!

Lekker gelopen BeFunny!

Fijn dat je hart ok is Calipso!

Ik heb net een interval loopje gedaan. Ik heb nog nooit zo snel gelopen! Helaas ziet Strava het niet als PR, zo irritant!

[ [url=m/VVjxun.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/uCJkKc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn hartslag is altijd hoog trouwens.

Even snel tussendoor, dat met Strava had ik ook. Op de website kun je de afstand corrigeren naar actuele afstand, weet niet of je dat al geprobeerd hebt? Kan overigens dus ook naar beneden bijgesteld worden, maar voor mijn vorige 5k ging het gelukkig net omhoog. Niet dat het er echt toe doet maar toch leuk voor de statistieken. :P

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 21:20

De afstand klopt wel, 5 km.
Alleen dat heb ik in 25:15 gelopen en volgens Strava is m’n PR 28:53.
Best flink verschil ook!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 21:32

Strava neemt de verstreken tijd tussen starten van de activiteit en beëindigen van de activiteit. Ongeacht hoeveel tijd daarvan je daadwerkelijk gelopen hebt. Dus als je ergens een plaspauze gehad hebt, of je activiteit tijdelijk hebt gepauzeerd, dat telt hij gewoon allemaal mee :j

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 21:34

Samantha_ schreef:
Best flink verschil ook!

O ja, dat is inderdaad een redelijk verschil :+

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 23:22

Samantha_ schreef:
Best flink verschil ook!

Je hartslag piekt en daalt ook. Heb je tussendoor misschien gewandeld?
Lekker tempo hoor!

SV, wat een mooie foto’s! Natte boel momenteel.

BeFunny, mooi doel! Goed gelopen.

Calipso, fijn dat je hart gewoon oké is!

Soepblik, wat heerlijk dat je kan blijven lopen en de fysio goed ging! Fijn dat het lopen ook geen last gaf.

Leonie, jammer dat het zo moeizaam voelt. Ik vind je tempo op zo’n afstand en ook nog bos heel erg knap.

Ik heb gisteravond gelopen maar wat een blubber en water zeg. Ik merk het ook aan mijn benen vandaag. Ik liep door gras en de bodem was zo drassig dat ik tot aan mijn middel nat was. Het was ook heel glad.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 07:42

Je ziet aan die pieken dat het een interval was. Leuk om te zien zoiets.
Maar die 3 minuten verschil is wel veel, ik snap dat je baalt.

Hier zit er een halve minuut tussen mijn daadwerkelijke pr en de tijd die Garmin op de 10km heeft. De reden is te laat aanzetten en omdat ik toch net even een nieuwe pr in Garmin wilde ben ik na de finish nog de 70m gaan wandelen. Maar hier is de oorzaak dus bekend.
Strava zou het volgens mij wel moeten zien, dus ik snap dat je baalt.

Hier gisteren op pad geweest voor interval, opdracht was wat inlopen, wat cadansoefeningen, en dan 6 keer 800m op 7-7.13 minuut per km. Ik vrees dat ik het lopen van afgelopen weekend nog in de benen had, want ik kon maar 3 keer binnen de tijd blijven en de laatste 800m heb ik moeten wandelen. Het ging gewoon niet.

Als de bodem in het bos gewoon stabiel is, lopen jullie dan echt langzamer dan op de weg, of merk je dan geen verschil? Met die glibberigheid ben je vast iets langzamer. Ik mijd dan het bos, heb ook geen trailschoenen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 08:05

Ik loop vaak langzamer in het bos. Maar ik heb ook het idee dat de gps het af en toe kwijt is. Dan loop ik ineens 10:00 min/km, terwijl dat wandeltempo is voor mij

Ik deed vanochtend weer eens een interval. :D
Poosje geen motivatie voor gehad, maar vandaag weer wel.
Mn favoriet: tweehonderdjes.

Afbeelding
Afbeelding

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 09:06

Kudos Sherivey, zo vroeg op de ochtend korte intervallen lopen :D

Leonie wat een mooi tempo heb jij op zo'n lage hartslag!

SV mooie foto's weer zoals gewoonlijk :D

Samantha wat een giga PR! Goed hoor! Strava telt het inderdaad niet altijd even goed als je echt op de klok 5 km loopt. Daarom laat ik m'n klok vaak doorlopen tot bijv 5.1 oid, dan haalt 'ie daar als het goed is zelf de PR uit.

Germie ja ik loop ook vaak langzamer in het bos. Je hebt toch altijd een wat meer ongelijke bodem, steentjes, etc. Op de weg hoef je toch minder op die dingen te focussen en heb je 1 ding aan je hoofd: Doorrennen. Haha :D

Ik heb gister weer een heerlijk rondje door het bos gedaan, langzaam aan elke week een stukje verder. Gister voor het eerst weer de 7km aangetikt en geen enkele keer hoeven te wandelen tussendoor. Nu beginnen m'n benen weer terug te komen, wat een fijn gevoel! Binnenkort maar weer eens de HR meter uit het stof trekken en kijken hoe een intervalloopje me af gaat 8-)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 10:41

Fijn dat die fysio kon helpen soepblik.

Gelukkig niks aan de hand Calipsolover! En 26 km is ook een flinke afstand! Dat doe je ook niet zomaar natuurlijk.

Ah ziet er weer top uit SV. Denk idd dat hoe meer je het traint, hoe meer je eraan gewend raakt. Maar het blijft pittig.

Lastig hoor Befunny als je te snel naar de volgende zone gaat. Waarom wil je graag in zone 3 blijven?

Samantha, een pr is toch pas "echt"als je het aan 1 stuk gelopen hebt? Tenminste, zo kijkt strava volgens mij.

Toch knap hoor Sherivey hoe jij steeds weer intervalmotivatie vind! VInd dat echt het vervelendste wat er is om te doen :')

Klopt hoor dat mijn hartslag erg laag is. Dat is die altijd maar dit is wel echt laag. Ben vandaag even bij de huisarts geweest ivm de aanhoudende vermoeidheid en moest bloed prikken om te kijken of er meer aan de hand is. Voor mij is het tempo nu dus wel echt wat lager omdat ik het anders niet volhoud.

Ik wil naar de trail in Waalre toe SV. Dat gebied ken ik goed. Zal niet te veel hoogtemeters hebben :o

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 10:47

Wat betreft die PR, ik zie in mn Garmin ook wel eens mn snelste 5 km in mn duizendjes intervaltraining.
Ik vind dat zelf niet tellen als PR :o
Vind het pas een PR als ik het aan 1 stuk loop.

Leonie, ik vind die korte intervallen juist leuk. Duizendjes opzich ook wel.
Maar bvb 800 meter intervallen vind ik vreselijk :))
Die doe ik dan ook niet zo vaak :')
Goed om even te laten prikken. Bij mij is dat vaak ijzertekort, of bloedarmoede als ik er lang mee blijf lopen. Relatief onschuldig en makkelijk op te lossen. Hoop dat het bij jou ook een simpele oplossing heeft.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:05

@Leonie, omdat ik merk dat ik iets te snel en teveel heb gewild. Ik wil gewoon lekker relaxed lopen en mijn afstand uitbreiden en ik wil dat kunnen lopen in zone 3 zodat dat wat makkelijker gaat (hoop ik)
En het is even iets anders dan veel zone 4. Ik doe met de loopgroep interval. En daarbuiten kan ik ook weer bijv lang interval doen. Maar dat heb ik de laatste tijd dus vaak gedaan. Ik mis het relaxte lopen nu echt een beetje. Uiteindelijk wil ik het dan wel weer loslaten hoor maar voor nu komende weken denk ik dat ik vooral op die zone 3 wil gaan richten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:16

Lees dat een paar mensen hun tempo aanpassen aan hun energielevel. Super. :j
Verder zag ik een heleboel mooie loopjes!

Hier net gelopen bij paleispark het Loo. Echt heeeel mooi. Maar heuvelachtig!!!! Jeetje ik ging echt dood, moest stukken extra lopen anders trok ik het echt niet. En er waren veel boomwortels dus voelde me net een paard die cavalletti’s deed. :=

Alsnog wel lekker gerend, het was bijna niet nat!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:24

Mooie omgeving Marlinde :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 12:01

Grappig Sherivey wij zijn dan precies andersom van elkaar, ik háát zulke korte intervallen. Geef mij liever 800-1000m of zelfs langere tempoblokken. Maar daar ben ik op dit moment héél ver vandaan :') :D

Prachtig Marlinde!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 12:03

Dat is leuk lopen daar Marlinde. Ook nog kans op een wolf daar.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 12:05

Je hebt hier zowat overal kans op een wolf haha. Lijkt me wel eng om er een tegen te komen. :P

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 12:14

Piekosjj schreef:
Grappig Sherivey wij zijn dan precies andersom van elkaar, ik háát zulke korte intervallen. Geef mij liever 800-1000m of zelfs langere tempoblokken. Maar daar ben ik op dit moment héél ver vandaan :') :D

Prachtig Marlinde!

Ik heb liever kort lijden :))

Al vind ik 1000 meter ook prima. Die doe ik op mn 10K wedstrijdtempo, dat is nog goed te doen.
Die 800m moeten sneller, en dat is me net iets te gortig :')

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:07

Heel mooi ja!

Ik heb inderdaad m’n horloge gepauzeerd bij het lopen, dat zou het kunnen zijn.
Ga morgenochtend weer lopen, kijken wat ie dan doet. Zal m niet pauzeren. :')

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 15:42

Ah dan is dat de reden. Strava telt het alleen als PR als je totale tijd het snelste is, niet je gemiddelde tempo.

Sherivey, lekker vroeg weer! Ik vind korte intervallen ook leuk. De kilometers vliegen dan voorbij vind ik.

Marlinde, goed rondje gelopen!

Germie, op bospaden ga ik meestal langzamer :j Het is toch technischer, minder rechtuit en minder vlak.