Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

linoleum

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 17:07

Even snel voor Jojoni, ik zou zoeken op zwangerschap/pregnancy yoga of Pilatus op YouTube. Dan krijg je sowieso een geschikte oefening.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 17:20

linoleum schreef:
Even snel voor Jojoni, ik zou zoeken op zwangerschap/pregnancy yoga of Pilatus op YouTube. Dan krijg je sowieso een geschikte oefening.

Bedankt voor de tip. Ik twijfel altijd of degene van zulk soort filmpjes wel weten wat ze zeggen.. Zo het idee van, iedereen kan tegenwoordig posten wat hij/zij wil..
Maar ik ga zeker ook wel eens zoeken!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:16

De buikspier oefeningen moet je op dit moment achterwege laten zover ik weet. Voornamelijk de rechte buik spieren. De schuine mag je nog licht trainen.

Ik was voor mijn zwangerschap fanatiek aan het sporten. Ook 13kg afgevallen. Eerste weken nog gesport, maar toen ik rond de 6 weken was had ik de puf er niet meer voor. Vorige week nog eens geweest en hoop het toch wel weer wat vaker te doen, maar eens kijken wat lukt.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:44

Jojoni oei dat is niet het beste nieuws....

Ik houdt het even hierbij want loop even met wat issues die mijn gedachten nogal overnemen.

Het boterd namelijk niet zo goed met mij en een collega, haar gedrag tegenover mij word met de dag erger en ik ben niet iemand die over zich heen laat lopen en gewoon wat zegt.
Vooral nu heb ik geen rem op wat ik zeg.
Deze persoon staat er wel bekend om om verhalen te verdraaien en een eigen waarheid eraan te breien.
Ze kan het niet zo goed hebben dat ik weerwoord heb heb ik het idee waardoor ik naar mijn gevoel op het moment een target voor haar ben.
Mijn emmertje is dus aardig vol en ondanks dat ze al is aangesproken dat ze zich niet zo moet bemoeien met iedereen gaat ze toch door.

Nu kwam de leidinggevende vrijdag bij mij dat ze van collega's (ik vermoedt dus die ene weer) heeft gehoord dat ik het werk allemaal niet aankan en ik constant klaag dat alles pijn doet.
Ik heb 1x gezegd wat last te hebben van mijn bekken maar dat het niet veel is en ik preventief bij de bekkenbodem fysiotherapeut loop.
En afgelopen vrijdag ben ik grieperig met veel spierpijn opgestaan.
En ik breng geen 15 kilo zakken meer via de trap naar boven nu ik 18 weken zwanger ben.
Dat is eigenlijk alles,de standaard kleine kwaaltjes maargoed nu vinden ze het het beste dat ik alvast de ziektewet in ga tot mijn verlof.
Ik moest het dit weekend maar laten bezinken dus ik heb het idee dat er al voor mij besloten is.
Echter wil ik de ziektewet niet in,er is niks mis en ik kan al mijn werk verder nog gewoon doen net als bij mijn vorige zwangerschap.
Een collega is laatst met zwangerschapsverlof gegaan en die heeft ook een poos in de ziektewet gezeten maar daar hadden ze blijkbaar wat planningsproblemen mee gehad omdat ze steeds minder kon.
Heb het gevoel dat ze er ook maar vanuit gaan dat het met mij ook zo moeilijk gaat verlopen.

Het voelt in elk geval nogal oneerlijk en ik weet even niet zo goed wat ik hiermee moet.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:48

Wat een vervelende situatie zeg, vooral omdat er voor jou al lijkt te zijn besloten. Lijkt me toch dat je leidinggevende eerst met jou eens een goed gesprek moet hebben toch?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:04

Ik heb even met die andere collega gesproken en het lijkt erop dat ze bij mij hetzelfde doen als ze bij haar gedaan hebben.
Zij wilde ook niet de ziektewet in maar had helaas niks in te brengen.
Ze hoefde ook meteen de volgende dag niet weer te komen.
Ik blijf het gevoel hebben dat dit een agenda heeft.
Gelukkig heb ik een vast contract.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:19

Wat poedersuiker dat er zo met je omgegaan wordt! Niet je zomaar een kant op laten duwen hoor, je hebt gewoon recht om te blijven werken. Als je het lastig vindt om je belangen te vertegenwoordigen zou ik daar hulp bij vragen (rechtsbijstand, vertrouwenspersoon). Succes iig, geen fijne situatie!!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 20:36

@jojoni:
jojoni schreef:
Hey Allemaal,

Even niet online geweest. Ondertussen al bijna 3 weken geleden t ongeluk gehad en mijn enkel blijft problemen geven. En daar heb ik t best moeilijk mee.. dus even geen zin gehad in bokt.

Ik heb wel alles meegelezen maar t is teveel om overal op te reageren :')

Ik zag bij iemand een overleden oma, veel sterkte nog!
En diep respect voor degene die haar paarden nog zelf bekapte!
En welkom voor de nieuwe gezichten!

Wij weten ondertussen dat de buitenste ligamenten van mijn enkel zowieso gescheurd zijn. Dus de vraag is, of ik nog terug mag beginnen werken. En daar baal ik enorm van. Plus t feit dat ik nog altijd niets kan, waardoor er van alle kanten toch vermoedens zijn dat er nog meer is. Woensdag moet ik naar de huisarts en er wordt van alle kanten aangeraden om een doorverwijzing na een osteopaat (ofzo) aan te vragen en een scan. Maar ik weet niet of ze een scan maken ivm de zwangerschap nu...
Veel onduidelijkheid dus. En ik mis de buitenlucht, t werken daarin en de paarden en t bewegen :') -O-. Even niet simpel.

Afgelopen vrijdag hebben wij de 20 weken echo gehad. Die was bij een andere gynaecoloog en daar klikte het precies niet zo mee. Ofwel was ze gewoon wat gestresd van de drukte..
Ze hebben dan alle maten genomen en alles bekeken en ze zeiden dat alles er normaal uitzag. Onze dochter woog al 350 gram.
Toch ook een opluchting om t hartje te horen na t ongeluk. Ze hebben destijds wel even gekeken maar ik heb t gevoel dat ik haar ineens minder voel en maakte me toch wel zorgen...
Maar t minder voelen kan natuurlijk ook omdat ik nu de hele dag lig en daardoor ook minder last heb van buikpijn en bandenpijn..

Ik kan nog goed op mijn zij slapen. Mijn enkel is daarbij vervelender dan mijn buik :') .
Op mijn buik slapen lukt niet meer zo goed. Maar dat kan mijn enkel zowieso ook niet aan...

Fijn dat alles in orde was voor je 20 weken echo wel balen dat je niet zo klikte met diegene die het deed.

Hopelijk ben je toch iver niet al te lange tijd wat mobieler, wat een pech zeg. Ik denk dat je therapieën etc vergoed gaat krijgen door aansprakelijkheids verzekering van diegene die je aangereden heeft?

Eilinora schreef:
Jojoni oei dat is niet het beste nieuws....

Ik houdt het even hierbij want loop even met wat issues die mijn gedachten nogal overnemen.

Het boterd namelijk niet zo goed met mij en een collega, haar gedrag tegenover mij word met de dag erger en ik ben niet iemand die over zich heen laat lopen en gewoon wat zegt.
Vooral nu heb ik geen rem op wat ik zeg.
Deze persoon staat er wel bekend om om verhalen te verdraaien en een eigen waarheid eraan te breien.
Ze kan het niet zo goed hebben dat ik weerwoord heb heb ik het idee waardoor ik naar mijn gevoel op het moment een target voor haar ben.
Mijn emmertje is dus aardig vol en ondanks dat ze al is aangesproken dat ze zich niet zo moet bemoeien met iedereen gaat ze toch door.

Nu kwam de leidinggevende vrijdag bij mij dat ze van collega's (ik vermoedt dus die ene weer) heeft gehoord dat ik het werk allemaal niet aankan en ik constant klaag dat alles pijn doet.
Ik heb 1x gezegd wat last te hebben van mijn bekken maar dat het niet veel is en ik preventief bij de bekkenbodem fysiotherapeut loop.
En afgelopen vrijdag ben ik grieperig met veel spierpijn opgestaan.
En ik breng geen 15 kilo zakken meer via de trap naar boven nu ik 18 weken zwanger ben.
Dat is eigenlijk alles,de standaard kleine kwaaltjes maargoed nu vinden ze het het beste dat ik alvast de ziektewet in ga tot mijn verlof.
Ik moest het dit weekend maar laten bezinken dus ik heb het idee dat er al voor mij besloten is.
Echter wil ik de ziektewet niet in,er is niks mis en ik kan al mijn werk verder nog gewoon doen net als bij mijn vorige zwangerschap.
Een collega is laatst met zwangerschapsverlof gegaan en die heeft ook een poos in de ziektewet gezeten maar daar hadden ze blijkbaar wat planningsproblemen mee gehad omdat ze steeds minder kon.
Heb het gevoel dat ze er ook maar vanuit gaan dat het met mij ook zo moeilijk gaat verlopen.

Het voelt in elk geval nogal oneerlijk en ik weet even niet zo goed wat ik hiermee moet.

Wat een vervelende situatie wbt je bedrijfsleider zou ik zeggen dat je zelf nog niet het idee hebt dat dat nodig is. Maar als zij daar anders in staan je er open voor staat om een gesprek met de bedrijfsarts te voeren :) die bepaald namelijk of jij ziek bent, niet je bedrijfsleider.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:52

@ eillnora, he wat vervelend! Mag dat ik nederland zomaar?
prutsmuts mag ik wel op zwangerschapsverwijdering worden gezet omdat mijn werk niet meer veilig is uit te voeren maar dan krijg ik wel meer loon als bij de ziektewet. Maar zomaar in de ziektewet moeten gaan heb ik nog nooit gehoord..

@maartje1990: degene die mij heeft aangeraden moet inderdaad alles betalen, samen met mijn verzekering en de verzekering van mijn werk. Alleen krijg ik ondertussen wel minder loon en moet ik alles voorschieten. De vraag is, wanneer dat zij uitbetalen. Vaak is dat zelfs niet voordat t dossier is afgerond. Dus dat kan nog maanden duren. En dat is wel balen omdat we nu met de laatste fase van de verbouwing en met de babyspullen zitten..
Plus dat ik bv geen fietsvergoeding krijg voor na t werk te fietsen, maar wel diesel moet betalen om na t ziekenhuis en artsen te rijden. Ik weet niet of dat vergoedt wordt...

Deze week zouden we iets horen van de vloeren (levering). Ik kan al haast niet wachten! Als die geleverd worden kan de babykamer in elkaar gezet worden. Zo spannend!

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:15

@rensjee welkom! :)

@jojoni, wat rot van je enkel zeg. Ik denk dat je bedoelt dat je naar een orthopeed moet? Goed om er even goed naar te laten kijken voor zover er mogelijkheden zijn tijdens de zwangerschap. Wat betreft oefeningen en sporten… ik zou misschien in jou geval een fysiotherapeut raadplegen die ook verstand heeft van zwangerschap. Zij kunnen je wellicht een oefen programma geven welke uitvoerbaar is met je voet, maar ook de juiste oefeningen welke goed zijn voor nu.

Zelf sport ik nog wel, althans voor m’n vakantie. Na de vakantie hoop ik het weer op te kunnen pakken. Ik ga lekker boksen en kracht/cardio, wel qua intensiteit nu iets kalmer aan en niet helemaal naar maximaal. Buikspieren aangepast na wat wel kan en mag :)

@eilinora, wat stom van je werk zeg… lijkt mij juist voor niemand positief als je “verplicht” nu al met verlof moet terwijl er enkel aanpassingen nodig zijn voor je tijdens het werk. Ook kinderachtig van je collega trouwens.
Gelukkig wel een vast contract dus dat scheelt wel qua zorgen. Hopelijk kunnen je toch nog even door met werken! :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:30

Leuk Yesterday, boksen!
Ik ga 2-3 keer per week naar de sportschool. Daar voer ik krachttraining uit volgens het Pregnancy Plan van Personal Body Plan. Vorige zwangerschap ook gedaan en daar was ik heel blij mee. Heb toen tot 34 weken kunnen trainen. Daarna geen krachttraining meer, maar gaan zwemmen. Vanaf 37 weken ben ik op de bank gaan zitten :') ik zou heel blij zijn als dat deze keer weer lukt!

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:45

Dat klinkt ook goed doubtless! Doe je normaal ook personal body plan of nu juist voor de zwangerschap?

Als bij mij het sporten niet meer lukt wil ik ook gaan zwemmen. En verder gewoon wandelen en zoveel mogelijk op de fiets (elektrisch dat wel hahaha) naar het werk. Alle beweging is meegenomen en tijdens het werk loop en sta ik ook genoeg :)

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:59

@Jojoni fijn dat je 20 weken echo goed was! Wel heel vervelend dat je langer uit de running gaat zijn, kan me voorstellen dat je graag iets zou doen. Je hebt ook online zwangerschaps sportcursussen, zou dat iets zijn? Buikspieren mag je geloof ik inderdaad niet trainen, meer risico op diastase als ik het goed heb onthouden.
Hier in Nederland horen de reiskosten van/naar de artsen etc en het parkeergeld ook vergoed te worden door de tegenpartij, maar ik weet niet hoe dat in België geregeld is

@Eilinora wat een vervelende situatie met je werk! Doe je werk waar zwangerschap ook echt een grote invloed heeft of valt dat allemaal heel erg mee? Zou inderdaad contact opnemen met rechtsbijstand/vakbond oid, want dit mag zo gewoon niet.

Ik heb de overige dagen wel alles gelezen, alleen even niet gereageerd sorry meiden, zit even een beetje met mijzelf in de knoop merk ik -O-
Dit weekeind wel de babykamer geverfd en behangen, nu nog de plinten leggen dan kunnen de meubels erin. Ode aan mijn schoonmoeder voor het behangen, super fijn!
Hoe lang nemen jullie partners verlof na de bevalling?

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:38

Wat naar dat je een beetje in de knoop zit met jezelf Bellex. Niet helemaal lekker in je vel? Of veel aan het piekeren etc?
Fijn dat je al zo ver bent met de babykamer! Ga je het resultaat met ons delen? :)

Mijn vriend is zelfstandig ondernemer dus ouderschapsverlof zit er dan niet in. Gelukkig kan hij wel heel makkelijk vanuit huis werken, dus met de verbouwing boven gaan we ook gelijk zorgen voor een fijne werkplek voor hem zodat hij op die manier wel wat vaker thuis is. En hij kan natuurlijk zijn eigen tijd indelen dus het gaat helemaal goed komen denk ik! :)
Hoe gaat jou partner het doen?

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:17

Ik wil zeker het kamertje wel delen als het klaar is hoor, leuk! Andere kamertjes doe je ook altijd weer inspiratie op kwa stijl of juist handige dingetjes vind ik hihi
Ik ben inderdaad wel iemand die overdenken uit heeft gevonden :') Maar beetje onrustige tijd hier met mijn werk wat niet loopt en wat gedoe met mijn moeder. Daarnaast nog steeds aan de medicatie voor de misselijkheid en vind dat toch wel heel pittig. Je kijkt er zo naar uit en wilt het zo graag leuk vinden, maar dat lukt me gewoon niet, ben niet de roze wolk zwangere die ik had verwacht, of eigenlijk ook van je verwacht wordt. Waardoor ik me weer schuldig naar de kleine en naar die dames die het ook zo graag willen en waar het niet mag lukken. Maak mezelf dus even gek, leuk man die hormonen lol. En ik vind het ook zo spannend allemaal met de bevalling en of je het allemaal wel goed gaat doen, maar wie heeft dat niet? En ik laat me ook wel heel gek maken doordat mensen om je heen van alles vinden van je wensen of hoe je het voor je ziet straks met de kleine, wat dan niet is wat zij doen. Was daar in het begin weerbaarder voor dan nu merk ik -O- , gelukkig een man die daar wel heel fijn mee om gaat <3 en ook gewoon zegt, laat ze lekker banketstaaf, wij en de kleine moeten er mee leven, niet zij

Fijn dat je partner wel makkelijk vanuit huis kan werken, dan heb je hem in ieder geval in de buurt en kan hij de kleine ook nog heel wat meemaken :j Wij zijn er hier nog niet helemaal over uit. Ik kan geen aanvullend verlof opnemen omdat ik na verlof naar een nieuwe baan zal gaan, mijn partner wil heel graag zo veel mogelijk thuis, maar ook heel graag nog heel wat dagen over houden om een poosje een dag verlof op te nemen zodat hij met de kleine thuis kan zijn. Zijn idee is nu 2 a 3 weken van het ouderschapsverlof in 1x op te nemen na het bevalverlof van 5 dagen, en dan de andere dagen meteen of na mijn verlof in te zetten voor de dag met de kleine. Mooi als zij dan die tijd ook samen hebben zonder dat ik er weer bij ben, echt papa en dochtertijd

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:28

Mijn partner heeft 48 vrije dagen per jaar (25 vakantiedagen en 23 verlofdagen). Dan is er ook nog het ouderschapsverlof en de 6 weken die hij tot nog toe over heeft van dit jaar.

Ik ga 32 uur werken, de helft daarvan thuis. Mijn partner gaat voorlopig ook 32 uur werken en dan 2 dagen thuis.

Dan nog wat oppas oma's en opa's en we zijn rond.

Vervelend dat overdenken. Ik zit ook niet op een roze wolk hoor. Ik vind het wel leuk, maar het voelt nog steeds niet echt.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:49

Bellex schreef:
Je kijkt er zo naar uit en wilt het zo graag leuk vinden, maar dat lukt me gewoon niet, ben niet de roze wolk zwangere die ik had verwacht, of eigenlijk ook van je verwacht wordt. Waardoor ik me weer schuldig naar de kleine en naar die dames die het ook zo graag willen en waar het niet mag lukken. Maak mezelf dus even gek, leuk man die hormonen lol. En ik vind het ook zo spannend allemaal met de bevalling en of je het allemaal wel goed gaat doen, maar wie heeft dat niet?

Dit is zó herkenbaar voor mij! Het word nu wel wat beter, maar de eerste 13 weken waren vreselijk. Ik dacht echt, haal het er maar weer uit want zo hoeft het niet voor mij. En dan voelde ik me weer schuldig en dan is het cirkeltje weer rond…

PeraManga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:20

@eilinora, dat is echt te erg.
Gewoon aangeven dat je wel kan werken, volgens mij moeten ze zelfs vervangend werk voor jou regelen als je iets niet meer kan.
Bijvoorbeeld. : in plaats van zware zakken tillen, dingen invoeren in de computer.
Ik zou mij niet zomaar de ziektewet in laten duwen.
En als ze dat perse wel wil dan zeg je maar dat dat prima is mits je volledig loon krijgt, je bent niet ziek je bent zwanger.
Ook even je CAO na kijken wat er precies in staat over de ziektewet.

Ik kan mij daar zo over opwinden hè. >;)

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:24

PeraManga schreef:
Gewoon aangeven dat je wel kan werken, volgens mij moeten ze zelfs vervangend werk voor jou regelen als je iets niet meer kan.
Bijvoorbeeld. : in plaats van zware zakken tillen, dingen invoeren in de computer.
En als ze dat perse wel wil dan zeg je maar dat dat prima is mits je volledig loon krijgt, je bent niet ziek je bent zwanger.

Wat PeraManga zegt inderdaad!!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 20:25

PeraManga schreef:

1e ziektejaar is toch altijd 100% loon? Althans in Nederland.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 20:33

Even wat meer info over mijn werk,het is fysiek zwaar werk en kan geen andere werkzaamheden krijgen omdat ik daar niet toe bevoegd ben.
Ik zit in de dierenbranche en werk met medicatie en sommigen daarvan mag ik niet meer in handen hebben.
Verder is het veel til en buk werk en eens per maand weekenddienst.
Dan werk ik van maandag tm maandag elke ochtend en zaterdag en zondag avond.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 20:35

Wat mooi hoe jullie dat kunnen oplossen Emptywords! En fijn ook zoveel tijd samen!

Ahh Welmoed dat kan ik me voorstellen dat je dan in een cirkel zit ja, heel mooi dat het nu beter wordt!

Maartje niet overal, CAO afhankelijk, mijn CAO (ggz) is na 6 maanden mindering in loon

Eilinora jeetje zo'n week met weekeinddienst klinkt heel heftig! Hopelijk kom je eruit met je werk in ieder geval

Wij hebben morgen trouwens de 20-weken echo met 18+6, spannend maar ook veel zin om haar weer te mogen zien <3

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 20:49

Bellex schreef:
Wat mooi hoe jullie dat kunnen oplossen Emptywords! En fijn ook zoveel tijd samen!

Ahh Welmoed dat kan ik me voorstellen dat je dan in een cirkel zit ja, heel mooi dat het nu beter wordt!

Maartje niet overal, CAO afhankelijk, mijn CAO (ggz) is na 6 maanden mindering in loon

Eilinora jeetje zo'n week met weekeinddienst klinkt heel heftig! Hopelijk kom je eruit met je werk in ieder geval

Wij hebben morgen trouwens de 20-weken echo met 18+6, spannend maar ook veel zin om haar weer te mogen zien <3

Even gegoogled, ziek door zwangerschap is altijd 100%

Afbeelding

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 20:52

Ik reageerde op algemeen inderdaad, niet op puur zwangerschap :) Wel goed om te weten overigens, thanx!

PeraManga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 21:26

Maartje1990 schreef:
Even gegoogled, ziek door zwangerschap is altijd 100%

[ [url=m/nlnNp4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lang leve Google! Helemaal niet moeilijk in je CAO gaan zoeken. :=