Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:08

Ibbel schreef:
Iemand aanspreken doe je, ook als het een non-binaire iemand is, nog steeds met de 2e persoon. Hen of die komt dus helemaal niet ter sprake bij aanspreken.
Je kunt het gebruik van zijn en haar als je óver iemand praat verder uitstekend vermijden door gewoon diens voornaam te gebruiken.

Kortom: het is een non issue. Je hoeft die woorden totaal niet te gebruiken in het dagelijks leven.

Die en hen wordt alleen gebruikt (althans, daar kom ik ze tegen) in interviews. En daar stoort 'hen' mij ook, niet omdat ik dan aan een kip denk, maar omdat ik grammaticaal de kluts kwijtraak en niet meer begrijp wat ik lees en zo'n interview dan 2 of 3 keer moet lezen voor ik 'm snap.

Hen is een meewerkend voorwerp, dus daarom raken we in de war als het opeens als onderwerp wordt gebruikt. Ik vind ook de naam gebruiken beter. Maar wat doe je dan met het bezittelijk vnw en het mwv?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:10

Urbanus schreef:
_San87_ schreef:
Ik zag hier het woord transfoob voorbij komen... Ben je dat al wanneer je moeite hebt met de zegswijze 'mensen die menstrueren'?

Nee, vind ik niet. Maar bewust niet de voornaamwoorden gebruiken waar iemand om vraagt vind ik wel onfatsoenlijk.

Maar mensenmelk, mens met een baarmoeder vind ik voor mezelf een brug of 2 te ver.

Okay, want ik heb daar ook moeite mee. Alleen heb ik niet het idee dat ik transfoob ben...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:12

Nikass schreef:
Echt wat een onzin. Je kent niet iedereens voornaam en niet iedereen wil met voornaam worden aangesproken.

Dan nog, je spreekt iemand toch aan met jij of u?

Bo is non-binair. Bo ziet er uit als man. Bo vergeet diens tas.
Je denkt mogelijk: "ho, hij vergeet zijn tas", wat prima is, want je zegt het niet hardop.
Wat zeg je dan wel: "Pardon, u vergeet uw tas" als je niet weet dat Bo Bo heet maar wel weet dat Bo niet met meneer of mevrouw wil worden aangesproken.
Weet je helemaal niet dat Bo binair is, tja, dan zeg je : meneer, u vergeet uw tas.
Als Bo dan zegt, "sorry, ik ben geen man,", dan zeg jij, "sorry, dat was me niet in één oogopslag duidelijk, excuus, maar u bent nu niet uw tas vergeten."

Einde conversatie.

De kans is ook vrij groot en misschien wel groter dat Bo helemaal niet zegt dat-ie geen meneer is, maar gewoon, oh, dankjewel zegt, omdat ook Bo misschien niet de behoefte heeft aan een onbekende die die nooit meer tegenkomt diens identiteit duidelijk te maken.

Overigens denk ik dat als jij met iemand praat en je gesprekspartner duidelijk maakt dat-ie non binair is, je meestal ook wel elkaar namen weet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:16

mysa schreef:
Hen is een meewerkend voorwerp, dus daarom raken we in de war als het opeens als onderwerp wordt gebruikt. Ik vind ook de naam gebruiken beter. Maar wat doe je dan met het bezittelijk vnw en het mwv?

Die, diens. Neutrale voornaamwoorden die we al jaren gebruiken.
Bo vergeet diens tas.
Meewerkend kan je ook door de naam te gebruiken omzeilen: ik geef een boek aan Bo ipv ik geef een boek aan hem.

Maar misschien verbastert hen als onderwerp wel binnen een aantal jaren naar hin. Dan heb je hij zij en hin, klaar, duidelijk, een neutraal voornaamwoord wat geen andere betekenis heeft.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:19

Eens met jou Ibbel. En ook op dat punt: In 95% van de gevallen zal he met "mevrouw" of "meneer" gewoon prima zitten. Moeten we dan voor die laatste 5% standaard voortaan besluiten dat we geen mevrouw of meneer meer mogen gebruiken in zo'n geval?
Misschien komt er ooit een tijd waarin we het gebruik van "mevrouw" en "meneer" ouderwets vinden, misschien komt er ooit wel een aanduiding die onzijdig is.
Maar ik merk dat ik er nu moeite mee heb dat er een advies komt van het laks om al standaard geen "jongens en meisjes" meer te zeggen ipv er bewust op te zijn en maatwerk te bieden.

Idem met een nieuwsartikel pas waar ik begreep dat men in een specifiek land zonder enige moeite de geslachtsaanduiding kon aanpassen.
Ik kan het niet terug vinden dus het is nu wat vaag. Maar ik vind "gewoon" zomaar je geslacht aan kunnen passen in een paspoort heel ingewikkeld. Voor mij zou daar wel een kleine drempel voor mogen zijn.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:19

San ik haak ook echt af bij "bodies with vaginas" en andere "birthgivers" :') klinkt als gewone ouderwetse misogynie en vrouwen tot hun lichaam en reproductieve functie reduceren, zeker gezien dergelijke termen voor mannenlichamen heel toevallig helemaal niet bestaan.

En eigenlijk denk ik ook niet dat je doorsnee pre-SRS transman nou zo heel gelukkig wordt om als vagina hebbende persoon te worden aangeduid? :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:23

Ibbel schreef:
Nikass schreef:
Echt wat een onzin. Je kent niet iedereens voornaam en niet iedereen wil met voornaam worden aangesproken.

Dan nog, je spreekt iemand toch aan met jij of u?

Bo is non-binair. Bo ziet er uit als man. Bo vergeet diens tas.
Je denkt mogelijk: "ho, hij vergeet zijn tas", wat prima is, want je zegt het niet hardop.
Wat zeg je dan wel: "Pardon, u vergeet uw tas" als je niet weet dat Bo Bo heet maar wel weet dat Bo niet met meneer of mevrouw wil worden aangesproken.
Weet je helemaal niet dat Bo binair is, tja, dan zeg je : meneer, u vergeet uw tas.
Als Bo dan zegt, "sorry, ik ben geen man,", dan zeg jij, "sorry, dat was me niet in één oogopslag duidelijk, excuus, maar u bent nu niet uw tas vergeten."

Einde conversatie.

De kans is ook vrij groot en misschien wel groter dat Bo helemaal niet zegt dat-ie geen meneer is, maar gewoon, oh, dankjewel zegt, omdat ook Bo misschien niet de behoefte heeft aan een onbekende die die nooit meer tegenkomt diens identiteit duidelijk te maken.

Overigens denk ik dat als jij met iemand praat en je gesprekspartner duidelijk maakt dat-ie non binair is, je meestal ook wel elkaar namen weet.

Misschien wil Bo niet met "u" worden aangesproken? Je moet het maar weten.
Ik denk idd dat Bo het beste "bedankt" kan zeggen, en zich verder niet gekwetst hoeft te voelen en een gesprek over zijn/haar gender aan te gaan. Want dat is totaal niet relevant.
En als Bo wel een heel verhaal op gaat hangen over zijn/haar gender en aangeeft non-binair te zijn dan ga ik echt geen "sorry, dat zag ik niet..." zeggen.
Dan zeg ik: "prima, maar vergeet je tas niet".
Laatst bijgewerkt door Nikass op 19-05-23 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:24

_San87_ schreef:
Okay, want ik heb daar ook moeite mee. Alleen heb ik niet het idee dat ik transfoob ben...

Nee jij bent echt niet transfoob!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:24

Jaren geleden (... oma vertelt...) zijn er genderneutrale woorden bedacht: kij en kaam.

Ik ben volstrekt bereid die te gebruiken: het is dan gewoon duidelijk 'dit is een nieuw, genderneutraal woord', en inclusief bovendien.
Ik heb er als vrouw, cisvrouw of wat dan ook nul bezwaar tegen om 'kij' te horen ipv 'zij' - in tegendeel: ik vind het prima dat niet iedereen maar meteen "moet" weten of ik een mannetje of een vrouwtje ben.

Taalkundig wringt het ook niet, terwijl 'hun' wel wringt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:26

Janneke2 schreef:
Jaren geleden (... oma vertelt...) zijn er genderneutrale woorden bedacht: kij en kaam.

Ik ben volstrekt bereid die te gebruiken: het is dan gewoon duidelijk 'dit is een nieuw, genderneutraal woord', en inclusief bovendien.
Ik heb er als vrouw, cisvrouw of wat dan ook nul bezwaar tegen om 'kij' te horen ipv 'zij' - in tegendeel: ik vind het prima dat niet iedereen maar meteen "moet" weten of ik een mannetje of een vrouwtje ben.

Het wringt voor jou, ik ben er nu aan gewend terwijl ik kij en kaam debiel vind.

Zou het de norm worden dan went het vanzelf natuurlijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:26

Haha de term mensenmelk gebruik ik dan wel alweer tientallen jaren, waarschijnlijk omdat ik helemaal niks met baby's heb :)) Dus meer in de trant van 'paardenmelk vs mensenmelk vs geitenmelk'. Moedermelk klinkt zo stom in zo'n rijtje, een merrie is ook een moeder :Y)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:28

Eens Fly high. Dat vind ik vervreemdend. Ik ben gewoon een vrouw die gemenstrueerd heeft en kinderen heeft gebaard en die zaten in mijn baarmoeder en deze vrouw heeft ook nog twee pronte borsten. Deze vrouw voelt zich ook mens.
Maar zien jullie veel van dit soort in mijn ogen doorgeschoten termen.
Ik vind het heel helder dat ook mensen van de lhtb++ beweging eigen aanspreekvormen en benamingen willen. Dat is logisch. Maar daarmee zou het voor mij raar zijn als mannen en vrouwen opeens hun benaming zouden moeten verliezen. Er zou in mijn ogen gewoon wat bij moeten komen ipv dat we alles in een grote soeppan gaan gooien want dat vind ik ook raar en niet kloppen.

Ook al was ik zeker vroeger een wat mannelijke vrouw (net als Ibbel) ik heb nooit getwijfeld aan mijn vrouw zijn.

Dus gebeurt dit inderdaad, of is dit een stroming of maken we dat ervan hier met zijn allen en overdrijven we wat?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:34

Wat mij ook een beetje stoort in dit topic is dat erover gesproken wordt alsof het allemaal een nieuw fenomeen is, terwijl dat juist niet zo is. Non-binaire of transgenders zijn er al voor zolang je je kan bedenken. Het is pas sinds het Christendom zo heeft overgenomen dat deze mensen onderdrukt werden en nu zijn we eindelijk weer in tolerantie aan het groeien - of proberen te groeien.

Het gebruiken van pronouns zij/hen/hun is helemaal niet ingewikkeld. Je gebruikt het gewoon zoals je het in een meervoudsvorm zou gebruiken, en dat kunnen we allemaal. Dat het dan om één persoon gaat moet je gewoon laten wennen. Als je niet weet om wie het gaat, zeg je vaak ook “zij”, althans, dat vind ik persoonlijk een stuk beter vloeien als “hij/zij”.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:35

Urbanus schreef:
_San87_ schreef:
Ik zag hier het woord transfoob voorbij komen... Ben je dat al wanneer je moeite hebt met de zegswijze 'mensen die menstrueren'?

Nee, vind ik niet. Maar bewust niet de voornaamwoorden gebruiken waar iemand om vraagt vind ik wel onfatsoenlijk.

Maar mensenmelk, mens met een baarmoeder vind ik voor mezelf een brug of 2 te ver.

Mee eens. Dat zou een keuze moeten zijn als iemand liever zijn/haar eigen situatie zo beschrijft. Maar om de voorkeur van een grote groep aan de kant te schuiven voor een kleinere groep qua benamingen is ook niet de bedoeling. Geef ruimte aan beide. Dat las ik wel over de Us (waar anders, daar lijkt het echt extreem van alle kanten helaas) waar zulke benamingen gebruikt werden in een ziekenhuis op gynaecologie/bevallingsafdeling. Daar was dus echt wel discussie over, wat ik zeker ook snap. Wat Fly_high zegt, eigenlijk. In medische wereld onderscheid maken lijkt me belangrijk, maar in het normale dagelijkse leven lijken de transvrouwen die ik langs heb zien komen er maar wat blij mee te zjjn om 'gewoon' als vrouw gezien te worden. Maar zulke dingen hoor je weer niet over mannen. :=

Het zou moeten kunnen dat je mensen aanspreekt met termen die over het algemeen correct zijn. Als iemand dan aangeeft dat zij iets anders prefereren, geen probleem. Ik zal altijd mijn best doen om ze vervolgens correct aan te spreken of het voor hen correct te benoemen. Maar het is bullshit om te zeggen dat dat makkelijk is en het daarna nog fout doen luiheid is of hoe sommige het hier noemen. Ik onthoud ook heel slecht namen, geen desinteresse maar gewoon iets waar ik slecht in ben. Ik zou willen dat ik daar beter in was, maar dat is niet zo en wordt ook niet beter. Ik heb ook moeite om te onthouden dat iemand niet met u aangesproken wil worden. := In hetzelfde gesprek echt geen probleem, de keer daarna kan ik het per ongeluk fout doen, juist omdat u in die situatie een gebruikelijke aanspreekvorm is.

We zijn het er altijd over eens dat iets afleren moeilijker is dan iets aanleren en ik denk dat dit hier ook geldt. Geen provocatie, maar iets wat je al jaren geleden zo geleerd en gebruikt hebt.

De mensen die wel meteen erg boos worden als ze verkeerd aangesproken worden door mensen die niet anders kunnen weten, ja dat zie ik als hun eigen probleem. Dat vind ik heel anders als wanneer je iemand kent en nog steeds constant verkeerde woorden gebruikt. Een vreemde of iemand die je zelden spreekt, maar zelfs een bekende die heel af en toe een fout maakt, ja daar zou minder hard over geoordeeld moeten worden. Maar je merkt ook wel of het een fout is of bewust, denk ik. Gelukkig is dat ook maar een kleine groep die meteen zo reageert.

Ik heb wel eens in professionele setting een cliënt gehad die echt heel boos werd, omdat ik u en mevrouw bleef zeggen ipv jij en voornaam. Ook al had ik aangegeven dat ik dat absoluut niet mocht van werkgever. Maar zelfs als het gemogen had, het was 1 van honderden cliënten waarbij zij de enige was die er zo op stond. Dan is het niet gek dat iemand het vergeet als je 1 keer in de zoveel tijd contact hebt en uit gewoonte iemand op een bepaalde manier aanspreekt. Daar zo enorm boos over worden is ook niet acceptabel in mijn ogen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:36

Nikass schreef:
Misschien wil Bo niet met "u" worden aangesproken? Je moet het maar weten.

Ik kan me niet echt goed voorstellen dat mensen hoogst beledigd zijn om een term als 'u', zelfs niet als ze dat over the top vinden.

Citaat:
Ik denk idd dat Bo het beste "bedankt" kan zeggen, en zich verder niet gekwetst hoeft te voelen en een gesprek over zijn/haar gender aan te gaan. Want dat is totaal niet relevant.
En als Bo wel een heel verhaal op gaat hangen over zijn/haar gender en aangeeft non-binair te zijn dan ga ik echt geen "sorry, dat zag ik niet..." zeggen.
Dan zeg ik: "prima, maar vergeet je tas niet".

Ook prima.
Wat niet prima is, is als iemand dan zou reageren met: "meneer, dat boeit me niks" - want dán ben je bewust aan het kwetsen.

En daar gaat het om. Uit onwetendheid iemand met meneer of mevrouw aanspreken, (op de uitzondering na die vindt dat het toch duidelijk moet zijn voor de hele wereld dat-ie non-binair is en pissed off is bij iedere verkeerde aanduiding) word je niet kwalijk genomen. Iemand per vergissing met z'n oude voornaam aanspreken zal je ook niet verweten worden.
Als je met anderen praat over Bo en 'm als hij aanduidt zal ook geen heisa geven (want Bo is er tenslotte zelf niet bij) zolang je Bo niet expres belachelijk aan het maken hebt door Bo met hij ipv met die aan te duiden.

Het is niet heel erg moeilijk, kost heel weinig moeite, je levert niets van je eigen identiteit in en je maakt er iemand blij en zelfs gelukkig mee. Wat is daar mis mee? Een ander een beetje gelukkiger maken?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:42

Over 'mensen die menstrueren' - ik heb zomaar het vage gevoel dat het láátste wat FTM transen willen, is eraan herinnerd te worden dat ze (nog) menstrueren.
Mij lijkt die aanduiding volkomen de plank mis te slaan, terwijl een FTM bij de aanduiding 'vrouwen die menstrueren' zich heerlijk niet aangesproken kunnen voelen. FTM zijn man, voelen zich man, hopen dat die maandelijkse bloedbaden zo snel mogelijk stoppen en willen daar gewoon niet bij horen. En terecht, als je je zo voelt.
Dus laten vrouwen lekker vrouwen worden genoemd, vooral ook als ze menstrueren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:43

Urbanus schreef:
Janneke2 schreef:

Het wringt voor jou, ik ben er nu aan gewend terwijl ik kij en kaam debiel vind.

Zou het de norm worden dan went het vanzelf natuurlijk.

Ja, zo gaat het met veranderingen: het begint ermee dat 'de mensen' het achterlijk vinden.
Of dat je niet zo gevoelig moet zijn, of je niet moet aanstellen etc etc etc.

Het grote voordeel van kij en kaam vind ik de inclusiviteit:
aan het persoonlijk voornaamwoord hoor je niet of iemand v/ m/ t/ i/ + is.

En de grammatica van het Nederlands heb ik niet bedacht, hè.
Maar het is wel iets dat we allemaal gebruiken.
Uiteraard kan 'ik lap de regels aan mijn laars' een keuze zijn.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 19-05-23 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:43

8nnemiek schreef:
Haha de term mensenmelk gebruik ik dan wel alweer tientallen jaren, waarschijnlijk omdat ik helemaal niks met baby's heb :)) Dus meer in de trant van 'paardenmelk vs mensenmelk vs geitenmelk'. Moedermelk klinkt zo stom in zo'n rijtje, een merrie is ook een moeder :Y)

Maar je zegt ook geen rundermelk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:47

Ibbel schreef:
Over 'mensen die menstrueren' - ik heb zomaar het vage gevoel dat het láátste wat FTM transen willen, is eraan herinnerd te worden dat ze (nog) menstrueren.
Mij lijkt die aanduiding volkomen de plank mis te slaan, terwijl een FTM bij de aanduiding 'vrouwen die menstrueren' zich heerlijk niet aangesproken kunnen voelen. FTM zijn man, voelen zich man, hopen dat die maandelijkse bloedbaden zo snel mogelijk stoppen en willen daar gewoon niet bij horen. En terecht, als je je zo voelt.
Dus laten vrouwen lekker vrouwen worden genoemd, vooral ook als ze menstrueren.

En het chestfeeding, iedereen heeft toch borstweefsel? Ook mannen? Dus dan is dat toch eigenlijk een correcte benaming ongeacht hoe je je identificeert, of hoe moet je het zeggen?

Ibbel

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:51

Chestfeeding - het is voor het eerst dat ik dat hoor :))
Doet me denken aan een Amerikaanse collega, vrouw, van heel lang geleden, die 's morgens aan het ontbijt (vergadering in NL in een hotel/conferentiecentrum) heel geschokt vertelde dat ze 'an anomalie' op de Nederlandse TV had gezien, de vorige avond.
Wat was dat dan, vroegen wij geschokt...
"A bare breast."

Oftewel, chestfeeding klinkt mij in de oren als een puriteinse Amerikaanse uitvinding, waar borstvoeding sowieso al niet kan, en blote tieten 'abnormaal' zijn.
Hoe er zoveel Amerikanen gekomen zijn is een raadsel, want seks is taboe en vies :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:55

Ja, dat kwam uit Amerika ja :') Ik vond die zo bizar, maar idd ook weer typisch iets voor daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:06

Dit topic is niet bij te houden. Zelfs in de nacht gaat het gewoon door.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:09

Ik ben nog even aan het bijkomen van de Hemafrodiet hoor.....iemand die geboren is / zich aangetrokken voelt tot rookworsten? _O-

Verder vind ik dat je ook gewoon kan respecteren dat er mensen zijn die moeite hebben met "al die rarigheid" want inderdaad niet iedereen is even progressief. Dat ligt ook wel aan de omgeving waarin je opgroeit denk ik. En dat kunnen prima mensen zijn, die in principe niemand buitensluiten of raar behandelen, maar die dan nog wel volmaakt onschuldig woorden als "neger" kunnen gebruiken of die kerel in die jurk maar een rare snuiter vinden. Maar ze verder niks anders behandelen dan elke andere klojo die op aarde rondloopt.

Het is tenenkrommend ja dat het (nog) niet doorgedrongen is dat dat "niet kan" maar ze komen er wel, het heeft gewoon even tijd nodig :=

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:11

Nikass schreef:
Als ik nu in de winkel met de beste intentie zeg: "mevrouw, u laat uw portemonnee liggen" dan reageert het mens gekwetst want ik had de persoon gender neutraal moeten aanspreken.

Als je in de winkel met de beste intentie zegt: "mevrouw, proficiat met je zwangerschap!", terwijl de dame in kwestie alleen maar wat voller is, dan kan het zijn dat ze gekwetst reageert.
Als je in de winkel met de beste intentie tegen een dame zegt: "gaat je vader dit voor je kopen? Dat is wel lief van hem.", maar het gaat om de partner van de dame, dan kan het zijn dat de personen in kwestie gekwetst reageren.

Je af en toe gekwetst voelen is mens-eigen en beperkt zich niet tot transgenders. In mijn opgesomde voorvallen is het dan precies een kleinere moeite om je te excuseren en nemen we onszelf zelfs voor dergelijke aannames in de toekomst niet meer te doen, want te risicovol. Daar waar transgenders er maar mee moeten dealen want "het probleem ligt toch echt bij hen".

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:18

Wildgirl schreef:
@zwerte, nee dat is dus niet juist.
Wanneer iemand zich niet mannelijk en niet vrouwelijk voelt maar 'paars' (ik noem maar wat) en graag aangesproken wil worden met 'pe' dan is dat wat mij betreft helemaal goed en zal ik mijn best doen rekening te houden met deze PERSOON.
Dat wil niet zeggen dat ik geloof in het fenomeen paars. Maar ik respecteer 'pe' wel!

Dat is dus het hele ding.
Waarom kan men niet accepteren dat ik geen enkel bezwaar heb tegen 'paars' maar het niet gelóóf omdat er voor mij alleen maar geel en groen bestaan?
Waarom moet het een maatschappelijk gedragen en veroordelen verhaal worden?
De hele community predikt voor mijn gevoel continu dat ze zo ruimdenkend zijn maar, er is geen ruimte voor mensen die in HUN optiek verkeerd denken. Dat irriteert me soms.

Het is prima als jij er niet in gelooft maar wel iemand aanspreekt met wat hij/zij/hen graag wilt. Maar waarom moet je je daarover hardop uitspreken? Dat is hetzelfde als iemand die gelovig is. Jij gelooft misschien niet in god (even voor de sake of argument) . Moet je dan met elk gelovig persoon een discussie starten dat je het onzin vind en god helemaal niet bestaat??? Laat andere mensen gewoon in hun waarde. Jij hoeft er niet in te geloven, maar respect betekent soms ook dat je je mening gewoon voor je houd.

Een mening is als een piemel, iedereen mag er een hebben, maar het is niet de bedoeling om hem telkens bij anderen in het gezicht te zwaaien :Y). Daar gaat het bij jou volgens mij fout.