Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Poekkie schreef:‘Ze verwijst naar het antistoffenonderzoek van bloedbank Sanquin in maart, waaruit bleek dat in twee maanden tijd evenveel mensen besmet waren geraakt met het coronavirus als in 2020 en 2021 bij elkaar.’
Lijkt mij dat je moeilijk kan spreken van groepsimmuniteit als er zoveel besmettingen zijn. Maar dat die besmette mensen daarna enkele weken/maanden immuun zullen zijn is waar ja.
Citaat:Komt er op een kwade dag weer eenzelfde ziekteverwekker binnen, dan zal deze zeer snel worden aangevallen door een groot leger van wittebloedcellen. De ziekteverwekker wordt door het afweersysteem verslagen, voordat hij je ziek kan maken. Je bent nu de rest van je leven immuun.
MoppieFilou schreef:Electra63 schreef:
Ik maak de vergelijking omdat er mensen zijn, die de medische wetenschap/artsen niet vertrouwen.
Er worden artsen bedreigd en voor alles uitgemaakt ( op internet).
Ik vraag mij dan af, heb je dat altijd, dat wantrouwen? Ga je nooit naar een arts ? Of geldt het wantrouwen alleen m.b.t. vaccineren?
Wat doe je als je ernstig ziek wordt?
Zijn je kinderen wel gevaccineerd?
Als ik daar eerlijk op moet antwoorden, vertrouw ik artsen ook zeker niet altijd voor andere dingen buiten corona om. Heb in mijn directe omgeving al meerdere verhalen gehoord over artsen die een foute diagnose stellen waardoor het probleem alleen maar ernstiger wordt, of in het geval van kanker zelfs genezing niet meer mogelijk is door te laat ingrijpen. En fouten maken is menselijk, je kan mensen ook niet voor de minste klachten door heel de medische molen halen, daar heb ik ook alle begrip voor, maar ik probeer wel zelf te redeneren/mijn gevoel te volgen en onderzoek te doen. En dan heb ik het nu vooral over andere dingen dan covid.
Er zijn genoeg artsen die wat mij betreft helemaal geen arts zouden mogen zijn. En zelfs zo iemand ken ik in mijn directe omgeving. Iemand die van 's morgens vroeg tot 's avonds laat drinkt maar dan vervolgens wel half dronken een spuit tussen iemand zijn wervels zet.
Wat specifiek het vaccineren betreft gaat het mij vooral om het feit dat het een nieuwe techniek/vaccin is. En of dat nu een behandeling is tegen een banale ziekte of een vaccin tegen covid, bij beide heb ik evenveel terughoudendheid. En al helemaal als ik (20 en voor zover ik weet helemaal gezond) weinig risico loop om ernstig ziek te worden door covid. Voor mij persoonlijk vind ik het risico van een experimenteel vaccin dan niet opwegen tegen de bescherming die het mogelijk kan bieden.
Stel dat ik er toch ernstig ziek van wordt (maar aangezien ik al covid gehad heb voor de vaccinaties er waren was ik er vrij zeker van dat dat niet het geval zou zijn in de toekomst) heb ik misschien wel de foute keuze genomen, maar zoiets kan je ook omgekeerd bekijken he. Stel ik had de vaccinatie genomen en een ernstige bijwerking gehad, had ik misschien net spijt dat ik hem wel genomen had.
Kinderen heb ik niet dus daar hoef ik niet wakker over te liggen, maar die zou ik al helemaal niet laten vaccineren. Er zijn zo weinig jonge kinderen die ernstig ziek worden van covid of er iets aan overhouden. Moest er nu bv astma in het spel zijn zou ik daar al anders over denken, omdat in dat geval in mijn ogen covid een groter risico zou zijn dan de vaccinatie.
MoppieFilou schreef:Als ik daar eerlijk op moet antwoorden, vertrouw ik artsen ook zeker niet altijd voor andere dingen buiten corona om. Heb in mijn directe omgeving al meerdere verhalen gehoord over artsen die een foute diagnose stellen waardoor het probleem alleen maar ernstiger wordt, of in het geval van kanker zelfs genezing niet meer mogelijk is door te laat ingrijpen. En fouten maken is menselijk, je kan mensen ook niet voor de minste klachten door heel de medische molen halen, daar heb ik ook alle begrip voor, maar ik probeer wel zelf te redeneren/mijn gevoel te volgen en onderzoek te doen. En dan heb ik het nu vooral over andere dingen dan covid.
MoppieFilou schreef:Er zijn genoeg artsen die wat mij betreft helemaal geen arts zouden mogen zijn. En zelfs zo iemand ken ik in mijn directe omgeving. Iemand die van 's morgens vroeg tot 's avonds laat drinkt maar dan vervolgens wel half dronken een spuit tussen iemand zijn wervels zet.
MoppieFilou schreef:Wat specifiek het vaccineren betreft gaat het mij vooral om het feit dat het een nieuwe techniek/vaccin is.
MoppieFilou schreef:En of dat nu een behandeling is tegen een banale ziekte of een vaccin tegen covid, bij beide heb ik evenveel terughoudendheid. En al helemaal als ik (20 en voor zover ik weet helemaal gezond) weinig risico loop om ernstig ziek te worden door covid. Voor mij persoonlijk vind ik het risico van een experimenteel vaccin dan niet opwegen tegen de bescherming die het mogelijk kan bieden.
MoppieFilou schreef:Stel dat ik er toch ernstig ziek van wordt (maar aangezien ik al covid gehad heb voor de vaccinaties er waren was ik er vrij zeker van dat dat niet het geval zou zijn in de toekomst) heb ik misschien wel de foute keuze genomen, maar zoiets kan je ook omgekeerd bekijken he. Stel ik had de vaccinatie genomen en een ernstige bijwerking gehad, had ik misschien net spijt dat ik hem wel genomen had.
MoppieFilou schreef:Kinderen heb ik niet dus daar hoef ik niet wakker over te liggen, maar die zou ik al helemaal niet laten vaccineren. Er zijn zo weinig jonge kinderen die ernstig ziek worden van covid of er iets aan overhouden. Moest er nu bv astma in het spel zijn zou ik daar al anders over denken, omdat in dat geval in mijn ogen covid een groter risico zou zijn dan de vaccinatie.
Sakura789 schreef:Electra63 schreef:Maar je bericht druipt van het wantrouwen (experimenteel? Echt? Nu nog? Na miljoenen vaccins?) dus dan begrijp ik je afkeer voor vaccineren.
Discussie daarover voeren heeft geen nut.
10 miljard inmiddels al wereldwijd.
10.000.000.000
Electra63 schreef:Bij mij is ook weleens een foute/te late diagnose gesteld, waar ik dood aan had kunnen gaan.
Maar ja, was het echt een fout van de arts? Heb ik zelf mijn klachten wel goed aangegeven?
Waren de klachten en/of symptomen duidelijk?
Er zijn heel veel redenen waarom een diagnose niet goed gesteld kan worden.
En als een zorgverlener drinkt en een spuit zet? Dan dien je een klacht in bij de leidinggevende/bestuur/
vertrouwenspersoon of tuchtcommissie.
Alcoholisme komt in alle lagen vol, dus daar kan je niet een hele beroepsgroep op afrekenen.
Maar je bericht druipt van het wantrouwen (experimenteel? Echt? Nu nog? Na miljoenen vaccins?) dus dan begrijp ik je afkeer voor vaccineren.
IMANDRA schreef:MoppieFilou schreef:Als ik daar eerlijk op moet antwoorden, vertrouw ik artsen ook zeker niet altijd voor andere dingen buiten corona om. Heb in mijn directe omgeving al meerdere verhalen gehoord over artsen die een foute diagnose stellen waardoor het probleem alleen maar ernstiger wordt, of in het geval van kanker zelfs genezing niet meer mogelijk is door te laat ingrijpen. En fouten maken is menselijk, je kan mensen ook niet voor de minste klachten door heel de medische molen halen, daar heb ik ook alle begrip voor, maar ik probeer wel zelf te redeneren/mijn gevoel te volgen en onderzoek te doen. En dan heb ik het nu vooral over andere dingen dan covid.
En jij denkt dat de kans op fouten minder is als je de beslissingen die gemaakt moeten worden baseert op jouw eigen research, als leek, in plaats van te vertrouwen op het advies van iemand die er jarenlang voor gestudeerd heeft, helemaal in de materie zit en jarenlangen behandelervaring heeft?
Bijzondere redenatie.
IMANDRA schreef:Wat studeer je dan? Want je posts hier getuigen nu niet bepaald van veel medische kennis.
En tenzij je daadwerkelijk voor arts studeert, is de arts nog altijd degene met de meeste kennis en ervaringen, en dus loop je algemeen genomen de minste kans op fouten als je gewoon naar hem of haar luistert.
Je anekdote vind ik geen verklaring daarvoor. Dat is gewoon een soort second opinion, opties bespreken met de dierenarts. Dat is niet het advies van een arts volledig in de wind slaan omdat je zelf je onderzoek hebt gedaan.
Natuurlijk gaan ze niet voor alle mogelijke aandoeningen alle mogelijke behandelingen opzoeken. Ze kijken naar wat het beste past bij je symptomen en besluiten dan, gebaseerd op ervaring onderzoek en statistiek, welke aandoening het meest voor de hand ligt en welke behandeling het beste bij je past. En als jij je niet prettig voelt bij die behandeling, kan hij of zij op zoek naar een alternatief. Waarom zou je 10 huisartsen langs moeten?
MoppieFilou schreef:Electra63 schreef:Bij mij is ook weleens een foute/te late diagnose gesteld, waar ik dood aan had kunnen gaan.
Maar ja, was het echt een fout van de arts? Heb ik zelf mijn klachten wel goed aangegeven?
Waren de klachten en/of symptomen duidelijk?
Er zijn heel veel redenen waarom een diagnose niet goed gesteld kan worden.
En als een zorgverlener drinkt en een spuit zet? Dan dien je een klacht in bij de leidinggevende/bestuur/
vertrouwenspersoon of tuchtcommissie.
Alcoholisme komt in alle lagen vol, dus daar kan je niet een hele beroepsgroep op afrekenen.
Maar je bericht druipt van het wantrouwen (experimenteel? Echt? Nu nog? Na miljoenen vaccins?) dus dan begrijp ik je afkeer voor vaccineren.
Dat weet ik en heb ik ook proberen duidelijk maken in mijn bericht. Of het nu een fout is van de arts, van jou of van helemaal niemand, maakt hierbij geen verschil. Het gaat er gewoon om dát er soms fouten gemaakt worden, en dat ik graag zelf ook even mijn gezond verstand gebruik wat zo'n dingen betreft.
En klopt dat ik hierin soms wantrouwend kan zijn, dat is nu eenmaal mijn karakter en daar kan ik weinig aan veranderen. Maar dat heeft niets meer met covid vaccinatie specifiek te maken.
En ook dat alcoholisme in alle beroepen voorkomt is helemaal correct, maar dat je loodgieter hierdoor een buis verkeerd aansluit is wel een stuk minder dramatisch als een dokter die je voor de rest van je leven verlamd maakt door een spuit verkeerd te zetten.
Wat je laatste alinea betreft, het is niet omdat een vaccin al voor miljarden mensen gebruikt is dat het niet binnen een jaar of vijf problemen kan beginnen opleveren.
Om hier nog even over door te gaan trouwens, de vader van een goede vriend is spoedarts. Die wist enkele weken geleden te vertellen dat er op dat moment erg veel mensen op spoed lagen met klachten die niet te verklaren waren. Zeg ik daarmee dat dit automatisch aan het vaccin ligt? Nee. Hou ik dit soort dingen in mijn achterhoofd en denk ik wel twee keer na voor ik mezelf laat vaccineren? Absoluut. Maar nu ben ik weer aan het afdwalen van reden nummer één dat ik mij niet laat vaccineren, namelijk gewoon omdat de kans dat ik (na al covid gehad te hebben en met het feit dat de huidige varianten al veel minder ernstig zijn in gedachten) erg ziek wordt van corona zodanig klein is dat ik het de moeite niet vind mij hiervoor te laten vaccineren.
Maar zoals je zegt, discussiëren heeft heel vaak geen zin tussen twee groepen die lijnrecht tegenover elkaar staan wat dit betreft, dat heb ik al regelmatig ondervonden.
Electra63 schreef:Dat is grappig, want een zoon van een hele goede vriendin van mij, is SEHP-arts en die is gewoon gevaccineerd, net als zijn vrouw en 3 zonen en ook hebben zijn ouders, op zijn advies, inmiddels de 2e booster gehaald.
MyWishMax schreef:Maar je houdt het in je achterhoofd terwijl je geen idee hebt of die mensen met vage klachten wel gevaccineerd zijn? Misschien ligt het wel aan de verminderde weerstand door lockdowns, juist door covid besmettingen of heel iets anders.
bigone schreef:Welke onverklaarbare opvallende gevallen bedoel je Moppie Filou?
Ben het trouwens met je eens dat een gezonde portie zelf nadenken , jij noemt het wantrouwen , absoluut niet verkeerd is in de medische wereld , dat heb ik ook.
MyWishMax schreef:Ik had het ook niet over op dat moment positief testen, maar juist die positief geweest zijn. Je weet het niet, helemaal niet. Dus is het toch eigenlijk apart om dat als argument voor jezelf te gebruiken.
Ik heb echt 0 problemen met niet vaccineren, zolang mensen zich maar aan de adviezen en regels hielden. Iedereen, dus ook met vaccinatie. Maar dit vind ik een aparte redenatie, juist omdat je echt totaal niks weet. Ook niet of die mensen wel gevaccineerd zijn.
Portie wantrouwen snap ik ook hoor.Heb ik ook, of misschien geen wantrouwen maar bredere blik proberen te houden.
IMANDRA schreef:Als dierenarts in opleiding, krijg je dan ook les over vaccinaties?
Want nee, de kans dat vaccinaties over 5 jaar problemen opleveren is uiterst onwaarschijnlijk. Juist vanwege de manier waarop ze werken.
bigone schreef:[ [url=m/qLR4IU.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is een foto waar een opgelopen Coronainfectie schade kan aanrichten in ongevaccineerden, voor een groot gedeelte duidelijk geworden uit autopsie. Die heb ik van vaccins nog niet gezien.