Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 09:24

Niet alle pagina’s gelezen...
Maar hier waren de eerste (bijna) 2 maanden erg lastig. Productie kwam heel moeizaam op gang. Heb er kv bij moeten geven. Uiteindelijk is het goed gaan lopen, inmiddels 5 mnd onderweg. Maar het was vooral psychisch heel zwaar, had het gevoel tekort te schieten als moeder en was heel teleurgesteld in mijn lichaam. Maar omdat het bij mijn dochter 16 maanden goed gegaan is (al waren toen de eerste 3 weken ook lastig) wilde ik het nu ècht niet opgeven. Had ik die positieve ervaring niet gehad dan had ik het binnen 2 weken opgegeven. Zoon sliep veel, groeide onvoldoende en was (terecht) gefrustreerd wanneer hij te weinig uit de borst kreeg.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 19:15

Vanaf het begin voed ik met tepelhoedje. Dit door de strakke ronde borsten in het begin en de aanhap die hierdoor niet goed ging.
Tussendoor geprobeerd zonder tepelhoedje, maar was telkens frustrerend voor hem. Ik had de moed al opgegeven. Nu na 18 weken viel het hoedje er af en ineens hapt hij gewoon aan!! Dus nu kan ik lekker zonder tepelhoedje voeden.
Ik ben er echt zo blij mee, scheelt een hoop gedoe, vooral in de nacht

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 19:31

Wat fijn tara!!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 12:52

Ik heb bijna een borstontsteking gehad :oo

Gisternacht deed ineens mijn linkerborst erg veel pijn. Ik dacht dat hij vol zat (zoonlief was voor het eerst 4,5 uur weggebleven), dus ik na het voeden nog afgekolfd. Er kwam maar 10 cc uit, dus ik begon me zorgen te maken. Paracetamol genomen, en een BH aan. Gister de hele dag last en op de pijnlijke plek werd het rood. Dus masseren onder de douche en deze borst telkens als eerste aangeboden.

Zoals het kwam is het ook gegaan! Vannacht trok de pijn weg en nu helemaal geen last meer! *\o/* Poh ik ben echt blij!

Het is me alleen een raadsel waar het nou door is gekomen... 8)7

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 14:10

Gimme_Joy schreef:
Ik heb bijna een borstontsteking gehad :oo

Gisternacht deed ineens mijn linkerborst erg veel pijn. Ik dacht dat hij vol zat (zoonlief was voor het eerst 4,5 uur weggebleven), dus ik na het voeden nog afgekolfd. Er kwam maar 10 cc uit, dus ik begon me zorgen te maken. Paracetamol genomen, en een BH aan. Gister de hele dag last en op de pijnlijke plek werd het rood. Dus masseren onder de douche en deze borst telkens als eerste aangeboden.

Zoals het kwam is het ook gegaan! Vannacht trok de pijn weg en nu helemaal geen last meer! *\o/* Poh ik ben echt blij!

Het is me alleen een raadsel waar het nou door is gekomen... 8)7

Is dat niet het antwoord?

Ik heb voor dat soort situaties "phytolacca decandra d6" in huis. Homeopathisch middel van VSM tegen borstontsteking.
Heb ik vaker een kuur mee kunnen voorkomen wanneer mini ineens een voeding oversloeg of ik te haastig gekolft had. Verder voeden als een malle (ik kolfde dan de goede kant) met een warm washandje en massage. En het zat bij mij steeds bovenin, dus in de vreemdste houdingen aan het voeden geslagen :))

Waarom eigenlijk een BH aan?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:42

Gaat dat zo snel dan?! Jeetje, dan moet ik als ik een keer naar stal ga en hij gekolfde melk krijgt wel meteen kolven...

Het deed zo'n zeer en die BH gaf me even wat meer stevigheid. Was een hele comfi voedibgs BH. Denk ik moet oppassen dat het niet nog extra gaat knellen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:53

Het kan, maar niet iedereen is er zo gevoelig voor hoor!
Ik heb er in drie jaar tijd één keer tegenaan gezeten, toen mijn jongste nog klein was. Voelde me koortsig en belabberd, maar had buiten een harde plek geen andere symptomen.
En harde plekken heb ik vaak zat gehad na een langere periode er tussen, maar is dus verder nooit doorgezet naar een BO. Wel altijd goed opletten dat het de volgende voeding/kolfbeurt leeg gaat en de plekken weg zijn.

En idd, tegendruk van een bh is verder prima, mits hij maar soepel is. Een beugelbh wordt wel echt afgeraden dan.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 17:05

Ja ik draag sowieso sinds mijn week 34 zwangerschap geen beugel BH's meer.

Thanks voor de tip dakplaat. Mocht ik snel weer klachten krijgen ga ik zeker even kijken naar dat middel _/-\o_

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 19:05

Echt zo snel? Ik sla wel eens een voeding over (bijv ivm werk) en dan gaan ze wel lekken maar niet ontsteken.

Maar dragen jullie geen bh's? Ik draag ze vooral voor de borstcompressen (anders natte plekken in mijn shirt, nu nog een enkele keer)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 19:32

Ik draag altijd bh's, ook tijdens de zwangerschap en bij borstvoeding met een beugel. Wel exemplaren die echt goed passen. Maar met een 75K kan dat ook echt niet anders, da's pijnlijk zonder.

Ik ben niet gevoelig voor lekken (in twee jaar voeden drie keer gebeurd ofzo) of borstontstekingen. Heel soms een wat hardere plek, maar dat was het dan ook.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 19:37

Het hoeft natuurlijk niet, bij mij was het wel snel als bvb eerst een voeding niet goed leeg werd gedronken en de voeding daarna te lang op zich liet wachten. En dan tussendoor te makkelijk zijn en niet kolven, of te haastig :')
Ach en soms word je gewoon wakker met een harde plek en heb je geen idee waarom. Gelukkig heb ik een gulzige baby die ook ondersteboven (liggend *D ) wel aanhapt, dat helpt toch het best.

Hier altijd een BH ja, was wel heel blij toen dat niet meer vanwege de compressen noodzakelijk was.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 19:40

Ik verdraag geen bh’s of überhaupt iets op die ruimte onder mijn borsten/op mijn maag, als ik zwanger ben. Dan wordt ik per direct heel naar, misselijk en duizelig. Heel bizar is dat. Dus momenteel draag ik ze zelden, komt straks wel weer. In het begin voedingstops (die van de H&M zijn fijn en zacht) en later gewone voedingsbh’s met flexibele beugel.

Beugel an sich is ook niks mis mee, maar als je BO hebt of er tegenaan zit, kan de beugel net druk hebben op de verkeerde plek en dan is het minder handig.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 19:44

Mijn tepels zijn momenteel zo ontzettend zichtbaar zonder BH :))
En ik vind de steun ook prettig. Beugels heb ik alleen ruzie mee want die buik komt ook omhoog. Even afwachten hoe het straks met de bv gaat en dan wat fijne BH's uitzoeken.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 19:45

Ja dat is een nadeeltje he := dat was wel handig in de winter, dan valt niemand iets op!

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 21:28

Ik heb bh's van de hunkemoller ben ik ook erg blij mee!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:52

Hoe hebben jullie het qua voeding op het KDV gedaan toen je weer moest werken? Aantal, en de tijdstippen, wisselt allemaal met voeden op verzoek... Wil alleen echt niet meer dan 80/100ml max per keer aangeboden hebben maar verder nog niet echt een beeld bij.

De oudste hoefde pas op ruim 1 jaar naar de opvang dus dit is nieuw voor me :))

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-21 09:55

Ik heb via de formule van medela berekend hoeveel ongeveer. Gaf in begin 3 flesjes mee voor 8.00-16.30 en 3 voedingen in de vriezer. Meestal drinkt ze er 2 en krijgt dan honger als we haar halen, soms heeft ze de derde voeding net op.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:58

Die van mij gaat niet naar het KDV maar is gewoon thuis.
We zitten op een aardig vast schema op dit moment. Dus hij krijgt gewoon op redelijk vaste tijden de voedingen aangeboden. Tenzij hij zich eerder meld en soms wachten ze iets langer.
Ik hou de formule aan van La Leche League (zal dezelfde zijn als Medela?)

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 10:48

Ik vind dat ook nog lastig. Mijne komt soms 5 keer per dag, soms 6x, wel vaak vaste tijden.
Alleen kolf ik dus overdag bij lange na niet wat zij volgens de berekening zou moeten drinken. Ongeveer krap 100 tov 120-130 was ze moet drinken.

Nu heeft ze sws erge zuigbehoefte dus fles moeten we echt op tijd mee stoppen anders drinkt ze zo door tot bv 160-170.
Aan de borst ook, dan zijn ze beiden leeg, maar zet ze het altijd nog op een krijsen als ze eraf moet. 2x sabbelen aan dr speen is dan voldoende, maar laat me toch weer twijfelen. Vooral ook omdat cb dan zegt dat ze te weinig is gegroeid (in kgs).
Ze slaapt dan wel gewoon nachten door dus te weinig krijgt ze imo niet, alleen toch die stomme twijfel.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 11:13

Oh herkenbaar ja, ik vind het zo lastig als ie afwijkt van normaal, slaat de twijfel wel toe.

Hier op de opvang waren ze met de oefendag heel prettig, we hadden zijn normale portie plus extra meegegeven en gaven aan dat ie mag drinken bij honger. Liefste na wakker worden maar hij hoeft hongerig op bed. Maar hij stopt wel als ie vol zit, drinkt volgens schema nog iets te weinig maar gezien zijn gewicht en tevredenheid trek ik me daar niets van aan. Als je uitlegt hoe je erin staat wouden ze hier heel fijn meedenken/werken. En gaven aan dat ze erg voorzichtig zijn met de bv, dus niet zomaar weggooien of te veel ontdooien.

Nu een maand thuis met papa en daarna naar de opvang. Begint nu wel wat te rommelen met uit de borst drinken overdag, ondanks grote trek toch weigeren en niet aanhappen, maar gekolfd flesje wel direct leeg drinken. Volgende twijfelfase voor mij, maar komen we ook wel doorheen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 11:19

Hier echt een giga verschil in kolfopbrengst met mijn nieuwe kolf dus voor mensen die daar onzeker over zijn is het misschien wel de moeite waard om een andere kolf te proberen. Ik heb nu de medela freestyle flex en ben echt SUPER blij, want een giga verschil met de Libento James die ik had geleend van een vriendin. Nu waren daar de kolfschalen ook iets te groot van dus dat heeft ook niet meegeholpen maar ik had het idee dat 1 borst enorm was teruggevallen qua productie want ik kolfde daar maar max 30ml uit, maar met de medela kolf ik daar gewoon weer 100ml uit.

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 11:56

Een mogelijke tip voor het opvolgen van gewicht bij borstvoedingsbaby's: ik gebruikte enkel de curves van de WHO en niet die van (het Belgische) Kind&gezin. Omdat de curves van K&G een mix zijn van bv en kunstvoeding babies en deze verschillen van curves van exclusief bv babies zoals die van de WHO. Dit is wel ondertussen 12 jaar geleden dus het is mogelijk veranderd.

En na buikgriep toch bijkomen is al geweldig *\o/* .

Ik heb de drie dochters steeds 6 maanden exclusief bv gegeven en daarna respectievelijk 17 maanden, 27 maanden en 3,5 jaar bv op vraag (op vraag tot 18 maanden en daarna op vraag binnen mijn grenzen).

Dit is niet vanzelf gegaan: het niet op gang komen van de bv doordat een stuk placenta was achtergebleven, enorme overproductie en blokvoeden om de 8u (niet doen zonder begeleiding!), spruw tot in de melkgangen, kloven tot bloedens toe door spruw, borstonstekingen als ze is uitzonderlijk doorsliepen, mentaal melkkoe gevoel en een enorme hekel aan het "steeds beschikbaar zijn" owv flesweigeraars.

Borstvoeding is zeker de biologische weg maar dat wil niet zeggen dat het gemakkelijk is of vanzelf gaat.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 12:07

Rianne, kan het zijn dat de melk uit de fles makkelijker stroomt dan uit de borst? Dan is dat makkelijker voor ze en verkiezen ze soms dat idd, een kleinere speen zou dan verschil kunnen maken.

Ik gebruikte ook de LLL richtlijnen voor voeden als ik er niet was idd. En Vwb kolven keek ik naar hoe laat de laatste voeding was en hoe laat ik weer moest voeden, idealiter zat er dan 3 uur tussen de kolfbeurt en voeding. Meestal redde ik dan ongeveer 3 kolfbeurten op een werkdag, 10.00-13.00-16.00 u.

Wat fijn Nelleke! Wat een verschil zoiets kan maken he.

Is niet veranderd Cilliane, CB curves zijn specifiek voor Nederlandse baby’s en idd KV en BV door elkaar, waardoor je een verstoring krijgt na 4 maanden. BV baby’s stabiliseren dan meestal een beetje, waardoor de CB curve afzwakt, terwijl het een heel logisch beeld is. De WHO curve is wat dat betreft vaak prettiger om te volgen, ook als je bijvoorbeeld ander bloed hebt dan enkel Nederlands. Nederlandse baby’s/kinderen/volwassenen zijn nou eenmaal behoorlijk lang van stuk, vergeleken met de rest van de wereld :+
Zal in België vergelijkbaar zijn.

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 12:59

Ja Brit, hier was er duidelijk verschil bij de 3 dochters: als ik ze op de WHO curves zette volgden ze mooi hun lijntje (en ik heb telkens tot ongeveer 18 maanden wekelijks gewogen, ik hou nogal van data :) ) in tegenstelling tot de curves van K&G waar ze rond 4 maand 1 a 2 lijnen zakten. Gelukkig wist ik dat ze die knik gingen maken en ging het advies K&G om kunstvoeding bij te geven omdat ze zakten het ene oor in en het andere oor uit :+ .

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:06

Mijn dochter ging met 5m naar de opvang en dronk toen ong 3x een flesje van 100ml. Ik gaf dan altijd 1 reserve mee. Later werden de flesjes iets groter (120 ml).
Zij gaven daar ook op verzoek en dat ging altijd goed, maar wel ruim mee geven. Soms ging er wel een deel weg, als ze bijv maar 60-80 dronk, maar dat is dan maar zo.

Britt/Cillianne, bij ons op het consultatiebureau gebruiken ze allebei de groeicurven zolang je bv geeft.