(Poll) Ervaringen AstraZeneca vaccin.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke bijwerkingen heb jij ervaren van het AstraZeneca vaccin?

Zere arm
126 (19%)
Hoofdpijn
103 (15%)
Koorts
74 (11%)
Verhoging
64 (9%)
Vermoeidheid
99 (15%)
Spierpijn
93 (14%)
Bult op de prikplek
34 (5%)
Roodheid op de prikplek
27 (4%)
Geen bijwerkingen
38 (5%)

Totaal aantal stemmen: 658

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 13:14

Utixo schreef:
Ik voel mij een ontzettende hypochonder, maar ik ga straks de huisarts toch even bellen voor advies. Ik heb 8 dagen geleden mijn 2e AZ gehad en sinds gister heb ik allemaal kleine blauwe plekken op mijn benen, op de meest idiote plekken waar je je echt niet kunt stoten. Ik denk dat er minimaal 20 plekken zitten, niet overdreven.

Inderdaad gewoon doen , dit is een bijwerking die zonder risico is maar better safe than sorry .

thequeensmum

Re: (Poll) Ervaringen AstraZeneca vaccin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:05

Idd, echt even bellen Utixo. Is toch wel vreemd.

Ik heb gisteren de 2e AZ gehad en ( wederom ) geen enkele klacht

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:16

Ik heb gebeld. Moet om 1545 langskomen.
Afbeelding
Voor het beeld, mijn benen zitten dus onder dit soort kleine blauwe plekken. En nu ben ik echt niet de meest handige Harrie, ook krijg ik in principe al een blauwe plek als je naar mij wijst, maar zo veel heb ik ze nog niet eerder gezien.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:44

Heel goed dat je hebt gebeld. En fijn dat je zo snel langs kan komen.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:11

Ik heb ook blauwe plekken gehad, maar legde eerst de link met andere medicatie die ik had. Bij mij hebben ze voor de zekerheid bloed geprikt, maar kwamen geen bijzonderheden uit. Ben benieuwd wat de huisarts zegt. Succes.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:49

Mijn man is gisteren gevaccineerd met AZ.
Hij is eind januari flink ziek geweest van Corona, maar heeft geen enkele last van het vaccin gehad.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:18

Ik moet morgenochtend bloedprikken, ze wilde eigenijk vandaag, maar het behandelcentrum is gesloten. Ze verwacht dat het stom toeval is, maar beter voor de zekerheid prikken.
Ik ben er blij mee, want ik vind het natuurlijk alweer doodeng. En even controle van je bloed is nooit weg :+

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:22

Kan heel goed hoor. Is een bekende bijwerking! Even wat minder trombocyten maar zou vrij onschuldig zijn.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 23:31

Geen rare dingen te zien in mijn bloed gelukkig. Gewoon een kluns in mijn slaap denk ik dan.

xRedshift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 20:09

Utixo schreef:
Geen rare dingen te zien in mijn bloed gelukkig. Gewoon een kluns in mijn slaap denk ik dan.

Toch goed dat je hebt gebeld naar de HA. Ik vind je niet hypochonder over komen.
Met alle gekke verhalen rondom vaccinaties word je bijna gedwongen overal op te letten.
In jouw situatie had ik ook gebeld naar de HA, destijds was er namelijk duidelijk verteld dat je moest letten op blauwe plekken. Dus je hebt precies dat advies opgevolgd, niet mis mee :D

Fijn dat het allemaal mee lijkt te vallen :)

xRedshift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 20:12

Bij mij is de tweede vaccinatie enorm meegevallen. Ik was even bang dat mijn arm weer behoorlijk pijn zou gaan doen. Gelukkig is dat niet het geval geweest, ik heb veel minder last gehad van mijn arm dan bij de eerste.
Het is verder bij 2 dagen met wat vermoeidheid gebleven.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 20:21

Hier zijn de bijwerkingen van de 2e ook een stuk minder. Alleen een pijnlijke arm bij drukken (minder dan bij eerste) en pijnlijk wanneer ik mijn arm boven mijn schouder hef.
Deze keer geen koorts gelukkig.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 20:22

Dat klinkt hoopvol

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 20:35

Dat minder last van het tweede vectorvaccin tov de mRNA vaccins heb ik vaker gehoord. Alleen ik heb van AZ geen last gehad en mijn zwager van zijn eerste Pfizer heel erg. Ik moet de tweede nog, zwager van tweede Pfizer niets.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:32

Gisterochtend mn 2de Pfizer gezet.
Mn arm deed geen zeer, voelde wel zwaar/ moe.
Nu; nergens last van.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:43

Zijn er hier prikkers die net als ik twijfelen over een tweede AZ.
Nu alle weigeraars gewoon mogen kiezen zou ik dat ook graag willen bij mijn tweede prik.
Zeker nu blijkt dat een Pfizer enting na de AZ een veel betere en hogere bescherming geeft.

En zo ja, hebben jullie al stappen ondernomen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:13

Heb je een bron van die hogere bescherming?

Het mixen van vaccins leek mij juist helemaal geen goed idee omdat die bijwerkingen etc helemaal niet onderzocht voor zover ik weet. Of in ieder geval zijn de onderzoeken nog niet afgerond lijkt me, dat zou veel te snel zijn

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:16

Net iets over gelezen , zal even zoeken.
Weet wel dat er al meerdere onderzoeken naar zijn geweest en dat er welbeschouwd uitgekomen dat de bijwerkingen van de tweede Pfizer ipv az heftiger zijn. Gevonden:

https://www.pharmazeutische-zeitung.de/ ... ng-126124/

Wel in het Duits dus even translate gebruiken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:48

bigone schreef:
Net iets over gelezen , zal even zoeken.
Weet wel dat er al meerdere onderzoeken naar zijn geweest en dat er welbeschouwd uitgekomen dat de bijwerkingen van de tweede Pfizer ipv az heftiger zijn. Gevonden:

https://www.pharmazeutische-zeitung.de/ ... ng-126124/

Wel in het Duits dus even translate gebruiken.

heb ik even gedaan:
Uit de analyse bleek dat zowel een gecombineerde Astra-Zeneca plus Biontech/Pfizer-vaccinatie als een dubbele Biontech/Pfizer-vaccinatie significant effectiever waren dan een dubbele Astra-Zeneca-vaccinatie, aldus een persbericht van de universiteit. Van de eerste twee varianten konden bijvoorbeeld ongeveer tien keer meer neutraliserende antistoffen worden gedetecteerd in het bloed. "Met de neutraliserende antistoffen gaf de gecombineerde vaccinatiestrategie zelfs iets betere resultaten dan een dubbele Biontech-vaccinatie", meldt de onderzoeksleider.

Ook de zogenaamde heterologe vaccinatie, waarbij twee verschillende vaccins werden gebruikt, leidde tot de sterkste vorming van killercellen. "Hieruit blijkt heel duidelijk dat de dubbele Astra-Zeneca-vaccinatie het immuunsysteem minder kan mobiliseren dan de andere twee varianten", zegt de immunoloog. Dat betekent echter niet dat veel van de met Vaxzevria gevaccineerde mensen geen adequate vaccinatiebescherming hebben. Dit bleek uit het goedkeuringsonderzoek en het succes van de vaccinatiecampagnes in veel landen, waaruit ook blijkt dat het Astra-Zeneca-preparaat een hoog beschermend effect heeft tegen de ziekte van Covid-19. "Met een tweede dosis kan het volledige potentieel dat eigenlijk in dit vaccin zit echter niet meer worden benut", zegt Sester.

Hoewel de onderzoekers nog niet alle gegevens volledig hebben kunnen evalueren, bijvoorbeeld over geslacht en leeftijd, zijn ze verrast door de duidelijkheid van de resultaten. "Dit is ook de reden waarom we dit nu met het publiek willen delen en niet eerst hebben gewacht op het wetenschappelijke beoordelingsproces", legt onderzoeksdirecteur Sester uit. Gegevens over de bijwerkingen van de verschillende vaccinatieschema's volgen ook.

"Wij zijn van mening dat als andere onderzoeksteams tot vergelijkbare resultaten komen, men goed moet nadenken over een combinatie van vector- en mRNA-vaccins", zegt de immunoloog. "Bovendien zou het belangrijk zijn voor mensen met eerdere ziekten, van wie de immuunafweer is verzwakt door bijvoorbeeld medicijnen, om te controleren of ze niet uiterlijk een gecombineerde versie als derde vaccinatie moeten krijgen om de immuunrespons van het lichaam op te wekken. zo breed mogelijk."
................................................................................................................................................

Ik onthou het dikgedrukte en ga gewoon voor nr 2.
Wie weet komt er ergens inhet najaar nog een booster met wat anders.

Met welke reden zou jij niet voor nr 2 van AZ gaan?
Laatst bijgewerkt door IMJ op 09-06-21 11:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:49

Dus inderdaad nog niet afgerond. Ze hebben nog geen harde cijfers en ze hebben ook de bijwerkingen nog niet onderzocht.
Ik heb mijn 2e sowieso al gehad, maar met de huidige kennis zou ik me nog steeds niet prettig voelen bij mixen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:58

Geen moment in mij opgekomen
Wacht lekker 2de af

Je bent na eerste al goed beschermd tegen ernstig ziek worden

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 13:09

Ik ga ook gewoon voor de tweede AZ.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 13:19

Bowo schreef:
Dus inderdaad nog niet afgerond. Ze hebben nog geen harde cijfers en ze hebben ook de bijwerkingen nog niet onderzocht.
Ik heb mijn 2e sowieso al gehad, maar met de huidige kennis zou ik me nog steeds niet prettig voelen bij mixen.

Er is al wel onderzoek gedaan naar bijwerkingen (en immuniteitsopbouw) bij heterologe enting. Resultaten zijn positief: heterologe enting met AZ en Pfizer gaf minder bijwerkingen dan twee keer enten met AZ.

Duitse wetenschapspodcast van NDR bespreekt dit onderzoek (vanaf 1.27 uur).
https://www.ardmediathek.de/video/coron ... EzZTk0ZTI/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 13:27

Kwam Pfizer dan eerst of AZ?
Want de algemene trend is dat je bij de 1e AZ het meeste bijwerkingen hebt en ik geloof ook bij de 2e Pfizer? Dus als het eerst AZ is en dan Pfizer lijkt me dat gek? Maar ik volg het totaal niet dus ik kan er niks over zeggen.

Hier is het al te laat om te kiezen (al denk ik ook niet dat we hier überhaupt iets te kiezen hebben) maar voor mijn gevoel zou ik precies toch liever 2x hetzelfde hebben dan gaan mixen. Maar dat is gewoon gevoel, niks meer of minder.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 13:33

Xanne schreef:
Bowo schreef:

Er is al wel onderzoek gedaan naar bijwerkingen (en immuniteitsopbouw) bij heterologe enting. Resultaten zijn positief: heterologe enting met AZ en Pfizer gaf minder bijwerkingen dan twee keer enten met AZ.

Duitse wetenschapspodcast van NDR bespreekt dit onderzoek (vanaf 1.27 uur).
https://www.ardmediathek.de/video/coron ... EzZTk0ZTI/

Uit een ander Engels onderzoek was het met de bijwerkingen net andersom. 1 AZ en 2Az minder bijwerkingen dan 1 AZ en 2,Pfizer .