Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:38

Qua privileges voor mensen met een vaccin zie ik liever dat er een soort verplichte sneltest komt bij de deur, die je kunt 'ontwijken' als je een bewijs hebt van een vaccinatie. Zo is er niet de druk dat je per se een vaccinatie moet hebben, maar is er wel duidelijk baat bij voor mensen die een vaccinatie hebben gehad. Ik weet dat onder andere muziekevenementen aan het nadenken zijn over een mogelijkheid om sneltesten in te kunnen schakelen. :j

Overigens schrijf ik me tijdelijk uit in NL en in in Denemarken om nog even de kans te vergroten dat ik daar hopelijk terecht kan voor een vaccin. Op dit moment is het daar als volgt geregeld: elk deel krijgt vaccins die gelijk staan met 1 a 2% van de bevolking in dat gebied. Ze mogen zelf besluiten hoe ze dat in eerste instantie gaan verdelen, maar ook in DK is de voorkeur over het algemeen voor de oudere mensen en essentiële beroepen. Later volgen er wel meer vaccins, maar dit is wat ik tot nu toe heb gehoord over hoe het in eerste instantie gaat. (Ik probeerde een bron te vinden om te plaatsen voor de geïnteresseerden, maar ik heb dit van een livestream en om jullie nu te gaan vervelen met de volle 2 uur. _O- )

Hoe het nu in Nederland gaat qua vaccins vind ik eigenlijk wel schrikbarend. We lopen echt de hele tijd zo achter de feiten aan met alles. Ik schrik er een beetje van. Helemaal omdat het in maart nog best ok leek te gaan, al met al.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:41

Het idee van het toekennen van privileges aan gevaccineerden komt misschien ook voort uit de gedachte dat we langer beperkende maatregelen moeten nemen als een groot deel van de bevolking het vaccin weigert. Puur omdat de druk op de zorg zo onvoldoende wordt weggenomen. Als de beslissing om je niet te laten vaccineren niet alleen betrekking heeft op jezelf, maar ook grote gevolgen heeft voor de mensen die het wél willen, dan kan ik me ergens voorstellen dat de pro vaccinatie personen daar graag een tegenhanger voor verzinnen. Juist een beloning voor wie het wel doet. Goed, ethisch gezien is dat volgens mij niet te verantwoorden je moet het ook niet willen, maar ik snap de gedachte wel.

Ik zou dolgraag weer naar een normale vorm van onze samenleving gaan, zonder dat hetgrote consequenties heeft voor de zorg (dus niet: stop alle maatregelen). Als een goede vaccinatiegraad ervoor kan zorgen dat dit mogelijk is, dan werk ik er graag aan mee. Als het weigeren van het vaccin op grote schaal betekent dat we in Nederland nog jaren aan deze situatie vastzitten, dan voel ik ook wel een flinke teleurstelling. Het neemt de hoop een beetje weg.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 18-12-20 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:44

Hiraeth schreef:
Hoe het nu in Nederland gaat qua vaccins vind ik eigenlijk wel schrikbarend. We lopen echt de hele tijd zo achter de feiten aan met alles. Ik schrik er een beetje van. Helemaal omdat het in maart nog best ok leek te gaan, al met al.

Wat bedoel je?
Ik heb juist helemaal niet dat gevoel eigenlijk. Wel dat we ons niet laten opjutten in de strijd om de eerste en de snelste te willen zijn, maar dat we liever goed voorbereid een goede start maken. Hoe komt het dat jij dat zo anders ervaart?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:44

Sizzle schreef:
In Nederland is de huidige start op 8 januari.
Niet veel later dus.
De goedkeuring is ineens sneller gegaan en er is besloten om niet haastig ineens de startdatum dan aan te passen. Ik vind het eigenlijk wel verstandig om bij het plan te blijven, minder kans op haast fouten.

8 Januari beginnen ze met één test locatie waar het vaccin in kleine hoeveelheid wordt uitgerold. Een beetje wat de Duitsers een maand geleden mee begonnen zijn alleen wordt er dan in NL wel echie geprikt. Langzaam worden de aantallen opgehoogd en men verwacht eind januari volle bak te kunnen gaan.
Dus ja NL is later als andere landen in EU.
Alleen denk ik niet dat dit erg is.
De Duitsers hebben het goed voor elkaar want die testen al lang en dat filmpje dat nu in NL overal op het journaal is te zien, heb ik al paar weken geleden geplaatst (in het Frans). De belangrijkste vraag voor mij in Frankrijk is bv, hoe wordt al die data verwerkt?
NL heeft een geweldig data systeem online en een online economie. Kan Frankrijk dit ook in zo'n korte tijd? Ik weet het niet dus de tijd zal het leren wie er uiteindelijk het goede heeft gedaan.
Ik laat me in ieder geval alleen maar enten, als het wordt bijgeschreven in mijn vaccinatie boekje zodat ik én het bewijs heb, maar ook zelf precies weet wanneer ik weer moet gaan. Want de tijd vliegt altijd sneller als we denken.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:49

secricible schreef:
Hiraeth schreef:

Wat bedoel je?
Ik heb juist helemaal niet dat gevoel eigenlijk. Wel dat we ons niet laten opjutten in de strijd om de eerste en de snelste te willen zijn, maar dat we liever goed voorbereid een goede start maken. Hoe komt het dat jij dat zo anders ervaart?

In Duitsland kon je jezelf al testen als je stond te wachten op de trein, terwijl er hier pas net de eerste teststraten om de hoek kwamen kijken. Nu ook weer: de eerste landen zijn begonnen, maar Nederland zit nog de hele tijd in een chaotische bui waarin ze veel beloven, maar telkens wat anders doen. Er werd vrij recent gezegd dat december nog wel mogelijk was, en toen vrij snel: "Eerste vaccins in 2020 waarschijnlijk niet meer mogelijk." Het begint steeds meer te lijken alsof ze in een groepsproject zitten van de middelbare school waar niemand eigenlijk een beslissing durft te maken. Dat zorgt bij mij niet echt voor meer vertrouwen, om eerlijk te zijn. Persoonlijk, maar dit is puur dus mijn gevoel, ervaar ik het juist helemaal niet als een goede georganiseerde start, maar eerder als een chaotische poging om toch nog alles op de rit te krijgen op tijd.

Kinke

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:52

hoezo ging het in maart nog best ok Hiraeth?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:55

In de eerste golf hebben wij hier in het noorden amper besmettingen gehad, toen ging het allemaal veel meer aan ons voorbij. Ik spreek nu even voor Hireath, want we wonen in dezelfde regio, maar ik gok dat ze dat bedoelt.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:56

Qua gevallen duidelijk niet en natuurlijk lag er ook nog geen boekje klaar, maar tijdens de eerste persconferenties was er toch een soort van een visie en autoriteit die zorgde voor een gevoel van enig vertrouwen. Toegeven: het hielp dat mensen toen nog niet ongeduldig waren per se, waardoor in het begin Rutte ook nog niet direct hoefde te klinken als een teleurgestelde ouder. Dat gevoel, mede ook door de algemene Nederlandse houding, is nu helemaal omgedraaid. We zouden nu juist moeten kunnen extrapoleren op basis van gebeurtenissen en wat andere mensen doen, maar het lijkt nu alsof het gevoel van controle en rust dat er in maart was dus compleet verdwenen is. Op meerdere niveaus.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:57

_Lorette_ schreef:
Het idee van het toekennen van privileges aan gevaccineerden komt misschien ook voort uit de gedachte dat we langer beperkende maatregelen moeten nemen als een groot deel van de bevolking het vaccin weigert. Puur omdat de druk op de zorg zo onvoldoende wordt weggenomen. Als de beslissing om je niet te laten vaccineren niet alleen betrekking heeft op jezelf, maar ook grote gevolgen heeft voor de mensen die het wél willen, dan kan ik me ergens voorstellen dat de pro vaccinatie personen daar graag een tegenhanger voor verzinnen. Juist een beloning voor wie het wel doet. Goed, ethisch gezien is dat volgens mij niet te verantwoorden je moet het ook niet willen, maar ik snap de gedachte wel.

Dit snap ik wel, helaas is "je doet het voor een ander" niet zo'n sterke drijfveer meer voor velen :+ (en ik moet bekennen dat ik het voor mezelf ook lastig vind) dus de hardnekkige egoïsten zul je op een andere manier over de streep moeten trekken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:58

@hiraeth:
Rondom teststraten weet ik niet, maar qua vaccinaties heb ik wel echt het gevoel dat er gewoon een heel strak stappenplan ligt in NL, wat gewoon met de media gedeeld is. Ik zie het lijstje iig voor me met de bijbehorende vinkjes als ik de media lees.

Waar in Engeland artsen op briefjes schrijven wie er gevaccineerd is en wanneer ze voor shot 2 moeten, kiest NL om eerst de randvoorwaarden goed op orde te hebben voor we de eerste spuit zetten, dmv o.a. Een goed ICT systeem. En dat ICT systeem kan niet afgemaakt worden coor de EmA zijn asvies heeft gegeven. Ik vind dat juist een geruststelling persoonlijk, ook met het oog op bijwerkingen en weten dat iedereen dan ook op tijd zijn tweede vaccinatie aangeboden krijgt.

Maar misschien is dat ook omdat die ene week eerder of later naar mijn idee echt totaal niet nuttig is of bijdraagt aan iets gunstigs.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 15:02

@ Secricible:

Ah ja, ik snap je visie. Ik ervaar het zelf dus anders, maar ik zie wel waar je weg komt. :j

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 15:53

Nikass schreef:
Dat is toch hetzelfde principe als bijvoorbeeld kinderen die niet ingeënt zijn op een kdv weigeren. Ik begrijp dat wel.

Ja, inderdaad.

Hiraeth schreef:
Qua privileges voor mensen met een vaccin zie ik liever dat er een soort verplichte sneltest komt bij de deur, die je kunt 'ontwijken' als je een bewijs hebt van een vaccinatie. Zo is er niet de druk dat je per se een vaccinatie moet hebben, maar is er wel duidelijk baat bij voor mensen die een vaccinatie hebben gehad. Ik weet dat onder andere muziekevenementen aan het nadenken zijn over een mogelijkheid om sneltesten in te kunnen schakelen. :j

Hiraeth, zoiets zou ik dan weer niet zien zitten. Je gaat dan toch mensen ergens heen trekken en dat geeft toch risico op besmetting als blijkt dat er in die wachtrij besmette mensen staan. Misschien geïrriteerde mensen als 3 uit het gezin negatief zijn en 1 positief, mensen boos dat ze het niet geloven en niet binnen mogen.
Festivals, pretparken, bioscopen, zwembaden e.d. zijn geen noodzakelijke dingen. Als jij je uit collectief belang niet wilt laten vaccineren is dat je eigen keuze.
Voor mensen die vanwege medische redenen niet gevaccineerd (verklaard door arts) mogen worden, vind ik dit trouwens wel een top idee!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 16:12

_Lorette_ schreef:

Ik zou dolgraag weer naar een normale vorm van onze samenleving gaan, zonder dat het grote consequenties heeft voor de zorg (dus niet: stop alle maatregelen). Als een goede vaccinatiegraad ervoor kan zorgen dat dit mogelijk is, dan werk ik er graag aan mee. Als het weigeren van het vaccin op grote schaal betekent dat we in Nederland nog jaren aan deze situatie vastzitten, dan voel ik ook wel een flinke teleurstelling. Het neemt de hoop een beetje weg.

Bij mij komt het inderdaad voort uit die gedachte. Ik en met mij velen andere zijn het echt beu.
Een persoonlijk motief in de zin van gezondheid om mezelf te laten vaccineren heb ik niet. Sterker nog ik zie voor mezelf minder risico in het krijgen van corona dan het vaccineren. Maar toch laat ik me vaccineren uit collectief belang. Mijn persoonlijke belang ligt vooral bij het zo snel mogelijk terug naar normaal kunnen.

Mensen dwingen tot vaccineren vind ik ethisch niet verantwoord. Niet gevaccineerden voorlopig weigeren bij leuke niet noodzakelijke activiteiten waar grote groepen bij betrokken zijn ... vind ik prima ethisch verantwoord.

Bij zo'n groot wereldwijd probleem mogen van mij mensen best overgehaald worden tot vaccineren als dat betekend dat ze dan iets sneller meer vrijheden krijgen. Als iedereen af wilt wachten en pas later wilt laten vaccineren gebeurd er niks. En ik vind het ook niet fair dat mensen bewust hopen mee te gaan liften op de groep mensen die wel gevaccineerd zijn.

Wat ik gelukkig wel zelf in de hand heb is de omgang met mijn vrienden en familie. Als zowel wij als zij gevaccineerd zijn, laten wij die 1,5 meter ten opzichte van elkaar vallen. Bij een enkele vriend en familielid gebeurd dat al, omdat het gewoon niet vol te houden is zolang die afstand.
Ook ga ik dan niet meer tellen hoeveel mensen er hier binnen in huis komen, zolang iedereen gevaccineerd is.
Tegenover vreemden vind ik het prima om nog heel lang die 1,5 meter afstand te bewaren. Mondkapje in openbare ruimten vind ik ook geen probleem. Maar in mijn privékring wil ik zo snel mogelijk terug naar normaal.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 16:44

Vayo schreef:
Ja, inderdaad.

Hiraeth schreef:

Hiraeth, zoiets zou ik dan weer niet zien zitten. Je gaat dan toch mensen ergens heen trekken en dat geeft toch risico op besmetting als blijkt dat er in die wachtrij besmette mensen staan. Misschien geïrriteerde mensen als 3 uit het gezin negatief zijn en 1 positief, mensen boos dat ze het niet geloven en niet binnen mogen.
Festivals, pretparken, bioscopen, zwembaden e.d. zijn geen noodzakelijke dingen. Als jij je uit collectief belang niet wilt laten vaccineren is dat je eigen keuze.
Voor mensen die vanwege medische redenen niet gevaccineerd (verklaard door arts) mogen worden, vind ik dit trouwens wel een top idee!

Aha!
Maar wat dat dan misschien wel betekent is dat mensen dus echt religieus maatregelen gaan volgen zodat je niet publiekelijk voor l*l komt te staan met de positieve sneltest. Als je er persoonlijk last van krijgt is het toch ineens wel een dikke motivator voor die mensen denk ik :))

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:22

Ik zat vanavond te denken. Als het vaccin idd niet helpt tegen de besmettelijkheid, maar wel zorgt dat je niet meer ziek wordt, betekend dat iig dat de last op de zorg grotendeels wegvalt. Een beetje alsof je bij een computerspel niet meer dood kan gaan zeg maar (maar in dit geval exclusief voor corona :D ).

Alleen de mensen die zich niet laten enten, de non-responders en de mensen die niet gevaccineerd kunnen worden zullen dan ziek worden en de kans is groot dat ze ook snel na het afschalen van de maatregelen ziek worden (want dan laait het vuur dus onzichtbaar keihard op). Voor de mensen die niet gevaccineerd mogen worden zal er wellicht sneller gekozen worden toch te vaccineren (kans op corona waar je dood aan gaat is een stuk groter dan ineens).

Zou daarmee dan de groep niet-vaccineerders dan niet keihard terug komen van hun oordeel? Aangezien je dan dus een forse landelijke uitbraak krijgt onder de niet-gevaccineerden? Net zoals destijds met de suikerklontjes en het stiekem toch vaccineren op de bible belt?

Ik vond het interessant om te bedenken wat voor gevolgen dit zou hebben, maar uiteindelijk maakt het voor de gevaccineerden toch niet uit of ze nog besmettelijk zijn of niet? Dat zou dan toch eerder een argument vóór vaccinatie moeten zijn?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:59

Je hebt principes of je hebt ze niet, mag hopen dat sommige van die mensen betrapt worden op het halen van een vaccin, Lange Frans, Willem Engel enzenz. Baudet, Haga . We zullen wel zien hoe principieel ze zijn wanneer het er om spant .

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:10

Zoals het er nu voorstaat komt er geen verplichting en ook geen “privileges” voor mensen die wel de vaccinatie willen. Zoals wel naar festivals mogen etc.

Ik zelf vind het ethisch niet verantwoord om mensen verplicht te laten vaccineren. Sommige mensen hebben principes, of geloofsovertuiging, of willen het gewoonweg niet.

Ik snap het gevoel daarentegen wel, als je het beu bent en mensen laten zich niet vaccineren dat het dan nóg langer duurt allemaal. Maar dat wint het bij mij niet van de ethische kant.

Het is net als met orgaandonatie, of bloed- of stamcel donor zijn, het feit dat je donor wilt zijn betekent niet dat je eerder aan de beurt bent, niet donoren kan buiten sluiten etc.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:17

Maar ik hoor ook niemand zeggen voor verplicht vaccineren te zijn?
Ik vind het daarentegen wel acceptabel, net zoals Vayo zegt, om voor bepaalde "luxe" activiteiten een vaccinatie als voorwaarde te stellen.
Als je principiële redenen hebt om niet te vaccineren dan kun je toch ook wel met zo'n consequentie leven?
Als ik principieel vegetariër ben heeft dat ook als consequentie dat ik niet overal kan mee eten. So be it.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:19

Ja ik lees waf er staat en daar ben ik het dus ethisch niet mee eens. Zie mijn andere voorbeeld. En ik vind dus ook niet dat daar consequenties aan vast moeten zitten om mensen indirect te dwingen.

En vegetarisch eten wordt behoorlijk rekening mee gehouden, in ieder geval in mijn omgeving.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:33

Babsiej schreef:
Ja ik lees waf er staat en daar ben ik het dus ethisch niet mee eens. Zie mijn andere voorbeeld. En ik vind dus ook niet dat daar consequenties aan vast moeten zitten om mensen indirect te dwingen.

En vegetarisch eten wordt behoorlijk rekening mee gehouden, in ieder geval in mijn omgeving.

Dat is prima, maar volgens mij is dus niemand voor dwang.

Vegetarisch is vast niet zo'n geweldig voorbeeld, maar het eerste dat in mij opkwam.
Tegenwoordig is dat redelijk normaal ja, maar alsnog kun je niet in elk restaurant of op elk feestje terecht.
En zo zijn er natuurlijk wel meer principes die consequenties hebben. Als je "vroeger" niet in dienstplicht wilde omdat je principieel tegen geweld was moest je gewoon negen maanden zitten. Alleen geen toegang krijgen tot de Efteling valt ten opzichte van zoiets dan wel te overzien lijkt mij.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:41

Ik zeg nog steeds nergens dat ik ergens lees dat mensen het verplicht willen maken, maar mensen al dan niet gedeeltelijk, buiten de maatschappij plaatsen, is een indirecte verplichting.

Een uitje naar de Efteling is zeker niet het grootste probleem. Wel sociale activiteiten waar je dus niet meer aan mee mag doen.

We hebben ooit besloten hier geen mensen buiten te sluiten. Ik vind op basis van medische gronden niet dat dat anders zou moeten zijn. Gelukkig denkt de kamer daar op dit moment ook (nog) zo over.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:42

Babsiej schreef:

Je word niet gedwongen om te vaccineren maar niet kunnen vind ik wat anders dan niet willen. Dat laatste komt voor mij over als een dikke middelvinger naar de maatschappij. Juist om diegenen die niet gevaccineerd kunnen worden zou de rest het wel mogen doen. En wanneer evenementen organisaties alleen gevaccineerden of mensen met een negatieve test niet ouder dan 24 uur als voorwaarde gaan stellen heb je nog altijd een keus.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:44

Waarom zou het een dikke vinger zijn? Denk dat dat jouw idee daarbij is.

Behalve de anti-vaxxers, heb je weleens gevraagd wat de werkelijke reden is geweest ?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:47

Ik ben er sowieso niet echt voor, omdat ik denk dat je mensen er mee in een ongelooflijk knelpunt brengt. Waarbij ik wel van mening ben dat een festival, pretpark of welke organisatie dan ook zijn eigen keuzes mag maken. Maar vanuit de regering opleggen vind ik een stap te ver.

Idem als bijvoorbeeld het weigeren van kinderen op kdv wanneer ze niet gevaccineerd zijn. Ik ben opzich niet tegen dat kdv mogen kiezen om te weigeren, maar er moet wel opvang beschikbaar blijven. Of bijvoorbeeld financiele consequenties stellen.
Ik heb het wel eens vaker genoemd, maar anders wordt het zo’n situatie van vroeger als kind. Een keuze die eigenlijk helemaal geen keuze was maar wel zo werd verkocht “nee, je hoeft je bord niet op te eten, maar als je het niet doet krijg je 5 maanden huisarrest, geen zakgeld en geen schermtijd meer”.
Ben dan gewoon doortastend en verplicht het ook daadwerkelijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:53

secricible schreef:
Ik ben er sowieso niet echt voor, omdat ik denk dat je mensen er mee in een ongelooflijk knelpunt brengt. Waarbij ik wel van mening ben dat een festival, pretpark of welke organisatie dan ook zijn eigen keuzes mag maken. Maar vanuit de regering opleggen vind ik een stap te ver.

Idem als bijvoorbeeld het weigeren van kinderen op kdv wanneer ze niet gevaccineerd zijn. Ik ben opzich niet tegen dat kdv mogen kiezen om te weigeren, maar er moet wel opvang beschikbaar blijven. Of bijvoorbeeld financiele consequenties stellen.
Ik heb het wel eens vaker genoemd, maar anders wordt het zo’n situatie van vroeger als kind. Een keuze die eigenlijk helemaal geen keuze was maar wel zo werd verkocht “nee, je hoeft je bord niet op te eten, maar als je het niet doet krijg je 5 maanden huisarrest, geen zakgeld en geen schermtijd meer”.
Ben dan gewoon doortastend en verplicht het ook daadwerkelijk.

Alle kinderen van antivaxxers bij elkaar? Dat lijkt me ook een gevaarlijke situatie.