_Lorette_ schreef:Het idee van het toekennen van privileges aan gevaccineerden komt misschien ook voort uit de gedachte dat we langer beperkende maatregelen moeten nemen als een groot deel van de bevolking het vaccin weigert. Puur omdat de druk op de zorg zo onvoldoende wordt weggenomen. Als de beslissing om je niet te laten vaccineren niet alleen betrekking heeft op jezelf, maar ook grote gevolgen heeft voor de mensen die het wél willen, dan kan ik me ergens voorstellen dat de pro vaccinatie personen daar graag een tegenhanger voor verzinnen. Juist een beloning voor wie het wel doet. Goed, ethisch gezien is dat volgens mij niet te verantwoorden je moet het ook niet willen, maar ik snap de gedachte wel.
Ik zou dolgraag weer naar een normale vorm van onze samenleving gaan, zonder dat het grote consequenties heeft voor de zorg (dus niet: stop alle maatregelen). Als een goede vaccinatiegraad ervoor kan zorgen dat dit mogelijk is, dan werk ik er graag aan mee. Als het weigeren van het vaccin op grote schaal betekent dat we in Nederland nog jaren aan deze situatie vastzitten, dan voel ik ook wel een flinke teleurstelling. Het neemt de hoop een beetje weg.
Bij mij komt het inderdaad voort uit die gedachte. Ik en met mij velen andere zijn het echt beu.
Een persoonlijk motief in de zin van gezondheid om mezelf te laten vaccineren heb ik niet. Sterker nog ik zie voor mezelf minder risico in het krijgen van corona dan het vaccineren. Maar toch laat ik me vaccineren uit collectief belang. Mijn persoonlijke belang ligt vooral bij het zo snel mogelijk terug naar normaal kunnen.
Mensen dwingen tot vaccineren vind ik ethisch niet verantwoord. Niet gevaccineerden voorlopig weigeren bij leuke niet noodzakelijke activiteiten waar grote groepen bij betrokken zijn ... vind ik prima ethisch verantwoord.
Bij zo'n groot wereldwijd probleem mogen van mij mensen best overgehaald worden tot vaccineren als dat betekend dat ze dan iets sneller meer vrijheden krijgen. Als iedereen af wilt wachten en pas later wilt laten vaccineren gebeurd er niks. En ik vind het ook niet fair dat mensen bewust hopen mee te gaan liften op de groep mensen die wel gevaccineerd zijn.
Wat ik gelukkig wel zelf in de hand heb is de omgang met mijn vrienden en familie. Als zowel wij als zij gevaccineerd zijn, laten wij die 1,5 meter ten opzichte van elkaar vallen. Bij een enkele vriend en familielid gebeurd dat al, omdat het gewoon niet vol te houden is zolang die afstand.
Ook ga ik dan niet meer tellen hoeveel mensen er hier binnen in huis komen, zolang iedereen gevaccineerd is.
Tegenover vreemden vind ik het prima om nog heel lang die 1,5 meter afstand te bewaren. Mondkapje in openbare ruimten vind ik ook geen probleem. Maar in mijn privékring wil ik zo snel mogelijk terug naar normaal.