Corona patiënten op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:19

JustmeLisaa: als het zo'n vitaal beroep is, wat gebeurt er dan als jij meerdere mensen aansteekt en die ook ziek worden?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:21

Is het niet zo dat als je klachten hebt je sowieso thuis blijft? Welk beroep dan ook? Als een gezinslid koorts heeft blijf je thuis, tenzij je een vitaal beroep hebt.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:26

Geen idee, vanuit hogerhand is net als de zorg dat je pas ziek meld e met koorts. Collega’s en ik hebben het al aangegeven dat het dubbel is en dat het niet klopt. Wat er gebeurd als ik andere aansteek binnen het bedrijf, maakt mij veel uit, maar hun blijkbaar niet..
Niemand heeft nog koorts, geen gezinslid of ik. Vandaar door het vitale beroep dat ik gewoon moet werken

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:29

Justme_Lisaa schreef:
Geen idee, vanuit hogerhand is net als de zorg dat je pas ziek meld e met koorts. Collega’s en ik hebben het al aangegeven dat het dubbel is en dat het niet klopt. Wat er gebeurd als ik andere aansteek binnen het bedrijf, maakt mij veel uit, maar hun blijkbaar niet..
Niemand heeft nog koorts, geen gezinslid of ik. Vandaar door het vitale beroep dat ik gewoon moet werken

Nee, want je hebt klachten. Dus vitaal beroep of niet, je mag niet werken. Van hogerhand mogen ze niet ineens hun eigen regels gaan bedenken omdat dat beter uit komt. Wat als je het hebt en je besmet iemand die het niet overleeft? Daar gaat het om.
Dit is geen kritiek maar sta aub op je strepen.
In de zorg moet je zeker weten niet gaan werken als je klachten hebt en dat klopt dan ook niet wat je zegt. Daar werken ze met kwetsbare mensen die ze zeker niet moeten besmetten!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:31

Je zou een collega van me kunnen zijn.

Bij ons denken ze dat preventie bestaat uit het min of meer dwingen om toch komen werken als je snottert of verhoging hebt.

Alleen als je iets mankeert waardoor je ter plekke zou kunnen neervallen, dan hebben ze liever dat je thuis blijft anders verstoor je de productie misschien.

Ik denk dat we nu semi-vitaal zijn, we maken elektronica voor verschillende markten, maar hebben op het moment veel orders voor de elektronica voor beademingsapparatuur.

Ik hoop dat we allemaal gezond blijven en ook daadwerkelijk de hoognodige apparatuur kunnen leveren, want qua afstand houden en andere maatregelen zijn we niet echt optimaal bezig.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 16:44

Urbiezira schreef:
Voor mensen die het hebben (gehad), hoe lang duurde de vermoeidheid nadat je je beter begon te voelen? Ik voel me, op wat slijm in m’n longen na, eigenlijk weer goed, alleen ik blijf zó ontzettend moe! Voel me ook de hele tijd een klein beetje licht in m’n hoofd en duizelig. Zijn er mensen die dit herkennen?

Mijn vader 2,5 week. Hij heeft geen enkel moment last gehad van benauwdheid of hoesten, alleen écht doodmoe en hoge koorts. Hij had een hele goede conditie (elke dag fitnessen en/of hardlopen), en is nu sinds 3 dagen weer rustig aan het opbouwen. Eerste dag moest hij na 100 meter wandelen weer rusten, dus de conditie is echt tot onder het nulpunt geworden.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:23

karuna schreef:
Werk je in de zorg vanwege de koorts eis?

Gv lijkt maandag nacht weer te kunnen en mogen gaan werken ook van huisarts. Tenminste poging om te kijken of het gaat. Ik had weer verhoging grrr. Was weer dag normaal maar weer iets te hoog vanmiddag. Wel minder hoesten weer.

Maar gv is bij jou in huis toch? Dus als jij verhoging/koorts hebt mag hij niet werken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:29

Hij gaat dit weekend naar zijn huis weer. En uiteraard overleg gehad met de huisarts, ggd en zijn baas vandaag. Hij is maandag lang genoeg klachtenvrij lijkt het. Mocht dat niet zo zijn gaat hij uiteraard nergens heen. Maar aangezien hij dadelijk hersteld is en dan niet meer besmettelijk als het goed is. Kan en mag hij weer veilig werken, werk is nu nachtdienst 3 man op een hele fabriek. Neemt zelf nog extra maatregel door een mondkap te dragen. Die toch al op zijn werk aanwezig zijn.

Over de thuisblijf regel, die is in het leven geroepen om te voorkomen dat mensen die nog niet ziek zijn geweest, toch besmettelijk kunnen zijn zonder het te weten als een huisgenoot ziek wordt. De regel geldt volgens ggd en huisarts dus niet meer als je eenmaal genezen bent. Wisten wij ook niet, dus er grondig navraag naar gedaan.

Er zijn meer inmiddels genezen mensen aan het werk terwijl er nog nakwakkelende thuisblijvers zijn. Maar in dit geval is er dan niemand thuis.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 19:29

Helemaal waterdicht krijg je het helaas niet. Kennis van mij heeft waarschijnlijk corona (heftige klachten, maar niet getest)
Haar zoon werkt als vakkenvuller in de supermarkt, en aangezien dat een vitaal beroep is werkt hij dus gewoon.
Echt fijn idee, als je boodschappen gaat doen -O-

Toulouze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 19:41

CarinaR schreef:
Oeh ook heftig.

Hier terugval. Longen staan echt in brand. Gelukkig wel sinds eergister koortsvrij.

Correctie... voel m omhoog schieten en net indd weer koorts

Dit is wel echt een typisch Corona-beeld zoals wij het ook zien bij patiënten
Weet niet of deze al geplaatst was, erg interessant
https://www.nursing.nl/magazine-artikel ... ektebeeld/

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 19:44

Nuttig schema:
Afbeelding

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 20:39

Macs schreef:
Justme_Lisaa schreef:

Nee, want je hebt klachten. Dus vitaal beroep of niet, je mag niet werken. Van hogerhand mogen ze niet ineens hun eigen regels gaan bedenken omdat dat beter uit komt. Wat als je het hebt en je besmet iemand die het niet overleeft? Daar gaat het om.
Dit is geen kritiek maar sta aub op je strepen.
In de zorg moet je zeker weten niet gaan werken als je klachten hebt en dat klopt dan ook niet wat je zegt. Daar werken ze met kwetsbare mensen die ze zeker niet moeten besmetten!

Nou zo werkt het dus niet in de zorg /viraal beroep . Je hebt een stroomschema en eigenlijk geldt gewoon werken of je moet koorts boven 38 hebben . Maar keelpijn/verkouden /snot alleen is geen reden om thuis te blijven .
Bij ons wordt bij binnenkomst bij iedereen temp gemeten

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 20:57

Maar koorts is toch geen vereiste voor besmettelijkheid? Waarom is dat de graadmeter voor werken of thuis blijven?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 21:08

Kun je met echt koorts nog werken dan? Mijn herinnering is dat je dan op bed wilt liggen. Een verhoging merk je niet altijd.
Maar ik snap je gevoel dat je liever uit de buurt blijft van mensen waar iemand corona heeft.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 21:20

Normaal gesproken was ik altijd zo dat ik met koorts gewoon doorwerkte, maar goed ik weet niet of je hiermee een gewone griep kan vergelijken met corona

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 21:25

Macs schreef:
Maar koorts is toch geen vereiste voor besmettelijkheid? Waarom is dat de graadmeter voor werken of thuis blijven?

Ze moeten in de zorg een lijn trekken als iedereen bij verkoudsheidklachten thuis blijft is er straks geen personeel meer over .
Vindt het zelf ook lastig iets maar er is een duidelijk stroomschema wat je aan moet houden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 21:26

germie schreef:
Kun je met echt koorts nog werken dan? Mijn herinnering is dat je dan op bed wilt liggen. Een verhoging merk je niet altijd.
Maar ik snap je gevoel dat je liever uit de buurt blijft van mensen waar iemand corona heeft.

Natuurlijk kun je werken met koorts, waarom niet? Of het verstandig is dat is wat anders. Maar ik heb het vorig jaar helaas meermaals gedaan en ik ben er nog :P

Mensen in vitale beroepen wordt gevraagd door te werken als ze alleen wat verkoudheidsverschijnselen hebben. Pas thuisblijven bij koorts en benauwdheid, simpelweg omdat ze eigenlijk niet gemist kunnen worden.
Ook als ze een huisgenoot hebben met koorts en zelf geen klachten moeten ze gewoon komen. Omdat er nu al personeel te weinig is en het anders nog nijpender wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 21:29

Niet iedereen kan dat hoor. Tegen de tijd dat ik echt koorts heb (dat heb ik zelden) ben ik me maar voor een zeer klein deel bewust van de wereld.

Ik vind het argument van het personeelstekort verder niet sterk, wat denken ze dat er gebeurt als je collega's en patienten aansteekt? Daar worden alle problemen volgens mij alleen maar groter van. (En nee, de koorts is niet het bepalende voor wel of niet besmettelijk, en hoesten en niesen vergroten het risico flink.)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 21:42

Koorts is voor nu echter wel hét symptoom om iemand te verdenken van Covid-19. Koorts komt voor in 88% van de gevallen, gemeten onder de patiënten in China, bron: https://www.who.int/docs/default-source ... report.pdf

Ik neem aan dat mede om die reden gekozen is voor het huidige beleid.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 21:49

Shadow0 schreef:
Niet iedereen kan dat hoor. Tegen de tijd dat ik echt koorts heb (dat heb ik zelden) ben ik me maar voor een zeer klein deel bewust van de wereld.

Ik vind het argument van het personeelstekort verder niet sterk, wat denken ze dat er gebeurt als je collega's en patienten aansteekt? Daar worden alle problemen volgens mij alleen maar groter van. (En nee, de koorts is niet het bepalende voor wel of niet besmettelijk, en hoesten en niesen vergroten het risico flink.)

Klopt hoor. Zie het al bij mijn eigen kinderen.
Waar de een als een doodvogeltje voor pampus ligt met 38 gr zit de ander met 40 gr nog aan een warme hap stampot of zo :+

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 21:55

Toulouze schreef:
CarinaR schreef:
Oeh ook heftig.

Hier terugval. Longen staan echt in brand. Gelukkig wel sinds eergister koortsvrij.

Correctie... voel m omhoog schieten en net indd weer koorts

Dit is wel echt een typisch Corona-beeld zoals wij het ook zien bij patiënten
Weet niet of deze al geplaatst was, erg interessant
https://www.nursing.nl/magazine-artikel ... ektebeeld/

Oh echt... Ik blijf dit beeld houden. Vandaag ging t best goed, sinds gister voel ik een soort van keelpijn, iig mn lymfeklieren opgezet in de keel. Maar vanaf een uur of 13.30 weer minder en koorts.
Heb 2 meiden rondlopen welke schoolwerk hebben. Niet echt handig, aangezien ik 0 concentratie heb en dingen zelfs door elkaar haal.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 22:04

Op dat vlak met de vitale beroepen begrijp ik het testbeleid niet echt in NL. Als je hier een vitaal betoep hebt en je hoest dan kom je gewoon in aanmerking voor een test. Dat je mensen niet test die toch thuis moeten blijven kan ik inkomen, maar de mensen die wel door moeten werken niet testen vind ik een vreemd beleid.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 22:06

Sizzle schreef:
Op dat vlak met de vitale beroepen begrijp ik het testbeleid niet echt in NL. Als je hier een vitaal betoep hebt en je hoest dan kom je gewoon in aanmerking voor een test. Dat je mensen niet test die toch thuis moeten blijven kan ik inkomen, maar de mensen die wel door moeten werken niet testen vind ik een vreemd beleid.

Hier willen ze, wat ik zover heb begrepen, ook een stuk meer gaan testen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 22:12

Ik werk in de zorg en heb geen test gehad.
Ik wil volgende week proberen wel 1 te krijgen... Maar zie er niet naar uit hoor, lijkt me geen pretje

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 22:19

Mijn man werd na 1 dag hoesten gelijk getest idem voor zijn collega‘s die hoesten of verkouden waren. Je wilt, zeker in de zorg, toch gewoon weten wat er rond gehoest wordt?
Misschien kan NL wat testen bij buurlanden laten doen als het een schaarste blijft?