De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 00:07

Munnie schreef:
Denk dat we om die reden ook niet zoveel zorgen hoeven te hebben want in Europa zijn we wat dat betreft medisch een stuk beter voorbereid.

Dat is zeker een punt. Daarom volg ik ook vooral wat er in Duitsland en Frankrijk gebeurt. Wat ik las (nogniet van een officiele bron ) dat een ander kind van dezelfde vader nu ook besmet is. Dat brengt het aantal besmettingen in Duitsland op 11. Als het in Duitsland en Frankrijk flink gaat stijgen begint het wel echt zorgwekkend te worden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 00:49

Munnie schreef:
Denk dat we om die reden ook niet zoveel zorgen hoeven te hebben want in Europa zijn we wat dat betreft medisch een stuk beter voorbereid.

Ik vind het toch wel zorgwekkend, mensen lopen nu juist meer kans besmet te raken door dat soort ondeuglijke metingen. Lekker als je het daar in het ziekenhuis oploopt, of omdat je daar bent geweest hier voor iets anders meteen afgeschermd wordt vanwege MRSA bacterie.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 01:10

Dat hele temperatuur meten op luchthavens, slaat echt nergens op, want je kan besmet zijn zonder het in de gaten te hebben, en alsnog tot de tijd dat je ziek wordt, anderen besmetten.
Dus: je kan het onder de leden hebben, maar nog géén verhoging hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 02:45

We krijgen hier minimaal 250+ evacuees uit China, ze gaan 2 weken in quarantaine in een hotel. Ik werk in een hotel op een kwartier daarvandaan dus nu zitten we vol, alle gasten uit het andere hotel werden eruit geschopt voor de evacuees. :')

Niet in Europa trouwens.

Pocca_Locca

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 05:19

Dit YouTube filmpje belicht o.a. de oefening die er in oktober 2019 is gedaan w.b. hoe te handelen in geval van een Corona virus uitbraak, de overeenkomsten met de film “ contagion” uit 2011 en ook de manier waarop in die film een “ conspiracy theorist” weggezet wordt als gevaarlijke gek. Heel interessant.
https://youtu.be/1Hc-286HD6A

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 08:15

Pocca_Locca schreef:
Dit YouTube filmpje belicht o.a. de oefening die er in oktober 2019 is gedaan w.b. hoe te handelen in geval van een Corona virus uitbraak, de overeenkomsten met de film “ contagion” uit 2011 en ook de manier waarop in die film een “ conspiracy theorist” weggezet wordt als gevaarlijke gek. Heel interessant.
https://youtu.be/1Hc-286HD6A

Waarom denk jij dat mensen het interessant vinden wat een of andere willekeurige Amerikaan vindt?
Een vergelijking tussen een film over een pandemie en de situatie nu én beschuldigingen aan het adres van Bill en Melinda Gates.... 12 minuten van mijn leven die ik nooit terug krijg.

Hier meer informatie over die samenzweringstheorie waarin de familie Gates dit allemaal veroorzaakt heeft, een factcheck.
https://www.factcheck.org/2020/01/new-c ... imulation/

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 08:38

Pocca_Locca schreef:
Dat hele temperatuur meten op luchthavens, slaat echt nergens op, want je kan besmet zijn zonder het in de gaten te hebben, en alsnog tot de tijd dat je ziek wordt, anderen besmetten.
Dus: je kan het onder de leden hebben, maar nog géén verhoging hebben.

Oneens.

Fact check : je schijnt idd zonder symptomen al besmettelijk te zijn,
maar een groot gevaar is niezen.
Dat is een symptoom.

Mensen met koorts extra maatregelen opleggen heeft zin - al ben ik het wel eens met de stelling dat het niet 'het een en het al' is.

En zo wordt er bij evacuatie ook niet gehandeld.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 08:38

Net bekend geraakt dat één van de gerepatrieerde Belgen besmet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 08:48

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 09:58

Het virus komt oorspronkelijk van vleermuizen. Heb ik gister geleerd :Y)

En voor de geïnteresseerden of de ongeruste zielen, wij hebben zelfs een speciale website :P
http://www.info-coronavirus.be

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:31

safina schreef:
Voor de mensen die niet goed begrijpen waarom men zich zo druk maakt over de uitbraak van virussen: https://m.youtube.com/watch?v=mIKDlZIDftI

Welk punt wordt hierin gemaakt? Kun je dat kort beschrijven? Dan kan ik kiezen of ik het filmpje wil bekijken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:33

Gewoon kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:34

Gewoon even kijken Pien. Ik wil best even kort inleiden waarom ik deze link plaats, maar ik ga niet alles voor je samenvatten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:35

Popstra schreef:
Gewoon kijken

We hebben het hier al eerder over gehad dat alleen links in posts proppen niet de bedoeling is. Van mij mag daar echt een regel over komen op Bokt die dat verbiedt. Ik vind het zo onsympathiek en te gemakkelijk en ik word er moe van om dat iedere keer uit te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:46

Ik heb niet alleen een link geplaatst, maar een korte tekst erbij over op welke vraag het antwoord geeft. Of dat voldoende is kan je lang over debatteren. Als je dat wilt, laten we dat dan in een ander topic doen en hier weer verder praten over corona. Want al jouw vragen naar samenvattingen en geklaag over jouw unieke situatie waardoor je vanuit Frankrijk niet alles kunt bekijken komt de leesbaarheid van dit topic ook niet ten goede.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 11:20

@Pien overweeg NordVPN. En als een bepaalde server geblokt is pak je een andere. Ze hebben ontzettend veel servers.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:09

safina schreef:
Gewoon even kijken Pien. Ik wil best even kort inleiden waarom ik deze link plaats, maar ik ga niet alles voor je samenvatten.

Het gaat om dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=mIKDlZIDftI&app=desktop

OK duidelijk. Dan zal ik het doen voor de anderen, zodat niet iedereen 7 minuten hoeft te kijken. Of diegene die op het platteland wonen met traag internet een half uur!! zoals ik.
Om zuinig met ieders tijd om te gaan, zal ik een samenvatting plaatsen zodat iedereen zelf kan kiezen of ze wel of niet dit filmpje wil / kan kijken en dus toch mee verder kan discussiëren. De samenvatting schrijven heeft me maar 5 minuten gekost!

Samenvattend vertelt het filmpje dat we nu nog weinig weten van het Corona virus. Wel dat heel China plat ligt en de gevolgen voor de bevolking enorm zijn (hier ook al genoemd in het topic).

De wereld gezondheidsraad (WMO verder genoemd) heeft zich voorbereid op een nieuwe onbekende ziekte genoemd disease X. Dat betekent dat er een draaiboek klaarligt dat gelijk in werking gesteld wordt mocht er een nieuwe onbekende ziekte uitbreken. De WMO heeft met dit disease X een plan opgesteld voor onderzoek om nieuwe ziekte te voorkomen en te verspreiden. Er is een wereldwijd netwerk opgezet elk met een eigen expertise en is er een blauwdruk ontwikkelt om disease X aan te pakken en die blauwdruk wordt nu toegepast op het Corona virus.
Bijvoorbeeld over de hele wereld wordt alle expertise bij elkaar gebracht om zo spoedig mogelijk een vaccin te ontwikkelen.
Dit onderzoek is nog maar net begonnen, maar nu al is duidelijk dat mensen met verminderde weerstand (kinderen, zieken en ouderen) kunnen overlijden aan het Corona virus, vandaar dat plan disease X in werking is gegaan.

De vraag is dus nu: "is dit Corona virus de nieuwe pandemi?". Duidelijk is nu al dit dit virus lijkt op SARS en MERS virus waar ervaring mee is.
Duidelijk is ook dat dit virus niet de gevolgen lijkt hebben als het 100 jaar geleden Spaanse griep virus, want dat virus heeft toen (let op→ gezondheidszorg was toen nog niet zo ver als nu!) vele miljoenen mensen wereldwijd het leven gekost.

Samenvattend eindigt het filmpje met:

Paniek is niet nodig maar waakzaamheid wel en als tip:
1. Goed je handen wassen de hele dag door;
2. Nies in je elleboog;
3. wrijf niet in je ogen.

safina schreef:
Want al jouw vragen naar samenvattingen en geklaag over jouw unieke situatie waardoor je vanuit Frankrijk niet alles kunt bekijken komt de leesbaarheid van dit topic ook niet ten goede.

:oo
Waarvan akte! Zeer onsympathiek gesteld Safina, gewoon omdat jij zelf niet de moeite wil nemen om even voor de andere bokkers de samenvatting te doen. Enfin de samenvatting is er nu.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 04-02-20 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:12

Bedankt voor de samenvatting, pien!
Ik ben ook niet altijd in de gelegenheid om filmpjes te bekijken, en klik ook niet zomaar elke link aan, dus een samenvatting is erg fijn.

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:26

Inderdaad bedankt Pien. Ik ben aak niet in de mogelijkheid om filmpjes met geluid te bekijken dus weten waar het over gaat is dan erg fijn.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:27

Ik moet zeggen dat ik toch ook wel fan ben van samenvattingen, ik kan niet altijd de filmpjes bekijken op dat moment en vergeet het dan vaak.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:40

pien_2010 schreef:
Popstra schreef:
Gewoon kijken

We hebben het hier al eerder over gehad dat alleen links in posts proppen niet de bedoeling is. Van mij mag daar echt een regel over komen op Bokt die dat verbiedt. Ik vind het zo onsympathiek en te gemakkelijk en ik word er moe van om dat iedere keer uit te leggen.
ah zo...
Ik vind dit filmpje wel een goede uitleg

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:54

safina schreef:

Er zijn nog mensen die weliswaar internet hebben, maar niet bepaald de snelheid van geheel of deels glasvezel. Er zijn zeker in het buitenland, maar zelfs hier in NL plekken waar de snelheid amper beter is dan dsl/inbelmodem. Niet iedereen heeft het geluk van een goed werkend en snel internet samen met genoeg dataruimte om zorgeloos alles aan te kunnen klikken.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:55

Ja maar het is handig dat je een samenvatting geeft van waat er precies gezegd word. Ik meende ook dat daar een modopmerking over is geweest in dit topic dat dat de bedoeling was.

Ik vind het sws altijd lastig om in te schatten wanneer iets paniek is en wanneer echt. Media kan dingen ook behoorlijk ophypen. Al heb ik niet het gevoel dat dat met het coronavirus zo is, voorzichtigheid is geboden, maar paniek hier in nederland nog niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:57

Wat ik niet begrijp...het mers virus heeft jaren geleden 660 doden veroorzaakt.
Een normale griep vergt wereldwijd jaarlijks tussen de 250.000 tot 500.000 doden.Waar hebben we het nu over?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 13:01

Ik denk dat de angst voornamelijk is gebaseerd op eventuele mutatie van dit virus.