Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 09:16

Ik heb alle nieuwe pagina's doorgelezen en wauw, super al die reacties...

In mijn relatie is er een doorbraak in de zin dat we besloten hebben volledig uit mekaar te gaan. Vooral hij heeft dit besloten eigenlijk, omdat hij geen hulp wilt en teveel van mij houd om mij te zien lijden onder zijn gedrag. Hij ziet zelf geen verbetering en wil mij hier niet in meetrekken.
Ik respecteer zijn keuze maar het valt me erg zwaar. Want ondanks alles ben ik blijven vechten en heb ik alles gegeven en om dan zo aan de kabt geschoven te worden met als hoofdzin "jij kan me toch niet steunen" heeft mijn hart gebroken.

Misschien is het wel beter zo, en ja na de huilbuien en zielig soppen op de bank moet ik ook mijn leven herpakken nu.
Ik vind het spijtig. Want ik was altijd mezelf en ben nooit veranderd voor of door hem.

Volgens mij zijn het echter eerder zijn "vrienden" die hem tegen mij hebben opgezet, ik zit in België, hij nu in Den Haag. Zijn matties hebben mij nooit graag zien komen. Want ik was een domme boerentrut van België en geen Haags huppelkutje (sorry voor de vergelijking maar zo zeggen ze het zelf). Ik ben degene die hem altijd ao ver dreef en het is goed dat hij van me wegrent, letterlijke woorden naar mij toe van zijn vrienden.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:22

BillyJ schreef:

In mijn relatie is er een doorbraak in de zin dat we besloten hebben volledig uit mekaar te gaan. Vooral hij heeft dit besloten eigenlijk, omdat hij geen hulp wilt en teveel van mij houd om mij te zien lijden onder zijn gedrag. Hij ziet zelf geen verbetering en wil mij hier niet in meetrekken.
Ik respecteer zijn keuze maar het valt me erg zwaar. Want ondanks alles ben ik blijven vechten en heb ik alles gegeven en om dan zo aan de kabt geschoven te worden met als hoofdzin "jij kan me toch niet steunen" heeft mijn hart gebroken.

Misschien is het wel beter zo, en ja na de huilbuien en zielig soppen op de bank moet ik ook mijn leven herpakken nu.
Ik vind het spijtig. Want ik was altijd mezelf en ben nooit veranderd voor of door hem.

Volgens mij zijn het echter eerder zijn "vrienden" die hem tegen mij hebben opgezet, ik zit in België, hij nu in Den Haag. Zijn matties hebben mij nooit graag zien komen. Want ik was een domme boerentrut van België en geen Haags huppelkutje (sorry voor de vergelijking maar zo zeggen ze het zelf). Ik ben degene die hem altijd ao ver dreef en het is goed dat hij van me wegrent, letterlijke woorden naar mij toe van zijn vrienden.

Sterkte

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:23

Ach TS, hoe moeilijk de relatie ook kon zijn, het is heel begrijpelijk dat je hart gebroken is. Neem de tijd om je verdriet te verwerken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:23

BillyJ schreef:

Ja goed, jammer dat hij zich door zijn vrienden zo laat beïnvloeden. Maar dat is dan maar zo. Wel typisch dat hij de 'schuld' van jullie breuk bij jou legt.

Ik vind het oprecht vervelend voor je dat er nu opeens een eind aan komt, maar gezien je posts en zijn gedrag misschien toch wel het beste. Nu heb je de mogelijkheid een gelijkwaardige relatie op te bouwen met iemand. Zonder dat je zelf op je tenen moet lopen. Of bang hoeft te zijn voor psychisch en lichamelijk geweld.

Sterkte :*.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:36

Ik ben het met San eens. Ik vind het heel verdrietig voor je, maar ben ook opgelucht.

Ibbel

Re: Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:39

Hoe verdrietig ook, ook ik denk dat dit goed is. En mogelijk ook wel voor je partner. Hij heeft in ieder geval zoveel zelfinzicht dat-ie begrijpt dat jij hem niet kunt steunen. In ieder geval niet op de manier die hij zou willen.

Sterkte!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:55

Ts, sterkte.
Een relatie die over is, is verdrietig.

Het makkelijk laten beinvloeden komt mij wel bekend voor bij borderline.
Net als met iedereen meepraten.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:24

Veel sterkte, hopelijk kom je de komende tijd tot rust en kan je jezelf snel terugvinden. Relaties die moeilijk lopen (om het even wat de oorzaak is) zijn slopend en dat kan nog wel even doorwerken. Probeer je gedachten wat te verzetten en leuke dingen te doen, je hebt lijkt mij heel hard je best gedaan, meer kan je echt niet doen.

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:30

Avalanche81 schreef:
bromfiets schreef:
De bps'er heeft patronen en de partner heeft patronen, die in de grond bij allebei op dezelfde manier opgebouwd worden. De verantwoording om die (giftige) patronen te doorbreken ligt bij beide.

Oh goh, dus ik had gewoon even het patroon moeten doorbreken? And they lived happily ever after :')

Hier volg ik mee met Avalanche, dit is niet zo maar even te doen, en als de persoon met BPS zelf niet wil inzien, hoe begin je er dan aan? Dan sta je als andere partij met je rug tegen de muur want je wil er zelf wel aan werken maar de andere partij niet, hoe ga je dan die verantwoording bij beide patrijen kunnen leggen? Natuurlijk is dit niet het scenario bij elke relatie met een persoon bps maar gewoon om te speculeren hoe dit dan zou lopen?

Avalanche81 schreef:
bromfiets schreef:
Als andermans gedrag zo schadelijk is kun je ook vertrekken. En nee, dat is niet makkelijk maar wel goed voor jezelf zorgen.

Oh, ja, want zo werkt dat ook echt. Je pakt gewoon je spullen en vertrekt. Dat is ook helemaal niet statistisch de periode waarin het geweld het extreemst is. Je pakt gewoon kalmpjes je spullen, regelt even een huis en vertrekt met je eigen autootje met een gangetje van 30 km. Dat ik dat nou nooit eerder heb bedacht, je snapt het niet.......

Dit is inderdaad niet zo maar je boeltje pakken, hier liep dit uit op een verschikkelijke scheiding tussen mijn ouders waar mijn moeder met BPS alles deed om mij en mijn vader te raken op gevoelige vlakken, dingen te stelen van emotionele waarde, gewoon om de mensen die ze ooit als dierbare zag te raken. En zeker als mensen getrouwd (25 jaar in hun geval) zijn is dit nog moeilijker als de partij met BPS heel zwart wit begint te denken en het grijze niet meer ziet en niet meer tot redenering vatbaar is. Hou natuurlijk wel rekening ermee dat ik hierbij uit mijn eigen ervaringen mijn conclusies heb getrokken en ik niet zeg dat dit voor elke persoon met BPS is, maar ik denk dat dit verrevan het enige geval zal zijn dat zo gelopen is als ik hier sommige reacties lees in het topic.

TS, veel sterkte alvast, dat is nooit makkelijk maar soms wel beter voor beiden. :(:)
Laatst bijgewerkt door AbleToDream op 07-08-19 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:44

TS, dat volgt dus helemaal wat hier ook al is aangegeven. Volgens de persoon met bps deug JIJ niet volgens zijn vrienden en heb JIJ hém iets aangedaan. Er wordt geprobeerd je een schuldgevoel aan te praten.
Geloof niets van dat alles, je hebt geen schuld ergens aan, je hebt hem niks aangedaan, je hebt gedaan wat je kon, je hebt je hart gegeven, je drijft geen mensen weg en je deugt gewoon.

Ik hoop dat je snel weer de oude ben, en dat je terug kunt kijken op het hele gebeuren en snapt dat je "dodged the bullet". Ik weet even niet wat het in het Nederlands is, maar je bent waarschijnlijk ontsnapt aan een hoop te komen ellende.

Betreffende discussie waarom mensen meer empathie hebben voor de partner:
Een mishandeld paard is heel erg zielig, maar op het moment dat zo´n paard een ander paard loopt te tiraniseren door het bv niet bij voer of water te laten of in een hoek te houden, dan zien we toch een het slechte van dat paard, ondanks het feit dat het zelf echt wel heel zielig is.
Je gaat dan niet denken "dat andere paard moet maar voor zichzelf opkomen" want dat kan het duidelijk niet omdat hij daarin belemmerd wordt door angst. Het zal gewoon omkomen van honger, dorst en slaapgebrek als de situatie lang aanhoudt of het paard moet op onbewaakte ogenblikken, als die er zijn, net wat voor zichzelf bij elkaar kunnen scharrelen, maar zolang het andere paard aanwezig is, zal het altijd op de hoede zijn en nooit kunnen ontspannen en psychisch en lichamelijk achteruit gaan.
De enige manier om een en ander te doorbreken is ze uit elkaar halen.
En dan zie je weer gewoon het zielige mishandelde paard en help je het zoveel mogelijk.
Hetzelfde paard kan misschien best maatjes worden met een ander paard, maar we blijven de situatie waarin het andere paard slachtoffer was, toch zien als zielig voor dat andere paard...
We kijken namelijk naar de dynamiek van de relatie en die laat duidelijk zien dat 1 de ander iets aan doet. De reden daarvoor is irrelevant voor het plaatje.
We kunnen de boel beredeneren en best begrip hebben voor het zielige mishandelde paard, maar dat maakt niet dat we het gedrag goedkeuren en het andere paard maar dom vinden. Nee, we vinden dan het andere paard juist, en terecht, lijkt mij, zielig in die relatie.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:20

Wat vervelend ts, dat het zo gegaan is. Toch had ik het wel verwacht, zoals ik jou verhaal las, stond de bom al op barsten. Hij nam al afstand, was al bezig met afronden.

De schuld bij jou neerleggen is ook heel 'logisch'. Maar begrijp me niet verkeerd, jij kan hier niets aan doen. Je hebt je best gedaan.

Ik hoop dat je dit snel een plekje kan geven, je weer beter gaat voelen en ik gun het je van harte dat je dan een leuke, stabiele man tegen komt die er echt voor jou is. Waar je een leuke en gezonde relatie mee op kan bouwen.

Dat gun ik je echt. Verder wil ik nog zeggen dat ik het wel in je waardeer dat je dit topic hebt geopend: dat zegt iets over hoe jij als mens in elkaar zit. Je hebt echt enorm je best willen doen voor hem. Dat is een mooie eigenschap.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:22

Ik sluit me daar helemaal bij aan, Zorro. Mooi gezegd.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:26

Een relatie breken is nooit leuk, wat de reden ook is, sterkte TS.

Ik vroeg me wel af: je zegt dat zijn vrienden dat letterlijk gezegd hebben. Hebben ze dat echt zo gezegd in jouw gezicht, of heeft je vriend dat tegen jouw verteld dat ze dat zo gezegd hebben?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:27

Kwanyin schreef:

Ik vroeg me wel af: je zegt dat zijn vrienden dat letterlijk gezegd hebben. Hebben ze dat echt zo gezegd in jouw gezicht, of heeft je vriend dat tegen jouw verteld dat ze dat zo gezegd hebben?

Ik lees het alsof ze het letterlijk in haar gezicht gezegd hebben. Maar op zich is dat stukje tekst op meer manieren op te vatten.

Goede vraag wel.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:28

Sterkte TS!

Heb je voor jezelf bedacht wat je gaat doen als hij met hangende pootjes terug zou willen? Je kunt de toekomst niet voorspellen natuurlijk, maar het is wel eens scenario om rekening mee te houden.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:32

Snadrem schreef:
bigone schreef:
Ze zegt dat agressie vaker voor komt bij mannen, niet dat bps vaker voorkomt.

Klopt. Maar dat was mijn aanname ook niet :) bij mannen dus vaker agressie, maar ik was in de veronderstelling dat bps vaker voorkomt bij vrouwen en wilde weten of dat klopt. Dus los van de agressie.

Ligt eraan welke bps.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:53

_San87_ schreef:
Kwanyin schreef:

Ik lees het alsof ze het letterlijk in haar gezicht gezegd hebben. Maar op zich is dat stukje tekst op meer manieren op te vatten.

Goede vraag wel.

Ja daarmee dat ik even wil navragen. Want mij lijkt het ook zo bedoeld, maar de “zij hebben dit over jouw/onze relatie gezegd…” …best herkenbaar :+ .

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 13:10

Neen ze hebben het echt zo tegen mij gezegd, van in het begin al 'moesten ze mij niet'. En van in het begin hebben ze geprobeerd hem terug naar NL te krijgen en daar te koppelen. Nu dat hij effectief terug daar woont is de invloed natuurlijk des te groot. Zijn vrienden zijn van die jongens die alleen aandacht hebben voor uiterlijk (dikke tieten, korte rokjes, geen brains) en ik ben een jonge nette dame die alles voor mekaar heeft en gewoon wel jurkjes draagt maar niet het type "heej ik zie je string" en dat is niet hun stijl. In principe stoorde mijn toenmalige partner zich daar nooit aan en ook heeft hij nooit de schuld bij mij gelegd. maar nu hebben ze hem toch meegtrokken in heel het verhaal dat ik idd de slechte ben. Zowel qua innerlijk als uiterlijk... want "het is zonde dat zo'n knappe jongen met een mokkel als ik over straat ga." En dat komt dus echt allemaal rechtstreeks van zijn vrienden.
Ik snap zowiesi niet dat mensen van in de 30jaar zo reageren op mij of een relatie of... zegt maar net hoe hun in het leven staan en hoe een slechte invloed ze ook op hem hebben. In het verleden een reden waarom hij daar weg wou, en nu dus blijkbaar een reden om voor terug te gaan..

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:13

Logische vraag.
Ts heb jij het die vrienden horen zeggen?

Mijn moeder vertelde altijd dat mijn zusje iets slechts over mij had gezegd.
Zusje en ik ruzie. Op advies van de psychiater van moeder zijn zusje en ik elkaar gaan bellen.
Bleek dat we dat niet gezegd hadden. Moeder verzon het.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:19

Als het van horen zeggen zou zijn (wat niet het geval is) maakt het wat uit? TS heeft de relatie niet op basis hiervan uitgemaakt, en zelfs als haar partner het op basis van hearsay zou hebben uitgemaakt kan zij dat toch niet beinvloeden.

Het maakt alleen uit als jíj iets doet waarvan je denkt dat je partner iets gezegd heeft, maar dat alleen van horen zeggen hebt en het niet verifieert.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 13:26

Het is vaker en nu dus ook rechtstreeks naar mij gebracht vanuit de vriendengroep.
Het maajt inderdaad niet echt uit want ik weet wie ik ben en laat me hierdoor niet beinvloeden maar ik vind het wel ontzettend sneu dat hij zich hier wel in laat meeslepen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:38

Het feit dat-ie zo'n vriendengroep heeft, maakt de kans dat-ie z'n BPS onder controle krijgt niet groter...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:40

Maar dat is TS haar probleem niet meer. En idd wat eerder iemand schreef: bedenk jezelf goed wat je gaat doen als hij terugkrabbelt en weer komt aankloppen.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:42

TS even snel een berichtje tussendoor vanaf schafttijd zorgboerderij voordat ik met Elvira bezig ga

Ik vind het ontzettend triest dat hij zich zo laat meeslepen door zijn vrienden. Dat zegt meer nog over zijn vrienden dan over hem vind ik.
Bah

Trek het je niet aan.
Je bent wie je bent. Uniek als eigen persoon en zoals je op mij overkomt een heel fijn persoon.

Sterkte

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:54

Euh, dat zegt heel veel over hem, meer dan over zijn vrienden. Hij kiest zijn vrienden en hij kiest ervoor zich te laten manipuleren.