De waarde van een mensenleven (gehandicapte kinderen)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 23:47

De keuze om niet 40 uur per week te werken is haalbaar, daarom werk ik ook geen 40 uur. De keuze om niet in de mensenmassa te gaan wonen is wel een tikkie lastiger, het gaat nog wel een tijdje duren voor ik op mezelf kan en kan beslissen waar ik ga wonen :+

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 00:03

Whale schreef:
De keuze om niet 40 uur per week te werken is haalbaar, daarom werk ik ook geen 40 uur. De keuze om niet in de mensenmassa te gaan wonen is wel een tikkie lastiger, het gaat nog wel een tijdje duren voor ik op mezelf kan en kan beslissen waar ik ga wonen :+

Natuurlijk heb je dat niet zomaar voor het kiezen. Maar wat ik meer bedoel is dat je zelf ook in de hand hebt hoe jij in de maatschappij mee gaat. Als je weet van jezelf dat je niet lekker gaat op massa's mensen en drukte kun je beter geen baan nemen waarbij je dagelijks met veel drukte te maken hebt, savonds als het rustig is je boodschapjes gaan doen, optijd je rust pakken etc.

Ik ben van mezelf best een introvert persoon, heb tot 2 maanden terug altijd in winkels gewerkt en dat was echt 10 x niks voor mij. Heel de dag socializen en drukte om me heen hebben was echt niet prettig. Daarom ook de bewuste keuze gemaakt om daarmee te stoppen en in het vervolg niet meer baantjes te nemen waarbij ik continu aanspreekbaar moet zijn.

Ik baal ook van de 24 uurs economie, nog een reden waarom ik niet meer daarin mee wil draaien.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 03:32

Onali schreef:
Misschien heeft het kind geen besef van de verstandelijke beperking, maar de ouders wel.

Als ik überhaupt al kinderen gewild zou hebben, zou ik geen kind met een verstandelijke beperking willen hebben.

Maar ook hier heb je weer verschillende gradaties in.
Je hebt mensen die beperkt zijm waarbij je bijna niks merkt. Die iets begeleiding nodig hebben maar wel gewoon autorijden, werken, sociaal leven hebben etc.
En beperkte mensen die in een zorginstelling wonen en niks zelf kunnen...

Je hebt het gewoon niet voor het zeggen, iedereen kiest voor een gezond kind als je de keuze hebt.
Verstandelijke beperkingen en in welke mate is ook nog eens niet te zien prenataal en ontstaat ook meestal na de geboorte pas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 05:34

ElviraKelan schreef:
Deesdaan wat is bij jou de definitie van zwaar gehandicapt?

Mensen die geen dag zonder zorg kunnen, dat kan zijn lichamelijk maar ook geestelijk gezien. Beide kan natuurlijk ook.

Shaggy09, zoals ik al aangaf vind ik de definitie van geslaagd niet bovenaan staan en de wereld rond kunnen vliegen.
Voor mij is "geslaagd" (ik heb een hekel aan dat woord eigenlijk want iemand met down die in een restaurant werkt doet het ook hartstikke goed) jezelf kunnen redden, leven zonder echte beperkingen en de dingen kunnen doen die je wil. Hoeveel mensen die werken vliegen vaak de wereld over? Niet zo veel want het merendeel heeft gewoon een baan binnen NL dus je zet dan de mensen helemaal bovenaan tegenover de mensen met een beperking en dat is geen realistisch beeld want er zit een hele groep tussen die gewoon 30 of 40 uur werken en hooguit het vliegtuig pakken om op vakantie te gaan.

De rest ga ik niet eens op in want zeikerig is het zeker niet en als je even terug leest zie je ook dat het gaat om het feit dat er bewust voor een kind met beperking gekozen word en niet om de mensen met een beperking op zich. Ik vind het jammer dat dat steeds terug komt want het hele topic gaat over of je er bewust voor zou kiezen of niet. Niet of mensen met een beperking hier nog wel welkom zijn en wat we daar aan moeten doen.
Ik zou er dus niet voor kiezen en geef mijn redenen daarvoor aan, that's it.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 07:55

dees_daan schreef:
De rest ga ik niet eens op in want zeikerig is het zeker niet en als je even terug leest zie je ook dat het gaat om het feit dat er bewust voor een kind met beperking gekozen word en niet om de mensen met een beperking op zich. Ik vind het jammer dat dat steeds terug komt want het hele topic gaat over of je er bewust voor zou kiezen of niet. Niet of mensen met een beperking hier nog wel welkom zijn en wat we daar aan moeten doen.

Dat is inderdaad de opzet van dit topic, maar helemaal loskoppelen van elkaar is wel moeilijk hé. Als je zegt dat er minder geld naar de zorg moet gaan omdat dat meer ten goede gaat komen aan 'de normale' burger, dan heeft dat impact op alle mensen die zorg nodig hebben en niet enkel op degene met een 'beperking die voorkomen had kunnen worden'.
Overigens, ja er gaat heel wat geld naar de zorg... en maar goed ook. Maar anderzijds, in de zorg wordt al op diverse manieren bespaard (in Vlaanderen althans). De manier waarop dat gebeurt, is niet fair. Er zou op een goede manier inderdaad bespaard kunnen worden, maar dan op een andere manier dan dat het nu gebeurd. Nu wordt je als persoon met een beperking gemotiveerd om thuis te blijven zitten, ook al is (deeltijds) werken wel een optie. Terwijl gaan de uitkeringen voor mensen met een beperking die niet werken omlaag.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 08:10

dees_daan schreef:
ElviraKelan schreef:
Deesdaan wat is bij jou de definitie van zwaar gehandicapt?

Mensen die geen dag zonder zorg kunnen, dat kan zijn lichamelijk maar ook geestelijk gezien. Beide kan natuurlijk ook.

Shaggy09, zoals ik al aangaf vind ik de definitie van geslaagd niet bovenaan staan en de wereld rond kunnen vliegen.
Voor mij is "geslaagd" (ik heb een hekel aan dat woord eigenlijk want iemand met down die in een restaurant werkt doet het ook hartstikke goed) jezelf kunnen redden, leven zonder echte beperkingen en de dingen kunnen doen die je wil. Hoeveel mensen die werken vliegen vaak de wereld over? Niet zo veel want het merendeel heeft gewoon een baan binnen NL dus je zet dan de mensen helemaal bovenaan tegenover de mensen met een beperking en dat is geen realistisch beeld want er zit een hele groep tussen die gewoon 30 of 40 uur werken en hooguit het vliegtuig pakken om op vakantie te gaan.

Niemand kiest bewust voor een kind met beperking. (Tenzij je special need kinderen adopteert, dat is pas echt een bewuste keuze)
Maar voor de een is een ongeboren kind al een echt kind en is de zwangerschap afbreken geen optie, waar voor de ander een abortus wel een optie is om zo dus te kiezen om het kind niet geboren te laten worden.
Die keuze is heel individueel en moet per situatie bekeken worden en er is zo van te voren eigenlijk niks van te zeggen.

Maar onderaan de streep wil iedereen natuurlijk een gezond kind.

pmarena

Re: De waarde van een mensenleven (gehandicapte kinderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 08:24

Ik denk wel dat je jezelf voor je kop kan slaan als je een kindje met een klein foutje weg laat halen en het daarna niet meer lukt om zwanger te worden. Het wordt wel leuk gebracht van joh haal deze weg en maak een nieuwe die wel goed is... maar het is helemaal geen gegeven dat dat ook gaat lukken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 09:25

pmarena schreef:
Ik denk wel dat je jezelf voor je kop kan slaan als je een kindje met een klein foutje weg laat halen en het daarna niet meer lukt om zwanger te worden. Het wordt wel leuk gebracht van joh haal deze weg en maak een nieuwe die wel goed is... maar het is helemaal geen gegeven dat dat ook gaat lukken.

Dan moet je wellicht accepteren dat jouw lichaam niet in staat is een (gezond) kind te fabriceren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 09:30

Hier een overzichtje van de kosten in de zorg, voor iedereen die zegt dat de gehandicaptenzorg zo'n groot deel inneemt van de kosten in de zorg:

https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekeri ... 00-miljard

pmarena: en daar komt bij dat ze je wel kunnen zeggen dat je baby een foutje heeft, maar dat zegt niks over de kansen later. Het komt best vaak voor dat een kindje waar ze van zeggen dat het geen kansen heeft gewoon gezond opgroeit. Andersom komt trouwens ook vaak voor, niks aan de hand volgens de screening en later zit je toch met een zwaar beperkt kind. Het leven geeft gewoon geen garanties. Of ja, 2. Je wordt geboren en je gaat een keer dood. Screening is imo niet zaligmakend.

elnienjo: kinderwens is iets wat heel diep zit bij de meeste mensen. Ik kon geen 2e kindje krijgen (ja met wat hulp was het vast gelukt, maar dat wilden wij beiden niet) ik kon dat gelukkig makkelijk loslaten en accepteren. Maar ik ken zat mensen waarbij dit nooit lukt. Dat is makkelijk gezegd, maar niet makkelijk om te doen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 09:45

En heel makkelijk gezegd door iemand die geen kinderwens heeft....

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 10:53

Shadow0 schreef:
Een keuze van ouders is niet erg. De keuze om als maatschappij alleen maar 'normale' en gezonde mensen te willen die voldoende productief zijn... dat is echt heel griezelig. Er is een groot onderscheid tussen een individuele keuze van een individuele ouder (of twee) en de houding van een maatschappij in het algemeen.

(Oh, die keuze van ouders kan alleen maar uit liefde gedaan worden als de maatschappij alvast meegeeft dat kinderen wel welkom zijn, ipv te benadrukken hoe lastig het is en hoeveel het kost en hoe moeilijk het is. Want dan maak je ouders alleen maar uitvoering van de hardheid van de maatschappij.)

Hoe hard het misschien ook is, de maatschappij als geheel heeft wel baat bij zo veel mogelijk werkende mensen. Die brengen immers geld binnen in de vorm van belasting. En daar kan dan weer zorg van betaald worden (al kan dat inderdaad veel beter maar dat is n ander verhaal ;)). Daardoor kunnen kinderen met een handicap welkom zijn en zorg ontvangen.

Je eigen keuze, los van de maatschappij, staat voorop maar nadenken over de tol die een (zwaar) gehandicapt kind niet alleen aan jezelf eist maar op de 100e plaats ook aan de maatschappij (levenslange zorg, nooit bijdragen) kan echt geen kwaad. Vervolgens is de beslissing geheel aan de ouder(s). Ik denk dat de houding van de maatschappij niet zo meespeelt in de beslissing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 11:32

pateeke schreef:
dees_daan schreef:

Dat is inderdaad de opzet van dit topic, maar helemaal loskoppelen van elkaar is wel moeilijk hé. Als je zegt dat er minder geld naar de zorg moet gaan omdat dat meer ten goede gaat komen aan 'de normale' burger, dan heeft dat impact op alle mensen die zorg nodig hebben en niet enkel op degene met een 'beperking die voorkomen had kunnen worden'.
Overigens, ja er gaat heel wat geld naar de zorg... en maar goed ook. Maar anderzijds, in de zorg wordt al op diverse manieren bespaard (in Vlaanderen althans). De manier waarop dat gebeurt, is niet fair. Er zou op een goede manier inderdaad bespaard kunnen worden, maar dan op een andere manier dan dat het nu gebeurd. Nu wordt je als persoon met een beperking gemotiveerd om thuis te blijven zitten, ook al is (deeltijds) werken wel een optie. Terwijl gaan de uitkeringen voor mensen met een beperking die niet werken omlaag.

Ik heb nooit gezegd dat er minder geld naar de zorg moet gaan, ik heb gezegd áls er minder mensen zijn die zorg nodig hebben (als mensen dus gaan testen en een kind met een handicap weg laten halen) dan wordt het allemaal wat "makkelijker" en ligt er minder druk op. Voor mij zou dat meespelen in het wel of niet laten komen van een kind. Dat heb ik overigens ook al eerder aangegeven, dat het niet om minder mensen op de wereld gaat maar om een keuze om het kind wel of niet te laten komen. Maar blijkbaar is het lastig te begrijpen dat je dan niet automatisch vind dat mensen met een handicap minder waard zijn of er niet mogen/kunnen zijn.. Het is één van de redenen die mee zouden spelen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 18:28

tmr001 schreef:
Shadow0 schreef:
Een keuze van ouders is niet erg. De keuze om als maatschappij alleen maar 'normale' en gezonde mensen te willen die voldoende productief zijn... dat is echt heel griezelig. Er is een groot onderscheid tussen een individuele keuze van een individuele ouder (of twee) en de houding van een maatschappij in het algemeen.

(Oh, die keuze van ouders kan alleen maar uit liefde gedaan worden als de maatschappij alvast meegeeft dat kinderen wel welkom zijn, ipv te benadrukken hoe lastig het is en hoeveel het kost en hoe moeilijk het is. Want dan maak je ouders alleen maar uitvoering van de hardheid van de maatschappij.)

Hoe hard het misschien ook is, de maatschappij als geheel heeft wel baat bij zo veel mogelijk werkende mensen. Die brengen immers geld binnen in de vorm van belasting. En daar kan dan weer zorg van betaald worden (al kan dat inderdaad veel beter maar dat is n ander verhaal ;)). Daardoor kunnen kinderen met een handicap welkom zijn en zorg ontvangen.

Je eigen keuze, los van de maatschappij, staat voorop maar nadenken over de tol die een (zwaar) gehandicapt kind niet alleen aan jezelf eist maar op de 100e plaats ook aan de maatschappij (levenslange zorg, nooit bijdragen) kan echt geen kwaad. Vervolgens is de beslissing geheel aan de ouder(s). Ik denk dat de houding van de maatschappij niet zo meespeelt in de beslissing.

We betalen als werkende mens vooral voor ouderen hoor. En dat worden er alleen maar meer. Bovendien is de zorg aan gehandicapten maar 10% van het totale zorg budget.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 18:38

Ouderen hebben toch hun hele leven premies en belastingen betaald,het land opgebouwd na de oorlog,en degenen die nu jong zijn verzorgd.En daarvoor betaald want de jeugd kost ook veel en brengt nog niets op. Dus ik vind het erg ondankbaar als jongeren zeggen dat de ouderenzorg zo veel kost.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 18:44

Maar als er minder geld naar de zorg kan dan is er als gevolg daarvan minder werkgelegenheid in de zorg. Als gevolg daarvan wordt het aantal werklozen ook groter

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 18:46

anjali schreef:
Ouderen hebben toch hun hele leven premies en belastingen betaald,het land opgebouwd na de oorlog,en degenen die nu jong zijn verzorgd.En daarvoor betaald want de jeugd kost ook veel en brengt nog niets op. Dus ik vind het erg ondankbaar als jongeren zeggen dat de ouderenzorg zo veel kost.

Ik begrijp wat je zegt. En het is ook waar. Maar wat ook waar is en dus een feit en geen mening is is dat door de vergrijzing er meer zorg nodig is.
Wat ja geld kost maar ook zorgt voor werkgelegenheid

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 18:48

Waarom is het ondankbaar? Het is toch een feit. Ouderenzorg die ook onder de WLZ valt kost veel meer dan de gehandicapten zorg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 19:13

Die ouderen die na de oorlog weer hebben opgebouwd mochten nog met de VUT, dat is nu echt ondenkbaar.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-19 19:35

anjali schreef:

Waarom? Wij betalen er ook voor. En wij betalen ook premies en belastingen, voor de zorg voor anderen. En daar is niks mis mee, dat is hoe het werkt, hoe we de maatschappij ingericht hebben, maar dat verandert niks aan het feit dat de ouderenzorg idd duur is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 19:45

Idd ik wilde ook nog zoiets schrijven maar ts verwoord het heel goed :j

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 21:47

Ik denk dat anjali meer het klagen dan het zeggen bedoeld. Tenminste ik vind het wel ondankbaar als er constant geklaagd wordt over dat de ouderenzorg duur is, want zorg is nou eenmaal duur en nodig. Als wij later oud zijn willen we graag ook de zorg die we nodig hebben.

Maar het is wel duur ja, dat mag gewoon gezegd worden toch? Ons wegennetwerk is ook duur. :)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 22:04

Zelf vind ik deze keuze eg lastig. Ik werk in de gehandicaptenzorg (24uurs begeleiding( met een zeer intensieve zorgvraag.
Ik ben nu ook zwanger en heb de NIPT test laten uitvoeren. Daarbij ook wetende dat veel beperkingen binnen mijn werk hier niet mee uit te halen zouden zijn.

Ik zou met alle liefde voor een kindje zorgen met een beperking. Maar het idee dat ik uiteindelijk de zorg uit handen moet geven lijkt mij ontzettend lastig. Vooral wetende hoe op dit moment de zorg ingericht is. Dat je zelfs op dit moment met alle liefde die ik in mijn werk stop tegen zoveel muren op loop wat ten koste gaat van de zorg die mijn cliënten nodig hebben om een fijn en (in mijn ogen) menswaardig leven te kunnen leiden. Dat heeft de grootste invloed op het feit of ik wel of geen kind met beperking op de wereld zou zetten. (Ook al heb je hier natuurlijk helemaal geen keuze in)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 12:14

tja weet je; die kosten kunnen me niet zo veel schelen. Is het allemaal duur? Ja zeker, er is een gigantisch prijskaartje op zorg geplakt, maar als we ons echt voor willen doen als een maatschappij, dan betalen we dat gewoon voor elkaar. Daar ben je een maatschappij voor, om elkaar te helpen waar nodig. Anders zijn we geen maatschappij , maar gewoon een flinke groep mensen die op een hoopje bij elkaar wonen met een ieder voor zich mentaliteit.
Die kosten kunnen me dus aan mn reet roesten.
Waar het mij persoonlijk om gaat is of dat toekomstige mensje een menswaardig en volwaardig bestaan kan leiden en in staat is om zelfstandig de basisdingen te kunnen beheersen. Is dat gegarandeerd voor mensen die geheel gezond zijn? Nee, die garantie is er niet, maar je hebt dan in elk geval wel al de beste startpositie om alles te kunnen doen wat je zou willen doen.
En nee, niet allee is te testen of zit een test er soms faliekant naast, maar als via een test voorkomen kan worden dat bv iemand letterlijk zn hele leven lang alleen maar op een bed kan liggen en naar het plafond staren met 0,0 communicatiemogelijkheden met andere mensen, waarom zou je die kans niet aangrijpen?
En dat heeft niks te maken met vinden dat zulke mensen niet mogen bestaan, maar alles met mensen een fatsoenlijk leven te gunnen waarin ze kunnen gaan en staan wanneer ze willen zonder voor zelfs de simpelste dingen hulp nodig te hebben.
Want mensen kunnen wel zeggen; ja maar die kinderen krijgen alle liefde en zijn gewenst, maar niemand zou willen leven zoals die 20 jarige jongen die hier genoemd is of dat meisje wat tig keer op een dag zware epileptische aanvallen krijgt en verder tussen door ook niet veel meer kan dan die 20 jarige jongen die al zn hele leven als kasplantje op bed ligt. Niemand wil dat, al kreeg je van alle mensen op deze aardkloot alle liefde en knuffels die ieder kan opbrengen; dan nog wil niemand zo leven.

Dus waarom vullen we dan wel voor anderen in dat zij zo moeten voortbestaan? Uiteraard even pech buiten beschouwing gelaten; immers kunnen we niet alles testen en zit een test er soms ook wel eens naast. Maar als je het voor de geboorte al weet, vind ik het persoonlijk een ander verhaal; dan heb je gewoonweg voor iemand anders beslist hoe die zijn/haar handicap maar moet dragen.

Kijk lichte handicaps is wat anders. Een missende vinger ( hoewel als ik eerlijk ben wel zou twijfelen als die missende vinger de duim blijkt te zijn) zou voor mij absoluut geen reden zijn om een zwangerschap af te breken. Zonder bv je wijsvinger kan je prima voor 100 % functioneren en zal zeker niet allerlei toekomstplannen in de weg staan. Het maakt je ook niet bedlegerig voor de rest van je leven of een leven vol ondraaglijke pijn.
Maar zoiets als Down syndroom; dan zou ik de vrucht toch echt weg laten halen, want mijn kind zou dan nog maar zo weinig kansen hebben op een volwaardig en nog belangrijker; een gelukkig leven. En bepaalde dingen wens ik mn ergste vijanden nog niet toe, dus waarom dan wel je bloedeigen kind waar je van houdt? Dus ja; dan zou ik gebruik maken van het middel om te voorkomen dat mijn kind moet lijden als die flink pech heeft wat betreft de zwaarte van de handicap.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 12:44

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 12:54

pateeke schreef:
Geen prenatale screening, maar past toch enigszins ook wel in deze discussie, lijkt me: https://www.demorgen.be/nieuws/waarom-b ... ~bf951cb0/

Deze behoeft een ander soort discussie.
De FDA heeft de nieuwe therapie van Novartis echt pas net goedgekeurd. Het is nu nog experimenteel, maar de kosten zijn tussen 2-2.5 miljoen voor 1 spuit en dan is de verwachting dat het na 14 jaar herhaald moet worden.
De huidige therapie kost ook zo‘n 4 miljoen per 10 jaar dacht ik.
Ik ben benieuwd hoe de verzekeringen hier mee om zullen gaan.