Orgaandonatie: ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 17:11

Nikass schreef:
Je bent niet verplicht om mee te werken aan een psychologisch onderzoek. En zelfs als iemand uiteindelijk in begeleiding zou komen kan nog niet iedereen een weloverwogen beslissing nemen.

Ik weet prima hoe het op mijn afdeling werkt dank je :+

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 17:20

Nikass schreef:
Ja, dat wil zeggen, op straat en bij foute vriendjes die hem voor hun karretje spanden, en zonder inkomen en sprak alleen Arabisch.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe ze omgaan met deze verstandelijk beperkte jongen die uitsluitend arabisch spreekt, die niet wordt erkend door zijn vader, die verder wel zelfstandig functioneert en dus geen wettelijke vertegenwoordiger heeft, mocht hij in aanmerking komen voor orgaandonatie. Ik denk dat de kans klein is dat de situatie zich voordoet.

Je kunt een regel of wet nooit waterdicht maken, maar hem wel zo goed mogelijk definiëren om op veel situaties voorbereid te zijn. De kans dat iemand kan doneren is heel klein. De kans dat een persoon met 'geen bezwaar' stiekem op geen enkele manier de gevolgen van zijn keuze had kunnen overzien door een beperking/wilsonbekwaamheid, is klein. Het zal ongetwijfeld wel mogelijk zijn. Maar je kunt als overheid onmogelijk al je inwoners doorlopend testen op hun mentale gesteldheid. Ik vind het geen argument om tegen de nieuwe donorwet te zijn. Het is niet een maatregel die ook maar iets beperkt in de kwaliteit van leven van de donor. Er wordt alles aan gedaan om mensen een bewuste keuze te laten maken. Stel dat het toch eens in een uitzonderlijk geval zou gebeuren dat een 'geen bezwaar' persoon als donor wordt gebruikt terwijl hij totaal niet heeft overzien wat dit voor een gevolgen zou hebben. Wie zit er dan precies fout en hoe zwaar weegt dit... Weegt het op tegen alle voordelen van deze nieuwe wet. Voor mij niet.

Annem84

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 17:35

Heb me jaren geleden al aangemeld als donor. Helaas 5 jaar geleden borstkanker gehad, dus kom niet meer in aanmerking volgens mij.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 17:37

Annem84 schreef:
Heb me jaren geleden al aangemeld als donor. Helaas 5 jaar geleden borstkanker gehad, dus kom niet meer in aanmerking volgens mij.

Ik sta ook nog steeds op ja ondanks uitzaaiingen.
Ze kunnen dan zelf bekijken wat wel en niet mogelijk is..

hummer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 17:42

Laatst bijgewerkt door hummer14 op 11-07-19 17:51, in het totaal 3 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 17:44

Je kunt wel allerlei hypothetische lastige gevallen gaan opperen, maar de kans dat die gaan voorkomen is vrijwel nihil. Gewoon omdat sowieso de kans dat iemand geschikt is al vrijwel nihil is. Het moet wel heel vreemd gaan dat er juist in die kleine groep ook nog eens een geval is waarbij het volkomen onmogelijk is om er achter te komen van hoe of wat.
Er zijn nog geen 1500 transplantaties per jaar en dat is incluis dingen die bij leven worden gegeven, dus waar niemand voor dood is gegaan.
Dit op miljoenen mensen...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 17:46

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 17:48

Ja die link doet het niet.
Je kunt ook in eigen bewoording een mening geven.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 17:49

Ook als je de link bewerkt is hij dood. Wat is je mening?

hummer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 17:54

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 18:04

Dat is halverwege het topic ook al uitgebreid besproken volgens mij.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 18:07

Firelight schreef:
Nabestaanden kunnen niet zo makkelijk een orgaandonatie tegenhouden als iemand geregistreerd staat.

Dit is de huidige situatie:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... egenhouden
Dus alleen als je kunt aantonen dat je in zware psychische nood zal raken of als het om een persoon van onder de 16 jaar gaat.

Dit wordt de nieuwe situatie:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... wet-adr-in
Hierbij moet je als nabestaanden aannemelijk maken dat de overlevende echt geen donor had willen zijn.
En voor wat ik begrepen heb van een arts is dit laatste echt niet zo simpel, je moet echt zwaarwegende feiten kunnen overleggen waaruit blijkt dat de overlevende geen donor wilde zijn en daarbij denken aan geloofsovertuiging.

Het is echt niet zo dat jij als nabestaanden kan zeggen ik wil het niet dus het gebeurd niet.

Hier schrik ik toch wel van. In het topic is al verschillende keren gezegd dat de nabestaanden uiteindelijk beslissen als iemand niet geregistreerd is, maar dat blijkt toch niet zo gemakkelijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 18:17

nynke55 schreef:
Firelight schreef:
Nabestaanden kunnen niet zo makkelijk een orgaandonatie tegenhouden als iemand geregistreerd staat.

Dit is de huidige situatie:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... egenhouden
Dus alleen als je kunt aantonen dat je in zware psychische nood zal raken of als het om een persoon van onder de 16 jaar gaat.

Dit wordt de nieuwe situatie:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... wet-adr-in
Hierbij moet je als nabestaanden aannemelijk maken dat de overlevende echt geen donor had willen zijn.
En voor wat ik begrepen heb van een arts is dit laatste echt niet zo simpel, je moet echt zwaarwegende feiten kunnen overleggen waaruit blijkt dat de overlevende geen donor wilde zijn en daarbij denken aan geloofsovertuiging.

Het is echt niet zo dat jij als nabestaanden kan zeggen ik wil het niet dus het gebeurd niet.

Hier schrik ik toch wel van. In het topic is al verschillende keren gezegd dat de nabestaanden uiteindelijk beslissen als iemand niet geregistreerd is, maar dat blijkt toch niet zo gemakkelijk.

Nee, je moet een goede reden hebben als je het wilt tegenhouden, dat is op zich toch logish? Als je geen goede reden heb, waarom zou je het dan tegen willen houden?

@ hummer, een en ander is al besproken en het komt er op neer dat je cellen in een potje ook in leven kunt houden, maar dat wil nog niet zeggen dat het een klompje bewustzijn is of leven zoals wij het kennen.
Het feit dat lichaamsfuncties functionerend worden gehouden, wil niet zeggen dat een persoon bewustzijn heeft dat die leeft.
Daarbij is het ook nog eens zo dat als ze niks doen, de persoon echt niet tot leven komt. Ze stoppen met ademen en alle functies vallen uit.

Sommigen hebben het idee dat iemand dood is als het hart stopt, maar iemand is dood als de hersenen stoppen, want doe sturen alles aan. Als ze niet aangesloten zijn aan machines, is een hersendode persoon dus gewoon dood. Aan de machine worden lichaamsfuncties behouden en daardoor lijkt het dat iemand leeft, omdat we een kloppend hart en ademhaling zien.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 11-07-19 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 18:20

Dus... overleg met je nabestaanden, nu al, en leg die keuze vast :) Daar is die registratie voor.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 18:22

En dat betekent voor Pmarena dus dat ze wel bezwaar kan aantekenen omdat ze nog een jong kind hebben samen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 18:33

Onali schreef:
pmarena schreef:
Als ik mag antwoorden: mijn man heeft een hele lieve, redelijk naïeve JA ingevuld.
Ik heb hem gevraagd dit te her-overwegen.

Ik wilde dat hij eerst het Zwartboek orgaandonatie, het verhaal van die mevrouw Anjo en andere verhalen van de andere kant tot zich zou nemen, en zich zou beseffen wat de impact van die hele procedure (waar hij zoals volgens mij de meeste mensen nog nooit over nagedacht heeft) op mij en onze zoon zou kunnen zijn.

Als hij zijn JA toch wil laten staan, dan zal ik het 100% zeker weten tegenhouden als ik denk dat het beter is voor onze zoon. Zelf kan ik er wel overheen stappen als ik het gevoel heb dat hij het voor zichzelf ècht goed overwogen heeft. Dan is het een kwestie "je moet het zelf maar weten". Maar onze zoon moet door en die gaat voor alles :j

Dat vind ik behoorlijk egoïstisch.
Wat geeft dat voor beeld aan je zoon. Papa wilde eigenlijk donor zijn, maar mama niet dus het hele feest gaat niet door.

Zou je man dat ook doen bij jou? Jij zegt nee, hij vindt van wel. Zou hij jouw wensen ook niet nakomen?

Askja schreef:
Met andere woorden; jij respecteert de keuze van je man in wezen niet. Noemt deze naïef. Dat vind ik nogal wat, dat zou in mijn eigen relatie toch een behoorlijke discussie opleveren.
Idem wat betreft je zoon. JIJ denkt dat het beter voor hem is. Waar baseer je dat idee op? Dat is toch ook invulling/projectie?

Wat een fraaie veroordelende reacties weer +:)+

De werkelijkheid is dat vrij veel jonge mensen heel lief & naïef toestemming hebben gegeven om "na hun dood" hun organen beschikbaar te stellen. Een aantal mensen komt daar jaren later op terug, als ze horen wat er precies met hen zal gaan gebeuren als ze inderdaad dat donatie-circus in gaan. Mensen schrikken daarvan, hadden zich dat nooit gerealiseerd. Je ziet dat hier in het topic ook een paar keer langskomen en bij mijzelf is het precies hetzelfde gebeurd.

Daarnaast kunnen mensen inmiddels 10, 20 jaar verder zijn dan het moment waarop ze het wel prima vonden. En waar ze toen alleen waren, inmiddels een gezin hebben dat ze puntje bij paaltje toch belangrijker vinden dan doneren.

MarcoBorsato schreef:
Wat een respect en liefde voor je man.

En dat is het dus inderdaad :j Die beste man besefte zoals zoveel mensen en ikzelf ook destijds, niet exact waarvoor hij als jonge knul heeft getekend, wat hem zou staan te wachten mocht hij in die positie komen en hoe rauw op het dak dit toch kan gaan vallen bij zijn gezin dat hij inmiddels heeft. Vandaar dat je als partner vraagt om er nog eens goed naar te kijken en te her-overwegen of hij nog wel achter die JA staat.

elnienjo schreef:
Het is toch eveneens egoistisch om donor te willen zijn terwijl je weet dat je naasten het daar erg moeilijk mee hebben?
Vind het wel iets waar je als gezin goed met elkaar moet overleggen voor je zoiets drastisch besluit.

Dat dus +:)+

Als liefhebbende vader wil je toch niet dat je je vrouw en kind achterlaat met een groot probleem?
Wij zijn er vrij zeker van dat die kleine gewoon zijn tijd moet krijgen mochten we in die situatie komen, en dat dat ventje er niet bij gebaat is als we dan moeten gaan touwtrekken om pappa bij ons te mogen houden.

Ik ben wel benieuwd of jullie dan soms denken dat je een betere vrouw en moeder bent, als je dit laat gebeuren en je man zich bij wijze van spreken in zijn graf omdraait omdat hij zijn gezin niet goed verzorgd achterlaat omdat hij hier nooit meer over nagedacht heeft maar dit nooit (meer) zo had gewild.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 18:36

Ik zal iets gemist hebben in de afgelopen 24 pagina's maar ik zie dus echt het probleem niet. Overleg en leg de keuze vast. Wat is nou helemaal het probleem?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 18:38

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 18:40

Ik kan enkel voor mijn eigen spreken, maar ik zou juist mijn eigen in mijn hraf omkeren als mijn partner mijn wens om te doneren heeft tegen gehouden.
Ik kan best voor mijn eigen beslissen, mijn partner moet niet doen alsof mijn ja uit een niet geïnformeerde beslissing komt en dan nog is het mijn beslissing
Andersom respecteer ik ook de beslissing van mijn partner en zou ik hem nooit onder druk zetten om van mening te veranderen.
Ik zou me daar zelf heel slecht over voelen om dat respect niet te hebben voor hem, zo zal ik dat ook uitleggen aan mijn kinderen want ik vind dat een heel belangrijk iets om aan mijn kinderen mee te geven. Een beslissing van een ander te respecteren ook al sta je er zelf niet achter.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 18:42

_Lorette_ schreef:
De kans dat een persoon met 'geen bezwaar' stiekem op geen enkele manier de gevolgen van zijn keuze had kunnen overzien door een beperking/wilsonbekwaamheid, is klein.

...

Er wordt alles aan gedaan om mensen een bewuste keuze te laten maken.

Vind je dat echt? Ik vind dat het behoorlijk ontbreekt aan het stukje "wat voor traject staat je als donor te wachten". Dat kan je wel vinden maar daar moet je zelf naar op zoek. De actieve informatieverstrekking dat is zover ik tegenkom, een verzameling van jubelverhalen over hoe blijde donoren (natuurlijk!) zijn.

Ik vind dat een 1-zijdig verhaal. Hoeveel mensen die JA zeggen beseffen er überhaupt dat dat hun lichaam nog leeft? Als je al ziet hoeveel mensen hier van schrikken....

Ofwel hoeveel mensen die geeneens een bijzondere beperking hebben, overzien nu eigenlijk volledig hun JA of geen bezwaar? Kijk naar het verhaal van die mevrouw Anjo, zij en haar man werkten al hartstikke lang in die orgaandonatie-omgeving, en zelfs zij was zich niet bewust van de gevolgen van hun keuze...

Ik snap dat het fijn is als er zoveel mogelijk organen beschikbaar komen. Dat gun je de mensen die het nodig hebben ook :j Maar die organen krijgen van mensen / families die helemaal niet beseft hebben waar ze JA op zeiden.... dat zou niet moeten gebeuren vind ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 18:47

dromertje2 schreef:
Ik kan enkel voor mijn eigen spreken, maar ik zou juist mijn eigen in mijn hraf omkeren als mijn partner mijn wens om te doneren heeft tegen gehouden.
Ik kan best voor mijn eigen beslissen, mijn partner moet niet doen alsof mijn ja uit een niet geïnformeerde beslissing komt en dan nog is het mijn beslissing
Andersom respecteer ik ook de beslissing van mijn partner en zou ik hem nooit onder druk zetten om van mening te veranderen.
Ik zou me daar zelf heel slecht over voelen om dat respect niet te hebben voor hem, zo zal ik dat ook uitleggen aan mijn kinderen want ik vind dat een heel belangrijk iets om aan mijn kinderen mee te geven. Een beslissing van een ander te respecteren ook al sta je er zelf niet achter.

Dat is prima dat jij dat zo voelt. Maar dit verhaal heeft bijzonder weinig met mijn (ons!) verhaal te maken.

Als jij een èchte wens om te doneren hebt en scheit hebt aan wat je familie er van vindt, dan is dat jouw zaak. Er zijn echter ook mensen die ooit zonder veel verdieping hebben gezegd "ja doe maar" maar daar nu bij nader inzien helemaal niet meer achter staan.

Dus niks onder druk zetten, niks geen respect. Het tegendeel juist :j

Als ik er zelf niet bewust van was geworden en mijn man was wel 1 en ander te weten gekomen en had mij niet gevraagd om er nog eens over na te denken....maar mij met open ogen iets laten doen dat ik bij nader inzien he-le-maal niet (meer) had gewild...dan zou ik dat hem best kwalijk nemen. Want als partners doe je je best om elkaar te beschermen en dit hoort daar ook bij :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 11-07-19 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 18:52

Dat is jou gevoel. Ik heb geen schijt aan mijn familie, ik heb juist een familie die elkaars beslissing respecteert, en eigen gevoel niet boven de wens en wil zet van de overleden persoon. Of die nu geïnformeerd is of niet.
Dat jij dat anders ziet, is jou pakkie aan.
Er zullen ook mensen zijn die ongeinformeerd nee zeggen of na het zien van 1 propagandafilmpje. Die beslissing wordt ook gerespecteerd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 18:55

Je snapt het echt niet hè :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 18:55

pmarena schreef:
Vind je dat echt? Ik vind dat het behoorlijk ontbreekt aan het stukje "wat voor traject staat je als donor te wachten". Dat kan je wel vinden maar daar moet je zelf naar op zoek.

Wat is het probleem? Als je dat belangrijk vindt dan doe je dat toch?

Citaat:
Ik vind dat een 1-zijdig verhaal. Hoeveel mensen die JA zeggen beseffen er überhaupt dat dat hun lichaam nog leeft? Als je al ziet hoeveel mensen hier van schrikken....

'Schrik' is dan ook een fijne emotie om op te roepen, en makkelijk om iets zo te kaderen dat het Heel Erg lijkt.
En als je dan ook nog op voorhand aangeeft dat alles wat er wel over gezegd wordt 'een zeer eenzijdig verhaal' is, kun je altijd gelijk krijgen. Zie ook antivax-onzin. Zet je de cijfers op een rijtje dan zijn de keuzes niet zo moeilijk, maar als je maar genoeg inzoomt op bepaalde dingen dan lijkt het vanzelf iets Ergs.

In alle eerlijkheid: ik hoop dat de gezondheidszorg een beetje zorgvuldig met me omgaat als het zo ver is, maar je gaat niet zomaar dood. Dus wie weet wat er al gebeurd is voor die tijd. Wellicht hebben ze mijn borstkast opengezaagd of me geelectrocuteerd in de hoop mijn hart weer aan de praat te krijgen... moet je allemaal ook niet teveel over nadenken.

Citaat:
Ofwel hoeveel mensen die geeneens een bijzondere beperking hebben, overzien nu eigenlijk volledig hun JA of geen bezwaar?

De andere kant is natuurlijk: waarom zouden mensen die nee zeggen dat wel volledig overzien? Wat is 'volledig overzien'? En waarom zou dat alleen relevant zijn als dat 1 kant op gaat?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 18:59

pmarena schreef:
Dat is prima dat jij dat zo voelt. Maar dit verhaal heeft bijzonder weinig met mijn (ons!) verhaal te maken.

Als jij een èchte wens om te doneren hebt en scheit hebt aan wat je familie er van vindt, dan is dat jouw zaak. Er zijn echter ook mensen die ooit zonder veel verdieping hebben gezegd "ja doe maar" maar daar nu bij nader inzien helemaal niet meer achter staan.

Dus niks onder druk zetten, niks geen respect. Het tegendeel juist :j

Waarom zo zwart/wit?

Als je wilt doneren heb je schijt aan je familie? Ik draai het eerder om, mijn familie weet dat ik graag andere mensen help. Ze weten de keuze en dat mijn organen mensenlevens kunnen redden . Dan zitten ze maar wat korter om mijn levenloze lichaam maar leeft een deel van mij voort. Later kunnen ze alsnog verder afscheid nemen.
Het is anders als je je lichaam schenkt aan de wetenschap. Dan moet het lichaam binnen 24 uur worden overgebracht.