Minimalisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:50

Leuk dat je het gaat proberen Iris! Als je het gaat doen is de tip om alles, maar dan ook alles uit je kast te trekken en dan item voor item door te nemen. De eerste keer dat ik dit deed ging 75% van mijn kast weg... Nou ja, van de inhoud dan. :D

Als je klaar bent weet je ook gelijk waar je een tekort aan hebt. Dat gaat op de boodschappenlijst en dan gericht shoppen. Is niet makkelijk, ben er al 5 jaar op deze manier mee bezig en heb het nu pas écht goed in de vingers.

denice

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 12:10

Klinkt als een hele goede methode. Ik ben nu (voor de laatste keer) zwanger en heb echt zin in mijn eigen lijf weer terug en ik wil ook alleen nog maar kleding waarvan ik heel blij word. Nu al zin om al die zwangerschapskleding ritueel te verbranden :=

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:10

Ik vind dit eigenlijk best eng... Ik weet dat ik best wat kleding heb hangen die ik maar heel weinig draag, die misschien een 6je is. Maar ik vind het op een of andere manier toch ook wel lastig om het weg te doen.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:32

Vjestagirl schreef:
Ik vind dit eigenlijk best eng... Ik weet dat ik best wat kleding heb hangen die ik maar heel weinig draag, die misschien een 6je is. Maar ik vind het op een of andere manier toch ook wel lastig om het weg te doen.

Wat vind je daar eng/lastig aan?
Als je daardoor niets of weinig meer hebt dat je naar het werk aan kan oid, dan snap ik dat. Je hoeft ook niet alles in één keer weg te doen/vervangen.
Ik heb nu zo’n 45 items voor heel de herfst/winter. En omdat alles gecombineerd kan worden is dat meer dan genoeg.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 17:17

IrisDH schreef:
Voor diegene die zich afvraagt of Je Huis Op Orde werkt, voor de mensen uit de laatste aflevering (woensdag 18 januari) heeft het best gewerkt!

https://www.destentor.nl/zwolle/jeroen- ... I18Aj9UL6A

@Ir111 ik ga eens kijken of ik vandaag mijn kledingkast zo kan aanpakken :j mijn probleem is dat ik heel veel kleding al heeeeel lang heb en er daardoor wat op uitgekeken ben. Door Corona weinig nieuws gekocht en veel thuisgewerkt (en helaas ook kilo’s erbij :o )dus werd het al gauw de huispakstijl tijdens werk := dat is nu gelukkig wel weer over maar ik heb moeite met leuke outfits aan te trekken, vooral als we uitgaan. Ik heb niet meer zo’n koninginnen outfit..

Leuk! Ik ga de aflevering dit weekend (terug)kijken. Ben je inmiddels begonnen met het opruimen van je kleding?

In het algemeen: het leven is te kort om zesjeskleding te dragen :D.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 21:01

Esther_ schreef:
Vjestagirl schreef:

Wat vind je daar eng/lastig aan?
Als je daardoor niets of weinig meer hebt dat je naar het werk aan kan oid, dan snap ik dat. Je hoeft ook niet alles in één keer weg te doen/vervangen.
Ik heb nu zo’n 45 items voor heel de herfst/winter. En omdat alles gecombineerd kan worden is dat meer dan genoeg.

Zelfs als je 200 winter items hebt hangen gebruikt de gemiddelde persoon daar maar een klein deel van.

Wat ik zelf moeilijk vond om die 5jes/6jes kleding weg te doen want dat is op zich prima te dragen. Vind het ergens zonde om dat weg te doen en nieuwe kleren terug te kopen (ondanks dat ik weet dat wanneer je je beter in je kleren voelt je je algemeen beter voelt).
Met de verhuizing ging dat wegdoen wel makkelijker, had geen behoefte het mee te verhuizen.
Nu wordt het weer eens tijd om door te nemen wat ik deze winter nog niet gedragen hebt en dus mogelijk weg kan.
Aanvullen met nieuwe kleding weinig gedaan, hoop nog dat mijn lijf/figuur meer terugkomt van voor mijn zwangerschappen. Mijn rijlaarzen gaan weer makkelijker dicht, dus er gaat langzaam wel wat af.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 06:53

IK heb dat dus met schoenen en heb echt te veel, denk wel 30-35 paar. Dat heeft een reden en dat is die hielspoor waardoor ik gekocht heb en gekocht, maar er toch niet op kon lopen. Daar zitten 1000-en euro's in.
Maar om weer te minderen moet ik het van mezelf zo doen: 2 paar verslijten =maximaal 1 paar nieuwe kopen.
Dat kun je ook met kleding doen en dat werkt natuurlijk wel om te minderen.
Als ik mijn 6-jes moet weg doen, dan ga ik ze eerst dragen en ineens blijven ze dan toch. Dus bij mij werkt het veel beter om het wel te verslijten.
En ik draag in de winter tshirts onder mijn trui, dat zijn altijd oude tshirts of reclame tshirts. Zo gaan ze nog een extra ronde mee.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 13:51

Noeps schreef:
Leuk! Ik ga de aflevering dit weekend (terug)kijken. Ben je inmiddels begonnen met het opruimen van je kleding?

In het algemeen: het leven is te kort om zesjeskleding te dragen :D.

Vandaag uiteindelijk pas gedaan! Er is toch een en ander weggegaan en op Vinted geraakt.

Ik kom in totaal op 84 nette kledingitems die blijven. Zomer en winterkleding, zonder accessoires. Dus echt broeken/jurken/rokken/bovenkleding/jassen. Ik heb mijn kast nu zo ingedeeld dat de winterkleding nu grotendeels hangt en de zomerkleding opgevouwen in een slecht te bereiken hoek van de kast ligt.

Daarnaast ook nog oude kleding/paardenkleding en de ‘relaxkleding’ voor in huis/slapen.

Totaal best veel items op zich maar wat er nu is achtergebleven wordt grotendeels (80% schat ik) echt gebruikt of ligt te wachten tot iets anders is afgesleten om dan gebruikt te gaan worden. Een aantal van die wachtitems zijn wel meteen uit de wacht gegaan want 12 oude T shirts vond ik best veel :j dus de oudste/meest versleten zijn alvast in de textielzak belandt :D

Wel geslaagd op zich, nu hopen dat ik wat kan aanvullen met kleding waar ik weer echt blij van word :D een aantal items zijn vooralsnog gebleven omdat ik daar gewoon eerst graag iets vervangends voor wil wat ik écht mooi vind. Maar ik vond het toch wel handig om bijvoorbeeld 1 truitje te houden :=

Mijn zomerkleding word ik overigens nog wel echt blij van, winterkleding heb ik meer moeite mee..

Nu maar eens tellen hoeveel items ik heb weggedaan zodat ik het bij de challenge kan optellen, die staat nu op 170 spullen!

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 15:28

Ik ben nu kleding aan het kopen. Met hulp van een vriendin die veel van styling weet, zijn we bezig met een capsule wardrobe voor herst/winter.
Ik ben plussize en ik heb wel een goed beeld van wat ik fijn vind aan kleuren en stijlen, maar maatvoering geeft veel stress en zij daagt mijn stijl ook een beetje uit.

Al de kleding die niet pastte of eenvoudigweg niet gedragen werd (omdat het er stom uitzag) is weggegaan en ik heb weer ruimte over in mijn kast. Ik zie er voor mijn werk ook graag wat netter uit ( niet verplicht), en ik had nog maar 1 broek geschikt voor kantoor - en die was niet echt kantoorwaardig, dus dat wordt een broek voor in de vrije tijd.

Mijn streven voor een capsule wardrobe herfst/winter:
(ik wil voor 10 dagen outfits hebben, daarna draai ik een was. Ik draag t-shirts met lange mouw ook als deel van een 'pyama' samen met een yogabroek en ik zweet snel, en ik heb het niet snel koud)
1 - 1 goede winterjas
2 - 1 blazer (misschien 2 als de blazer heel goed bevalt)
3 - 1 trui/vest
4 - 1 t-shirt met lange mouwen, van iets dikkere stof met een col
6 - 2 jurken - ze hebben korte mouwen, dus te combineren met een blazer en in de zomer ook te dragen
10 - 4 rokken - die ook in de zomer gedragen kunnen worden qua lengte en stof
13 - 3 broeken geschikt voor kantoor
15 - 2 broeken geschikt voor vrije tijd
27 - 12 shirts met lange mouwen
29 - 2 nette bloesjes geschikt voor kantoor
31 - 2 paar schoenen met hakken (enkelaarsjes in zwart en cognac)
33 - 2 paar schoenen zonder hakken (zwarte enkellaarsjes, zwarte brogue-achtige schoenen)
Niet meegeteld: lingerie voor 12 dagen, panty's, chub rub broekjes, sokken, riemen (die moet ik ook nog kopen).

Uiteindelijk wil ik meer blousjes en minder shirts met lange mouwen, maar ik ga ook al genoeg in mijn zomergarderobe veranderen, en mijn geldboom wil rust.
Net nieuw of deze worden nog gekocht: 2 paar schoenen (de brogues en de cognac enkellaarsjes), blazer, 1 jurk, 2 rokken, 2 blousjes, 3 broeken, 1 trui/vest.
Voor in de zomer wil ik 7 nieuwe t-shirts/topjes (snelle zweter tijdens de hitte, dus ik moet per dag 2 tops beschikbaar hebben) en een nieuwe zomerjas. Voor oktober 2023 wil ik een nieuwe, nettere winterjas, maar dat is een diepte investering.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 12:16

Ik vind, los van of het nou wel of niet minimalistisch is, dat kleding je echt een goed gevoel kan geven en je daarom inderdaad alleen al moet kopen wat je echt heel leuk vindt.

Ik mg van mijzelf gewoon geld uitgeven aan spullen, of schoenen dan 100 of 200 euro kosten maakt me niet uit. Ik heb 3 paar schoenen en omdat ik ze alle 3 echt heel leuk vind koop ik eigenlijk veel minder en maken ze me allemaal blij. Uiteindelijk ben ik zo echt goedkoper uit.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:33

Denice, ik heb met aankoop van kleding voor mijzelf ook de knop omgezet naar dat ik het echt leuk moet vinden.
Dat maakt dat als ik niet kan vinden wat ik zoek, ik liever niets koop Ipv settel voor iets wat mij niet echt aanspreekt zoals ik vroeger deed. (Laat ik nu inderdaad moeilijk goede truien en cassual schoenen kunnen vinden, dus scheelt voor nu geld). Nu een aantal keer online kopen en terug moeten sturen, wil ik het nu gewoon in de winkel bekijken en passen omdat ik het zonde vindt het heen en weer sturen van spullen.

Maar blijf ook geld bewust nadenken. Ipv gloednieuwe winterjas voor bij de paarden, koop ik een tweedehands jas op vinted van een goed merk voor een klein prijsje.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:15

Precies zo denk ik er ook over! Goed dat je dan niets koopt!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:30

denice schreef:
Ik vind, los van of het nou wel of niet minimalistisch is, dat kleding je echt een goed gevoel kan geven en je daarom inderdaad alleen al moet kopen wat je echt heel leuk vindt.

In mijn ogen is dat juist minimalisme. Alleen dat kopen/hebben waar je HEEL erg blij van wordt. De rest is ballast.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:49

Eens ir111

Koop wat je weet dat je graag aanhebt. Daardoor veel draagt.
Beter 1 item van 100 euro dan 3 van 25 onder het mom kijk mij eens minimalistisch zijn. Maar 2 hangen er in de kast omdat je het niks vind en de 3e trek je maar aan terwijl je er niet echt blij mee bent.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:59

Ik kom zeker wel wat verder, heb al 5 paar wandelschoenen staan, maar allen worden gedragen. En ook 3 paar sportschoenen, zeker 10 paar Wolky's die nu niet gedragen kunnen worden, maar dat komt straks wel weer. Ook heb ik 3 paar wandelsandalen, 3 paar sneeuwandelschoenen, 1 paar werklaarzen, 1 paar skischoenen, 3 paar westernboots (worden ook allemaal gebruikt). Maar eigenlijk zijn er geen schoenen die weg kunnen omdat ik ze niet mooi vind of niet wil gaan dragen. Van al deze schoenen word ik blij dat ik ze heb. Ik heb ook nog wat paren met goedkopere schoenen, maar ook die gaan wel weer gedragen worden straks. Het 2 paar verslijten=maximaal 1 paar nieuwe kopen werkt bij mij goed om te minderen dus. Ik had normaal ook niet zo veel schoenen gehad, maar ja, als je altijd op bepaalde merken kon lopen en ineens niet meer, dan wordt het wel even kortstondig lastig.

Qua truien heb ik wat oudere fleecetruien die ik gewoon thuis draag en bij de paarden. 2 dikkere die gevoerd zijn, wat hoodies. Alles wat niet gedragen wordt is al weggegaan. T-shirts, ik draag in de winter oudjes onder de trui, heb er nu 1 aan waar een gat in zit, dus die gaat na de winter echt weg. Nu ziet niemand dat. Als iets vaal wordt, dan kan het nog een ronde mee in de winter.

Ondanks dat ik niet heel weinig kleding heb, is mijn kleding wel minimalistisch aangeschaft, want alles wordt wel gebruikt. Ik heb alleen wat v eel rijbroeken, die zijn soms nog nieuw, maar ja, als je er 5 voor 30 euro in een restantenverkoop in je maat kunt vinden nieuw van het juiste merk in de juiste maat, dan doe je dat. Dus de komende 10 jaar heb ik geen rijbroeken nodig.

Mijn wegdoe-actie van januari staat op zeker meer dan 300 spullen. Ik heb stapels tijdschriften weggedaan. En ook veel glaswerk en nog steeds de twijfels over dat servies, maar eigenlijk neig ik meer en meer naar wegdoen.
Dus dat gaat best wel goed zo.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:13

germie schreef:
Ik heb alleen wat v eel rijbroeken, die zijn soms nog nieuw, maar ja, als je er 5 voor 30 euro in een restantenverkoop in je maat kunt vinden nieuw van het juiste merk in de juiste maat, dan doe je dat.

Nou ja, dan doe jij dat. Ik doe dat dus niet. Tenminste, als ik aan minder genoeg heb. Omdat ik geen dingen wil hebben liggen die ik niet gebruik.

Maar dat is ieder zijn ding. Je kunt allemaal op je eigen manier invulling geven aan minimalisme. De met wat minder, de ander met wat meer.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:22

Ik zou dat ook niet doen, maar ik neem in de supermarkt ook geen deals mee (2de product halve prijs etc) als ik dat 2de product niet direct nodig heb. Ik koop wat ik verbruik, niets anders. Ben ik van plan volgende week wel iets te maken met dat product, dan gaat het wel mee.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:28

Ir111 schreef:
germie schreef:
Ik heb alleen wat v eel rijbroeken, die zijn soms nog nieuw, maar ja, als je er 5 voor 30 euro in een restantenverkoop in je maat kunt vinden nieuw van het juiste merk in de juiste maat, dan doe je dat.

Nou ja, dan doe jij dat. Ik doe dat dus niet. Tenminste, als ik aan minder genoeg heb. Omdat ik geen dingen wil hebben liggen die ik niet gebruik.

Maar dat is ieder zijn ding. Je kunt allemaal op je eigen manier invulling geven aan minimalisme. De met wat minder, de ander met wat meer.

Maar het was dus 5 voor 30 euro, je kon niet 2 meenemen. En tja, ik ga ze wel gebruiken immers.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:29

germie schreef:
Maar het was dus 5 voor 30 euro, je kon niet 2 meenemen. En tja, ik ga ze wel gebruiken immers.

Dat is voor mij geen trigger om ze mee te nemen. Ik hou niet van zo'n lange termijn voorraad.

WC papier zou ik dan wel weer meenemen, dat gaat sneller op hier. :+

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:34

germie schreef:
Ik heb alleen wat v eel rijbroeken, die zijn soms nog nieuw, maar ja, als je er 5 voor 30 euro in een restantenverkoop in je maat kunt vinden nieuw van het juiste merk in de juiste maat, dan doe je dat. Dus de komende 10 jaar heb ik geen rijbroeken nodig.

Dit is naar mijn mening niet echt minimalisme. Waarschijnlijk had je deze 5 rijbroeken niet nodig. Had je er überhaupt 1 nodig?
En je weet niet hoe je leven loopt en of je over 2 jaar nog dezelfde maat hebt. Laat staan dat de kwaliteit van de elastaan over een hele tijd nog goed is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:59

Ja, ik had wel een rijbroek nodig. En mijn maat is best lastig met lange benen. Dus liep er ineens tegenaan. Dus wel echt nodig. Geen 5 natuurlijk, maar 2 waren wel welkom, 1 in ieder geval.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 21:15

Als ik jouw posts zo lees Germie dan ga jij veel meer richting frugal dan richting minimalisme. Altijd opzoek naar deals en dan dus groot inslaan ook als je er nu geen enkel nut voor hebt, waarde hechten aan dingen die je geld hebben gekost (zelfs als je er niets meer mee kan, zoals de startcoupons), geld terug willen verdienen aan dingen en ze liever zelf houden dan ze weggeven (zelfs als je er niets meer mee kan), en liever spullen 10 jaar bewaren met het idee dat je ze ooit nog gaat gebruiken dan dat je ze weg doet omdat je meer waarde zou hechten aan het hebben van weinig bezit.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 22:00

Ik moest even opzoeken was Frugal is…
Vroeger dacht ik bijv. ook, die schoenen lopen niet lekker, maar hebben mij veel geld gekost, dus ik bewaar ze nog even.
Maar iedere keer weer wordt je daar mee geconfronteerd en dat kost energie. Dus inmiddels neem ik afscheid van dergelijke spullen. En accepteer dat ik in het verleden soms een miskoop heb gedaan, dit geef veel rust en ruimte.
Op deze manier worden opruimen een stuk makkelijker. En soms vindt mijn hoofd dat er iets nieuws moet komen, ik zet dit dan op een lijstje. Vindt ik na 2-4 weken dit nog steeds de moeite waard dan mag het er komen. Maar meestal is dit niet het geval en heb ik het niet nodig.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 22:26

En uiteindelijk doe je steeds minder miskopen als je dit volhoudt! Dus dan wordt die frustratie vanzelf ook minder.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 22:37

Alle miskopen zijn hier naar de kringloop verhuisd. Dat geeft rust in mijn huis en in mijn hoofd.