Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rocky_konijn schreef:Hoi!
Ik weet dat hier al lange tijd niet gereageerd is, maar ik ben toch benieuwd...
Wat vinden jullie "typisch" voor ADD?
Dus echt bepaalde dingen. Want internet zegt wel veel, maar of het waar is geen idee..
Ik ben zelf 12, dus misschien neem je me niet serieus, oké, dat snap ik ook nog wel...
Maar als ik dingen op internet lees herken ik mezelf daar echt in...
Dus... Wat vinden jullie typisch voor ADD?
Groetjes,
Ilse.
maylotje schreef:Rocky_konijn schreef:Hoi!
Ik weet dat hier al lange tijd niet gereageerd is, maar ik ben toch benieuwd...
Wat vinden jullie "typisch" voor ADD?
Dus echt bepaalde dingen. Want internet zegt wel veel, maar of het waar is geen idee..
Ik ben zelf 12, dus misschien neem je me niet serieus, oké, dat snap ik ook nog wel...
Maar als ik dingen op internet lees herken ik mezelf daar echt in...
Dus... Wat vinden jullie typisch voor ADD?
Groetjes,
Ilse.
Iedereen is anders dus er niet zozeer een checklist waaraan je voldoet als je het allemaal afvink. Want sommige mensen hebben andere combinaties van klachten.
Ik zelf ben heel druk in mijn hoofd, wil altijd heel veel dingen doen en spring daarmee ook van de hak op de tak. Kan zo helemaal in een nieuwe hobby duiken en meest profi spullen hebben en me 2 maanden uitleven en dan er klaar mee zijn. Ik ben dan ook snel mijn concentratie kwijt zeker wanneer ik iets niet leuk vind. Vind ik het interessant kan ik daarintegen weer uren met iets bezig zijn(hyperfocus).
Ga vooral kijken welke dingen die je ziet(tiktok is een kanaal met veel adhders) jij veel last van hebt. En dus niet dat je 1x niet meer weet waar je iets laat. Maar als dat bijvoorbeeld dagelijks is of in ieder geval zeer regelmatig en vaker dan bijvoorbeeld je ouders. Schrijf die dingen op of sla ze ergens op als het filmpjes zijn en ga dan kijke of je mogelijk echt adhd hebt. Door dit allemaal aan je ouders voor te leggen. En erna aan de huisarts die je voor een diagnose kan doorsturen. Kom je er achter dat je wel enkele dingen hebt maar eigenlijk niet zo veel als je dacht kun je die problemen ook aankaarten om samen te zien hoe je die dan op kan lossen.
Hopelijk helpt dit een beetje. Mijn verhaal heeft zo te zien ook weinig structuur. Ook een adhd dingetje bij mij. Verhalen zijn voor een buitenstaander soms heel onsamenhangend omdat ik in mijn kop al 3 gesprekken meer er over heb gevoerd.
Berryz schreef:Hier even een lijstje met de 'officiele' criteria voor ADHD.
DSM-5 criteria
A. Symptoom
1 Onoplettendheid
Zes (of meer) van de volgende symptomen zijn gedurende minstens zes maanden aanwezig geweest in een mate die niet consistent is met het ontwikkelingsniveau en die een negatieve invloed heeft op sociale en schoolse of beroepsmatige activiteiten.
a slaagt er vaak niet in voldoende aandacht te geven aan details of maakt achteloos fouten in school, werk of bij andere activiteiten.
b heeft vaak moeite om aandacht bij taken of spel te houden.
c lijkt vaak niet te luisteren als hij/zij direct wordt aangesproken.
d volgt vaak aanwijzingen niet op en slaagt er dikwijls niet in om schoolwerk, karweitjes of taken op het werk af te maken.
e heeft vaak moeite met het organiseren van taken en activiteiten.
f vermijdt vaak om, heeft een afkeer van of is onwillig zich bezig te houden met taken die een geestelijke aandacht vereisen.
g raakt vaak dingen kwijt die nodig zijn voor taken of activitteiten.
h wordt gemakkelijk afgeleid door uitwendige prikkels.
i is vaak vergeetachtig tijdens dagelijkse bezigheden.
2 Hyperactiviteit en impulsiviteit
Zes (of meer) van de volgende symptomen zijn gedurende minstens zes maanden aanwezig geweest in een mate die niet consistent is met het ontwikkelingsniveau en die een negatieve invloed heeft op sociale en schoolse of beroepsmatige activiteiten.
Hyperactiviteit
a beweegt vaak onrustig met handen of voeten, of draait in zijn of haar stoel.
b staat vaak op in situaties waarin verwacht wordt dat je op je plaats blijft zitten.
c rent vaak rond of klimt overal op in situaties waarin dit ongepast is.
d kan moeilijk rustig spelen of zich bezighouden met ontspannende activiteiten.
e is vaak "in de weer" of "draaft maar door".
f praat vaak excessief veel.
Impulsiviteit
g gooit het antwoord er vaak al uit voordat een vraag afgemaakt is.
h heeft vaak moeite op zijn of haar beurt te wachten.
i stoort vaak anderen of dringt zich op
Voor ADHD geld dat je aan criteria moet voldoen voor je 12. Maar omdat je zelf 12 bent zal dat wel zo zijn.
Dit zijn natuurlijk enkel de officiele criteria en er komt nog zoveel meer bij te kijken Dan enkel deze. Daar kunnen de andere in dit topic waarschijnlijk beter bij helpen aangezien ik beide ADHD en autisme heb, en het voor mij wat dooreenloopt momenteel
DezeNaam schreef:Tja die criteria zijn dan weer erg oppervlakkig. Maar het is denk ik al vaker besproken dat die criteria zich enkel focust op het 'functionele', hoe goed je je werk doet terwijl het geweten is dat ADHD veel meer met zich meebrengt.
Wat voor mij 'typisch ADHD' was/is, is dat ik mij op school eigenlijk nooit kon focussen. Vaak voelde ik me doodop en bij thuiskomst wist ik niet eens meer wat we die dag gezien hadden op school. Daardoor heb ik in het lager bijvoorbeeld ook veel achterstand opgebouwd wanneer het op dt-regels aankomt. Op school kon ik niet opletten (was de hele tijd aan het dagdromen) en thuis stimuleerden mijn ouders me niet om te leren.
DezeNaam schreef:Zijn er hier mensen die eerst medicatie met methylphenidate (zoals Ritalin, Medikinet, Equasym, Conerta,...) hebben gebruikt en later overgestapt zijn naar medicatie met (dex)amfetamine? Of omgekeerd?
Nu werkt Ritalin voor mij nog steeds redelijk goed, maar ik ben altijd nieuwsgierig naar de werking van andere middelen.
maylotje schreef:Ik schop dit topic weer even omhoog.
Hoe ouder ik word hoe meer problemen ik ga ervaren. Vroeger werd ik omschreven als dromerig waarna mijn moeder dit vaak tegensprak met ze heeft gewoon even tijd nodig om te bedenken wat ze gaat doen. Nouja dat klopte ook wel natuurlijk. Inmiddels eenrommelige schoolcarrière achter de rug waarvij ik van flierenfluiten op vmbo overstapte naar havo hierbij in havo 4 overstapte naar een mbo opleiding waarbij ik lekker heel de dag mij creatieve ei kwijt kon. Dit heb ik prima doorlopen. Hoewel ik meestal wel als laatste oo gang kwam en nog altijd alles tot in den treure uitstelde. Maar als ik dan eenmaal bezig was en de focus had moest je me niet storen. Zelfs ooit iemand een klap verkocht uit schrikreactie omdat ze me aanraakte terwijl ik gefocusd was. Uiteraard per ongelijk dit was een soort reflex. Na een mislukte hbo geprobeerd de kunstacademie op te komen maar dit lukte niet op de toelatingsdagen zat er zo veel in mijn hoofd om te maken zodat ze me niet konden weigeren. Maar puntje bij paaltje kwam er weinig op papier.
Inmiddels in jaar 3 van een hbo die mijn back up was voor de kunstacademie. Letterlijk ingeschreven en nooit geen idee gehad wat de opleiding exact was. Bleek een prima sprong in het diepe te zijn omdat ook hier wel creatieve raakpunten zitten die me dus interesseren. Maar ook veel dingen die ik minder interessant vind.
Naarmate ik nu ouder word merk ik steeds vaker dat ik dus slecht kan plannen en het altijd chaos is bij mij. In mijn hoofd, mijn werk plek overal. Vraag het mijn moeder chaos is haar wel bekend. Komt de deadline echt dichtbij krijg ik het vaak wel gedaan maar dit doet de kwaliteit niet ten goede. Ik kan met alle wil van de wereld iets willen doen maar eenmaal achter een pc(it&design studierichting) krijg ik niks gedaan. Alsof ik opslot zit in mijn hoofd. De laatste tijd lijkt deze mist zoals ik het noem enkel erger te worden terwijl er wel honderd dingen door me heen gaan die ik moet doen. Inmiddels loop ik stage en hierbij is alles zo vrij dat ik zelf mag bepalen waar en hoe ik aan dingen werk. Heel fijn maar ik merk dat nu de structuur van de college’s er niet meer is het kaartenhuis ook echt gaat instorten. Dus weer chaos maar ja enkel in mijn kop en krijg die maar eens op orde. Ik heb inmiddels honderden planners geprobeerd maar mezelf hieraan houden is wel een dingetje. Dat vervalt dus altijd in het oude gedrag.
Ik ben mij dus gaan inlezen in ADD en herken mezelf hier bijna 100% in. Natuurlijk kunnen jullie aan de hand van mijn post ook geen diagnose stellen maar ik ben wel benieuwd naar jullie tips. Hoe begin je over dit struikelpunt thuis als anderen eigenlijk enkel het uitstelgedrag en de chaos op mijn kamer zien. En daarnaast ook wat ouderwets zijn in hun iedereen heeft wel iets opvatting. Ik ben al eens voor een angstprobleem bij een psycholoog geweest. Dit probleem
Is inmiddels helemaal verholpen alhoewel er natuurlijk altijd restjes achter blijven. Maar niet meer direct als hinderlijk voor mij.
Hoe kaart je zoiets aan en heeft de diagnose bij de mensen van boven de 20 een verschil gemaakt? Hoe heb je zonder medicatie je over die drempel in je hoofd kunnen zetten om toch aan iets te beginnen dat je misschien heel ver energie kost omdat het niet je ding is?
Lang en waarschijnlijk chaotisch verhaal sorry daarvoor.
kosseh schreef:Ik merkt met medicatie ook niet veel verschil.
Nu dus al weer 15 jaar zonder medicatie. Voor mij fijner, geen bijwerkingen meer.
Geaccepteerd dat het soms een stuk langer duurt dan bij een ander. Manieren gevonden om wel tentamens af te krijgen. Tussen door ga ik even uit. Dan staar ik een paar minuten lang vooruit en laat ik mezelf even meeslepen door m'n gedachten. Meestal een kwartiertje ofzo en ging daarna weer verder.
O en veel sporten doet mij goed. Vooral als ik er niet bij hoef na te denken maar mezelf gewoon even leeg kan krijgen.
Paardrijden werkt juist weer anders om. Daar vind ik de drukke gevoelige paarden het fijnst. Dan moet ik echt m'n aandacht er bij houden, dat is dus echt een training.
Je merkt dus ook heel duidelijk als ik slecht in m'n vel zit, dan gaat rijden echt bager.