Ik ben transgender

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:13

Hiraeth schreef:
Ik snap het ook niet meer. Misschien was het ook niet zo'n heel goed idee om advies te vragen, want ik krijg denk ik minstens drie verschillende meningen op mijn bord waar allemaal wel een goed punt in gemaakt wordt. :o

Simpel: wat voelt voor jou het beste :)

En eerlijk is eerlijk, wil een bedrijf jou niet omdat je trans bent dan wil je toch sowieso niet zitten lijkt me?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:14

Hoe we het ook wenden of keren, er zijn gwoon nog steeds mensen die moeite hebben met LTBHI-ers. Het zou naïef zijn om te denken dat mensen in een sollicitatie alleen kijken naar de goede punten van iemand. Er zijn genoeg mensen die afgaan op hun eerste indruk. Daarmee wil ik je niet bang maken, maar ik denk wel dat het goed is om het in gedachte te houden. Wat ik dan van mensen vind die er moeite mee hebben, tja het is bekrompen en stom, maar het is er nu eenmaal...

Enfin, ik denk dat het daarom goed is om heft in eigen handen te nemen. Ik zou niet zozeer iets van M/V neer zetten, maar misschien kun je een foto van jezelf in je CV zetten waarin je laat zien, 'dit ben ik'. Ik heb sowieso altijd een foto in mijn CV, een normale foto van mezelf, thuis genomen. Het hoeft ook geen spectaculaire foto te zijn, maar een foto waarin jij jezelf laat zien zoals je bent.

Sorry voor alle meningen, maar laat het op je inwerken, en voel wat voor jou het beste aanvoelt. ;)

Shadow0

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:27

Ik vind foto's op CV's geen goed idee, omdat het nogal makkelijk uitnodigt tot discriminatie op uiterlijke kenmerken. (Dat gebeurt toch, maar in een daadwerkelijk gesprek is het wel degelijk minder en krijgen andere dingen wel degelijk meer kans dan alleen op een foto.)
Daar wil ik zelf niet aan meedoen, ook niet als het me voordeel geeft.

En wat betreft moeite met LHTB - ja, die zijn er, maar die moeten het dan maar met hun eigen geweten verenigen? Dat ongemak hoef je niet weg te poetsen door vooraf allerlei moeilijke dingen te doen. (Want door dat wel te doen ga je mee in het idee dat je als LHBT verantwoording moet nemen voor de gevoelens van anderen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:35

Shadow0 schreef:
Ik vind foto's op CV's geen goed idee, omdat het nogal makkelijk uitnodigt tot discriminatie op uiterlijke kenmerken. (Dat gebeurt toch, maar in een daadwerkelijk gesprek is het wel degelijk minder en krijgen andere dingen wel degelijk meer kans dan alleen op een foto.)
Daar wil ik zelf niet aan meedoen, ook niet als het me voordeel geeft.

En wat betreft moeite met LHTB - ja, die zijn er, maar die moeten het dan maar met hun eigen geweten verenigen? Dat ongemak hoef je niet weg te poetsen door vooraf allerlei moeilijke dingen te doen. (Want door dat wel te doen ga je mee in het idee dat je als LHBT verantwoording moet nemen voor de gevoelens van anderen.)

En dat is dus mijn hele idee, je weet dat er mensen zijn die er een negatief oordeel over vellen. Aan de ene kant kun je zeggen 'ach doet me niks', en dat is ook goed. Maar dat kan je juist kansen ontnemen. Het lijkt me gewoon verstandig om het in je achterhoofd te houden, want ook al wil je het niet, discriminatie is gewoon aanwezig, of je man of vrouw bent, blank of gekleurd, piercings hebt of niet, zwart haar, rood haar. Noem het maar.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 14:42

Dit doet me een beetje denken aan het topic waarin iemand een taart wilde meenemen naar sollicatie ivm jarig zijn. Je hebt gewoon zó veel verschillende mensen met verschillende standaarden en dingen die ze wel en niet vinden kunnen. Ik denk dat ik alles gewoon 'netjes' hou en ergens nog een (m) achter zet waar het niet te veel opvalt. :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:48

Verstandig Hiraeth. En willen ze je wel of niet om wat voor reden dan ook, dan is het vroeg genoeg om er achter te komen tijdens of na het gesprek. Maar dan heb je al oog en oog met ze gezeten en kun jij ook voelen of je bij deze mensen je stage wilt doen. Want een stage kan nog zo leuk lijken, als de mensen je niet aanspreken en je hebt er veel mee te maken zou ik het niet doen, los van je transgender zijn. Succes ermee!

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:49

Ik denk, met hoe je er nu uitziet, de vraag man of vrouw zichzelf wel beantwoordt. Zoals voorgaand ook al zegt, zou ik niet benadrukken dat je een man bent, want dan plaats je ook voor jezelf het accent daarop terwijl ik de indruk heb dat je dat juist niet teveel wilt benadrukken. Ik zou er eerder voor kiezen om het op mijn cv te zitten in een standaard lijstje: Naam, Geboortedatum, Geslacht.
Wat betreft de naam, ik voeg in dat geval altijd een foto van mezelf toe, eigenlijk hetzelfde als wat Joolien doet. Sinds ik dat doe, heb ik oprecht veel makkelijker sollicitatiegesprekken en krijg ik vaker positieve feedback. Nederland is nog niet zo open als wordt gezegd (ik heb een vrij bijzondere naam waar mensen ook snel een beeld bij hebben). Een foto kan ook een makkelijke manier zijn om te filteren: Als mensen je op uiterlijke kenmerken afserveren, weet je ook genoeg en is dat kennelijk niet zo'n droomstage. Uiterlijk kun je niet binnen afzienbare tijd zo volledig aanpassen dat je niet meer op je foto lijkt.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:51

Inderdaad gewoon doen wat voor jou op dat moment het beste voelt. Als dat de seconde voordat je het verzend een dikke vette 'M' achter je naam zetten is dat goed, helemaal niets er in zetten ook.

Uit ervaring kan ik zeggen dat mensen over het algemeen vrij makkelijk een correctie aannemen wanneer ze een geslacht op iemand plakken die niet klopt, en vaak krijg je dan een excuses dat het dan vast verkeerd in de computer stond of iets dergelijks. Gewoon als het niet klopt vrolijk 'Het is meneer maar jep dat ben ik' en het punt is meer dan duidelijk. Eventuele twijfels of vragen komen dan wel, en als ze er verder geen waarde aan hechten of twijfels over hebben ben je gewoon 'meneer Hireath, de stagiair' zonder dat daar gedoe over komt.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:42

Ik ben het met Joolien eens in deze. Helaas zijn er nog veel mensen met een niet zo open mind. Ook al is jouw potentiële werkgever dat wel dan nog moeten ze aan hun klantenbasis denken. Zij kennen hun klanten het beste, als zij inschatten dat hun klanten een transgender niet kunnen waarderen zullen ze je niet aannemen. Heel banketstaaf, maar zo werkt het gewoon. De meeste bedrijven gaan geen financieel risico lopen om sociaal vooruitstrevend te zijn.

Dan even een hele andere invalshoek. Ik kan me voorstellen dat een werkgever zich ongemakkelijk voelt als je je geslacht niet aangeeft.
Ten eerste zeg je dat je naam alle kanten op kan. Ten tweede hangt je uiterlijk er een beetje tussenin nu. Dus hoe moet iemand weten hoe ze jou moeten aanspreken? Niets is zo vervelend als niet weten of je iemand moet aanspreken met meneer of mevrouw (behalve iemand dus ook daadwerkelijk met de verkeerde titel aanspreken, kan ik als baliemedewerker uit ervaring zeggen :x ). Dus wat doe je dan als werkgever? Iemand vragen: joh, ben je nu een jongen of meisje? Awkward! En onprofessioneel in mijn ogen. Dat zullen er niet veel doen. Dus blijft het een beetje als een dikke roze (of blauwe) olifant op tafel staan.

Ik zou het heel subtiel maar toch duidelijk in je cv zetten. Geslacht: m (transgender) en verder niet over uitweiden. Als ze vragen hebben komen ze er zelf wel mee, maar zo open je de deur voor een gesprek erover.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:56

AbbyBlues schreef:
De meeste bedrijven gaan geen financieel risico lopen om sociaal vooruitstrevend te zijn.

Het is niet 'sociaal vooruitstrevend' om transgenders aan te nemen, het is actief discriminerend om iemand niet aan te nemen als je erachter komt dat iemand transgender is. Het gewone is dat je mensen aanneemt op hun kunnen. Het is niet gewoon om daar hun gender, seksuele voorkeur of andere niet-relevante zaken bij mee te nemen.

Citaat:
Ik zou het heel subtiel maar toch duidelijk in je cv zetten. Geslacht: m (transgender)

Dat zou ik niet echt subtiel noemen.

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:02

AbbyBlues schreef:
Ik zou het heel subtiel maar toch duidelijk in je cv zetten. Geslacht: m (transgender) en verder niet over uitweiden. Als ze vragen hebben komen ze er zelf wel mee, maar zo open je de deur voor een gesprek erover.

Dit zou ik niet doen. Ik denk dat dit heel veel vragen oproept en ik zou dit liever in persoon vertellen dan over de mail. Over de mail presenteer je de aspecten die je wilt benadrukken. Door dit zo te doen, ben je "die transgender" in plaats van "die jongen die gemaild heeft". Mensen zijn diamantjes met veel facetten en ik denk niet dat dit het aspect is van jou fantastische zelf dat je moet benadrukken omdat je veel en veel meer bent dan trans. Je bent student met een wat ingewikkeldere geschiedenis dan de meesten, maar voor alsnog veel meer dan enkel dat.

Als je het een keer wilt melden, zou ik dat absoluut persoonlijk doen en niet via de mail.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:05

Shadow0 schreef:
AbbyBlues schreef:
De meeste bedrijven gaan geen financieel risico lopen om sociaal vooruitstrevend te zijn.

Het is niet 'sociaal vooruitstrevend' om transgenders aan te nemen, het is actief discriminerend om iemand niet aan te nemen als je erachter komt dat iemand transgender is. Het gewone is dat je mensen aanneemt op hun kunnen. Het is niet gewoon om daar hun gender, seksuele voorkeur of andere niet-relevante zaken bij mee te nemen.

Citaat:
Ik zou het heel subtiel maar toch duidelijk in je cv zetten. Geslacht: m (transgender)

Dat zou ik niet echt subtiel noemen.

Het word gezien als sociaal vooruitstrevend als als het sociaal nog niet volledig geaccepteerd is. Het feit dat er zo scherp gereageerd word maakt dat wel duidelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:12

AbbyBlues schreef:
Het word gezien als sociaal vooruitstrevend als als het sociaal nog niet volledig geaccepteerd is.

Huh, niet door mij hoor. Dat soort gedistantieerde zogenaamd-neutrale omschrijvingen zijn niet te onderscheiden van werkelijke discriminatie.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 19:19

Ik zet sowieso niet (transgender) in mijn sollicatiebrief of cv. Dat vind ik, na dus nadenken, niet van toepassing en dat kan je altijd nog toelichten. :)

Edit: dus ergens een M-etje, gewoon ergens in zo'n formeel lijstje. Geen ander geneuzel.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:21

Waarom niet gewoon een mail met CV en daarin een foto plus ergens geslacht: m neerzetten. Ik ga er vanuit dat je geen lang haar en erg vrouwelijk kleed en dus dat er niets geks is voor hun (behalve iets meer vrouwelijke kenmerken in je gezicht).
Als je tijdens het gesprek wil vertellen dan vertel je het en anders niet.
Ik vertel namelijk ook niet dat ik vrouw ben en als vrouw geboren ben. Dus waarom jij wel?
Het gaat ze niets aan. Pas op het moment dat het je werk beïnvloedt zou ik het met een werkgever erover hebben.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:21

Shadow0 schreef:
AbbyBlues schreef:
Het word gezien als sociaal vooruitstrevend als als het sociaal nog niet volledig geaccepteerd is.

Huh, niet door mij hoor. Dat soort gedistantieerde zogenaamd-neutrale omschrijvingen zijn niet te onderscheiden van werkelijke discriminatie.

Ik ben het met je eens dat het niet zo zou moeten zijn. En we kunnen over mijn woordkeuze discussiëren, maar dat doet niet af aan de realiteit dat er veel bedrijven huiverig zijn om een transgender aan te nemen omdat het nog niet overal geaccepteerd wordt.

Gelukkig zit TS in een branche die er niet te moeilijk over doet.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:03

Gewoon een M'-etje ergens in je CV lijkt me prima. Als je dan binnen komt denken ze misschien hoogstens dat deze man er wat vrouwelijk uit ziet. So be it.

Edit: als dat zelfs het geval is. Ik weet niet hoe je er momenteel uit ziet dus het kan zijn dat ik met bovenstaande opmerking de plank mis sla.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 09:09

Ik volg Loiza Lamers en wat zij als ervaring aan gaf is dat ze er altijd heel open en nuchter over is en daardoor eigenlijk zelden tot nooit tegen problemen of vooroordelen aan loopt. Volgens mij is HNTM de enige plek waar ze het niet meteen verteld heeft omdat ze daar niet als "rariteit" uitgekozen wilde worden maar echt om haar looks.

Verder vind ik het lastig om hier een advies over te geven. Enerzijds denk ik, gewoon zeggen voorkomt dat mensen gaan gissen. Andere kant denk ik, gaat niemand wat aan, je bent gewoon een jongen, klaar. Heeft misschien ook te maken met hoe je er nu uit ziet. Zegt de kassière meneer of mevrouw tegen je? Want als je er nog tussenin hangt kan het wel helpen om ergens aan te geven dat je gewoon hij bent.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:59

Tegenlicht van de VPRO van vanavond is zeer de moeite waard om terug te kijken in uitzending gemist. Gaat en nu zeg ik het in mijn eigen woorden , over het totaal menszijn in al zijn variëteiten en de belangrijkheid van acceptatatie en los laten van hokjesdenken. Ik vond het enorm interessant en mooie integere uitzending. De titel is "beste reiziger" .

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 23:08

Ja mijn ouders keken ernaar toen ik binnen kwam. Ik kreeg er wat van mee toen ik in de keuken stond en wat ze zeiden klonk heel fijn en werd fijn neergezet. Ik ben niet verder gaan kijken, ik weet inmiddels wel hoe het werkt :+
En nog een update! Inmiddels 2 maanden aan T, m’n gezicht begint heel langzaam te veranderen en m’n stem ook :)) m’n moeder doet me vaak na in een overdreven diepe stem :')
En het kwam eerder hier voorbij maar ik had her toen niet op gereageerd, maar het ging over die ontzettend irritante en vermoeiende vragen. Dit doen ze in het begin en daar moet je helaas even doorheen. (Volgensmij) doen ze het om te testen of je weerbaar bent voor kritiek en poedersuiker vragen en deels om de dysphorie vast te stellen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:35

vikawiek schreef:
m’n gezicht begint heel langzaam te veranderen en m’n stem ook
Wat fijn. Grappige moeder heb jij :)

vikawiek schreef:
Dit doen ze in het begin en daar moet je helaas even doorheen. (Volgensmij) doen ze het om te teste

Daar gingen ze gisteren ook op in en ze lieten drie jonge mannen zien met ontbloot bovenlijf die alle drie borst verwijderende operatie hadden ondergaan en alle drie onlangs of langer geleden dit hadden laten doen, zodat je het verschil goed kon zien. Vond ik wel bijzonder dat ze dat deden.

Hier een bijzonder momentje en ik merk dat ik het best moeilijk vind om op te schrijven daar het zo persoonlijk is en ik zelden of nooit hier over gepraat heb in mijn leven, omdat het er gewoon was zonder dat het een probleem opleverde in mijn leven.

Ik zat naar dit programma met mijn man (76jaar) naar te kijken. Opeens zei ik tegen mijn man: "ik ben niet transgender, maar ik hoor wel bij deze groep mensen. Ik heb altijd iets gehad wat anders is als bij de meeste vrouwen".
Waarop mijn man heel rustig zegt: "dat weet ik schat". :oo Ik was helemaal geschokt, dus ik kijk hem verbaasd aan met grote ogen. Waarop hij vervolgde, "maar dat weet ik al heel lang en het klopt wat je zegt dat jij ook bij deze groep thuishoort". "Ik ken je toch en ik hou van je".
We hebben toen een gesprekje gehad na de uitzending waarin ik hem kon vertellen, dat ik het zelf nooit heb kunnen uitleggen hoe het nu precies zit. Want ik ben heel tevreden met wie ik ben, met mijn vrouwenlichaam, maar ik heb altijd ook iets mannelijk gehad in mijn uiterlijk, in mijn voelen en denken en vroeger kreeg ik daar wel regelmatig lastige en niet altijd vriendelijke vragen of opmerkingen over en heel soms nog wel. Maar minder en minder. Mijn man gaf aan, dat hij het ook niet kan uitleggen/ duiden, maar wel altijd gevoeld heeft.

Ik weet dat ik hier ooitals 20 jarige, met een antroposofische vrouw over heb gesproken en zij vertelde mij (is 40 jaar geleden waar ik over praat) dat in de toekomst er meer en meer mensen zullen komen die zowel het mannelijke als vrouwelijke in zich dragen en die meer "mens" zijn en moeilijker in een hokje te plaatsen zijn van vrouw of man. Dat er in de toekomst (iets dat je nu dus al ziet gebeuren) er ook, zo verwachtte zij, een beweging zou opstaan die meer en meer "out of de box" zou willen gaan denken en waar meer androgyne, transgender e.a mensen zich bij aan gaan sluiten (en dan niet androgyn letterlijk lichamelijk, maar meer geestelijk).
In die beweging zouden ook mensen zijn die daadwerkelijk hun lichaam aan willen passen aan wie zij zijn en dat dit erg belangrijk is voor het levensgeluk van die mensen die in het foute lichaam zijn geboren.
Zij gaf toen aan dat je toen (40 jaar geleden) af en toe mensen zag zoals ik, die beiden man/ vrouw in zich droegen en dus meer androgyn zijn ook al zijn ze lichamelijk gewoon vrouw of man en er is een groep die zich daar prima bij voelt en een groep die zich daar niet prima bij voelt. Zij vertelde dat in de toekomst mensen zoals ik niet meer zouden opvallen, daar de groep van androgyne mensen meer en meer aanwezig zouden zijn. Ook vertelde ze dat ze gelijk toen ze me zag zich realiseerde dat ik al duidelijk iets van die "toekomstige mens" in me had (lastig zeg, om uit te leggen). Zij heeft me toen voldoende gerust kunnen stellen, dat het OK was.

Je ziet bijvoorbeeld nu dat in de mode, er meer en meer androgyne uitziende mensen over de catwalk lopen. Ik zag er vroeger ook zo uit. Naarmate ik ouder word is mijn lichaam meer en meer vrouwelijker en ronder aan het worden. Ik kan het niet beter uitleggen. Alleen, dat er inderdaad mensen zijn die moeilijker of niet in een hokje te plaatsen zijn in wie zij ten diepste van hun wezen zijn. Na dit gesprek met die vrouw vond ik het OK en kon het laten gaan (het was zoals het was en is) en ik heb er tot gisteravond eigenlijk nooit meer echt over gesproken. :o :o Moeilijke post dit...

Hiraeth, hoe gaat het met je. Zit je al volop in transitie?

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:07

Wat een mooi verhaal pien_2010! Fijn om te lezen ook. Ik heb nu iemand in mijn nabije omgeving die dit ook heeft, interessant om het vanuit een ander perspectief te lezen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:54

Dank je wel Tanya. Doet me goed dat je deze reactie geeft op mijn kwetsbare verhaal, ik was erg bang voor nare reacties.

Ik krijg hele bijzondere pb-tjes van waaruit blijkt dat deze post veel herkenning oproept bij een aantal bokkers die nog niet hun kwetsbaarheid in deze durven te laten zien hier in dit topic.
En dat is goed om jezelf te beschermen als je zelf nog niet eruit bent hoe het zit of als je niet naar buiten wilt treden. Dus het voelt nu OK dat ik deze kwetsbare post gedaan hebt.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 17:36

pien_2010 schreef:
Ik krijg hele bijzondere pb-tjes van waaruit blijkt dat deze post veel herkenning oproept bij een aantal bokkers die nog niet hun kwetsbaarheid in deze durven te laten zien hier in dit topic.
En dat is goed om jezelf te beschermen als je zelf nog niet eruit bent hoe het zit of als je niet naar buiten wilt treden. Dus het voelt nu OK dat ik deze kwetsbare post gedaan hebt.

Wat kan ik onwijs gelukkig worden van dit topic. Dit is hét perfecte voorbeeld. <3

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:42

Jeetje pien! Kwetsbare post maar ontzettend dapper dat je het erover kunt hebben. Wat je zegt heeft wel een punt. Kijk maar eens maar films. Ik zeg regelmatig tegen mijn vriend dat veel vrouwen toch ook wat mannelijks hebben. En het heeft echt wat. Het is helemaal niet raar of gek. Het maakt jou, jou. :*

Ik lees nog steeds stiekem mee. Hoe gaat het met jou ondertussen Hireath? :D