Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:37

Kuggur schreef:
Heb ik een vraag voor je 269, is het slachten van dieren voor vleesproductie altijd onacceptabel?

Ik vind het onacceptabel zolang het niet nodig is voor een gezonde/goede kwaliteit van leven.

enzino schreef:
Het probleem is dat het bij jou allemaal zwart-wit is: iets is diervriendelijk of dieronvriendelijk. Er is geen middenweg.

De voorbeelden die je noemt zijn niet diervriendelijk.
Maar dat wil wat mij betreft niet per definitie zeggen dat het dieronvriendelijk is.

Voor mij is er een groot grijs gebied tussen die twee uitersten waar zowel de belangen van de consumenten en producenten meespelen en waarbij het een voor mij acceptabel "lijden" voor de dieren oplevert. Geen enkel dier kiest ervoor om geslacht te worden, en zolang we het welzijn kunnen verbeteren zonder de belangen van andere teveel te schaden ben ik daar alleen maar voorstander van.

En een discussie aangaan lijkt me inderdaad zinloos. Ik heb je enkele pagina's terug al ge-quote met wat opmerkingen en vragen maar die laat je links liggen. Bovendien ben je zo overtuigd van je gelijk dat je totaal niet open staat voor een andere mening en er is niets dat jou kan overhalen je mening te veranderen. Dat maakt een discussie dan inderdaad zinloos.

De belangen van anderen doen mij inderdaad minder (tot niets). Zie ook mijn antwoord op kuggur hierboven.

Je vragen heb ik dan even gemist, en ik kan ze ook niet terugvinden?

Schemerdier

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:41

En wel grappig toen ik tussen de artikels bladerde:
Ergens in april in Nl een grote schuur met duizenden varkens afgebrand, varkens dood
Gelukkig waren er geen gewonden...

Het artikel over slimheid dieren dat ik op de vorige pagina plaatste is overigens erg interessant om te lezen!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:41

Artikel gaat voornamelijk over apen, dat apen dicht bij de mens staan is natuurlijk algemeen geweten.
Wat is uw punt? :D

269_life: Maar groenten en planten hebben er toch ook niet voor gekozen om opgegeten te worden? Die groeien toch ook en gaan ook dood als je ze geen eten/ water geeft of ze oogst?

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:45

[***] schreef:
De manier waarop slachtdieren gehouden worden is nou niet echt natuurlijk meer te noemen.

Nee dat klopt. Maar dat is dus ook wat ik zeg: ik vind dat we vlees moeten kunnen eten, maar dan wel minder én het dierenwelzijn moet hoger.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:46

chanel1985 schreef:
269_life: Maar groenten en planten hebben er toch ook niet voor gekozen om opgegeten te worden? Die groeien toch ook en gaan ook dood als je ze geen eten geeft of ze oogst?

Zucht. :')

Het verschil tussen planten en dieren is dat planten geen brein en centraal zenuwstelsel hebben. Ze kunnen dus in ieder geval geen pijn voelen.
Maar hey, als je je zoveel zorgen maakt om het gevoel van planten moet je vooral stoppen met vleeseten. Een overgroot deel van de oogst gaat naar veevoer.

En als uitsmijter (grapje he ;-) )
Afbeelding

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:51

Ik heb daar geen problemen mee hoor , ik heb juist een hele lekkere pitta met groentjes opgegeten :j (grapje he)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:53

chanel1985 schreef:
Ik heb daar geen problemen mee hoor , ik heb juist een hele lekkere pitta met groentjes opgegeten :j (grapje he)

Maar het is je dan in ieder geval duidelijk dat je argument nergens op slaat? :)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:57

Voor de geïnteresseerden, begin maar eens met documentaires kijken :) Cowspiracy, Food Inc, Food Matters en Forks over Knives zijn hele goede om mee te beginnen. Bronnen zoeken ed heb ik echt geen zin in :') Lijkt wel alsof ik dan (alweer!!) een onderzoeksartikel aan het schrijven ben en daar houd ik niet zo van. Google maar eens, daar vind je ook veel informatie.

Maartje1990, een leeuw kun je op geen enkele manier vergelijken met een mens :n Dat is hun enige voedselaanbod en overlevingskans.. Kijk alsjeblieft eens goed rond in de supermarkt hoeveel voedselaanbod wij daar hebben..

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:59

Het was ook gewoon een kanttekening waarom geen vlees eten maar wel groenten. Ik vind dat dan persoonlijk hypocriet. Ook al hebben planten en groenten geen brein, je maakt ze wel dood. en aangezien je hevig gekant bent tegen het dood maken van levende wezens...

Een mens is een omnivoor, ze kunnen van de 2 leven, maar dat maakt niet dat ze enkel op een groentedieet moeten leven. Anders waren we een herbivoor geweest en dat zijn we niet :)* .

xMercury: Heb enkele van die doc's bekeken, maar veranderd mijn mening niet.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:05

Sorry Chanel1985, maar wat je hierboven zegt slaat werkelijk nergens op :')

Speciaal voor jou heb ik de definitie van veganisme opgezocht: 'Veganisme is een filosofie en levensstijl waarbij zoveel mogelijk - voor zover praktisch haalbaar - wordt afgezien van alle vormen van exploitatie van, en wreedheid naar, dieren. Dit kan zijn voor eten, kleding of andere doeleinden. Dit heeft positieve gevolgen voor mensen, dieren en onze planeet.'

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:07

Bedankt voor het opzoeken, weer wat geleerd :') .

Ik doelde meer op dat je de lijn moet doortrekken, tegen doden voor consumptie? Dan ook alles, geen dieren, geen planten, geen groenten...

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:16

chanel1985 schreef:
Het was ook gewoon een kanttekening waarom geen vlees eten maar wel groenten. Ik vind dat dan persoonlijk hypocriet. Ook al hebben planten en groenten geen brein, je maakt ze wel dood. en aangezien je hevig gekant bent tegen het dood maken van levende wezens...

Een mens is een omnivoor, ze kunnen van de 2 leven, maar dat maakt niet dat ze enkel op een groentedieet moeten leven. Anders waren we een herbivoor geweest en dat zijn we niet :)* .

xMercury: Heb enkele van die doc's bekeken, maar veranderd mijn mening niet.

Stel dat het waar zou zijn dat planten pijn voelen, dan zou je met het niet eten van dieren meer leed voorkomen aangezien zij veel meer planten eten (50 kilo per dag volgens deze site). Als je niets eet ga je dood en dan is planten eten de meest vriendelijke optie.

Het feit dat we omnivoor zijn lijkt mij een slecht argument om dierenleed te rechtvaardigen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:22

In uw ogen "lijkt" dat een een slecht argument, inderdaad.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:23

xMercury schreef:
Voor de geïnteresseerden, begin maar eens met documentaires kijken :) Cowspiracy, Food Inc, Food Matters en Forks over Knives zijn hele goede om mee te beginnen. Bronnen zoeken ed heb ik echt geen zin in :') Lijkt wel alsof ik dan (alweer!!) een onderzoeksartikel aan het schrijven ben en daar houd ik niet zo van. Google maar eens, daar vind je ook veel informatie.

Maartje1990, een leeuw kun je op geen enkele manier vergelijken met een mens :n Dat is hun enige voedselaanbod en overlevingskans.. Kijk alsjeblieft eens goed rond in de supermarkt hoeveel voedselaanbod wij daar hebben..

Die documentaires zijn vaak niet echt objectief. En als je iets beweerd moet je zelf ook met bronnen komen. Ik heb ook geen zin om bronnen te zoeken van uets wat beweerd wordt door iemand in dit topic. Ik zou niet eens goed weten waar ik op moet zoeken, jij weet blijkbaar van die onderzoeken en bronnen anders zou je zoiets niet beweren. Tot die tijd geloof ik je dus ook niet.

Ik heb trouwens een beetje zitten zoeken zelf en b12 komt alleen voor in dierlijke producten. Je zal dus vitamines bij moeten slikken.
Je etensstijl moet je ook sowieso helemaal veranderen en dat vind ik niet altijd in positieve zin. Ik vind het er niet gezonder op worden in ieder geval. We zijn niet voor niets omnivoren die al duizenden jaren vlees eten.

Maar nogmaals ik ben dus niet tegen vlees eten. Maar ik vind wel dat we minder vlees moeten eten en het dierenwelzijn omhoog moet. Ik kan veganisten en vegetariërs heel erg waarderen. Ik heb zelf ook vaak overwogen om vegetariër te worden en nog steeds heb ik dat af en toe nog wel eens. Maar doe het toch niet omdat o.a. mijn gezondheid al niet super is.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:24

chanel1985 schreef:
In uw ogen "lijkt" dat een een slecht argument, inderdaad.

Waarom is het volgens jou dan een goed argument?

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:26

269_life schreef:
Het feit dat we omnivoor zijn lijkt mij een slecht argument om dierenleed te rechtvaardigen.

Maar dan lees je niet goed. Ik zeg niet dat het dierenleed rechtvaardigd. In iedere post die ik heb geplaatst in dit topic geef ik aan dat ik vind dat we vlees moeten kunnen eten, maar dan wel minder én dat het dierenwelzijn veel beter moet worden.

Dus wat zou er dan op tegen zijn?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:27

Ik heb daar ook het volste respect voor, ieder zijn ding. Heb alleen soms het idee dat dat respect niet wederzijds is.

Ik eet zelf ook niet heel veel vlees, maar kan wel genieten van vlees en wil daarom daar niet mee stoppen.
Ik lust niet zoveel groenten, aardappelen lust ik ook niet zo graag, als ik geen vlees zou eten, zou mijn menu heel monotoon zijn.

Snuffie: Hij vind slachten op zich al dierenleed.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:31

snuffie123 schreef:
269_life schreef:

Maar dan lees je niet goed. Ik zeg niet dat het dierenleed rechtvaardigd. In iedere post die ik heb geplaatst in dit topic geef ik aan dat ik vind dat we vlees moeten kunnen eten, maar dan wel minder én dat het dierenwelzijn veel beter moet worden.

Het was in dit geval ook niet aan jou gericht, maar aan Chanel :). Maar ik wil wel even reageren. Wat er voor mij op tegen is, is het feit dat, hoe goed het dierenwelzijn ook wordt, aan het einde van het verhaal het dier dood wordt gemaakt, alleen maar omdat mensen een stukje vlees zo lekker vinden. Het is niet nodig, want (bijna) iedereen kan heel goed leven zonder vlees.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:35

Je zegt het zelf, kan, maar daarmee wilt men dat ook niet en dat is ieders volste recht. Als je er alles aan doet om een dier een goed leven te bieden, een pijnloze dood geeft, vind ik niet dat je van dierenleed kan spreken.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:44

269_life schreef:
snuffie123 schreef:

Het was in dit geval ook niet aan jou gericht, maar aan Chanel :). Maar ik wil wel even reageren. Wat er voor mij op tegen is, is het feit dat, hoe goed het dierenwelzijn ook wordt, aan het einde van het verhaal het dier dood wordt gemaakt, alleen maar omdat mensen een stukje vlees zo lekker vinden. Het is niet nodig, want (bijna) iedereen kan heel goed leven zonder vlees.

Ohh oké :)
Ik denk dat we daarin toch van mening verschillen. Ik vind dat als het diertje een fijn leventje heeft gehad en daarna zonder dat hij het (heel erg) merkt wordt geslacht, dan heb ik er niet zoveel moeite mee.

Maar dat we het alleen doen omdat we vlees zo lekker vinden ben ik niet met je eens. Kan jij ook niet weten van iedereen. Ik eet vlees voor mijn gezondheid. Ik houd helemáál niet van vlees, toch eet ik het. En ik kan nog wel een aantal mensen opnoemen die niet van vlees houden maar het wel eten.

Ik vind het trouwens wel een fijne, respectvolle discussie met jou. Veel leuker zo dan op de eerste aantal pagina's!

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:47

De mensen die roepen dat vlees eten gezonder is, snuffie, Chanel, hebben jullie daar bronnen van? Ik ken die bronnen in ieder geval niet.
Daarbij lijkt ons gebit en darmstelsel veel meer op dat van een herbivoor dan op dat van een carnivoor. Wij zijn dus omnivoren die heel sterk neigen naar herbivoren.
Dat wil zeggen dat het voor ons het beste is om zoveel mogelijk groenten en fruit te eten. En dus is het niet ongezonder om geen vlees te eten.

Ik denk trouwens dat ik nu wel had gemerkt dat vlees eten gezonder is, ik eet al bijna 14 jaar geen vlees, bijna nooit vleesvervangers, nauwelijks zuivel, nauwelijks eieren. Vooral veel groente en veel fruit. En je kan mij nou niet bepaald ongezond noemen hoor ;)

We kunnen alle nodige vitaminen gelukkig gewoon uit groenten en fruit halen. Iedereen die vlees eet en zegt het nodig te hebben die eten waarschijnlijk gewoon veel te weinig groenten en fruit. (uitzonderingen daar gelaten)

Ik ken ook van die mensen, die lusten geen enkele groente, heel af en toe een banaan gaat nog, maar daar houdt het ook op qua fruit. Ja, dan snap ik dat je wat vlees nodig hebt om niet dood neer te vallen. Dat lijkt me echter geen gezonde levensstijl. De basis zou altijd gewoon heel veel fruit en groenten moeten zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:51

Ik zie hier constant de term omnivoren voorbij komen, maar kennen jullie ook de groep frugivoren? Dat zijn ook omnivoren, kunnen zowel plantaardig als dierlijk voedsel verteren, maar volledig gebouwd op het eten van zacht plantaardig voedsel waaronder hoofdzakelijk fruit.
Afbeelding
Hierbij horen ook primaten als orang-oetangs, en daar zijn wij uiteraard behoorlijk nauw aan verwant.
Er zijn niet alleen in India maar ook bv in China hele bevolkingsgroepen die nooit dierlijke producten eten. Nu kan ik me best voorstellen dat hun lichaam zich in de loop der tijd hieraan heeft aangepast, dat zie je ook terug in wetenschappelijke onderzoeken, maar toch lijkt het er op dat ook wij westerlingen prima kunnen leven op een veganistisch dieet, mits je gevarieerd genoeg eet.
B12 kun je natuurlijk altijd bijslikken voor de zekerheid, maar het schijnt gewoon door groentes opgenomen te worden als een grond goed bemest is met dierlijke mest zoals dat in de wildernis ook gebeurt. Dierlijke mest is namelijk een goede bron van vitamine B12.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:53

snuffie123 schreef:
Ohh oké :)
Ik denk dat we daarin toch van mening verschillen. Ik vind dat als het diertje een fijn leventje heeft gehad en daarna zonder dat hij het (heel erg) merkt wordt geslacht, dan heb ik er niet zoveel moeite mee.

Maar dat we het alleen doen omdat we vlees zo lekker vinden ben ik niet met je eens. Kan jij ook niet weten van iedereen. Ik eet vlees voor mijn gezondheid. Ik houd helemáál niet van vlees, toch eet ik het. En ik kan nog wel een aantal mensen opnoemen die niet van vlees houden maar het wel eten.

Ik vind het trouwens wel een fijne, respectvolle discussie met jou. Veel leuker zo dan op de eerste aantal pagina's!

Dat denk ik ook. Ik kan me dan weer niet voorstellen dat in de rij staan, een pin door je kop krijgen en misschien zelfs nog wel je soortgenoot aan twee poten zien hangen erg prettig is. Maar ik kan inderdaad niet beslissen voor een ander waar je moeite mee moet hebben :)

(Maar ik zal nu wel weer naar mijn kop krijgen van bepaalde mensen dat het 'echt niet zo gaat' en dat ik maar eens moet komen kijken in die ene slachterij waar de dieren huppelend naar de slacht gaan)

Vandaar dat ik 'bijna iedereen' had geschreven ;-). Er zijn altijd uitzonderingen.

En dank! Veganisten zijn de kwaadste niet ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:55

Ik heb in een ver verleden overwogen om geen vlees te eten, maar dan zou mijn dieet heel eentonig zijn aangezien ik niet veel lust van groenten of fruit. Al die vleesvervangers lust ik ook niet. Eieren lust ik ook niet graag en mag je zowiezo niet veel eten voor je gezondheid.

Als ik dan nog veganist zou worden, dan zou het al helemaal eentonig worden,want dan valt er al een deel van de groenten af omdat ik die alleen eet met witte saus. En soyamelk enzo lust ik ook niet.

ik zou dan wel supplementen moeten bijnemen en dat gaat me dan te ver.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:59

Maar heb je dan nu een gezond dieet als je eigenlijk niets lust? Hoe dan?

chanel1985 schreef:
ik zou dan wel supplementen moeten bijnemen en dat gaat me dan te ver.

Een dier zijn keel doorsnijden is inderdaad wat minder ingrijpend _O-