Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Suliko schreef:Ik heb nu 5 weken mijn haar niet gewassen, 1x met appel azijn. Daarvoor deed ik het af en toe met een oerzeepje, en rekte ik het steeds verder op. Nu was het niet echt de bedoeling om van 3 weken naar 5 weken te gaan, maar mijn zeepje was op en ik vergat telkens een nieuwe te kopen.![]()
Mijn haar is absoluut niet vet geworden, maar ik heb wel al 2 weken lang last van ontzettende jeuk op mijn hoofdDat was dus wel het teken voor mij dat ik het weer moest wassen, toen eerst met appel azijn, maar dat hielp niet tegen de jeuk (werd het overigens wel zijdezacht van!). Toevallig had mijn moeder nog wasnoten liggen, wat ik een pagina terug tegenkwam. Dat staat nu in een pannetje water te pruttelen.
Heel erg benieuwd wat de resultaten daaruit zijn.
Overigens, naast de jeuk, doet mijn haar het fantastisch. Zoals ik al zei, geen vettigheid, het valt goed (althans, in hoeverre dat mogelijk is met de stomme lengte waar ik nu op zit om het te laten groeien), vol volume. Véél meer slag dan ik ooit had. Ik hoef het niet eens echt vaak te borstelen.
Fennadev schreef:Hallo,
Even een vraag voor de niet shampoo gebruikers, helpt dit ook tegen roos?
Ik heb namelijk regelmatig last van roos en de speciale anti roos shampoos bijten heel erg als ik die gebruik, maar als ik het niet doe dan jeukt mijn hoofdhuid verschrikkelijk.
Fennadev schreef:Oke, ook ik heb ongelooflijk pluishaar als ik geen conditioner in de onderste eindjes smeer en het wordt enorm statisch, dus ik ben heel erg bang voor ontploft haar als ik dat niet gebruik. Ook wordt mijn voorste lok(pony) nogal vettig na drie dagen niet wassen en dat is iets waar ik waarschijnlijk niks aan kan doen, want kan het niet naar onderen borstelen. Ik hoef trouwens maar twee à drie keer antiroosshampoo en dan is het weg voor een aantal weken, maar het komt altijd weer terug, zou dit door andere shampoos komen?
Fennadev schreef:Oke, ook ik heb ongelooflijk pluishaar als ik geen conditioner in de onderste eindjes smeer en het wordt enorm statisch, dus ik ben heel erg bang voor ontploft haar als ik dat niet gebruik. Ook wordt mijn voorste lok(pony) nogal vettig na drie dagen niet wassen en dat is iets waar ik waarschijnlijk niks aan kan doen, want kan het niet naar onderen borstelen. Ik hoef trouwens maar twee à drie keer antiroosshampoo en dan is het weg voor een aantal weken, maar het komt altijd weer terug, zou dit door andere shampoos komen?
Suliko schreef:Fennadev schreef:Oke, ook ik heb ongelooflijk pluishaar als ik geen conditioner in de onderste eindjes smeer en het wordt enorm statisch, dus ik ben heel erg bang voor ontploft haar als ik dat niet gebruik. Ook wordt mijn voorste lok(pony) nogal vettig na drie dagen niet wassen en dat is iets waar ik waarschijnlijk niks aan kan doen, want kan het niet naar onderen borstelen. Ik hoef trouwens maar twee à drie keer antiroosshampoo en dan is het weg voor een aantal weken, maar het komt altijd weer terug, zou dit door andere shampoos komen?
Pluishaar en statisch is juist een effect wat je krijgt als je chemische zut gebruikt.Wat de conditioner dan zogenaamd moet 'oplossen'. Sinds ik alleen maar natuurlijke dingen gebruik (oerzeepje, appelazijn, wasnoten) heb ik nog geen enkele keer pluizig of statisch haar gehad. Wat ik aanraad, als je niet door de vettige periode heen wilt, over te stappen op een oerzeepje (in combinatie met natuurlijke middelen) of een andere neutrale/natuurlijke shampoo. En dit op te rekken, ik kan het nu 5 weken niet wassen zonder vet haar te krijgen.
Zelf heb ik nooit roos, maar wat ik wel weet is dat antiroosshampoo's heel erg agressief zijn en absoluut niet goed voor je haar.
Wat kan helpen is te googlen naar 'natuurlijke middelen tegen roos', 'natuurlijke alternatieven om je haar te wassen' etc etc.
Dit doe ik nu ook, en ik probeer telkens wat anders om te kijken wat uiteindelijk het beste werkt.
femo schreef:Die wasnoten waar je ook je kleren mee kunt wassen? dat meen je niet! hoe doe je dit dan? ik gebruik nu nog baking soda, maar wil daar liever mee stoppen!
Suliko schreef:femo schreef:Die wasnoten waar je ook je kleren mee kunt wassen? dat meen je niet! hoe doe je dit dan? ik gebruik nu nog baking soda, maar wil daar liever mee stoppen!
Jepp! Ik wist het ook niet, las het hier ergens een paar pagina's terug, mijn moeder had er toevallig nog flink wat. Je neemt een aantal schillen die samen ongeveer 5 hele noten voorstellen, dit laat je in 500ml water koken er dit laat je nog zo'n 5-10 minuten pruttelen. Daarna afkoelen, schilletjes eruit vissen en kan het in een glazen fles of oude shampoofles. Het heeft de kleur van oude urine, niet zo lekker, maar daar moet je even door heen kijken.Hier kan je een paar druppels etherische olie aan toevoegen, of een ander olietje wat ook goed voor je haar is (aloe vera, tea three, etc). Het is dus waterig, wat wel wat lastiger is, maar ik giet gewoon wat over mijn hoofd en masseer dat erin. Ik heb mijn haar er nu 1 keer mee gewassen, dus hoe het op de lange termijn werkt weet ik zelf ook nog niet. Maar op dit moment doet mijn haar het prima!
Behalve dat ik dus een jeukende hoofdhuid heb, al een week lang. Ik denk uitdroging? Wat ik wel apart vind, want ik was het met niets of en een enkele keer met een neutraal zeepje, appel azijn en nu dus de wasnoten. De wasnoten werkte wel een stuk verzachtend! Het jeukt nog steeds, maar wel minder. Ik denk dat mijn hoofdhuid nog even moet wennen aan de verandering ofzo.Ik ga het vanavond een aloe vera (gewoon uit de tuin
) masker geven, dat schijnt heel erg voedend te zijn.
Fennadev schreef:Ik heb vandaag voor het eerst alleen een klein beetje conditioner gebruikt en geen shampoo. Helaas is mijn haar na drie dagen al volledig vet dus heb zaterdag nog zwitsal baby shampoo gebruikt, helpt wassen ook tegen overtollig vet? Want ik heb verder geen natuurzeep in huis en mijn moeder ziet me al aankomen..
fleur_yen schreef:Ik had m'n haar sinds eind mei niet meer met shampoo gewassen, 1.5 week terug was ik het eigenlijk zat, het bleef toch wat vettig eruit zien en voelen, dus toch maar weer een keer shampoo erin gedaan, was een lekker gevoel dat het weer schoon aanvoelde, maar de dagen daarna kon ik echt helemaal niks met mijn haar zo slap dat het wasDat was dus ook niet voor herhaling vatbaar, nu dus maar weer gewoon zonder. Ik heb gelukkig niet het idee dat ik het hele 'ontwenningsproces' nu weer van begin af aan moet doen na 1x shampoo, 't is inmiddels weer zoals het was, wat me toch echt beter bevalt dan dat superzachte slappe haar wat ik met shampoo kreeg.
fleur_yen schreef:Ik had m'n haar sinds eind mei niet meer met shampoo gewassen, 1.5 week terug was ik het eigenlijk zat, het bleef toch wat vettig eruit zien en voelen, dus toch maar weer een keer shampoo erin gedaan, was een lekker gevoel dat het weer schoon aanvoelde, maar de dagen daarna kon ik echt helemaal niks met mijn haar zo slap dat het wasDat was dus ook niet voor herhaling vatbaar, nu dus maar weer gewoon zonder. Ik heb gelukkig niet het idee dat ik het hele 'ontwenningsproces' nu weer van begin af aan moet doen na 1x shampoo, 't is inmiddels weer zoals het was, wat me toch echt beter bevalt dan dat superzachte slappe haar wat ik met shampoo kreeg.