Een leven zonder shampoo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Re: Een leven zonder shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 23:56

Met Yes to ed. sowieso, met die Chagrin Valley zeepjes ook. Gebruik zelf iedere dag een beetje creme van de Kruidvat tegen omhoog springende haartjes enzo.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 08:27

Mijn haar golft ook veel meer dan eerst, zonder het eerst te hebben gevlochten.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:57

Ik heb nu 5 weken mijn haar niet gewassen, 1x met appel azijn. Daarvoor deed ik het af en toe met een oerzeepje, en rekte ik het steeds verder op. Nu was het niet echt de bedoeling om van 3 weken naar 5 weken te gaan, maar mijn zeepje was op en ik vergat telkens een nieuwe te kopen. :+

Mijn haar is absoluut niet vet geworden, maar ik heb wel al 2 weken lang last van ontzettende jeuk op mijn hoofd -O- Dat was dus wel het teken voor mij dat ik het weer moest wassen, toen eerst met appel azijn, maar dat hielp niet tegen de jeuk (werd het overigens wel zijdezacht van!). Toevallig had mijn moeder nog wasnoten liggen, wat ik een pagina terug tegenkwam. Dat staat nu in een pannetje water te pruttelen. :D Heel erg benieuwd wat de resultaten daaruit zijn.

Overigens, naast de jeuk, doet mijn haar het fantastisch. Zoals ik al zei, geen vettigheid, het valt goed (althans, in hoeverre dat mogelijk is met de stomme lengte waar ik nu op zit om het te laten groeien :') ), vol volume. Véél meer slag dan ik ooit had. Ik hoef het niet eens echt vaak te borstelen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:04

Suliko schreef:
Ik heb nu 5 weken mijn haar niet gewassen, 1x met appel azijn. Daarvoor deed ik het af en toe met een oerzeepje, en rekte ik het steeds verder op. Nu was het niet echt de bedoeling om van 3 weken naar 5 weken te gaan, maar mijn zeepje was op en ik vergat telkens een nieuwe te kopen. :+

Mijn haar is absoluut niet vet geworden, maar ik heb wel al 2 weken lang last van ontzettende jeuk op mijn hoofd -O- Dat was dus wel het teken voor mij dat ik het weer moest wassen, toen eerst met appel azijn, maar dat hielp niet tegen de jeuk (werd het overigens wel zijdezacht van!). Toevallig had mijn moeder nog wasnoten liggen, wat ik een pagina terug tegenkwam. Dat staat nu in een pannetje water te pruttelen. :D Heel erg benieuwd wat de resultaten daaruit zijn.

Overigens, naast de jeuk, doet mijn haar het fantastisch. Zoals ik al zei, geen vettigheid, het valt goed (althans, in hoeverre dat mogelijk is met de stomme lengte waar ik nu op zit om het te laten groeien :') ), vol volume. Véél meer slag dan ik ooit had. Ik hoef het niet eens echt vaak te borstelen.

wauw! foto pleeeease!

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:03

Ik ga shampoo van Lavera bestellen. Ik twijfel nog of ik de volume shampoo of de colour&shine shampoo koop. Qua conditioner word het wel de colour&shine, want van de volume lijn is er geen conditioner (vandaar nog mijn twijfel tussen de shampoos).
Als ik het binnen heb en geprobeerd heb, wil ik mijn ervaring graag delen als jullie daar behoefte aan hebben?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:25

Hallo,
Even een vraag voor de niet shampoo gebruikers, helpt dit ook tegen roos?
Ik heb namelijk regelmatig last van roos en de speciale anti roos shampoos bijten heel erg als ik die gebruik, maar als ik het niet doe dan jeukt mijn hoofdhuid verschrikkelijk.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:27

Vandaag weer een keer met shampoo gewassen. M'n haar is zo zacht <3

Ben het niet van plan het heel vaak te doen, alleen had m'n verzorgshet tijdens een knuffelsessie in m'n haar zitten wroeten, was dus best vies.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 07:42

Fennadev schreef:
Hallo,
Even een vraag voor de niet shampoo gebruikers, helpt dit ook tegen roos?
Ik heb namelijk regelmatig last van roos en de speciale anti roos shampoos bijten heel erg als ik die gebruik, maar als ik het niet doe dan jeukt mijn hoofdhuid verschrikkelijk.

Tot nog toe werkt het bij mij minder goed tegen de roos en jeuk dan de speciale shampoos. Maar de jeuk is nu wel draaglijk en de roos lijkt steeds wat minder te worden. Ik gebruik de Louland zeep speciaal voor de huidklachten. Ongeveer 5 maanden geleden ben ik gestopt met de reguliere shampoos en mijn haar is wel echt ontzettend opgeknapt, het glanst, het pluist niet meer en het is ook wat van kleur veranderd ( wat donkerder ). Al met al voldoende redenen om nu 2x per week mijn haar te wassen met de Loulandproducten en niet meer met antiroosshampoo.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:21

Oke, ook ik heb ongelooflijk pluishaar als ik geen conditioner in de onderste eindjes smeer en het wordt enorm statisch, dus ik ben heel erg bang voor ontploft haar als ik dat niet gebruik. Ook wordt mijn voorste lok(pony) nogal vettig na drie dagen niet wassen en dat is iets waar ik waarschijnlijk niks aan kan doen, want kan het niet naar onderen borstelen. Ik hoef trouwens maar twee à drie keer antiroosshampoo en dan is het weg voor een aantal weken, maar het komt altijd weer terug, zou dit door andere shampoos komen?

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:26

Fennadev schreef:
Oke, ook ik heb ongelooflijk pluishaar als ik geen conditioner in de onderste eindjes smeer en het wordt enorm statisch, dus ik ben heel erg bang voor ontploft haar als ik dat niet gebruik. Ook wordt mijn voorste lok(pony) nogal vettig na drie dagen niet wassen en dat is iets waar ik waarschijnlijk niks aan kan doen, want kan het niet naar onderen borstelen. Ik hoef trouwens maar twee à drie keer antiroosshampoo en dan is het weg voor een aantal weken, maar het komt altijd weer terug, zou dit door andere shampoos komen?

De roos schijnt wel in stand te blijven door de antiroosshampoo. Ik hoef overigens totaal geen conditioner meer te gebruiken nu, ook niets van olie of serum en het ziet er gewoon echt mooi gezond uit. Ik spoel na met azijn en dat werkt als een soort van crèmespoeling. Vet is mijn haar niet maar dat was het eigenlijk al nooit, eerder te droog.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:41

Fennadev schreef:

Pluishaar en statisch is juist een effect wat je krijgt als je chemische zut gebruikt. :+ Wat de conditioner dan zogenaamd moet 'oplossen'. Sinds ik alleen maar natuurlijke dingen gebruik (oerzeepje, appelazijn, wasnoten) heb ik nog geen enkele keer pluizig of statisch haar gehad. Wat ik aanraad, als je niet door de vettige periode heen wilt, over te stappen op een oerzeepje (in combinatie met natuurlijke middelen) of een andere neutrale/natuurlijke shampoo. En dit op te rekken, ik kan het nu 5 weken niet wassen zonder vet haar te krijgen.
Zelf heb ik nooit roos, maar wat ik wel weet is dat antiroosshampoo's heel erg agressief zijn en absoluut niet goed voor je haar.
Wat kan helpen is te googlen naar 'natuurlijke middelen tegen roos', 'natuurlijke alternatieven om je haar te wassen' etc etc.
Dit doe ik nu ook, en ik probeer telkens wat anders om te kijken wat uiteindelijk het beste werkt. :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:43

Ik heb de Valley zeep en de hele kamer ruikt, ik hoop dat het werkt. Anders toch naar de Dermatoloog, gisteren haar haar gekamd met een luizenkam en er kwam heel veel vieze vettige zooi uit.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:47

Bij mijn vriend werkt het super tegen roos. Hij heeft enorm dik en droog haar, moet elke 6 weken uitgedund worden. Maar na jaren lopen rommelen met allerlei antiroosshampoos is hij meestal roosvrij! Op het laatst moest hij eigenlijk elke week van die shampoo van de huisarts gebruiken (ketoconazol geloof ik) en dat hielp dan nog. Hij had altijd sneeuw op zn schouders liggen, dus geen klein beetje roos.
Nu gebruikt hij ongeveer 1 x per week een natuurlijke, milde shampoo zonder zooi (afhankelijk van wat ik in huis haal) om de gelproducten goed te verwijderen, en verder alleen nog water. Roos is vrijwel weg! Vrijwel geen shampoo is het eerste wat bij hem echt werkt dus.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:48

Ja, ik voel dat die shampoos zeer agressief zijn. mijn roos is niet zozeer schilfers maar meer pijn aan mijn hoofdhuid en bulten op mijn hoofdhuid die ik open krab omdat ikme niet in kan houden. Ik kan helaas niet 6 weken met vet haar rondlopen. Ik ben studente.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:30

Suliko schreef:
Fennadev schreef:

Pluishaar en statisch is juist een effect wat je krijgt als je chemische zut gebruikt. :+ Wat de conditioner dan zogenaamd moet 'oplossen'. Sinds ik alleen maar natuurlijke dingen gebruik (oerzeepje, appelazijn, wasnoten) heb ik nog geen enkele keer pluizig of statisch haar gehad. Wat ik aanraad, als je niet door de vettige periode heen wilt, over te stappen op een oerzeepje (in combinatie met natuurlijke middelen) of een andere neutrale/natuurlijke shampoo. En dit op te rekken, ik kan het nu 5 weken niet wassen zonder vet haar te krijgen.
Zelf heb ik nooit roos, maar wat ik wel weet is dat antiroosshampoo's heel erg agressief zijn en absoluut niet goed voor je haar.
Wat kan helpen is te googlen naar 'natuurlijke middelen tegen roos', 'natuurlijke alternatieven om je haar te wassen' etc etc.
Dit doe ik nu ook, en ik probeer telkens wat anders om te kijken wat uiteindelijk het beste werkt. :D

Die wasnoten waar je ook je kleren mee kunt wassen? dat meen je niet! hoe doe je dit dan? ik gebruik nu nog baking soda, maar wil daar liever mee stoppen! :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:02

femo schreef:
Die wasnoten waar je ook je kleren mee kunt wassen? dat meen je niet! hoe doe je dit dan? ik gebruik nu nog baking soda, maar wil daar liever mee stoppen! :)

Jepp! Ik wist het ook niet, las het hier ergens een paar pagina's terug, mijn moeder had er toevallig nog flink wat. Je neemt een aantal schillen die samen ongeveer 5 hele noten voorstellen, dit laat je in 500ml water koken er dit laat je nog zo'n 5-10 minuten pruttelen. Daarna afkoelen, schilletjes eruit vissen en kan het in een glazen fles of oude shampoofles. Het heeft de kleur van oude urine, niet zo lekker, maar daar moet je even door heen kijken. :+ Hier kan je een paar druppels etherische olie aan toevoegen, of een ander olietje wat ook goed voor je haar is (aloe vera, tea three, etc). Het is dus waterig, wat wel wat lastiger is, maar ik giet gewoon wat over mijn hoofd en masseer dat erin. Ik heb mijn haar er nu 1 keer mee gewassen, dus hoe het op de lange termijn werkt weet ik zelf ook nog niet. Maar op dit moment doet mijn haar het prima!

Behalve dat ik dus een jeukende hoofdhuid heb, al een week lang. Ik denk uitdroging? Wat ik wel apart vind, want ik was het met niets of en een enkele keer met een neutraal zeepje, appel azijn en nu dus de wasnoten. De wasnoten werkte wel een stuk verzachtend! Het jeukt nog steeds, maar wel minder. Ik denk dat mijn hoofdhuid nog even moet wennen aan de verandering ofzo. :') Ik ga het vanavond een aloe vera (gewoon uit de tuin :Y) ) masker geven, dat schijnt heel erg voedend te zijn.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:23

Suliko schreef:
femo schreef:

Jepp! Ik wist het ook niet, las het hier ergens een paar pagina's terug, mijn moeder had er toevallig nog flink wat. Je neemt een aantal schillen die samen ongeveer 5 hele noten voorstellen, dit laat je in 500ml water koken er dit laat je nog zo'n 5-10 minuten pruttelen. Daarna afkoelen, schilletjes eruit vissen en kan het in een glazen fles of oude shampoofles. Het heeft de kleur van oude urine, niet zo lekker, maar daar moet je even door heen kijken. :+ Hier kan je een paar druppels etherische olie aan toevoegen, of een ander olietje wat ook goed voor je haar is (aloe vera, tea three, etc). Het is dus waterig, wat wel wat lastiger is, maar ik giet gewoon wat over mijn hoofd en masseer dat erin. Ik heb mijn haar er nu 1 keer mee gewassen, dus hoe het op de lange termijn werkt weet ik zelf ook nog niet. Maar op dit moment doet mijn haar het prima!

Behalve dat ik dus een jeukende hoofdhuid heb, al een week lang. Ik denk uitdroging? Wat ik wel apart vind, want ik was het met niets of en een enkele keer met een neutraal zeepje, appel azijn en nu dus de wasnoten. De wasnoten werkte wel een stuk verzachtend! Het jeukt nog steeds, maar wel minder. Ik denk dat mijn hoofdhuid nog even moet wennen aan de verandering ofzo. :') Ik ga het vanavond een aloe vera (gewoon uit de tuin :Y) ) masker geven, dat schijnt heel erg voedend te zijn.

Ohh! bedankt zeg! ik heb ze toevqallig van de week besteld en heb ze net binnen gekregen.

bedankt voor de tips, en zal een foto plaatsen na het wassen! :D

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:48

Ik heb vandaag voor het eerst alleen een klein beetje conditioner gebruikt en geen shampoo. Helaas is mijn haar na drie dagen al volledig vet dus heb zaterdag nog zwitsal baby shampoo gebruikt, helpt wassen ook tegen overtollig vet? Want ik heb verder geen natuurzeep in huis en mijn moeder ziet me al aankomen..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:52

Bij mijn dochter wordt he na het wassen juist sneller vet.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:58

Fennadev schreef:
Ik heb vandaag voor het eerst alleen een klein beetje conditioner gebruikt en geen shampoo. Helaas is mijn haar na drie dagen al volledig vet dus heb zaterdag nog zwitsal baby shampoo gebruikt, helpt wassen ook tegen overtollig vet? Want ik heb verder geen natuurzeep in huis en mijn moeder ziet me al aankomen..

Vet moet je haar gaan regulieren... en de eerste 4-6 weken zonder shampoo zijn zeker geen pretje. Je zal je eigen routine moeten gaan ontdekken.

Ik was nu zelf 2x in de week met alleen water en borstel m'n haar 's ochtends en 's avonds met gewone plastic borstel en harenborstel.

Mijn wasroutine: eerst 2 minuten hoofdhuid masseren en daarna 2 minuten uitborstelen met echte harenborstel. Vervolgens onder de douche met goed warm water weer hoofdhuid masseren (alsof je shampoo inmasseert zegmaar), op plekken waar de waterstraal direct komt. Dit doe ik een minuut of 5. Vervolgens spoel ik uit met koud water, maak ik het handdoekdroog en laat het opdrogen. De uren erna voelt het vettig, maar de volgende dag ziet het er weer goed uit.
Ik ben nu 3-4 maanden shampoo vrij (heb 2x met natuurshampoo gewassen en een keer met conditioner na zwemmen). M'n haar is ondertussen aardig gezond en mooi. Mooi volume. Na een dag of 3 wordt het vet, maar dan was ik het ook.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:39

Ik heb zo'n speciale borstel, een tangle teaser en hiermee heb ik het gisteravond geborsteld na het douchen. Vandaag voelt mijn haar wel vettig en had vanochtend mijn pony rechtop staan, dus dat even met water gefatsoeneerd, maar het gaat eigenlijk wel prima tot nu toe. Ik heb na het douchen het meest last van mijn hoofdhuid. Ik ga morgenavond weer wassen. Ik douche drie keer per week, maandag, woensdag en meestal ergens zaterdag, maar dat kan ook zondagochtend worden. Op maandag en woensdag moet ik douchen ivm sporten.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 11:25

Ik had m'n haar sinds eind mei niet meer met shampoo gewassen, 1.5 week terug was ik het eigenlijk zat, het bleef toch wat vettig eruit zien en voelen, dus toch maar weer een keer shampoo erin gedaan, was een lekker gevoel dat het weer schoon aanvoelde, maar de dagen daarna kon ik echt helemaal niks met mijn haar zo slap dat het was := Dat was dus ook niet voor herhaling vatbaar, nu dus maar weer gewoon zonder. Ik heb gelukkig niet het idee dat ik het hele 'ontwenningsproces' nu weer van begin af aan moet doen na 1x shampoo, 't is inmiddels weer zoals het was, wat me toch echt beter bevalt dan dat superzachte slappe haar wat ik met shampoo kreeg. ;)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:56

fleur_yen schreef:
Ik had m'n haar sinds eind mei niet meer met shampoo gewassen, 1.5 week terug was ik het eigenlijk zat, het bleef toch wat vettig eruit zien en voelen, dus toch maar weer een keer shampoo erin gedaan, was een lekker gevoel dat het weer schoon aanvoelde, maar de dagen daarna kon ik echt helemaal niks met mijn haar zo slap dat het was := Dat was dus ook niet voor herhaling vatbaar, nu dus maar weer gewoon zonder. Ik heb gelukkig niet het idee dat ik het hele 'ontwenningsproces' nu weer van begin af aan moet doen na 1x shampoo, 't is inmiddels weer zoals het was, wat me toch echt beter bevalt dan dat superzachte slappe haar wat ik met shampoo kreeg. ;)

Héél herkenbaar. Ik had laatst zo'n last gekregen van een jeukende hoofdhuid, dat ik gewoon niet kon slapen. Had al meerdere natuurlijke middelen geprobeerd er tegen (appelazijn, aloë vera, oerzeepje, wasnoten) wat niet werkte (wat wel mijn haar heel mooi maakte overigens :P ), dus dacht ik dat het met iets chemisch dan misschien wél te verhelpen was. Hielp ook niet, en nog erger, mijn haar zat echt compleet flut. Veel te slap, zat daardoor ook heel erg in de weg omdat het gewoon niet achter mijn oren bleef zitten, überhaupt niet bleef zitten. :') Jeuk bleek overigens niet de hoofdhuid te zijn, maar iets onder mijn huid, wat precies zijn we nog niet helemaal achter. Wel een opluchting, want ik was bang dat het aan het niet wassen lag.
Als je het te vettig eruit vind zien je haar, zou ik je aanraden het af en toe te spoelen met appelazijn, aloë vera (dat werkt echt als een conditioner maar dan beter!) of wasnoten. Ik heb namelijk compleet geen vettig haar (borstel het ook niet met een speciale borstel). Voor het schone gevoel kan je ook een oerzeepje kopen of ook wasnoten. :D

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 23:58

fleur_yen schreef:

Dit heb ik ook. Na 12 weken ben ik gestopt en heb ik mijn haar gewassen met een natuurlijke shampoo. Dit heb ik nu één keer gedaan, dus kan nog niet zeggen wat dit doet op de lange termijn maar voor nu ben ik heel erg tevreden.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:27

Nou... Het resultaat na 3 maanden niet wassen... In die tijd Enkel 3 x met azijn gespoeld...
Afbeelding

Ik had nooit vet haar... Maar wel extreem veel haaruitval... En pluizig haar...

Maar goed... Ik weet niet of ik het er wel zo goed uit vind zien... Voor mijn gevoel is het namelijk vettig...