Alle Donoren bij elkaar!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 00:52

Lijkt me lastig , met 'gewoon' bloedprikken ook

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 00:53

Rebecca schreef:

Ik heb sinds baby zijnde nog nooit bloed hoeven prikken, dus dat weet ik niet..:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 00:53

JuliaKamm schreef:
[naam] schreef:

Ik heb sinds baby zijnde nog nooit bloed hoeven prikken, dus dat weet ik niet..:P

Afkloppen je weet maar nooit :P

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 01:23

JenW schreef:
ben eigenlijk wel benieuwd ja, hoe gaat plasma geven in zijn werk dan?
je hebt toch maar 1 naald in je arm?

zover ik weet is dat je bloed in zo'n apparaat gaat, en dat je het dan terug krijgt alleen dat ze bepaalde deeltjes houden voor donatie.

maar hoe kun je het dan terug krijgen als je maar 1 naald geprikt hebt, gebeurd dat achteraf? :)

Je krijgt 1 naald in je arm, bloed gaat daardoor via slangetje naar apparaat. Ook wordt er via een slangetje een beetje antistolling bij gedaan. Het wordt gecentrifugeerd plasma gaat via slangetje naar plasmazak. Rest van het bloed wordt opgevangen in een bakje. Zodra dit bakje vol is. Schakelt het apparaat om van afname naar teruggave en wordt het bloed via hetzelfde slangetje en naald terug gegeven. Dit herhaalt zich een aantal keer totdat er 650ml plasma is gegeven.

Citaat:
Plasma geven gaat anders in zijn werk dan bloed geven. Bij het geven van plasma wordt je bloed gescheiden in bloedcellen en plasma. De bloedcellen ontvang je weer terug in je lichaam. 

Plasma geven gaat in vier stappenEen ader in één arm wordt geprikt. Je bloed wordt opgevangen in een machine met behulp van een steriel wegwerpsysteem.Deze machine scheidt je bloed in cellen en plasma.Het plasma wordt opgevangen en bewaard.De bloedcellen ontvang je via het systeem weer terug in je lichaam.

De procedure van het afnemen en teruggeven (behalve natuurlijk het aanprikken) wordt een paar keer herhaald tijdens een plasmadonatie. Op deze manier verzamelen we iets meer dan een halve liter plasma.

De verschillen met bloed geven Plasma geven is minder belastend voor je lichaam.Plasma geven duurt iets langer dan bloed geven, ongeveer 45 minuten.Je kunt vaker plasma geven dan bloed geven: om de 14 dagen, maximaal 26 keer per jaar.Plasma geven gebeurt op afspraak. Je hoeft in het algemeen dus niet te wachten.Omdat voor elke donor een machine wordt gereserveerd, is het belangrijk om je op tijd af te melden als je verhinderd bent. Je kunt na je donatie direct een nieuwe afspraak maken. Plasmadonors krijgen een bevestigingskaart van de gemaakte afspraak in de bus

Zelden complicaties

Bij het geven van plasma komen zelden complicaties voor. Je bloed komt tijdens de afname niet in contact met de machine. Het is dus onmogelijk dat je in aanraking komt met het bloed van een andere donor.

Om te voorkomen dat je bloed tijdens de plasmadonatie stolt, wordt er een stof toegevoegd. Deze stof is onschuldig en wordt snel door je lichaam afgebroken. Een enkele keer merk je hier iets van, door een tinteling bij je mond of lichte kramp in je handen. De donorassistent kan dit snel oplossen door het apparaat iets langzamer te zetten.

De kans op een bloeduitstorting op de plaats waar je bent geprikt is iets groter bij plasmadonatie dan bij bloeddonatie, vanwege het teruggeven van de bloedcellen.

Ik hoop dat het wat duidelijker is zo.
Laatst bijgewerkt door sandorra op 23-01-16 01:30, in het totaal 1 keer bewerkt

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 01:28

dankjewel voor je uitleg! :D

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 01:38

Rebecca schreef:
50 keer :oo , dat is best vaak

Ik vind volbloed tot nu toe prima , wat is nou anderser aan plasma geven?

Volbloed zegt het eigenljjk al 'volledig bloed' dus alles bloedplaatjes, rode bloedcellen en plasma. Je krijgt niks terug.

Bij plasma wordt de plasma eruit gehaald en krijg je je rodebloedcellen en bloedplaatjes weer terug.....

Je hebt je vast wel eens geschaaft zonder dat het echt bloedde er komt dan soort geel vloeistof uit wat opdroogd dit is dus plasma heg is eigenlijk het vocht (water) waarin de rodebloedcellen en plaatjes drijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 01:44

Ah ! , en plasma kunnen ze weer andere dingen mee doen neem ik aan..

Wondere wereld van bloed :P

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:56

pff dat is serieus mismeesterd die arm. Gelukkig heb ik gemakkelijke aders, hoewel een student geneeskunde erin geslaagd is er los door te steken. Ook al heeft hij eerst alle twijfels weggewuifd met de mededelinge dat hij bij de gepensioneerde dames met rollende aders ook blindelings kan prikken ets. Hij heeft zelfs nog niet 1 buisje vol gekregen. " oei mevrouw, er komt niks meer" en dan naar de superviserende arts toe "zou dit voldoende zijn om te testen?" 8)7
Gevolg een dikke bult (bloeduitstorting) op mijn arm en verontschuldigingen van de superviserende arts.
Sindsdien mogen ze op mijn werk niet meer rechts prikken van mij en heb ik altijd ruzie met de verpleegsters van dienst...

Ik moet dringend een afspraak maken om te gaan bloed of plasma geven. Denk dat ik nog eens gewoon bloed ga geven. Ik word altijd een beetje misselijk van dt anti-klonter/-stollingsmiddel. Bovendien ben ik wel vrij zeldzaam (AB+). En bij gewone bloedafname hebben ze alles, bloedcellen, plasma en plaatjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:07

Ik heb me net ook aangemeld.
Vind t wel wat eng want ik word meestal erg onpasselijk tijdens bloedprikken maargoed.

:D

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:24

Gewoon de andere kant opkijken zodra ze de naald aanprikken darkchrystal ;) Dat doe ik ook al 6 jaar.

Wat leuk zeg dit topic! Ik geef vanaf mijn 22e bloed. Heb een klein littekentje in m'n linkerarm-holte die me eraan herinnerd dat ik bloed geef. Niet elke keer kon het doorgaan trouwens, want mijn Hb waarde was niet altijd hoog genoeg. Maar de laatste tijd gaat het goed :j

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:29

Ik hen me gisteravond toch maar aangemeld als stamceldonor!
Het was op het nieuws dat ze meer donoren zochten en ik zat al een poos te twijfelen.. Wat Me tegenhield was dat ik dacht dat je soms moet donoren nog met een punctie. En dat vind ik best tricky. Maar eigenlijk altijd gaat het via het bloed dus dan durf ik het wel aan om me aan te melden!

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:41

Naar aanleiding van het nieuws inderdaad zit ik ook te overwegen om stamceldonor te worden.
Vooral omdat ik zelf ook gemengd bloed heb en het dan lastiger is om een geschikte donor te vinden als je gemengd bloed hebt.
Máár ik vraag me af wat de risico's zijn voor de donor en hoe dat geregeld wordt met bijvoorbeeld werk (als je een punctie moet laten doen om te doneren).

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:22

Darah3 schreef:
Naar aanleiding van het nieuws inderdaad zit ik ook te overwegen om stamceldonor te worden.
Vooral omdat ik zelf ook gemengd bloed heb en het dan lastiger is om een geschikte donor te vinden als je gemengd bloed hebt.
Máár ik vraag me af wat de risico's zijn voor de donor en hoe dat geregeld wordt met bijvoorbeeld werk (als je een punctie moet laten doen om te doneren).

Mijn vader heeft in het traject gezeten om een nier te doneren aan een goede bekende. Helaas waren er teveel anti stoffen aanwezig.
Maar om op de vraag omtrent werk terug te komen, bij mijn vader was het zo dat in principe de ziektekostenverzekering van de ontvangende partij alle gemaakte kosten van de donor zou vergoeden. Ook de "kosten" die een werkgever heeft.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:50

Darah3 schreef:

wat bedoel je met gemengd bloed?

wat me tegenhoudt voor stamceldonor is idd of de punctie of de hormonenkuur... Maar ja jezelf opgeven betekent natuurlijk nog niet dat je effectief ook onmiddellijk moet doneren.

Ik ben vorige week de laatste keer plasma gegeven voor de komende 4maanden. Vind het wel een beetje jammer, maar zal daarna wel een keertje extra gaan.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:09

Niet vol Nederlands :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:12

Stamcel lijkt me wel wat , met mijn gewicht mag het niet. Te zwaar , letterlijk een zware eis

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:42

Wauw veel bloed donors hier en gewone donors. Zelf ben ik ook donor wanneer ik overlijd behalve me milt. Die is een keer bijna helemaal door midden gescheurd maar heb het gered en zelfs die is geheeld uit zich zelf.

Kan dus ook helaas geen bloed geven denk ik omdat die niet meer 100 % werkt eerder maar 20 %. Ook heel vaak ziek hierdoor. Iemand die het weet of je zonder/ slecht werkende milt mag bloed doneren?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:00

Geen idee... Misschien kun je morgen even bellen naar Sanquin? die weten het zeker

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:38

Darah3 schreef:
Niet vol Nederlands :)

dan ben ik niet alleen een zeldzaamheid, maar ook volledig uitheems :+

@iloveiswan: ik dacht dat de milt vooral een "stockage" was voor RBC. Maar in theorie zou je plasma kunnen geven. Alleen is het bij ons België vereist 1x gewoon bloed te doneren

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:05

petitparis schreef:
dan ben ik niet alleen een zeldzaamheid, maar ook volledig uitheems :+

Wat bedoel je daarmee?

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:18

Ik kom bij toeval dit topic tegen!

Afgelopen week heb ik me als donor laten registreren alles behalve mn huid en ogen.
Ook heb ik me als stamcel en bloeddonor laten registreren maar ik vraag me af of dit uberhaupt wel mag ivm mijn medicatie.

Ook ben ik erover aan het nadenken een nier af te staan bij leven, meer mensen hier die daar overna denken of hebben gedaan?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:44

Nier afstaan zou ik alleen aan familie of hele goede kennissen doen.
Mijn oom was altijd nierpatient en heeft zowel een nier gehad van mijn opa als van mijn tante.
Het is niet zomaar iets.... Er kunnen zeker complicaties optreden.
Ik 'bewaar' mijn nieren liever. Stel ik zal ooit familie ermee kunnen helpen dan zal ik dat zeker doen.
Maar niet zomaar.

Met 1 nier schijnt paardrijden ook gevaarlijker te zijn?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:37

ik zou tenzij voor iemand die ik goed ken ook niet bij leven een nier af staan. Ik vind dat toch een te groot risico.

en ik bedoel dat ik bloedgroep AB+ heb en van aziatische origine ben. Als ik wil gaan doneren en ik vraag wat ze het liefst hebben, gewoon bloed of plasma, is het antwoord altijd plasma.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:38

petitparis schreef:
ik zou tenzij voor iemand die ik goed ken ook niet bij leven een nier af staan. Ik vind dat toch een te groot risico.

en ik bedoel dat ik bloedgroep AB+ heb en van aziatische origine ben. Als ik wil gaan doneren en ik vraag wat ze het liefst hebben, gewoon bloed of plasma, is het antwoord altijd plasma.

Ahh oké :j

Bloedgroep weet ik van mezelf niet, maar ik ben voor de helft van Aziatische afkomst.
Heb er nooit zo bij stilgestaan dat er natuurlijk minder kans is op een donor.. Las dus gisteren op verschillende FB sites een oproep voor een halfbloed jongen.

Maar ik vraag me vooral af wat de gevolgen zijn voor mezelf als donor, mocht er een match zijn.

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:50

Djeradalover schreef:
Ik kom bij toeval dit topic tegen!

Afgelopen week heb ik me als donor laten registreren alles behalve mn huid en ogen.
Ook heb ik me als stamcel en bloeddonor laten registreren maar ik vraag me af of dit uberhaupt wel mag ivm mijn medicatie.

Ook ben ik erover aan het nadenken een nier af te staan bij leven, meer mensen hier die daar overna denken of hebben gedaan?

Zoals ik hierboven al schreef heeft mijn vader in een traject gezeten om een nier bij leven te doneren. Het ging om de zoon van zijn beste vriend. Deze jongen heeft al zijn hele leven nierproblemen, nu 30 jaar. Toen hij 15 was een nier van zijn vader gehad en toen ook een match met zijn moeder. Helaas is zijn moeder 2 jaar geleden overleden. Mijn pa en zijn vriend zijn al bijna 60 jaar bevriend, vanaf dat ze 4 zijn.

Helaas had de ontvangende partij teveel anti-stoffen in zijn bloed. Dit is voor mijn pa wel even heel zwaar geweest om te accepteren dat hij niet kon helpen.

Als ik naar mezelf kijk had het verhaal voor mij meerdere kanten. Van de ene kant vond ik het heel mooi dat mijn pa dat wilde doen. Van de andere kant was er bij mij ook het gevoel van wat doe je jezelf aan. Nog een ander ander stukje was, stil dat er wat met mijn of mijn 2 zoontjes zou zijn, wat dan?

Het hele verhaal heeft er wel voor gezorgd dat ik zelf bewust na ben gaan denken over wat ik wilde als ik zou komen te overlijden en Dat ik dus een donorregistratie ingevuld heb. Het heeft dus wel nog iets positiefs gebracht ondanks dat het nier gemakkelijk was.