ADHD 'bestaat niet'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:02

@Natascha van E, sorry, nee, ben niet in een situatie dat ik stukjes film kan bekijken. Dus als dingen tegen zitten, praten we langs elkaar heen.

Maar hoe nuttig ook ik mri en dat soort onderzoeken vind: het is "een enkele" vorm van beoordeling, die dus geen informatie geeft over belangrijke dingen zoals motoriek, etc.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 08-11-13 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:05

Janneke2 schreef:
@Natascha van E, sorry, nee, ben niet in een situatie dat ik stukjes film kan bekijken. Dus als dingen tegen zitten, praten we langs elkaar heen.

Oke, als je de kans krijgt probeer ze dan effe te bekijken. Het wordt nl heel duidelijk uitgelegt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:08

Alleen: als het duidelijk uitlegt wat dopamine in de hersenen doet, is het wel laten we zeggen een uitdaging voor mij om het helemaal af te luisteren. ...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:10

Janneke2 schreef:
Alleen: als het duidelijk uitlegt wat dopamine in de hersenen doet, is het wel laten we zeggen een uitdaging voor mij om het helemaal af te luisteren. ...

Hoezo?
Het gaat overigens in op wat er gebeurt in de hersenen bij ADHD.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:12

@Janneke: Omdat..?
Laatst bijgewerkt door Lante op 08-11-13 23:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:12

Lante schreef:
@mindim: Ik denk dat als je twijfels het of de diagnose wel goed gesteld is, dat je dan inderdaad een soort second opinion zou kunnen laten doen, maar vraag me af wat de meerwaarde zou kunnen zijn of je zou het eens vanuit Janneke2 haar invalshoek kunnen bekijken. Maar het is indd een lastige. Iemand uit mijn omgeving is als kind gediagnosticeerd met PDD NOS met hyperactiviteit, maar bleek op latere leeftijd asperger te zijn. Hyperactiviteit was toen ook overgroeid en heeft de eerdere onderzoeken vertroebeld destijds blijkbaar.

Je gaat als ouder naar een deskundige en vertrouwd erop dat diegene weet wat hij doet en de correcte diagnose stelt. Maar door alle kritiek en overdiagnoses, dan ga je je afvragen, heeft mijn kind de juiste diagnose gehad. Kan je er tegenwoordig nog van uit gaan dat diagnose correct is gesteld. Moet je dan naar een ander? Volgens mij is er geen meerwaarde, misschien dat je van 2 artsen een juiste diagnose krijgt. Alhoewel, er waren 4 kinderpsychiaters aanwezig bij ons :D

Lante

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:18

In mijn voorbeeld was de aanpak niet anders geweest als de diagnose meteen goed was geweest. Er is een grote overlap tussen ASS onderling en AD(H)D.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:18

Hier even een trotse moeder. :D Na een paar hele moeilijke jaren waarin we een zoektocht hebben gehad wat het beste werkt voor onze zoon, lijken we nu echt op de goede weg te zitten. Eerst krijgen we deze week te horen dat hij met goed gevolg zijn OV training zal afronden. Hij zal voortaan zelfstandig met het OV naar school gaan, waarbij hij eerst moet fietsen en dan de bus pakken en zelfs een keer moet overstappen. Vervolgens krijgt hij een kei van een rapport mee. HAVO niveau zelfs haalbaar, in cijfers dan. (in de praktijk zal dit nu nog te zwaar zijn, dus hij gaat volgend jaar naar 3 MAVO) en hij komt net terug van scouting en heeft daar zijn APL gehaald, is nu hulpleiding. Dit had ik 3 jaar geleden allemaal nooit kunnen dromen! Het kost hem allemaal enorm veel energie, maar hij is zo gemotiveerd, dat het allemaal lukt!
Onze tactiek is trouwens wel om niet alles te voorspelbaar te maken, want dan leren ze nooit met onverwachte gebeurtenissen omgaan. Dus wel structuur, maar tot op een bepaalde hoogte. Hierdoor kan hij nu op scouting in een reguliere groep goed meedraaien. Tis niet altijd makkelijk, maar de leiding is top en Joey vind het geweldig. Soms moet je wel de mazzel hebben dat je de juiste mensen om je heen hebt, die willen meedenken. Onze scouting vereniging is daar echt super gemotiveerd in!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:19

.....omdat een van mijn zwakke punten ongeduld is.
Bloos.
Gesteld, ik moet een boek lezen met min of meer bekende informatie, dan kan ik dat wel door spelletjes te spelen zoals beginnen op pagina 50 en kijken of ik het snap.
En met filmpjes kan dat niet...... (Agghhhhh!!!!)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:24

Janneke2 schreef:
.....omdat een van mijn zwakke punten ongeduld is.
Bloos.
Gesteld, ik moet een boek lezen met min of meer bekende informatie, dan kan ik dat wel door spelletjes te spelen zoals beginnen op pagina 50 en kijken of ik het snap.
En met filmpjes kan dat niet...... (Agghhhhh!!!!)

Aha,...op die manier...ik los dat op door twee dingen tegelijk te doen :)

Ik zit nu een film te kijken, te kletsen op 2 fora en een boek te lezen.( boek tussen door dan he...heb maar twee paar ogen)

Foutloos tikken lukt dan niet meer....

Manlief snapt daar niets van :D

Off topic...sorry

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:29

NatasjavE schreef:
Menino. Jij vindt het raar dat ik het belangrijk vind dat mijn slimme kind naar het VWO kan. Maar weet dat slimme mensen er heel ongelukkig van kunnen worden als ze onder hun nivo leren of werken. Voor het geluk van het kind kan het dus heel belangrijk zijn dat hij kan leren op het nivo waar hij/zij thuishoort.

Daar komt bij dat als Mika op een uitdagend nivo kan leren hij ook minder last heeft van zijn ADHD klachten.

Ik wil niet beweren dat het VWO of meer het ultime doel voor ieder kind moet zijn.

Imo zegt intelligentie niet zoveel over welk niveau iemand aan kan... Dat is maar 1 aspect van het hele plaatje... Voor sommige mensen kan het juist wel goed voor het zelfbeeld om een beetje onder het niveau te werken bv. Voor anderen wellicht niet. Maar VWO is niet heilig, en dat moet ( imo ) al helemaal niet het doel van medicatie zijn ...

En snuiven of niet , mijn punt is dat niet-ADD'ers er ( als ze het gewoon slikken ) ook baat/plezier bij hebben.. Dus dat het werkt hoeft niet te betekenen dat je een ziekte hebt ... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:22

@Maura, jammer dat je zo struikelt over een typo en daar gelijk schijnbaar allerlei dingen aan verbindt. Je suggereert dingen over mensen, niet doen, je kent ze niet en weet niet in wat voor schoenen zij lopen.
Tegen mij noemen dat ik dingen wel anders zal beschouwen dan ze zijn, is denigrerend naar mij toe en dan onderschat je me behoorlijk. Dat je mij vertelt hoe het wel zal zijn en zou moeten om dingen tot een goed einde te brengen, is jezelf overschatten op dit vlak.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:35

Menino schreef:
NatasjavE schreef:
Menino. Jij vindt het raar dat ik het belangrijk vind dat mijn slimme kind naar het VWO kan. Maar weet dat slimme mensen er heel ongelukkig van kunnen worden als ze onder hun nivo leren of werken. Voor het geluk van het kind kan het dus heel belangrijk zijn dat hij kan leren op het nivo waar hij/zij thuishoort.

Daar komt bij dat als Mika op een uitdagend nivo kan leren hij ook minder last heeft van zijn ADHD klachten.

Ik wil niet beweren dat het VWO of meer het ultime doel voor ieder kind moet zijn.

Imo zegt intelligentie niet zoveel over welk niveau iemand aan kan... Dat is maar 1 aspect van het hele plaatje... Voor sommige mensen kan het juist wel goed voor het zelfbeeld om een beetje onder het niveau te werken bv. Voor anderen wellicht niet. Maar VWO is niet heilig, en dat moet ( imo ) al helemaal niet het doel van medicatie zijn ...

En snuiven of niet , mijn punt is dat niet-ADD'ers er ( als ze het gewoon slikken ) ook baat/plezier bij hebben.. Dus dat het werkt hoeft niet te betekenen dat je een ziekte hebt ... :)

Onderzoek heeft uitgewezen dat bij hoogbegaafden die onder hun nivo werken/presteren ernstige depressie vaker voorkomt. Het lijkt me dus van belang om hem op zijn eigen nivo te laten leren.
En nu hij meer concentratie daarvoor kan opbrengen lukt hem dat. Hij gaat weer met plezier naar school want nu kan en mag hij tenminste de moeilijk sommen maken. Niet dat saaie gedoe op nivo 3( waarbij nivo en het laagste is en nivo 3 jawel...het hoogste ze hebben een nivo erbij genomen voor hem.)

Het doel van de medicatie is dan ook niet VWO maar een gelukkiger kind en hopenlijk later een gelukkiger mens als volwassene.
Het doel van de medicatie is te hopen dat hij het niet gaat zoeken in zelfmedicatie en daardoor drugsverslaafd raakt.
Het doel van de medicatie is dat hij weer kan spelen met vriendjes.

VWO is voor Mika straks de ingang om het wetenschappelijk onderwijs te kunnen gaan volgen. Hij wil dierenarts worden.
Of hij dat uiteindelijk wordt of kan weet ik uiteraard niet en kan me ook niet schelen...
Maar we kunnen op z'n minst een poging wagen. Als het hem gelukkig maakt vind ik het prima.

Ik weet niet of je zelf een hoobegaafd kind hebt...maar je wil niet weten hoe groot de honger naar kennis is.
Hij komt thuis van school en als ik vraag hoe was het vandaag roept hij bijna verontwaardigt. MAMA,...het was rekendag....dat is ALTIJD leuk!!
Hij heeft de winkelerprins aan zijn buurjongentje voorgelezen(hij is nu 8 toen was hij net 7 de buren waren perplex,...en wij eerlijk gezegt ook maar hij en het buurjongentje genoten.) hij leest sneller dan je je kan voorstellen. In een maand vakantie heeft ie alle Dummie de mummie boeken gelezen en 4 van de Grijze Jager.

Zonder medicatie kan hij niet doen wat hij wil doen.

En ja...hij speelt genoeg buiten. Hij moet niet braaf lezen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:10

Als ik dit zo hoor zou de werkelijke diagnose ook nog wel eens dichter bij Asperger kunnen liggen met hyperactiviteit. :) Veel mensen met Asperger en hyperactiviteit overgroeien het laatste in de puberteit.
Maar goed; ik ben geen psych natuurlijk, maar heb toch wel een aantal kinderen met Asperger in de begeleiding gehad en ook in mijn familie komt het een aantal keer voor. 'Het klinkt als' zeg maar. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:04

Lante schreef:
Als ik dit zo hoor zou de werkelijke diagnose ook nog wel eens dichter bij Asperger kunnen liggen met hyperactiviteit. :) Veel mensen met Asperger en hyperactiviteit overgroeien het laatste in de puberteit.
Maar goed; ik ben geen psych natuurlijk, maar heb toch wel een aantal kinderen met Asperger in de begeleiding gehad en ook in mijn familie komt het een aantal keer voor. 'Het klinkt als' zeg maar. :)

We hebben zeer nadrukkelijk ook laten onderzoeken naar ASS/PDD-NOS/Asperger en daar was volgens de psychologen en psychiathers absoluut geen spraken van.
(onder andere doordat hij zowel verbaal als performaal zeer hoog scoort, brede interesses heeft, hij wedekerigheid vertoont, creatief is, sociaal is en nog een aantal zaken die niet bij autisme passen)

Volgens het centrum voor hoogbegaafde was hij een typisch hoogbegaafd kind met ADHD.

Waarom denk jij aan Asperger?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:08

NatasjaVE; klinkt als ik vroeger :) Ik las op mijn derde, en op mijn zesde a zevende las ik voor de lol de encyclopedie. Mijn diagnose ADHD is pas op mijn 23ste gesteld. Hoogbegaafdheid was als kind al duidelijk. Ik vind het oprecht fijn voor jullie dat voor jullie kind nu al duidelijk is "hoe de vork in de steel zit" want mijn tijd op zowel de basisschool als middelbare school hangt inderdaad aan elkaar van onderpresteren, geen aansluiting vinden bij leeftijdsgenootjes en depressies.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:43

NatasjavE schreef:
Lante schreef:

We hebben zeer nadrukkelijk ook laten onderzoeken naar ASS/PDD-NOS/Asperger en daar was volgens de psychologen en psychiathers absoluut geen spraken van.
(onder andere doordat hij zowel verbaal als performaal zeer hoog scoort, brede interesses heeft, hij wedekerigheid vertoont, creatief is, sociaal is en nog een aantal zaken die niet bij autisme passen)

Volgens het centrum voor hoogbegaafde was hij een typisch hoogbegaafd kind met ADHD.

Waarom denk jij aan Asperger?

Precies datgene dat jouw kind niet heeft, heeft die van ons er wel bij.. Overduidelijk een ASS ;) Een suiterende ASS-er haha..
Onze zoon scoort performaal 129 en verbaal 115.. Doordat daar aardig verschil ligt, werkt hem dat vreselijk tegen.
Hij wil zo graag meer werk doen. Hij kwam de eerste weken bijna huilend van school (groep 1), omdat hij wéér niet had gerekend, geschreven en gelezen. -O-
Hoewel hij het heerlijk vind om lekker te knutselen en te kleuren (dat is mooi afgebakend), geniet hij intens als hij thuis gewoon lekker een werkboekje met rekensommen voorgeschoteld krijgt. Ben heel erg benieuwd hoe we de rest van zijn 'schoolcarriere' in goede banen kunnen gaan leiden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:58

Ik scoorde performaal ook 120+ en verbaal rond de 110, best frustrerend...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:07

lifaya schreef:
Ik scoorde performaal ook 120+ en verbaal rond de 110, best frustrerend...

Wat ervaar jij wat frustrerend is? Ik bedoel...geen idee hoe het is :)

Mika scoorde 134 verbaal en 133 performaal.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:31

Omdat er best een gat zit tussen verbaal en performaal kan dit frustrend zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:00

NatasjavE schreef:
Menino schreef:

Onderzoek heeft uitgewezen dat bij hoogbegaafden die onder hun nivo werken/presteren ernstige depressie vaker voorkomt. Het lijkt me dus van belang om hem op zijn eigen nivo te laten leren.
En nu hij meer concentratie daarvoor kan opbrengen lukt hem dat. Hij gaat weer met plezier naar school want nu kan en mag hij tenminste de moeilijk sommen maken. Niet dat saaie gedoe op nivo 3( waarbij nivo en het laagste is en nivo 3 jawel...het hoogste ze hebben een nivo erbij genomen voor hem.)

Het doel van de medicatie is dan ook niet VWO maar een gelukkiger kind en hopenlijk later een gelukkiger mens als volwassene.
Het doel van de medicatie is te hopen dat hij het niet gaat zoeken in zelfmedicatie en daardoor drugsverslaafd raakt.
Het doel van de medicatie is dat hij weer kan spelen met vriendjes.

VWO is voor Mika straks de ingang om het wetenschappelijk onderwijs te kunnen gaan volgen. Hij wil dierenarts worden.
Of hij dat uiteindelijk wordt of kan weet ik uiteraard niet en kan me ook niet schelen...
Maar we kunnen op z'n minst een poging wagen. Als het hem gelukkig maakt vind ik het prima.

Ik weet niet of je zelf een hoobegaafd kind hebt...maar je wil niet weten hoe groot de honger naar kennis is.
Hij komt thuis van school en als ik vraag hoe was het vandaag roept hij bijna verontwaardigt. MAMA,...het was rekendag....dat is ALTIJD leuk!!
Hij heeft de winkelerprins aan zijn buurjongentje voorgelezen(hij is nu 8 toen was hij net 7 de buren waren perplex,...en wij eerlijk gezegt ook maar hij en het buurjongentje genoten.) hij leest sneller dan je je kan voorstellen. In een maand vakantie heeft ie alle Dummie de mummie boeken gelezen en 4 van de Grijze Jager.

Zonder medicatie kan hij niet doen wat hij wil doen.

En ja...hij speelt genoeg buiten. Hij moet niet braaf lezen.

Ik geloof ook wel dat depressie vaker voorkomen bij hoogbegaafden op het VMBO/havo hoor.... Maar dat betekent niet dat alle hoogbegaafden maar ongelukkig zijn op het VMBO/HAVO... Daar ligt de nuance wat mij betreft. Het is geen wetenschappelijk onderzoek, maar vrijwel alle hoogbegaafde mensen(en dat zijn er toch wel een paar :) ) die ik ken hebben een HAVO-diploma, geen VWO-diploma, en vinden dat HAVO ze rust heeft gegeven en hebben het tov VWO positief ervaren. Sommige zijn na het HBO alsnog doorgestroomd naar de uni overigens... :)

Ik ben geen voorstander van medicatie, omdat ik zelf weet wat voor takkespul het kan zijn en ik echt uitdrukkelijk van mening ben dat je daar niet bij kinderen (omdat ze niet op bijwerkingen kunnen anticiperen) mee moet experimenteren, zonder hele gegronde redenen... Als iemand aantoonbaar depressief wordt omdat het niet kan functioneren zonder die medicijnen vind ik dat wel een gegronde reden. Als iemand het krijgt voor geschreven omdat ie anders mss een jaartje over zou moeten doen, of omdat VMBO of HAVO minder mooi staat op het CV... DAAR ben ik uitdrukkelijk tegen (en ja, dat gebeurt heel veel). En in die gevallen is voor mij de vergelijking met drugs snel getrokken omdat ik ook bij mijn standpunt blijf dat niet iedereen met ADD een neurologische stoornis heeft - Daarvoor staat onderzoek nog teveel in kinderschoenen, en de huidige resultaten zijn echt nog niet te vertalen naar ieder individu.-
Dat vind ik ook het kwalijke aan de stoornis zoals 'ie nu is. De diagnosticering is nog te simpel om maar te roepen dat iedereen die positief scoort op ADD een neurologische ziekte heeft (die opgelost MOET worden met medicijnen). Daar zijn aanwijzingen voor, maar tot dusver heeft iemand die positief scoort op AD(H)D gewoon concentratieproblemen zonder dat er uit het diagnose-traject een duidelijke oorzaak voor is gebleken. En de aanwijzingen zijn ervoor dat een grote groep wsl problemen heeft met bepaalde neurotransmitters, bij een kleinere groep hoeft dat dus niet zo te zijn. En 49% is ook een kleinere groep als 51%, maar uiteindelijk alsnog best een grote groep :) ( bij wijze van. Ik weet niet precies uit mijn hoofd bij hoeveel % verband een verschil als significant wordt aangenomen. Maar ik weet wel dat er daarvoor echt geen verband van 90% oid hoeft te zijn)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:23

Mindim als je twijfelt aan een diagnose, moet je op zoek naar expertise op dat gebied. Die is er in Nederland zeker wel ook volgens mij voor de combi ADHD/HB.

Menino ik kan je punt in je laatste alinea prima volgen. :) Ik vind ook dat we ons op glad ijs begeven met medicatie, zeker nu dat aan steeds grotere groepen kinderen gegeven wordt... en ik geloof dus ook niet dat dat alleen maar aan betere 'diagnosticering' te wijten is, precies om wat je hierboven stelt.

(In de VS heeft 1 op 10 jongetjes een diagnose ADHD... hebben we al die jochies altijd over het hoofd gezien, of is er daar iets anders aan de hand??)

Zelfde geldt overigens voor autisme, die cijfers van voorkomen in de populatie blijven maar groeien. Is dat terecht, of diagnosticeren we een beetje te overijverig en geven we onterecht een heleboel kinderen die een beetje 'anders' zijn, een beroerd toekomstperspectief?

Overigens zijn niet alle hoogbegaafde kinderen 'schoolkinderen', waardoor soms vmbo of havo inderdaad beter passen. Vooral bij kinderen die buiten school allerlei uitdagingen opzoeken. :) Maar doorgaans zal een probleemloze HB-er toch gewoon zonder te veel moeite het VWO moeten kunnen doorlopen hoor.

Wat betreft performaal en verbaal, laat je vooral niets wijsmaken Lifaya. Uit groot wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de kloof niet wijst op problemen.

Suusenalvin
Citaat:
Onze zoon scoort performaal 129 en verbaal 115.. Doordat daar aardig verschil ligt, werkt hem dat vreselijk tegen.
Hij wil zo graag meer werk doen. Hij kwam de eerste weken bijna huilend van school (groep 1), omdat hij wéér niet had gerekend, geschreven en gelezen. -O-

Gaat dit om een kleuter? Dan zegt dat verschil performaal/verbaal ook nog eens helemaal niets, omdat bij jonge kinderen alles nog zo in ontwikkeling is, dat zelfs het totaal IQ van de ene test op de andere nog zomaar tien of meer punten kan verschillen. (overigens is dat bij volwassenen ook nog zo, reden om erg voorzichtig met al die termen als HB te zijn...)

Kinderen kunnen door van alles gefrustreerd raken, dat is heel normaal en bij sommige karakters uit zich dat heftiger dan bij andere... Maar bij jouw zoon is zowel het performale als het verbale flink bovengemiddeld. De kans dat hij daardoor echt problemen van zou ondervinden, lijkt mij dus vrij klein...

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:00

randalinpony schreef:Zelfde geldt overigens voor autisme, die cijfers van voorkomen in de populatie blijven maar groeien. Is dat terecht, of diagnosticeren we een beetje te overijverig en geven we onterecht een heleboel kinderen die een beetje 'anders' zijn, een beroerd toekomstperspectief?

Waarom zou iemand met een diagnose autisme een beroerd toekomstperspectief hebben? Ik ben nieuwsgierig naar jouw gedachte hierachter.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:06

Wat denk je dat het betekent om jezelf als 'patient' te zien en zo behandeld te worden tijdens je jeugd?

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:30

Waarom zou een autist zichzelf als patiënt zien? Dat is die ook niet, hij/zij heeft een beperking/handicap dat is heel wat anders.
Mijn zoon is autist en hier in huis doen we daar heel normaal over. De 1 heeft flaporen/de volgende een kunstknie en de andere een sociale beperking, so what? door de stempel kunnen we hem zo optimaal mogelijk begeleiden. Oa met een school die bij hem past. Doordat hij de juiste begeleiding krijgt op school en thuis, krijgt hij imo een betere kans om zichzelf optimaal te ontplooien. En zal hij dus een beter toekomst perspectief hebben dan dat we hem hadden laten verzuipen op regulier onderwijs.
Bij mijn zoon op school zitten alleen maar autisten, maar ik ken er geen 1 die als patiënt behandel wordt.