Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lante schreef:@mindim: Ik denk dat als je twijfels het of de diagnose wel goed gesteld is, dat je dan inderdaad een soort second opinion zou kunnen laten doen, maar vraag me af wat de meerwaarde zou kunnen zijn of je zou het eens vanuit Janneke2 haar invalshoek kunnen bekijken. Maar het is indd een lastige. Iemand uit mijn omgeving is als kind gediagnosticeerd met PDD NOS met hyperactiviteit, maar bleek op latere leeftijd asperger te zijn. Hyperactiviteit was toen ook overgroeid en heeft de eerdere onderzoeken vertroebeld destijds blijkbaar.
Janneke2 schreef:.....omdat een van mijn zwakke punten ongeduld is.
Bloos.
Gesteld, ik moet een boek lezen met min of meer bekende informatie, dan kan ik dat wel door spelletjes te spelen zoals beginnen op pagina 50 en kijken of ik het snap.
En met filmpjes kan dat niet...... (Agghhhhh!!!!)
NatasjavE schreef:Menino. Jij vindt het raar dat ik het belangrijk vind dat mijn slimme kind naar het VWO kan. Maar weet dat slimme mensen er heel ongelukkig van kunnen worden als ze onder hun nivo leren of werken. Voor het geluk van het kind kan het dus heel belangrijk zijn dat hij kan leren op het nivo waar hij/zij thuishoort.
Daar komt bij dat als Mika op een uitdagend nivo kan leren hij ook minder last heeft van zijn ADHD klachten.
Ik wil niet beweren dat het VWO of meer het ultime doel voor ieder kind moet zijn.
Menino schreef:NatasjavE schreef:Menino. Jij vindt het raar dat ik het belangrijk vind dat mijn slimme kind naar het VWO kan. Maar weet dat slimme mensen er heel ongelukkig van kunnen worden als ze onder hun nivo leren of werken. Voor het geluk van het kind kan het dus heel belangrijk zijn dat hij kan leren op het nivo waar hij/zij thuishoort.
Daar komt bij dat als Mika op een uitdagend nivo kan leren hij ook minder last heeft van zijn ADHD klachten.
Ik wil niet beweren dat het VWO of meer het ultime doel voor ieder kind moet zijn.
Imo zegt intelligentie niet zoveel over welk niveau iemand aan kan... Dat is maar 1 aspect van het hele plaatje... Voor sommige mensen kan het juist wel goed voor het zelfbeeld om een beetje onder het niveau te werken bv. Voor anderen wellicht niet. Maar VWO is niet heilig, en dat moet ( imo ) al helemaal niet het doel van medicatie zijn ...
En snuiven of niet , mijn punt is dat niet-ADD'ers er ( als ze het gewoon slikken ) ook baat/plezier bij hebben.. Dus dat het werkt hoeft niet te betekenen dat je een ziekte hebt ...
Lante schreef:Als ik dit zo hoor zou de werkelijke diagnose ook nog wel eens dichter bij Asperger kunnen liggen met hyperactiviteit.Veel mensen met Asperger en hyperactiviteit overgroeien het laatste in de puberteit.
Maar goed; ik ben geen psych natuurlijk, maar heb toch wel een aantal kinderen met Asperger in de begeleiding gehad en ook in mijn familie komt het een aantal keer voor. 'Het klinkt als' zeg maar.
NatasjavE schreef:Lante schreef:Als ik dit zo hoor zou de werkelijke diagnose ook nog wel eens dichter bij Asperger kunnen liggen met hyperactiviteit.Veel mensen met Asperger en hyperactiviteit overgroeien het laatste in de puberteit.
Maar goed; ik ben geen psych natuurlijk, maar heb toch wel een aantal kinderen met Asperger in de begeleiding gehad en ook in mijn familie komt het een aantal keer voor. 'Het klinkt als' zeg maar.
We hebben zeer nadrukkelijk ook laten onderzoeken naar ASS/PDD-NOS/Asperger en daar was volgens de psychologen en psychiathers absoluut geen spraken van.
(onder andere doordat hij zowel verbaal als performaal zeer hoog scoort, brede interesses heeft, hij wedekerigheid vertoont, creatief is, sociaal is en nog een aantal zaken die niet bij autisme passen)
Volgens het centrum voor hoogbegaafde was hij een typisch hoogbegaafd kind met ADHD.
Waarom denk jij aan Asperger?
NatasjavE schreef:Menino schreef:
Imo zegt intelligentie niet zoveel over welk niveau iemand aan kan... Dat is maar 1 aspect van het hele plaatje... Voor sommige mensen kan het juist wel goed voor het zelfbeeld om een beetje onder het niveau te werken bv. Voor anderen wellicht niet. Maar VWO is niet heilig, en dat moet ( imo ) al helemaal niet het doel van medicatie zijn ...
En snuiven of niet , mijn punt is dat niet-ADD'ers er ( als ze het gewoon slikken ) ook baat/plezier bij hebben.. Dus dat het werkt hoeft niet te betekenen dat je een ziekte hebt ...
Onderzoek heeft uitgewezen dat bij hoogbegaafden die onder hun nivo werken/presteren ernstige depressie vaker voorkomt. Het lijkt me dus van belang om hem op zijn eigen nivo te laten leren.
En nu hij meer concentratie daarvoor kan opbrengen lukt hem dat. Hij gaat weer met plezier naar school want nu kan en mag hij tenminste de moeilijk sommen maken. Niet dat saaie gedoe op nivo 3( waarbij nivo en het laagste is en nivo 3 jawel...het hoogste ze hebben een nivo erbij genomen voor hem.)
Het doel van de medicatie is dan ook niet VWO maar een gelukkiger kind en hopenlijk later een gelukkiger mens als volwassene.
Het doel van de medicatie is te hopen dat hij het niet gaat zoeken in zelfmedicatie en daardoor drugsverslaafd raakt.
Het doel van de medicatie is dat hij weer kan spelen met vriendjes.
VWO is voor Mika straks de ingang om het wetenschappelijk onderwijs te kunnen gaan volgen. Hij wil dierenarts worden.
Of hij dat uiteindelijk wordt of kan weet ik uiteraard niet en kan me ook niet schelen...
Maar we kunnen op z'n minst een poging wagen. Als het hem gelukkig maakt vind ik het prima.
Ik weet niet of je zelf een hoobegaafd kind hebt...maar je wil niet weten hoe groot de honger naar kennis is.
Hij komt thuis van school en als ik vraag hoe was het vandaag roept hij bijna verontwaardigt. MAMA,...het was rekendag....dat is ALTIJD leuk!!
Hij heeft de winkelerprins aan zijn buurjongentje voorgelezen(hij is nu 8 toen was hij net 7 de buren waren perplex,...en wij eerlijk gezegt ook maar hij en het buurjongentje genoten.) hij leest sneller dan je je kan voorstellen. In een maand vakantie heeft ie alle Dummie de mummie boeken gelezen en 4 van de Grijze Jager.
Zonder medicatie kan hij niet doen wat hij wil doen.
En ja...hij speelt genoeg buiten. Hij moet niet braaf lezen.
Citaat:Onze zoon scoort performaal 129 en verbaal 115.. Doordat daar aardig verschil ligt, werkt hem dat vreselijk tegen.
Hij wil zo graag meer werk doen. Hij kwam de eerste weken bijna huilend van school (groep 1), omdat hij wéér niet had gerekend, geschreven en gelezen.