Borstvoeding met het mes op de keel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:43

Het zou niet eens uit hoeven te maken waarom je ergens voor kiest; of het nou is uit gemak of noodgedwongen (en alle tussenvormen). Er is slechts 1 juiste reden; als de moeder er zelf voor kiest (noodgedwongen of niet). Eigenlijk vind ik het zelfs raar dat mensen zich 'moeten' verantwoorden...
(voor beide kanten, of je nou bv geeft of de fles)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 18:48

Shadow0 schreef:
Rumina schreef:
met haar man heeft ze hopelijk zon goede band dat 3 seconde peilen haar kraamtijd niet verstoord.

Het gaat niet om die drie seconden: het gaat om het niet respecteren van iemands keuze. Er nog eens naar vragen omdat je het eerste antwoord niet voor waar aanneemt is respectloos.

Dat via een ander spelen is nog veel respectlozer: ik zou het heel hoog opnemen als iemand achter mijn rug om mijn partner voor z'n karretje spant om zulke dingen uit te halen. Ik vind dat dat iets is dat een integere zorgverlener NIET hoort te doen!

En dat geldt ook voor jouw overige goedpraterij. Er is een gigantisch verschil tussen een vergissing van iemand die niet op de hoogte is (dan kan confronterend zijn en moeilijk, maar dat gaat over) en het doelbewust negeren van iemands eerdere woorden. Het eerste kan gebeuren (hoewel cb en kinderarts daar natuurlijk wel zorgvuldig mee om horen te gaan), het tweede is simpelweg niet integer.

Inderdaad, en het is precies dat wat ik niet wil aan mijn kraambed. Een integere zorgverlener heeft respect voor de autonomie van de patiënt. We zouden het niet nemen als een arts een patiënt op zo'n manier iets zou opdringen. Zodra het om borstvoeding gaat is manipuleren dan blijkbaar wel oké. En alle middelen zijn goed: terug komen op eerder gemaakte afspraken in de hoop dat je de emotionele kraamvrouw toch nog borstvoeding kan opdringen, manipuleren via de man,...ik zie hier geen enkel respect voor iemands keuze vrijheid. En dat is dus ook het sfeertje wat ik ervaren heb en waar het topic over gaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:01

Rapperijder schreef:
We zouden het niet nemen als een arts een patiënt op zo'n manier iets zou opdringen. Zodra het om borstvoeding gaat is manipuleren dan blijkbaar wel oké.

Het gebeurt volgens mij op veel meer plekken in de zorg hoor, en zeker ook bij artsen. Dat wordt vaak ook ondergaan - simpelweg omdat je in een nogal kwetsbare positie zit en het niet eenvoudig is om daar adequaat op te reageren.
(Ik weet zelfs niet of het echt mogelijk is om daar adequaat op te reageren als zorgverleners niet willen inzien waarom dit zo kwetsend en schadelijk is. Want als je al niet serieusgenomen werd, denk ik niet dat een klacht over dat je niet serieusgenomen wordt, serieusgenomen wordt. Eh... Fijne zin :P )

En wat mij betreft is manipuleren nooit ok, en achter iemands rug omgaan al helemaal niet. Zeker niet als het gaat om bekwame volwassenen.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:03

Nee , ik bedoel niet dat ze je man voor het karretje gaan spannen, ik heb het er over dat jij je man voor het karretje spant om te zorgen dat ze geen lastige vragen stellen en blijven doorvragen. Dat hij zegt: "ik heb haar het net nog gevraagd, ze zei nee en ik kom zien aan haar dat ze het meende en ze wil daar verder aan jullie geen verantwoording over afleggen" Ik snap echt niet wat daar zo slecht aan is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:06

Rumina schreef:
Ik snap echt niet wat daar zo slecht aan is.

Dat het bij goede zorgverleners niet nodig hoort te zijn. Dat je echt bepaalde dingen over respect voor de autonomie van mensen (patienten) niet snapt, terwijl dat toch vrij wezenlijk is voor goede zorg.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:06

vuurneon schreef:
Het zou niet eens uit hoeven te maken waarom je ergens voor kiest; of het nou is uit gemak of noodgedwongen (en alle tussenvormen). Er is slechts 1 juiste reden; als de moeder er zelf voor kiest (noodgedwongen of niet). Eigenlijk vind ik het zelfs raar dat mensen zich 'moeten' verantwoorden...
(voor beide kanten, of je nou bv geeft of de fles)

Nou de vk is er niet alleen voor de bevalling en de echos. Ze is er ook voor voorlichting. En daarom.is de reden voor haar belangrijk om te weten. Als de reden is dat de buurvrouw heeft gezegd dat je er hangborsten van krijgt of de collega heeft gezegd dat borstvoeden zo veel pijn doet jam ze informeren en de vooroordelen weg nemen. Maar daar kom je niet achter zonder er een gesprek over te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:26

Als je ziet dat de dame in kwestie al een kind heeft gehad en al bv geprobeerd heeft en aankaart dat ze het niet wil, dan mag je er toch van uitgaan dat ze én goed geïnformeerd was én echt wel weet waarom ze nu bewust kiest voor fv.
Je kan me niet wijsmaken dat er nergens opgetekend staat welke problematiek TS heeft doorgemaakt bij haar eerste kindje. Die kv moet toch ook gerapporteerd hebben aan haar dienst welke hindernissen er op het pad van TS lagen?

Rumina

Re: Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:32

Als je niet dezelfde verloskundige hebt zijn er geen gegevens van je bekend. En als je zegt dat het pijn deed weten ze ook niet of het een klein kloofje was...of fristi met tartaar. Juist bij een vk moet je al je angsten en onzekerheden over de zwangerschap, bevalling en kraamtijd gewoon uitspreken. Als ze het niet weten kunnen ze er ook geen rekening mee houden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:34

Rumina schreef:
Als je niet dezelfde verloskundige hebt zijn er geen gegevens van je bekend. En als je zegt dat het pijn deed weten ze ook niet of het een klein kloofje was...of fristi met tartaar. Juist bij een vk moet je al je angsten en onzekerheden over de zwangerschap, bevalling en kraamtijd gewoon uitspreken. Als ze het niet weten kunnen ze er ook geen rekening mee houden.

En volgens jou hoeven ze er geen rekening mee te houden, want als je eenmaal bevallen bent vragen ze gewoon nog n keer naar beslissingen die je al genomen hebt.

Als jij gewoon zegt dat je niet wilt dan moet dat klaar zijn.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:34

En laten we vooral ook niet doen alsof borstvoeding 100% gezond is:
Citaat:
Moeders krijgen via de voeding ook dioxines en PCB’s binnen. Daardoor kan ook borstvoeding deze stoffen bevatten. Uit onderzoek blijkt dat de positieve effecten van borstvoeding veel zwaarder wegen dan de mogelijk nadelige effecten van de dioxine-achtige stoffen. Bovendien neemt de concentratie van dioxines in Nederlandse moedermelk af.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... xines.aspx

Zelfs de pro BV-ers moeten dit erkennen:
Citaat:
Omdat je bij je eerste kind je vetreserves het eerst aanspreekt, krijgt je eerste kind naar verhouding de meeste milieuverontreinigende stoffen binnen via de moedermelk. Naarmate je langer voedt neemt de concentratie vervuiling in je borstvoeding af. Daarnaast groeit je kind snel en krijgt steeds meer lichaamsvetten, waardoor hij zelf de vervuilingen kan opslaan. Ook ieder volgend kind krijgt minder vervuilende stoffen binnen via de borstvoeding.

http://www.lalecheleague.nl/Moeder-voed ... rmelk.html

Het is allemaal niet zo zwart-wit: "FV is slecht,BV is goed."

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:36

Rumina schreef:
Juist bij een vk moet je al je angsten en onzekerheden over de zwangerschap, bevalling en kraamtijd gewoon uitspreken.

In theorie zou dat zeker moeten kunnen. Maar als het onder vk's gebruikelijk is om daarmee om te gaan zoals hier in dit topic aan de orde komt, dan zou ik het niet doen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:05

Ik wil ook nog even inhaken op de eeuwige discussie "gevolgen van fv/bv", want ik heb het idee dat er niet vaak bij stil wordt gestaan bij de invloed van de voeding op de darmen van een baby. En dan heb ik het niet over evt krampjes tijdens het eerste jaar, maar wat voor gevolgen heb kan hebben voor je darmen/darmcultuur/algemene weerstand over jaren en uiteindelijk weer die van je eigen kinderen. Er zijn zoveel welwaardsziektes waarvan de oorzaak niet bekend is, hoeveel klachten vinden we tegenwoordig niet meer dan normaal, terwijl dat het helemaal niet is? dat kan bij de voeding vandaan komen en dus de ontwikkeling van de darmen het eerste (half) jaar. Want hoewel kv uiteraard een baby voed en van de juiste vitaminen ed voorziet, heeft het een hele andere werking op de darmen dan bv.

Maar volgensmij is dat bijna niet onderzocht, dat kan ook bijna niet geloof ik want dat betekend dat een hele grote groep kinderen, zowel kv als bv voor hun hele leven gevolgd moeten worden, incl de nodige darmkweekjes ed....

Voordat ik verder ga wil ik eerst even zeggen dat ik niet ts probeer te overtuigen, want zij blijft bij haar standpunt, wat ik respecteer...

Maar hulpverleners hebben uiteraard rekening te houden met de patient (om het zo maar even te noemen) maar snap ik wel dat ze sommige dingen blijven vragen. Tijdens een bevalling zal er vast gevraagd worden of je toch een ruggeprik of een andere manier van pijnstilling wilt hebben ondanks dat je van te voren had aangegeven dat je het niet had willen hebben. En misschien ben je er dan wel blij mee? Waarom is dat minder erg dan nog een keer vragen of ze misschien toch bv wil geven?

Tijdens mijn knie operatie had ik aangegeven wakker te willen blijven en geen roesje te willen. Toch hebben ze het van te voren en tussendoor meerdere keren gevraagd of ik het wilden en of het nog ging... Het zou toch raar zijn als ik dan snauwend was uitgevallen dat ik dat absoluut niet wilde hebben... punt uit... ? Nu is dit wel een minder beladen voorbeeld, maar het is aan hulpverleners om de verschillende opties aan te geven en ermee te helpen of dit nu a of b is. En niets is zo veranderlijk als de mens... En je kunt natuurlijk ook niet verwachten dat hulpverleners van te voren weten wat je keus is en dat je het al 10x heb moeten verdedigen.

Hier in de omgeving is het trouwens eerder regel dan uitzondering dat er kv wordt gegeven en vaak door verkeerde voorlichting/begeleiding/vooroordelen ect... en wordt je met verbazing/meewarrig aangekeken als je langer dan een paar maanden bv geeft.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:12

ik heb altijd duidelijk aangegeven bij de VK dat ik geen bv wilde geven. De reden was al bij hen bekend. Er is nog geen onvertogen woord over gevallen. Toen ik moest bevallen, had ze voor de zekerheid ook al een pak flesvoeding mee, voor het geval wij het nog niet in huis hadden. Zo kan het dus ook....

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:25

Ik ben zo blij dat mijn dochter al 10 jaar is en ik dit maar 1 keer heb mogen meemaken, ik word er gewoon chagrijnig van. Laat mensen toch hun eigen weg hierin kiezen en hou je mening hierover voor jezelf. Voor vragen en info zijn er mensen en informatiebronnen genoeg over borst 'versus' fles (het zou geen versus moeten zijn).
Fijn te lezen dat er hier en daar ook zonder 'morren' van de vk en anderen flesvoeding gegeven 'mag' worden, het kan dus wel! Daar word ik dan wel weer blij van! :)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:38

dammie1 schreef:
Citaat:
Moeders krijgen via de voeding ook dioxines en PCB’s binnen. Daardoor kan ook borstvoeding deze stoffen bevatten. Uit onderzoek blijkt dat de positieve effecten van borstvoeding veel zwaarder wegen dan de mogelijk nadelige effecten van de dioxine-achtige stoffen. Bovendien neemt de concentratie van dioxines in Nederlandse moedermelk af.

Pak je die er dan ook ff bij?
En als je toch linkjes plaatst, dit zit er qua ingrediënten in bv/kv.
http://www.borstvoeding.com/files/whats ... tmilk3.png

En nee, dit is niet om iemand te overtuigen, gewoon informatief bedoeld.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:50

Rinske schreef:
RandyOrton25 schreef:
Sjonge gelukkig is de tijd van voeding voor mij voorbij
En wil ik absoluut geen 2de kindje maar hoe meer ik dit gedram lees hoe minder snel ik voor borstvoeding zou kiezen.
Want hoe dan ook blijft er maar over door gezaagd worden.

Dat is andersom precies hetzelfde zoals ook al meerdere malen gezegd is. Dus dat zou niet de reden moeten zijn. Maar als je er al zo in staat kun je mij niet vertellen dat je dat eerst wel wilde, of heb ik dat mis? Is het niet gewoon makkelijk roepen nu.

Ik heb borstvoeding geprobeerd te geven maar kwam met alleen aanleggen niet opgang is met kolven opgang gebracht en na 2 dagen had ik geen voeding meer.
Ik heb ook geen stuwing of iets gehad. Dus ik ben overgestapt naar een fles
waar niets mis mee is.
Maar bij een 2de die er niet komt zou ik wel gelijk een fles pakken en niet meer een hele nacht aan een kolf machine hangen of een hele nacht me kind aan me borst.
En door al het wat ook ik als opdringerig ervaar geadviseer word ik best wat kribbig en hoeft het zeker niet meer.

Ik heb trouwens in het kraamhotel gelegen en echt een top week gehad omdat zeker de jongere generatie me heel goed begreep en ook inzag dat het geen nut had om nog dagen door te kolven.
Dus ik heb in die zin geen nare ervaring maar dat krijg ik van sommige berichten hier op bokt wel
door al dat gepush.

Als je iets nou echt niet wil dan hoeft het gewoon niet en dat heeft in mijn ogen niets te maken met door zetten of opgeven of makkelijk roepen achteraf ;)
Maar gewoon je eigen keus maken.
borstvoeding prima flesvoeding ook prima moet iedereen lekker zelf weten.
Maar hier in dit topic word het een soort van geloofd overtuiging opdring idee en dat stuit me vreselijk tegen de borst .

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:05

Rumina schreef:

Ik neem aan dat TS dan al vroeg in de zwangerschap tegen de VK verteld dat ze geen BV gaat geven. Dan zal ze hoogstwaarschijnlijk ook vertellen dat het de vorige keer echte ellende is geweest en ze nu BV totaal niet zit zitten. Of het nu een klein kloofje is of fristi met tartaar maakt op zich niet zo veel uit, als iemand gewoon 100% zeker weet dat degene geen BV wilt gaan geven is dat de keuze van de aanstaande mama, met wat voor reden dan ook.
Nieuwsgierigheid naar de reden o.k., maar ik vind niet dat iemand zich moet verantwoorden waarom ze geen BV wilt gaan geven.

De VK zal dan in het dossier zetten dat de mama in kwestie geen BV gaat geven en dat moet dan genoeg zijn vind ik. Dan hebben de andere VK, kraamverzorgsters, verpleegsters e.d. dat gewoon netjes te respecteren. Na de bevalling zou dan een ''u gaat toch FV geven?'' volstaan. Als iemand dan toch twijfelt zal de mama daar zelf wel over beginnen, daar hoeft niet specifiek naar gevraagd worden vind ik.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:19

dammie1 schreef:

Rinske schreef:

De tekst uit de link die jij plaatst in niet echt leesbaar. Of is het gewoon de bedoeling dat mensen hun conclusie moeten trekken uit het feit dat de ingrediëntenlijst van BV tig keer langer is?

De tekst die jij dik drukt en vergroot stond toch ook gewoon netjes in het bericht van dammie1? Ze zegt toch ook niet dat BV ongezond is, ze zegt enkel dat het niet 100% uit gezonde stoffen bestaat. Maar dat de voordelen van de BV opwegen tegen de nadelen. Er wordt veel gepraat over nadelen van FV, dan mag dit toch ook gewoon aan bod komen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:21

Vjestagirl schreef:
Rumina schreef:
Waarom is dat drammen? De verloskundige en kraamzorg zullen sowieso de vraag of ze zeker van haar beslissing is nogmaals stellen. Als ze dat vervelend vindt kan ze toch beter regelen dat haar man die vraag kan beantwoorden en vervolgens alle discussies in de kiem kan smoren? Als je daar bij de intake aangeeft dat je daar net je man over overlegt bespaart dat een hoop gedoe.

Maar doe dat dan vóór de bevalling, wat mij betreft n week voor de uitgerekende datum. En niet vlak erna.

dat word gevragen en dames nogmaals er zijn heel veel moeders die na de bevalling er anders instaan en alsnog andere keuzes maken. en wij achteraf niet willen horen.. we kregen de gelegenheid niet of wat dan ook. en je kunt wel roepen maar men kan dat toch zeggen of vragen. dat doen mensen dus niet altijd.

sommige van jullie reageren hier alleen maar om te verdedigen en weten veel feiten niet. en dan bedoel ik dan een stukje over kolfrecht, reclames babyvoeding,

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:27

Ik denk dat er al iets niet goed zit tussen VK en moeder als ze na de bevalling er anders instaat en dat blijkbaar niet kunnen bepraten. Als je als VK de moeder duidelijk maakt dat je er voor haar bent en haar zo goed mogelijk wil begeleiden, wat haar keuzes ook zijn, zonder te pushen, dan kan ik me niet voorstellen dat die moeder een andere inzicht niet durft te delen. Maar daar zit de clou van dit hele verhaal ook lijkt me.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:35

dat is dus echt onzin, dat gaat met hormonen of voor de eerste keer moeder worden en niet weten wat te verwachten. dat heeft totaal niks met de band van VK te maken hoor.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:37

StalNollie, maar wat versta je dat precies onder ''er naar vragen''? Is het een simpele: gaat u FV geven? of een: weet u zeker dat u toch echt geen BV wilt proberen, want....? Want daar vind ik veel verschil in zitten.

En waarom in het specifieke geval van TS na de bevalling nog een keer vragen naar wat voor soort voeding ze wilt gaan geven? Ik neem aan dat dit en de reden er van uitgebreid aan bod zullen komen tijdens de controles bij de VK. Als de VK vervolgens een aantekening maakt in het dossier, is dat voor andere VK toch ook duidelijk?
Zij heeft gewoon een hele duidelijke reden waarom ze het niet wilt en heeft haar keuze weloverwogen gemaakt. Mocht ze toch twijfelen, dan zal ze daar na de bevalling toch zelf over beginnen?

Zelf ben ik heel blij dat ik mijn premature dochter 10 weken BV heb kunnen geven via alleen kolven en dat ik het bij mijn tweede ook weer heb geprobeerd. Maar bij beide kindjes heb ik wel de ervaring dat je na je bevalling op zijn kwetsbaarst bent en je gewoon erg beinvloedbaar kunt zijn, zonder dat je daar eigenlijk zelf achter staat. En ik vind echt dat BV iets is waar je zelf helemaal achter moet staan.

Bij mijn eerste voelde ik de druk om te blijven borstvoeden. Ik kolfde iedere 1,5 uur en zette 's nachts 2x de wekker om te kolven. Ik heb tranen met tuiten gehuild toen er niet meer dan 5ml per kolfbeurt uitkwam en mijn 10 weken oude dochter daar natuurlijk niet voldoende aan had.
Bij mijn tweede pushte ik mezelf ook tot het uiterste. De lactatiekundige kreeg het ook niet voor elkaar om haar aan te leggen. Ze weigerde echt. Ik was soms zelfs 1,5 uur achterelkaar bezig om haar te proberen aan te leggen, met als gevolg een dochter + moeder die overstuur was.

Bij mijn tweede verplichte ik het gewoon mezelf, ik voelde me echt een mislukte moeder als ik zou stoppen en durfde dit gewoon niet tegen de kraamverzorgster te zeggen. Ik was erg blij toen de kraamverzorgster en de verloskundige er zelf mee kwamen dat het misschien beter was te stoppen en dat ik er alles aan gedaan had.
Als ze gezegd hadden dat ik door had moeten gaan, had ik dit op dat moment zeker gedaan. Ik was zo labiel door alle emoties en hormonen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:12

StalNollie schreef:
dat is dus echt onzin, dat gaat met hormonen of voor de eerste keer moeder worden en niet weten wat te verwachten. dat heeft totaal niks met de band van VK te maken hoor.

Wat onzin is is dat je het hebt over voor de eerste keer moeder worden en niet weten wat te verwachten, het gaat hier over iemand die niet voor de eerste keer moeder wordt en maar al te goed weet wat ze kan verwachten...

Als jij VK bent dan hoop ik dat je je kraamvrouwen anders behandeld, want gelijk roepen dat iets onzin is is zo'n beetje het summum van slecht communiceren met je klant.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:35

Nou ben ik toch al in een opstandige bui, maar van dit topic krijg ik toch nog veel meer het idee dat kinderen niet iets voor mij zijn. Is het niet vanwege de kinderen zelf, dan wel vanwege iedereen die zich tegen je aan wil (en zal) bemoeien. Mijn leven, mijn lijf en mijn beslissing en ik ben prima in staat een afgewogen keuze te maken.

Als een (aankomende) moeder een beslissing neemt over hoe en wat zij het graag heeft, wie is de rest van de wereld dan wel niet om haar keuze niet te respecteren? Nee is nee, ook als het om andere dingen gaat dan julliewetenwel. Dus geen BV is geen BV. Punt. Dat geldt echt niet alleen voor heren, maar ook voor hulpverleners en verzorgenden in vrouwvorm.

Daarnaast, het valt me op dat mensen die opgeleid zijn als begeleiders en verzorgenden graag een rol als hulpverlener op zich willen nemen en daarmee ver voorbij gaan aan hun opleidingsnivo. Een begeleider doet precies wat het woord zegt, hij of zij begeleid iemand in de keuzes die zij reeds gemaakt heeft. Mocht er serieuze twijfel zijn kan de begeleider haar kennis overdragen, maar in principe heeft zij gewoon de mening en wil van de client te respecteren en daar niet over te discussieren. Hulpverlener zijn is een heel ander nivo en beroep, en daar zijn begeleiders domweg niet voor opgeleid. Mocht de client, in dit geval de (binnenkort) zwangere vrouw interesse hebben in hulpverlening van welke soort dan ook, dan moet de kraamverzorger haar gewoon doorverwijzen naar iemand die meer specifiek deskundig is. De taak van de kraamverzorgster is de kraamtijd zo goed mogelijk te laten verlopen, zonder daarbij (te) grote druk op de (aankomende) moeder te leggen over welke beslissing dan ook. En het is ook haar taak om haar eigen mening indien nodig opzij te zetten of, als ze dat niet kan, de vrager (in dit geval TS), door te verwijzen naar iemand die dat wel kan en meer aansluit bij de vrager.

Ik ben ook begeleider, van verstandelijk gehandicapten. Iets totaal anders, dat weet ik. Maar ik mag nooit mijn eigen mening over dingen opleggen aan mijn clienten. Zij zijn ook mensen, en zij hebben alleen bij veel dingen begeleiding nodig. Maar ze hebben ook een eigen mening en wil, en dat moet en zal ik respecteren en als ze met iets aankomen waarbij ze echt hulp nodig hebben of specifiek advies, dan verwijs ik ze door naar iemand die dat wel kan geven op gegronde basis. En dat ben ik dus niet, ondanks dat ik prima een mening kan hebben over hun problemen en vaak ook wel een oplossing heb. Maar ik ben geen hulpverlener, ik begeleid ze door het leven. Ik verleen geen hulp. Mochten ze die wel nodig hebben dan zijn daarvoor andere mensen die anders opgeleid zijn dan ik. Het is dan wel weer mijn taak de juiste hulpverlener te vinden voor betreffende client en diens hulpvraag. Dus een hulpverlener die ook past bij de client wat opvattingen betreft en mocht de hulpverlener niet bevallen, een andere te zoeken die beter past. Ongeacht de reden.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 06:04

Delphi schreef:
dammie1 schreef:

Rinske schreef:

De tekst uit de link die jij plaatst in niet echt leesbaar. Of is het gewoon de bedoeling dat mensen hun conclusie moeten trekken uit het feit dat de ingrediëntenlijst van BV tig keer langer is?

De tekst die jij dik drukt en vergroot stond toch ook gewoon netjes in het bericht van dammie1? Ze zegt toch ook niet dat BV ongezond is, ze zegt enkel dat het niet 100% uit gezonde stoffen bestaat. Maar dat de voordelen van de BV opwegen tegen de nadelen. Er wordt veel gepraat over nadelen van FV, dan mag dit toch ook gewoon aan bod komen?

Op je pc openen, dan ie wel leesbaar :) .
Door het dikgedrukte deel kwam het op mij over alsof er gezegd werd dat bv helemaal niet zo gezond is. En dat sloot niet, dat is het wel :) .