"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:55

Overgewicht betekent niet ongezond. Sterker, 'mollige' mensen (dus niet obees) worden gemiddeld ouder dan dunne mensen, waarschijnlijk omdat ze wat meer reserves hebben als ze erg ziek worden. Smalle, magere mensen kunnen evengoed ongezond zijn, van binnen.

Wat Tessa zegt is heel belangrijk: BMI, kledingmaten, dat is allemaal relatief aan lengte maar ook aan bouw. Ik heb met mijn 1.70 een maatje 40/42, maar ik ben wel fit. Dat kan volgens veel mensen niet maar het is toch echt zo. Ik ben simpelweg heel breed. De ondergrens van het groene gedeelte van de BMI schaal voor mijn lengte is voor mij flink ondergewicht. De bovengrens is een normaal gewicht. Net als dat voor veel mensen van mijn lengte de bovengrens wel al overgewicht is.

Ik denk dat we allemaal eens op moeten houden met waarde hechten aan mensen hun fysieke eigenschappen en al helemaal geen waarde-oordeel moeten hebben over een zeer persoonlijke keus. Sommige mensen zijn breed, anderen smal, sommige vrouwen hebben grote borsten, andere kleine, en sommige mensen zijn dik en anderen zijn dun. Dat kan je prima mooi of niet mooi vinden, maar meer dan een esthetisch oordeel moet je er ook niet aan geven. Mensen zijn niet beter, slimmer, meer waard, leuker, gezelliger of succesvoller vanwege hun uiterlijk, dus het zou ook niet geaccepterrd moetn sijn wel zo te oordelen.

horseyfries

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:15

Hoe kom je erbij dat dunne mensen minder oud zouden worden? Is daar onderzoek naar gedaan?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:18

Jep, kan even niet bij mijn universiteitsaccount om het op te zoeken anders had ik het gelinkt. Zal het later eens opzoeken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:18

Ok graag! (begint nu aan alle lekkers ;) )

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:49

En vandaag weer een groot artikel over plussize modellen in bikini.
Beetje moe van.. Al dat gezeur over grotere maten..
Ik denk niet dat het huidige beeld zich moet aanpassen aan de steeds dikker wordende bevolking.
Standaard modellen maatje 36 geven ipv 32-34 vind ik prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:34

bello2005 schreef:
JunkDeLuxe schreef:
Ik hoop dat het hier goed staat.. Zoniet mag het natuurlijk altijd verplaatst worden.

De laatste jaren zit ik zowat op hetzelfde gewicht: 48 à 51 kg.
Ik ben 1.58m, dus dat is een perfect gezond gewicht, en een gezond BMI (19,14; ideaal ligt tussen de 18,50 en 25,00). Qua vetpercentage zit ik wel onder het gemiddelde voor mijn leeftijd (maar qua lengte ook, dus volgens mij ligt het daar aan?): 11,4% (en dat zou volgens mijn leeftijd 25% moeten zijn).

Conclusie: ik heb een perfect normaal en vooral gezond gewicht. En ik heb géén ondergewicht.

Maar als ik de posts van mede-facebookers moet geloven, is dat niet zo.
Er worden héél veel foto's gepost van mollige tot gewoonweg dikke vrouwen gepost (en dat bedoel ik niet gemeen ofzo, ik noem een kat gewoon een kat), met als boodschap dat dit het ideale model is, dat een 'echte' vrouw een kont en een buik en een rolletje heeft, dat mannen graag die extra houvast hebben, en dat die "magere anorexia-tr*tten" maar een eind moeten oprotten.

Met "mager" en "anorexia" bedoelen ze dan meisjes en vrouwen die gewoon maatje 36 hebben. Die een Small dragen, of God verhoede het: een Extra Small!

Ik heb niks tegen een maatje meer. Vrouwen die mollig (of dik) zijn en zich daar goed bij voelen: goed voor jou!
Maar ondertussen worden de 'normale' meisjes, de meisjes die géén buik hebben (of zelfs wel een six-pack!), de grond in geboord. Wat gewoon een gezond gewicht is, is ondertussen bijna abnormaal. Alsof je iets mankeert, als je geen 'cushion for the pushin' hebt, alsof je niet volledig bent; zoals een auto zonder pinkers.

Nogmaals: ik heb niks tegen een maatje meer. Maar ik vind het knap fout dat meisjes die perfect op hun gewicht zijn verweten worden dat ze anorexia hebben en niet mooi zouden zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar een zandloperfiguur, en dat streef ik ook na. En zolang ik geen ondergewicht heb, en mijn BMI e.d. in orde zijn, ben ik toch gewoon normaal?

De vrouwen die ik op die propaganda-foto's zie daarentegen, ik vraag me af hoe het met hun gezondheid gesteld is. Of hun BMI en vetpercentage niet te hoog liggen. Hoe het met hun conditie zit, en of zij met hun 'extraatjes' nu daadwerkelijk gezonder zijn dan 'die magere scharminkels'.

Zo, dat is er uit :D And again: ik bedoel het niet verkeerd. Iedereen doet wat hij/zij wil doen. Ik wil gezond zijn, en ik wil vooral géén overgewicht. En dat lijkt mij ook maar heel normaal. Ik vind het gewoon jammer dat maatje 36 tegenwoordig aanzien wordt als maatje anorexia.

ik vind het een beetje raar
ik ben net zo groot als jou en weeg iets meer, als ik 50 kilo weeg kan ik mijn ribben tellen, vind het raar dat dat een gezond gewicht voor je is.

en met je Met "mager" en "anorexia" bedoelen ze dan meisjes en vrouwen die gewoon maatje 36 hebben. Die een Small dragen, of God verhoede het: een Extra Small! vind ik raar want ik heb ook maatje 36 en S en ben zelfs zwaarder dan jou. beetje raar maar oke..

Wat wil je nu zeggen? Bij mij zie je op 47 kilo nog eens m'n ribben niet en ik ben ook 1.58.
Ieder zo zijn eigen bouw.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:53

Hannanas schreef:
Ik denk niet dat het huidige beeld zich moet aanpassen aan de steeds dikker wordende bevolking.

Waarom alleen maat 36 modellen? waarom niet gewoon alle maten?
Omdat de bevolking ook uit alle maten bestaat.

Als ik een t-shirt zie bij een model dat strak aangesloten zit hoef ik dat niet te bestellen met mijn dikkere buik. Dan zit het het voor mij echt lelijk.
Zie ik een shirt dat bij een model met maat 44/46 mooi om de buik zit durf ik het ook te bestellen. Nu durf ik echt niets via internet te bestellen.
Dat vind ik ook jammer hoor. En ik ben geen ziekelijke obees, dus waarom zou ik niet in een regulier reclame krantje ook wat kunnen vinden wat me aanstaat?

Ik ben het overigens eens met de stelling dat de bouw bepalend is.
Iemand met een ranke bouw en maat 34 is gewoon mooi.
Iemand met een brede bouw en maat 34 is eng mager.

Iemand met een ranke bouw en maat 44 is echt mollig.
iemand met een brede bouw en maat 44 is heel normaal van postuur.

Kijken we bij paarden wordt rondgeribte breed gebouwde tinker wel tot normaal beschouwd.
Maar als dat mij mensen is kan dat ineens niet.
Ook wij mensen hebben allemaal een andere bouw.
Kijk alleen voor de gein eens naar de handen.
Je hebt mensen met van die hele mooie lange slanke vingers.
Ik heb brede handen en korte brede vingers. Dat is in mijn verdere lijf niet anders. :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:03

horseyfries schreef:
Ok graag! (begint nu aan alle lekkers ;) )

http://www.nu.nl/gezondheid/3481441/pat ... vaker.html
Deze stond wel pas op nu.nl

Patiënten met obesitas die worden opgenomen op de intensive care hebben een kleinere kans om te overlijden dan mensen met een normaal gewicht.

en een stukje verder in het artikel

Uit eerder onderzoek is al gebleken dat overgewicht gunstig lijkt te zijn voor patiënten die gedialyseerd worden voor nierfalen en voor mensen met hartfalen, reuma, COPD en aids. Hoe dit precies komt, is nog niet bekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:10

Dat zijn ziekten die allemaal enorm wat energie vragen van het lichaam. Dus ik gok erop dat ze door net die grote vetreserves gewoon langer "voor zichzelf" kunnen zorgen waar anderen sneller over moeten op hulpmiddelen om op gewicht te blijven. Het lichaam kan zichzelf nog aanspreken voor energie, bij slanke mensen lukt dat minder.

Zo toch mijn idee zijn, kan er ook helemaal naast zitten.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:14

In het artikel zelf staat ook wel zoiets, maar zeker zijn ze er niet van.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:18

En toch blijf ik liever slank met minder kansen op de IC dan een obestias patient met meer kans op overleven op de IC..
Op andere gebieden hebben zij juist weer meer kans om op de IC terecht te komen dan mensen zonder obesitas..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:49

Achja, hoe dan ook, ik blijf liever op gewoon normaal gewicht, wat toch écht altijd gezond slank blijft. Je paard wordt ook niet dikker omdat het normale gewicht voor paarden toeneemt, je kat of hond ook niet. Waarom zou dat dan wel zo zijn bij mensen? Dik zijn is gewoonweg ongezond, punt. Daar valt niet over te discussiëren, het is nou eenmaal zo. Mensen zijn ook nog steeds gewoon dieren, alleen wat meer ontwikkeld. Dat betekent niet dat wij opeens dikker horen te zijn omdat dat tegenwoordig kennelijk het normale gewicht is, het is belachelijk dat dat zo is. Het is kleinerend voor alle mensen die wel gewoon een gezond gewicht hebben, alsof iedereen maar dikker moet worden om zich aan te passen aan de huidige wereld. Ik snap deze wereld in dat opzicht echt totaal niet, het slaat helemaal nergens op.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:02

little_king schreef:
Hannanas schreef:

Als ik een t-shirt zie bij een model dat strak aangesloten zit hoef ik dat niet te bestellen met mijn dikkere buik. Dan zit het het voor mij echt lelijk.
Zie ik een shirt dat bij een model met maat 44/46 mooi om de buik zit durf ik het ook te bestellen. Nu durf ik echt niets via internet te bestellen.
Dat vind ik ook jammer hoor. En ik ben geen ziekelijke obees, dus waarom zou ik niet in een regulier reclame krantje ook wat kunnen vinden wat me aanstaat?

Ik ben het overigens eens met de stelling dat de bouw bepalend is.
Iemand met een ranke bouw en maat 34 is gewoon mooi.
Iemand met een brede bouw en maat 34 is eng mager.

Iemand met een ranke bouw en maat 44 is echt mollig.
iemand met een brede bouw en maat 44 is heel normaal van postuur.

Kijken we bij paarden wordt rondgeribte breed gebouwde tinker wel tot normaal beschouwd.
Maar als dat mij mensen is kan dat ineens niet.
Ook wij mensen hebben allemaal een andere bouw.
Kijk alleen voor de gein eens naar de handen.
Je hebt mensen met van die hele mooie lange slanke vingers.
Ik heb brede handen en korte brede vingers. Dat is in mijn verdere lijf niet anders. :)

Helemaal mee eens.
Mensen hebben hun eigen ideale gewicht.

En wat gezond is of niet, daar laat ik me niet over uit, dat mogen diegenen doen, die het menselijke lichaam bestuderen. Ik weet wel wanneer ik mezelf goed voel en ik denk dat dat voor alle gezonde personen geld.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:21

Resistance schreef:
Achja, hoe dan ook, ik blijf liever op gewoon normaal gewicht, wat toch écht altijd gezond slank blijft. Je paard wordt ook niet dikker omdat het normale gewicht voor paarden toeneemt, je kat of hond ook niet. Waarom zou dat dan wel zo zijn bij mensen? Dik zijn is gewoonweg ongezond, punt. Daar valt niet over te discussiëren, het is nou eenmaal zo. Mensen zijn ook nog steeds gewoon dieren, alleen wat meer ontwikkeld. Dat betekent niet dat wij opeens dikker horen te zijn omdat dat tegenwoordig kennelijk het normale gewicht is, het is belachelijk dat dat zo is. Het is kleinerend voor alle mensen die wel gewoon een gezond gewicht hebben, alsof iedereen maar dikker moet worden om zich aan te passen aan de huidige wereld. Ik snap deze wereld in dat opzicht echt totaal niet, het slaat helemaal nergens op.

Dik is dus niet per definitie ongezond, daar valt prima over te discussieren. Ongezond is ongezond. Mrbidly obese is ongezond, ondervoed is ongezond. Maar 'dik' niet per definitie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:26

Killyenn schreef:
Resistance schreef:

Dik is dus niet per definitie ongezond, daar valt prima over te discussieren. Ongezond is ongezond. Mrbidly obese is ongezond, ondervoed is ongezond. Maar 'dik' niet per definitie.

Mollig misschien niet, maar echt dik wel. Wat dacht je van hartproblemen en trombose? De kans op dichtslippende aderen is bij dikke mensen vele malen groter, dan bij dunne mensen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:36

Vergeet ook niet de extra slijtage van je gewrichten. Met name van de knieen en enkels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:03

Een dun persoon die niet aan sport doet en elke dag gewoon eet om te eten zonder uitgebalanceerde voeding en teert op McDo, friet, pizza en andere dingen heeft daar evengoed een flink risico op hoor. Het is niet omdat je dun bent/blijft dat het een vrijkaartje is om lekker vettige hap naar binnen te proppen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:17

Klopt helemaal!

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:17

Ze zegt toch ook niet dat dunne mensen per definitie gezonder zijn, maar ze zegt dat echt dik zijn ongezond is.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 23:37

Mijati schreef:

Omdat het veel makkelijker is voor de modeindustrie als alle modellen de zelfde maat dragen. Bovendien gaat het niet om iedereen en een gemiddeld beeld, je probeert iets te verkopen gemiddeld is geen verkoopwoord :Y) . Je wilt toch geen gemiddelde kleding/schoenen/spullen kopen je wilt mooie/exclusieve/coole spullen kopen :)*

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 00:45

liedje89 schreef:
Mijati schreef:

Omdat het veel makkelijker is voor de modeindustrie als alle modellen de zelfde maat dragen. Bovendien gaat het niet om iedereen en een gemiddeld beeld, je probeert iets te verkopen gemiddeld is geen verkoopwoord :Y) . Je wilt toch geen gemiddelde kleding/schoenen/spullen kopen je wilt mooie/exclusieve/coole spullen kopen :)*

Je kunt niet van een haute couture of avant garde ontwerper verwachten dat hij kleding gaat maken voor modellen die allemaal andere maten hebben en allemaal op een andere plek wat vetjes hebben.
Waar de éen een appel is, is de andere een peer, waar de ene 1.65 en 60 kilo is en een klein buikje heeft, heeft een ander persoon dezelfde lengte en gewicht een strakker figuur door bijvoorbeeld meer te sporten.

Daar zou je als designer helemaal koekoek van worden als je daar voor moet ontwerpen.
Helemaal omdat het ruim van te voren gemaakt wordt en als je een "normale" vrouw als model hebt en ze dan net besluit in die 3 maanden de fiets te pakken naar haar werk past heel het maat werk misschien wel niet meer.

Daarom wordt er gewerkt met modellen die allemaal dezelfde afmetingen hebben.
Wandelende paspoppen om het maar even onrespectvol te zeggen.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:55

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:58

ze fietst tenminste :')

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:00

En het kindje heeft een "adembenemend" uitzicht :Y)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:01

*PFFFRRRRRTTTTT*

:')