B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tokedri

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:09

Hoi allen, ik heb hier af en toe meegelezen en heb nu een vraag.
Sinds kort weet ik dat mijn klachten ws veroorzaakt worden door Vit D gebrek (35) en B 12 tekort (157)
Ik moest een aantal weken geleden al gaan prikken, las veel over beginverergering en durfde op dat moment niet. Ik had het toen erg druk met een nest pups, werk, kind etc.
Alle klachten heb ik toen genegeerd...dom natuurlijk.
Nu is het zo dat ik een aantal keer per dag ineens helemaal slap wordt, trillerige benen alsof ik niet genoeg heb gegeten en ellendig.
Ook ;s nachts is dat nu. Ik ga deze week toch maar prikken ;)
Herkennen jullie dit?

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:04

Ja hoor, zeker! En inderdaad zou ik wel gaan beginnen. De begin verergering is bij iedereen anders, bij mij kwam die pas na een week of 5 (en 10 spuiten later).... Je huisarts is het er dus (gelukkig) wel mee eens? :)

Afgelopen donderdag voor het laatst naar het ziekenhuis geweest, uit bloedonderzoeken, echo van de buik, colonoscopie en gastroscopie is geen resultaat gekomen waarom ik een b12 tekort heb gekregen en dat terwijl ik een waarde van 80 had en praktisch in een rolstoel belandde... Vlees, eieren, alles eet ik. Begin maart nog een keer terug om te kijken of ik nog ergens last van heb. Vind het wel raar, want het moet toch ergens vandaan komen en ben er gewoon niet gerust op. Aan de andere kant weten ze ook niet waar ze nog meer naar kunnen kijken...

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:11

Mijn huisarts vind het allemaal onzin en een hype. Ik heb een verwijzing gekregen voor de internist en ben daarmee naar de internist in Bilthoven (2 uur rijden ;) ) gegaan omdat hij veel weet van B12 problematiek.
Kreeg een recept voor 4 weken 2 prikken per week, daarna elke week en na 2 maanden overleg.

Wat hadden jullie bij d beginverergering en hoe lang duurt dat?
Ik ben alleenstaande moeder met veel dieren, dus erger als dit mag t niet worden ;)

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:15

Het was bij mij vooral een terugval. Voelde me na de spuiten stukke beter, maar na een aantal weken was het dus alsof ik weer terug was bij af. Dit is tot een maand geleden telkens nog zo met pieken en dalen gegaan, alleen komen die pieken en dalen nu steeds dichter bij elkaar en blijft het gemiddeld goed gaan :)

Goed dat je wel bent doorgestuurd dan! Ik zou het recept sowieso aannemen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:33

Ik heb nooit een beginverergering gehad :n

Ik voelde me alleen maar *\%/* :D

Ik heb wel dat ik vaak vergeet te spuiten en dan heb ik een terugval. Dat voelt wel verschrikkelijk, maar mijn idee is dat dat eigenlijk gewoon hetzelfde voelt als voor het spuiten, maar dan ben je eraan gewend om je zo te voelen en met spuiten voel ik me fantastisch en dan is het verschil met een terugval zo groot :+

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:50

sanne83 schreef:
Ik heb nooit een beginverergering gehad :n

Ik voelde me alleen maar *\%/* :D

Ik heb wel dat ik vaak vergeet te spuiten en dan heb ik een terugval. Dat voelt wel verschrikkelijk, maar mijn idee is dat dat eigenlijk gewoon hetzelfde voelt als voor het spuiten, maar dan ben je eraan gewend om je zo te voelen en met spuiten voel ik me fantastisch en dan is het verschil met een terugval zo groot :+

Dat klinkt goed.
Ik las op het B12 tekort forum zo veel erover dat ik niet meer durfde.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:00

Je hebt nu een goede internist toch? Ik zou niet teveel op dat soort fora lezen :+. Ze Er zitten altijd een paar enorme hypochonders bij, die de boel enorm opjutten. Verder zitten er een aantal mensen die echt heel slecht zijn geweest (rolstoel etc.).

Ik weet niet wat je klachten zijn (wrs. is het anders als je echt zenuwschade hebt opgelopen en niet meer kan lopen), maar ik heb (in real life) alleen nog maar positieve verhalen gehoord en zelf meegemaakt.
Mijn enige tip: bouw niet te snel af, volg je gevoel en ga niet te veel het prikken uitstellen/vergeten, terugvallen zijn heel vervelend!

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:08

sanne83 schreef:
Je hebt nu een goede internist toch? Ik zou niet teveel op dat soort fora lezen :+. Ze Er zitten altijd een paar enorme hypochonders bij, die de boel enorm opjutten. Verder zitten er een aantal mensen die echt heel slecht zijn geweest (rolstoel etc.).

Ik weet niet wat je klachten zijn (wrs. is het anders als je echt zenuwschade hebt opgelopen en niet meer kan lopen), maar ik heb (in real life) alleen nog maar positieve verhalen gehoord en zelf meegemaakt.
Mijn enige tip: bouw niet te snel af, volg je gevoel en ga niet te veel het prikken uitstellen/vergeten, terugvallen zijn heel vervelend!

Mijn klachten begonnen met hartritmestoornissen waarbij de oorzaak nooit echt is gevonden. Daarna zomaar ineens heel nerveus zijn, in mijn lijf, nergens voor. Dit kwam in een soort aanvallen, zomaar. Ik heb dit jaren gehad, en genegeerd.(hiervoor ben ik het bangst als beginverergering)
Daarna tintelingen in mijn voeten, dove vingers en nu steeds een soort slapte in mijn benen en armen, bibberig enz.
Heel onhandig. Ik ben van het negeren en doorgaan namelijk. Ik werk als behandelaar in gezinnen en merk nu dat mij werk erdoor wordt belemmerd, ik kan me minder concentreren.
Gewoon doorrennen wordt steeds lastiger. Dus ik zal nu echt moeten.
Ik ben blij met je berichtje

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:19

Het is een tekort. Bedenk je dat als je hiermee doorloopt, dat het alleen maar erger gaat worden en je alleen maar langer hiermee zoet bent. Het is niet iets wat zomaar over gaat. Hoe langer je ermee wacht, hoe langer het herstel gaat duren.

Ik heb zoveel spijt dat het me zolang gekost heeft om dit uit te vinden en uiteindelijk door te zetten (van huisarts te veranderen :+). Als dit de oplossing is voor jou, dan is het toch zonde dat je nu sub-optimaal leeft, terwijl je ook 100% fit kan zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:22

Ik heb ook geen verergering gehad :n

En mijn arts hematoloog/oncoloog vond het onzin om te onderzoeken waar het bij mij vandaan kwam. Aangezien ik al veel onderzoeken had gehad in die periode. Ging heen voor een goedaardige tumor en kwam terug met B12 te kort.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:38

sanne83 schreef:
Het is een tekort. Bedenk je dat als je hiermee doorloopt, dat het alleen maar erger gaat worden en je alleen maar langer hiermee zoet bent. Het is niet iets wat zomaar over gaat. Hoe langer je ermee wacht, hoe langer het herstel gaat duren.

Ik heb zoveel spijt dat het me zolang gekost heeft om dit uit te vinden en uiteindelijk door te zetten (van huisarts te veranderen :+). Als dit de oplossing is voor jou, dan is het toch zonde dat je nu sub-optimaal leeft, terwijl je ook 100% fit kan zijn?

Ja ik heb ook discussies met de huisarts en alles gehad. Ik had een waarde van 157, dat is dus net boven de ondergrens dus ik stelde me aan etc.
Jullie hebben helemaal gelijk, ik ga maandag.
bedankt!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:15

Ilse-c ik eet ook gezond en voldoende vlees. Alleen als je een factor mist of je lichaam breekt de opgenomen b12 te vroeg af vanwege autoimuun probleem dan kun je b12 niet opnemen uit voedsel en heeft ook pillen slikken geen zin. Dan verbruik je de bij je geboorte meegekregen dosis b12 tot die op is en dan komen de klachten. Die missende stof is uit bloedonderzoek te halen alleen niet uit het standaard rijtje. Mijn bloed is toen opgestuurd naar elders om op de meest rare dingen te laten onderzoeken. Ik zou daar gewoon om vragen.

Ik heb nooit een verergering gehad in het begin. Alleen maar verbetering. Ivm ms had ik al klachten als vemoeidheid, tintelingen, spierzwakte ed. alleen bij mij is het naar voren gekomen na steeds hardnekkig terugkerende trombose. De internist wilde daar de oorzaak van achterhalen en heeft me echt helemaal omgekeerd toen. Na prikken van b12 werden de ms klachten wel minder.

Tokedri niet verstandig om klachten te negeren en stug te blijven doorlopen. Gezien je klachten zou ik ook eens schildklier laten prikken en dan zowel de tsh als de t3 en t4. Een deel van de klachten die je hebt komen bij mij opzetten als mijn schildklierpillen iets verhoogd moeten worden.

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:56

Heb je daar eventueel nog meer info over Karuna? Er is namelijk het afgelopen jaar echt minstens 10x bloed afgenomen met minimaal 10 buisjes per keer. Niks komt er echt duidelijk uit volgens hun... Waar zou ik het dan heen moeten sturen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:12

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:07

oke dames heb het eens gevolgd in deel 1 en heb er veel van opgestoken. helaas is niet alles bijgebleven.
nu even in het kort
mijn zus heeft vorig jaar laten testen en toen was de b12 te kort. spuiten gehad en daarna nogmaals geprikt waardes waren goed dus gestopt. nu op dit moment heeft ze weer de klachten terug van vorig jaar voordat er b12 werd gespoten.
het is getest en de waardes waren oke.

heb nu gevragen aan haar wat nu de waardes waren ten opzichte van vorige keren.
maar ik heb van jullie toen geleerd dat b12 altijd gespoten/geslikt moet worden als eenmaal duidelijk is als je lichaam dit niet zelf aanmaakt.

maar me zus is eigenwijs en wil mijn niet geloven en de huisarts heeft er volgens mijn geen verstand van.

nu aan jullie de vraag hoe jullie dit uitleggen als mensen er naar vragen of wat jullie aangeven. en hoe hebben jullie het laten onderzoeken uiteindelijk

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:08

Eerst: b12 maakt je lichaam niet aan, dit neem je op uit voedsel.

Wanneer er een vitamine b12 tekort is, moet je daar dus injecties voor krijgen. Wanneer je gaat testen nadat je die injecties hebt gekregen hoe hoog dat getal is, zal het erg hoog zijn aangezien je in korte tijd veel vitamine b12 hebt binnengekregen.
Als de oorzaak niet is vastgesteld van het tekort, kun je ook niet zomaar stoppen met de injecties omdat het dan vanzelf weer bergafwaarts gaat.
Er zijn oorzaken die wel opgelost kunnen worden denk aan langdurig gebruik van maagzuurremmers, of niet voldoende binnenkrijgen van vlees/vis/zuivel, als je dat dus aanpast hoef je NIET de rest van je leven injecties te blijven krijgen/tabletjes te blijven slikken.
Bij een opnamestoornis is er niks aan te doen.

Als de oorzaak niet is vastgesteld, mag je dus nooit zomaar stoppen met de injecties!

Ik heb zelf wel naar de oorzaak laten zoeken, maar daar is niks uitgekomen. Je kunt een aantal dingen laten bekijken (zoals bijvoorbeeld de ziekte van Crohn, tast je darmen zodanig aan dat ze vitamine b12 niet goed meer op kunnen nemen) maar de oorzaak is geloof ik niet altijd te vinden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:16

Super uitleg kort en krachtig

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:44

Is bij jullie de MMA en homocystine gemeten? Deze waren bij mij beiden binnen de marge, maar krijg toch behandeling ivm de klachten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:53

Bij mij is enkel B12 gemeten.

Voor de mensen die geen oorzaak kunnen vinden van hun tekort, is er gekeken naar (oraal!) anticonceptie gebruik? Dus de pil?

Ik werd er toevallig op gewezen, en echt heel Scholar/PubMed staat vol met artikelen waarbij er verband wordt gebracht met orale anticonceptie en lage B12 serum waardes .

Zou hier wel redelijk in het plaatje passen:
4 jaar geleden begonnen met de pil.
3 jaar geen-weinig klachten gehad
1 jaar klachten nu.

Oftewel ik ben begonnen, heb m'n 3 jaars voorraad in de lever opgemaakt en toen begonnen de klachten :?

Iig ik ga zeker wat abstracts uitprinten en meenemen naar m'n internist voor 9 december.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:42

Ik moet alweer ampullen gaan bijbestellen in Duitsland, meer mensen die willen bestellen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:44

Kun je daar ook die ampullen bestellen die niet zo onwijs branden? Uit mijn hoofd begint die B12 met een M (Dus niet de hydro variant).... Kan even niet op de naam komen :D

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:12

Ik heb ook wel vaker nagedacht over de pil, zeker omdat mijn lichaam er een jaar over heeft gedaan zich volledig aan te passen aan de pil en ik 10kg ben aangekomen toen ik begon.. Maar het verband is lastig te vinden en zowel huisarts als internist zien er niks in. Echt hele duidelijk artikelen helaas ook nog niet tegengekomen. Aan de ene kant denk ik erover wel te stoppen, omdat ik me waarschijnlijk heel anders ga voelen. Maar aan de andere kant durf ik niet te stoppen, omdat alles nu goed gaat, geen last met menstruatie, etc en bang voor wat er gaat gebeuren als ik die hormonen niet meer krijg.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:49

Lastig is,dat. Ik zit ook met een dilemma.

Ben af gaan bouwen naar 1 keer in de week. Daarvoor ging 1 keer 1 6 dagen . Toen ziek,geworden en merk nu dat ik op,dag 5 steeds al weer knallende koppijn heb. Wat zouden jullie doen, weer elke,5 dagen of gewoon elke 6 à 7 dagen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:35

@Ilse C: de optimist zegt dat er meerdere manieren zijn om problemen rond de menstruatie op te lossen, 'de' pil is een optie, maar niet de enige mogelijkheid.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:47

tokedri schreef:
Is bij jullie de MMA en homocystine gemeten? Deze waren bij mij beiden binnen de marge, maar krijg toch behandeling ivm de klachten

Mijn ziekenhuis bepaalt automatisch homocysteine als b12 laag is. Mijn homocysteine was 26, dat is te hoog.