Bokkers met eetstoornissen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:58

MyLittleLove schreef:
Ik ga weer meelezen en reageren hier, ik ben gister officieel genezen verklaard :j *\o/* Ben ik héél blij mee, ik dacht vorige keer dat ik genezen was, maar nu ben ik er heel zeker van. Niks triggert mij meer, zit op gezond gewicht (meer dan waar ik oorspronkelijk mee begon zonder eetstoornis) en laatste 4 maanden niets meer uitgespuugd.

Gefeliciteerd *\o/* ! Wat een mooie prestatie heb je neergezet!

xSwanHeart

Re: Bokkers met eetstoornissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:52

Wat fijn dat je therapeut je toch nog wil helpen, Pink! Wel jammer dat het zo slecht gaat natuurlijk! :( Hopelijk vind je iemand die goed bij je past!

Ik heb het idee dat ik steeds meer de gevolgen van mijn slechte eetpatroon begin te voelen. Mijn haar valt behoorlijk uit, wondjes helen langzaam, ik ben ontzettend bleek, heb gigantische (permanente) wallen en krijg overal blauwe plekken. Daarnaast ben ik constant moe, en put de kleinste inspanning me al uit. Klinkt me toch aardig als vitaminen/mineralentekort in de oren. :(
Hebben jullie daar last van (gehad), en hoe hebben jullie het dan opgelost? Supplementen, of toch een verandering in je eetpatroon? Mijn gevoel zegt dat ik het eerste moet doen, maar stiekem weet ik dat het het tweede moet zijn... Ik vind het gewoon zo moeilijk om nu de gevolgen van mijn acties onder ogen te zien, maar ik denk dat het me geen goed doet als ik nu weer voor de makkelijke oplossing kies...

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:59

xSwanHeart schreef:
Wat fijn dat je therapeut je toch nog wil helpen, Pink! Wel jammer dat het zo slecht gaat natuurlijk! :( Hopelijk vind je iemand die goed bij je past!

Ik heb het idee dat ik steeds meer de gevolgen van mijn slechte eetpatroon begin te voelen. Mijn haar valt behoorlijk uit, wondjes helen langzaam, ik ben ontzettend bleek, heb gigantische (permanente) wallen en krijg overal blauwe plekken. Daarnaast ben ik constant moe, en put de kleinste inspanning me al uit. Klinkt me toch aardig als vitaminen/mineralentekort in de oren. :(
Hebben jullie daar last van (gehad), en hoe hebben jullie het dan opgelost? Supplementen, of toch een verandering in je eetpatroon? Mijn gevoel zegt dat ik het eerste moet doen, maar stiekem weet ik dat het het tweede moet zijn... Ik vind het gewoon zo moeilijk om nu de gevolgen van mijn acties onder ogen te zien, maar ik denk dat het me geen goed doet als ik nu weer voor de makkelijke oplossing kies...

Dit klinkt als een gevolg van ondervoeding :(:) . Bij ondervoeding krijg je te weinig voedingsstoffen binnen. Kenmerken van ondervoeding zijn haaluitval, menstruatie die niet meer plaatsvindt (met alle gevaarlijke gevolgen van dien), moeheid, futloosheid, etc. Ik weet echter niet hoe jouw relatie met eten is? Heb je moeite om te eten, of heb je juist last van eetbuien? Evt. mag het ook via PB als je dat prettiger vindt.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:35

Je hebt PB! ;)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:49

Lieve meid, je moet je eetpatroon veranderen. Supplementen nemen de oorzaak niet weg.
En echt, ga voor hulp. Dit kan zo toch niet?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:01

Ik wil ook graag mijn eetpatroon veranderen! Als ik er tevreden mee was, zat ik niet in dit topic. Supplementen wil ik ook liever niet nemen, begrijp me niet verkeerd! Ik vind dat ik nu maar eens de gevolgen moet ondervinden. Misschien helpt dit me inzien dat het zo echt niet gaat.
Ik ben nu ook wel aan het zoeken naar oplossingen die voor mij zouden kunnen werken. En dan heb ik het over eet-technische oplossingen, dus bepaalde soorten groeten, fruit etc.

En Broccoli, ik weet dat ik uiteindelijk de stap naar hulpverlening moet maken. Maar momenteel zit dat er financieel niet in. Het is dus roeien met de riemen die ik heb.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:44

Ik ken jouw financiële situatie uiteraard niet. Maar bij tweedelijns hulp betaal je uitsluitend je eigen risico. Dat is 350 euro. Best veel geld, geef ik direct toe, maar meestal toch niet wérkelijk onhaalbaar veel. Het is 30 euro per maand. Eén euro per dag besparen en je bent er.

Als je een gebroken been had, zou je dan ook twijfelen over een ziekenhuisbezoek? Of bij een longontsteking? Nee toch?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:53

DaniBanani schreef:
Ik ken jouw financiële situatie uiteraard niet. Maar bij tweedelijns hulp betaal je uitsluitend je eigen risico. Dat is 350 euro. Best veel geld, geef ik direct toe, maar meestal toch niet wérkelijk onhaalbaar veel. Het is 30 euro per maand. Eén euro per dag besparen en je bent er.

Als je een gebroken been had, zou je dan ook twijfelen over een ziekenhuisbezoek? Of bij een longontsteking? Nee toch?

Klopt, zodra ik a) samenwoon b) meer dan 30 uur per week kan draaien, kan dat er ook af. Maar momenteel kan ik zelfs mijn huis eigenlijk niet betalen, en de kans is groot dat ik over een maand gedwongen bij mijn vriend in moet trekken. Ik ben wel druk op zoek naar een baan waar ik meer uren kan draaien dan nu, maar als 20jarige zonder verdere opleiding, kom je nergens :n Moet het nu dus hebben van mijn studie-bijbaantje.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:14

Maar nogmaals: als jij een longontsteking of gebroken been had, zou je dan ook denken 'nee hoor, ik ga niet naar het ziekenhuis want ik kan dat niet betalen'? Mensen in het algemeen vaak de neiging om bij psychische klachten de noodzaak tot hulp niet zo in te zien, waar ze dat bij fysieke mankementen wel kunnen. Maar die hulp kan net zo hard noodzakelijk zijn.

Uiteraard kan lotgenotencontact voldoende zijn om je wat ondersteuning te geven, misschien zelfs de motivatie beter te gaan eten. Maar vlak verdere hulp niet automatisch uit op financiële gronden, simpelweg omdat je nog in staat bent door te gaan. Met een longontsteking kan je ook lang doorlopen - tot je op de IC ligt aan zware antibiotica. Bij een eetstoornis kan je ook meer schade aanrichten dan zichtbaar is, en er zijn mensen die met nauwelijks ondergewicht toch ineens een hartaanval kregen. Hoeft niet te gebeuren uiteraard, maar het kán wel.

En ik vraag me toch ernstig af hoe jij denkt meer dan 30 uur te gaan werken en daarnaast nog een intensieve behandeling te volgen. Probeer ook die inschatting realistisch te houden, anders heb je straks het geld voor hulp en wordt je argument 'maar ik heb geen tijd voor hulp want ik moet werken en anders raak ik mijn baan kwijt.'

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:18

Het spijt me om dit te moeten zeggen SwanHeart, maar het klinkt alsof je echt dringend hulp nodig hebt. Je lichaam ondervindt schade van je slechte eetpatroon en dat begin je nu meer en meer te merken.

Het probleem is dat deze lichamelijke problemen het mentaal alleen maar moeilijker maken. Je hebt geen energie, je hebt geen zin meer om onder de mensen te komen en je raakt geïsoleerd. Doordat je geen energie meer hebt wil niks nog lukken en gaat je zelfvertrouwen nog meer achteruit.
Als je ernstige tekorten hebt maakt je lichaam geen hormonen meer aan, je menstruatiecyclus raakt ontregeld maar ook je endorfinespiegel is te laag. En wat doen endorfines? Juist ja, ze geven je een prettig, veilig, gelukkig gevoel.

Snap je wat er aan het gebeuren is? Je zit in een neerwaartse spiraal en hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt om eruit te geraken. Wat wil je dan doen? Wachten tot het zo slecht gaat dat je niet meer kan gaan werken? Tot je het niet meer redt met ambulante hulp en een opname nodig hebt? Hoe ga je het dan financieel redden?

Het spijt me als ik het een beetje op een harde manier formuleer, maar ik probeer gewoon tot je door te dringen om je te overtuigen dat je hulp nodig hebt.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:49

Swanheart, heb je geen recht op een aanvullende uitkering?
Wel eens gekeken of je een PGB kunt krijgen?
Hulp bij een kliniek? Dagbehandeling? Wordt doorgaans ook vergoed. Of minimale eigen vergoeding.
Maar is je gezond niet belangrijker?

In mijn tijd werd HC helemaal niet vergoed. Ik heb 4 jaar lang, elke maand, €225,- betaald. En ik kon verders ook niets meer. Maar ik ben genezen en het is me dus elke cent waard geweest. 't Is ook een keus die je maakt...

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:35

Hoe gaat het verder hier?

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:53

Broccoli, hoe gaat het met Jou? Met de baby? hoelang nog? :o

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:33

Hier gaat alles prima! Nog 4 maanden ongeveer!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:22

Spannend zeg! Geen zwangerschapsklachten ook, misselijkheid, of ineens dólgraag haring met slagroom willen eten? :D

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:26

Hahaha nee helemaal niet eigenlijk! :D

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:56

Hé bah haring met slagroom? _O-

Maar fijn joh! Ik ben benieuwd :)

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 20:00

Haring met slagroom? :')

Ah fijn dat wel goed gaat allemaal Broccoli!

Hier gaat het helaas helemaal niet goed, eten ook niet.. steeds eetbuien, ontwijk eten. Weet het gewoon niet meer. ;(

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 20:14

Heb je een voedingsadvies? Zo ja, houd je daar aan. Ook als je eetbuien hebt. De structuur is het belangrijkste!

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 20:16

Nee heb geen voedingsadvies.. nooit gehad.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 20:18

Er staan zat standaard voedingslijsten op het internet. Bestaat sabn nog steeds? Daar staat er ook wel één op. Zo'n lijst kan veel rust geven omdat er precies staat wat en wanneer je moet eten. Kunst is dan om niet over te gaan slaan. De structuur van een voedingslijst kan helpen eetbuien te voorkomen.

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:02

Het voedingscentrum is een betrouwbare site waar je goede informatie over (gezonde) voeding kunt vinden.
Hopelijk heb je daar wat aan.

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:26

Broccoli schreef:
Er staan zat standaard voedingslijsten op het internet. Bestaat sabn nog steeds? Daar staat er ook wel één op. Zo'n lijst kan veel rust geven omdat er precies staat wat en wanneer je moet eten. Kunst is dan om niet over te gaan slaan. De structuur van een voedingslijst kan helpen eetbuien te voorkomen.

Ik heb ook nog wat standaard eetlijsten !
Als je wil kan ik de personen die daar intresse in hebben hem via pb sturen.
Of in het topic zetten kan ook :D

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:44

nestle schreef:
Broccoli schreef:

Ik heb ook nog wat standaard eetlijsten !
Als je wil kan ik de personen die daar intresse in hebben hem via pb sturen.
Of in het topic zetten kan ook :D

PB ze even naar mij, dan kan ik kijken of ze geschikt zijn voor algemeen gebruik.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:55

Als het gewoon een standaardlijst is, is ie geschikt hoor. Die wordt/is samengesteld door een diëtist. Lijkt bovendien op die van voedingscentrum als het goed is. :)