In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nicoletjee

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 22:41

Miss blimm

Je moet het rustig aan doen ga niet te hard van stapel. Je geeft zelf duidelijk aan dat je daar nog niet klaar voor bentwie weet is er ook wel wat anders te regelen. Jou gezondheid/ geestelijkheid staat voorop.

Jij moet nog langer mee, praat er als je blieft over je kan het

sorry dat ik me er mee bemoei maar vind het heel naar voor je

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 22:45

nicoletjee schreef:
Miss blimm

Je moet het rustig aan doen ga niet te hard van stapel. Je geeft zelf duidelijk aan dat je daar nog niet klaar voor bentwie weet is er ook wel wat anders te regelen. Jou gezondheid/ geestelijkheid staat voorop.

Jij moet nog langer mee, praat er als je blieft over je kan het

sorry dat ik me er mee bemoei maar vind het heel naar voor je

Geen sorry! :-) maar snap het wel ja. Doe mijn best ;-) senks!

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 22:46

haha sorry val terug in mijn normale manier van praten erg moeilijk om het los te laten maar ik doe mijn best af en toe sluipt het er in:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 22:49

nicoletjee schreef:
haha sorry val terug in mijn normale manier van praten erg moeilijk om het los te laten maar ik doe mijn best af en toe sluipt het er in:)

Als je nou gewoon eens geen sorry gebruikt of je verontschuldigt, dat zou al een boel schelen ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 22:49

nee ik heb geen therapie....wil wel even +:)+ voor de mensen hier die inzien dat ze hulp nodig hebben.TOP!

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 22:51

joolien heb gelukkig al meerder posts geplaatst waar ik dit niet heb vermeld;) kan het wel soms dan hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 22:59

nicoletjee schreef:
joolien heb gelukkig al meerder posts geplaatst waar ik dit niet heb vermeld;) kan het wel soms dan hahaha

Ja dat is waar +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 22:59

geerke schreef:
nee ik heb geen therapie....wil wel even +:)+ voor de mensen hier die inzien dat ze hulp nodig hebben.TOP!

Dank je Geerke :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 14:43

Bah ik voel me lichamelijk heel slecht momenteel. Ben ontzettend moe en heb het benauwd, alsof er een riem om mn borstkas zit. T is echt niet grappig :\ Maandag ga ik naar de manueel therapeut, die maakt de boel weer los. Hopen dat het dan beter gaat :)

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 15:37

Een knuffel voor Joolien! Of ja liever eigenlijk niet hè :-p een luchtknuffel dan maar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 15:39

Miss_Blimm schreef:
Een knuffel voor Joolien! Of ja liever eigenlijk niet hè :-p een luchtknuffel dan maar...

Haha dank je :)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:11

Welkom Nicoletjee :)

Joolien: Ik sta momenteel idd best wel buiten mezelf en ik zal ook anders overkomen dan ik me voel, daar kan ik niet zo veel aan veranderen.

Ik krijg een beetje het idee dat mensen hier hetzelfde doen als mijn hulpverleners in het begin, namelijk denken dat ik voor dingen wegloop. Ik ken mezelf, door schade en schande, echter zo goed dat ik inmiddels wel weet wat absoluut niet werkt en waarom zou ik dan dingen op de spits moeten gaan drijven omdat dat zogenaamd "goed" voor me is? Ik heb ze al geprobeerd, al meerdere keren en het was niet goed voor me, maar omdat het dan in een boekje staat is het ineens wel goed? Mijn hoofd werkt volgens een boekje, helaas... Zou een stuk makkelijker zijn, dan wist ik ook waar ik aan toe was en wat ik moest doen. Maar zeggen dat ik dingen ontwijk vind ik erg makkelijk, zeker als je mij niet kent. Dit is trouwens geen aanval hoor, zo wil ik niet overkomen, vind het alleen erg jammer dat ik het gevoel krijg dat zelfs hier geoordeeld wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:48

BF, zo bedoel ik het niet hoor, ik heb niet het idee dat je er voor weg loopt. Enkel dat je idd wat buiten jezelf staat. Maar zeker niet dat je er voor weg loopt. :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:44

bromfiets schreef:
Welkom Nicoletjee :)

Joolien: Ik sta momenteel idd best wel buiten mezelf en ik zal ook anders overkomen dan ik me voel, daar kan ik niet zo veel aan veranderen.

Ik krijg een beetje het idee dat mensen hier hetzelfde doen als mijn hulpverleners in het begin, namelijk denken dat ik voor dingen wegloop. Ik ken mezelf, door schade en schande, echter zo goed dat ik inmiddels wel weet wat absoluut niet werkt en waarom zou ik dan dingen op de spits moeten gaan drijven omdat dat zogenaamd "goed" voor me is? Ik heb ze al geprobeerd, al meerdere keren en het was niet goed voor me, maar omdat het dan in een boekje staat is het ineens wel goed? Mijn hoofd werkt volgens een boekje, helaas... Zou een stuk makkelijker zijn, dan wist ik ook waar ik aan toe was en wat ik moest doen. Maar zeggen dat ik dingen ontwijk vind ik erg makkelijk, zeker als je mij niet kent. Dit is trouwens geen aanval hoor, zo wil ik niet overkomen, vind het alleen erg jammer dat ik het gevoel krijg dat zelfs hier geoordeeld wordt.

Het is jammer dat je nu zo in de verdediging bent geschoten... Ondanks dat je het wellicht anders opvat, bedoelen de mensen het hier in dit topic ongetwijfeld goed! Persoonlijk vind ik het dan weer jammer dat tips en een andere kijk op zaken, met name het samen zoeken naar andere oplossingen of verklaringen, worden aangepakt om vanuit een slachtoffer positie te reageren... Dat bedoel ik nu niet specifiek naar jou, maar in het algemeen. Ik merk nogal regelmatig dat schouderklopjes en begrip heel prima gaan, maar zodra er op een andere manier, op een ander niveau of vanuit een andere positie gereageerd wordt schiet dat kennelijk een beetje in het verkeerde keelgat.

Je geeft aan dat je het erg makkelijk vindt als mensen zeggen dat je dingen ontwijkt. Jouw eigen verhaal zou echter wel zo geinterpreteerd kunnen worden. Als mensen daar dan op reageren, probeer dan te begrijpen dat dat niet als aanval of kritiek is, maar als hulp bedoeld is.

Ik snap dat dit topic bedoeld is om elkaar te ondersteunen. Ik snap alleen niet waarom onder dat ondersteunen niet soms een kritische of analytische noot mag vallen.

Mijn visie en mijn ervaring is misschien een andere dan de meest gangbare, maar het komt sowieso vanuit een goed hart en vanuit de overtuiging dat wellicht iets wat gevoelsmatig banketstaaf overkomt, wel degelijk okee kan zijn... Bovendien heb je zelf keer op keer vermeld dat je bang bent om naar de open te gaan. Angst dus. Daarop zijn de volgende reacties gebaseerd. Angst, en wat je daar wellicht mee kan of moet doen. Daarmee wordt niet gezegd dat jij dat niet geprobeerd hebt, of dat jij het zo zou moeten doen, maar neem het ter harte want het is daadwerkelijk ter ondersteuning bedoeld.

Misschien dat het volgende niet ter ondersteuning overkomt van allen hier, maar er wordt vooral gesproken over hoe poedersuiker iedereen zich voelt, hoe slecht het gaat, wat niet werkt, wat hulpverleners niet goed doen, etc. Ik heb daar nog nooit iemand beter van zien worden. Vandaar mijn insteek. Overigens begreep ik een jaar geleden ook niet waarom mensen niet tegen mijn negativiteit konden, ik was immers ziek en kon er 'niets aan doen' en wilde erkenning, begrip, etc. In dat geval ben je niet met je eigen herstel bezig. Ik begrijp nu, nu ik mezelf in mijn nekvel heb gepakt, mezelf heb gedwongen mijn allergrootste angsten aan te gaan, en nu ik de nadruk leg op wat IK kan doen om BETER te worden, ipv de focus te leggen op al het negatieve (wat overigens wel een kenmerk is van depressie), dat de oplossing niet ligt in stilstand en blijven hangen en ook niet in het wijzen naar wat mis gaat en wat anderen niet goed doen.

Wil je succeservaringen creeeren, dan heb ik persoonlijk 2 tips die mij hebben geholpen:
1. kleine doelen stellen (en dan bedoel ik echt heel klein, en dat maakt meteen dat je honderden doelen hebt, en dus honderden succeservaringen als je de doelen haalt)
2. de verantwoordelijkheid voor jouw leven bij jezelf leggen en m,ild voor jezelf zijn maar wel je moeilijkheden aangaan.

Nog even concreet: ik kan mij niet voorstellen dat er een hulpverlener zal zijn die tegen je zegt: ga jij maar op gesloten zitten als je bang bent dat het op open mis gaat. Als het op open mis gaat, dan ligt DAAR de uitdaging. Ik blijf daarbij. Dat is mijn mening, en ik kan begrijpen dat die niet wordt gedeeld. Dat je van te voren, voordat je slechter wordt, en dus op een moment dat je nog helder/ rationeel bent, zo kunt uitleggen waarom je naar gesloten wilt en niet naar open, dan heeft dat met pure angst te maken. Dat is mijn visie daar op. Ik hoop dat het gauw beter met je gaat. Doorbreek de vicieuze cirkel, iemand anders gaat dat niet doen. Desnoods inderdaad met ministapjes, zoals ik al aangaf: kleine doelen. Al is je doel maar: ik ga vandaag een lijstje maken van wat goed gaat ipv wat niet goed gaat. Weet ik veel, ik noem maar wat. Focus verleggen. Ik snap dat situaties van mensen heel verschillend kunnen zijn, en onderschat jouw situatie niet. Maar mijn situatie was ook niet te onderschatten, echter hielp het mij niet dat te benadrukken.

Dat je het gevoel hebt dat er ook hier geoordeeld wordt, waarmee je met ook verwijst naar de hulpverleners die volgens jou oordelen, wijst imo meer op een patroon dan op werkelijke oordelen van mensen om je heen... Er wordt hier, in ieder geval door mij (kan alleen voor mezelf spreken) niet geoordeeld. Als je dat wel zo ervaart, en dat vaak zo ervaart, kijk dan eens waar dat vandaan komt.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:32

Gummie, je neemt me mijn woorden uit mijn mond :)

Zoals gezegd er wordt niet veroordeeld en geoordeeld. Zoals ik vind en zeg: een ieder is anders. Maar zoals jij het omschrijft BF, zo komt het over op mij. En misschien ook op anderen (?).

En wat jij zegt Gummie... uiteindelijk zullen we het zelf moeten doen. Om vooruitgang te boeken, met stappen vooruit maar ook stappen weer terug, zullen we ZELF er aan moeten werken. En zo te lezen, diegene die hier reageren... ze hebben de eerste stappen gezet door überhaupt toe te geven dat er iets is. En door hulp te zoeken.

Daarbij, ik denk dat het soms wel fijn dat is een 'zaak' vanuit een kritisch punt kan worden bekeken. Zonder diegene voorbij te lopen of het beter te weten.

Alles komt, bij ieder, uit een goed hart :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:36

Ik vind dit een goede toevoeging Gummie. We moeten hier niet gaan lopen therapeuten maar we mogen best eens kritisch op elkaar zijn. En wellicht komen daar gezonde discussies uit. :)

Weer even een update. Bij mij gebeurd er momenteel ontzettend veel, ik probeer voor het eerst echt me te uiten zoals ik me voel, poedersuiker dus en dat is heel zwaar. Daardoor komen meer emoties naar boven en ik ben vooral boos, zo verschrikkelijk boos. Dat heb ik nog nooit gevoelt. Dat is ook niet zo gek, want ik heb die boosheid nooit echt herkend en geuit. Ik merk dat de boosheid van heel ver weg komt, dan heb ik het over bijna 20 jaar terug. Waarom is het niet zo gegaan, waarom heeft die dat gedaan? Vooral het terugdenken aan pesten maakt me furieus.
Dit neem ik uiteraard mee in mn therapie, ik wil mijn boosheid uiten en dat wil ik dinsdag doen bij dans. Ik ben doods- maar dan ook echt doodsbang, maar ik wil dit doen, ik moet dit doen voordat ik verder kom.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:39

En heb je iemand waar je je tegen kan uiten? Anders zijn wij er wel, maar ja het luistert zo, nogal lastig ;)

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:39

En als het al zo'n oude boosheid is... dan zal die inderdaad wel heel heftig zijn :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:43

Ik ga denk ik bloggen, dan kan ik het opschrijven, maar of dat voldoende is weet ik niet. Ik voel dat het eruit moet. Misschien zet ik even de Anouk CD op en ga ik heel hard meezingen en schreeuwen, misschien komt ht er zo een beetje uit. Maar ik ben zo bang voor wat er uit komt.
Vanmiddag op facebook zat ik in een pittige discussie waar ik normaal uit zou stappen om de vrede te bewaren, dit keer deed ik dat niet en ik werd gewoon kotsmisselijk van dat gevoel. Ik vond t zo moeilijk...

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:45

Hm op Facebook? Dat is wel lastig. Ik hou niet van discussiëren en al helemaal niet zo niet face to face. Dan kunnen dingen zo anders overkomen ;)

Heb je diegene nog wel gesproken? Was het iets heel belangrijks waarover je discussieerde?

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:46

Opschrijven is goed... (zeggen ze :p)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:29

Nou t was een discussie over een foto, en ik was heel duidelijk en zij ook ;) Anders doe ik dat ook niet via fb hoor ;)

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:58

Wel goed dat je kan discussieren. Ik doe dat niet snel ;)

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 22:15

Zo goede avond allemaal, ik ben ook weer onder mijn steen vandaan gekropen. Ik zag het vandaag allemaal heel negatief in baal er zo van. Ik kan dan ook niks hebben van anderen en sta dan constant op het puntje om er iets van te zeggen. Maar helaas / of nouja misschien wel beter voor de ander kruip ik in elkaar en komt er de gehele dag niks meer uit mij. Vind het zo vervelend dat ik niet gewoon kan aangeven van liever nu even niet.

Sorry heb niet iedereen zijn stukjes gelezen van vandaag maar moest even mijn hart luchten.

Joolien knap dat jij kan discussieren ik doe je het niet na en ja dat je misschien wat feller was dan normaal kan ook gebeuren jij hebt ook je emoties en die heb je laten zien alleen maar super hoor. Ik weet dat dat nu nog niet zo voelt maar later voeld dat als een opluchting.

En bromfiets ik heb nog niet echt gelezen wat jij hebt/ of waar je mee worsteld maar vind het knap dat jij jezelf zo goed kent en dus ook weet wat wel zou kunnen werken en wat absoluut niet. Hopelijk gaat het snel weer beter met je

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 22:19

Nicole, als je er geen zin in hebt, gewoon aan toegeven. Diegene die dat niet snappen... helaas pindakaas. Ik kom er ook achter wie er wel nog eens een smsje sturen en wie niet. Op het moment voor mij is het al too much om daar op te reageren, laat staan 'effe koffie te drinken'.

Als iemand vraagt hoe is het, zei ik altijd goed. En als iemand vroeg zullen we af spreken, bedacht ik altijd wel een smoes. Nu zeg ik nu even niet. Pas als ik me weer wat beter voel.

Probeer er aan toe te geven ;) zal een opluchting zijn.

En geen sorry! :P