Meer mensen hier op bokt met astma?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jilletje

Re: Meer mensen hier op bokt met astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:55

Echt? Ik had begrepen dat het anders was :j
Maar idd zo'n voorzetkamer heb ik er bij gekregen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:58

Je hebt een merknaam in dit geval ventolin, die fabrikant ontwikkeld en test het medicijn, daardoor is het een duur proces en daarom mag zon fabrikant een aantal jaren als enige het middel verkopen. Na die periode mogen ook andere het medicijn op de markt brengen met de stofnaam, salbutamol in dit geval. Die kan het produceren en hoeft het niet te ontwikkelen en te testen.
Vandaar dat veel medicatie onder meerdere namen te verkrijgen is.

Ik heb trouwens ook diskussen en aerosol die ik afwisselend gebruik. Een diskus is makkelijker mee te nemen, maar als je heel benauwd bent werkt het makkelijker met een voorzetkamer....

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:01

Ahaaa op die fiets!
De ha had het er over dat het met een toeter dieper in je longen komt omdat je rustiger kan ademen.

Ik merk ook echt dat ik het nu minder benauwd heb.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:02

Klopt en met een diskus moet je die kracht in een keer hebben en met de toeter kan het in 5 x...

ChatelaineJarig

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:14

Wat vervelend zeg..hoop dat je weekend goed door komt.

Ik gebruik altijd mijn medicatie met voorzetkamer. Heb er nu twee zodat er een in mijn tas mee kan samen met de foradil. Krijg daardoor mijn medicatie stuk beter binnen.

Welkom! :)

BTW iemand ervaring met theolair hier? Ben met revalidatie daar als proef mee gestopt maar merk dat in ochtend veel meer op start tijdig nodig heb en meer slijm maar vind lastig of door missende medicatie komt of door andere omstandigheden
Maandag Haren maar ff bellen

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:03

Hallo :) ik zal me even voorstellen, Ik ben Chantal 18 jaar en woon in Amsterdam zit al 11 jaar op paardrijden en doe de opleiding Klasse Assistente.
En ik heb Allergisch astma ik ben voor veel dingen Allergisch ik kan bijvoorbeeld niet in een huis zitten met katten of honden na 15 min. ongeveer krijg ik dan al een astma aanval geen pretje dus.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:37

Zijn er ook mensen die buiten de "reguliere" behandelingen (huisarts, longarts) ook ervaring hebben met bijvoorbeeld homeopathie, magnetiseur enz. Ik heb van de praktijkondersteuner het advies gekregen om als extra "hulp" in de vorm van medicatie/ behandeling, eens daar rond te kijken, informatie in te winnen, eventueel daar "extra hulp/ behandelingen" te krijgen.
Overigens mag ik niet stoppen met mijn gewone medicatie gewoon blijven nemen.

edit; typefout

ChatelaineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:30

Nou ik zit aan de antibiotica voor een voorhoofdholte of nouja heleboel verstopte holtes! Bah wat voel ik me beroerd zeg, merk meteen dat mijn longen het niet trekken. Volgens mijn stappen plan zit ik nu in de rode fase, alleen vind ik het toch erg lastig om zelf met prednison te moeten gaan starten. Wacht nog een nachtje af en anders zal ik morgen toch er aan moeten geloven.

Ik heb verder geen ervaringen met dingen buiten het reguliere behandelen om. Ben benieuw naar jou ervaringen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:36

Jeetje, wat balen zeg! Prednison heb ik gelukkig nooit gehad. Is dat echt zo'n troep als ze zeggen?

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:43

Ja :j
Ik heb nu een licht kuurtje van 30mg ofzo per dag dus nu zie ik er gewoon normaal uit.
Maar maand of 4 terug had ik een kuur van 150mg per dag nou ik leek wel een waterballon :=

Tsja, wanneer is het nou eigenlijk troep?? Je word er niet knapper op maar het werkt wel en als je stopt laat je het vocht ook weer los

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:53

ik zit ook aan de ab,maar niet vanwege m'n longen (hoewel ik hoop dat ze er ook meteen van opknappen) maar voorgeschreven door de kaakchirurg die het broddelwerk van de tandarts mocht opknappen: kies getrokken en na 10 dagen kwam er zatrerdag ineens nog een botsplinter uit.
Wat een pijn het hele weekend (neem maar een paracetamolletje zei de weekendtelefonist) op maandag hoge koorts, ik voelde m'n longen bij wijze van spreke vollopen en de tandarts stuurde me meteen door. Zegt die kaakchirurg ook nog: waarom ben je niet eerder gekomen? Tja, dat vonden ze niet nodig, kon wel wachten tot maandag......
Vrijdag terugkomen en t/m dinsdag ab, 3 x per dag een pil.

ChatelaineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:42

Hoe gaat het met iedereen? :)

Morris Jeetje wat heftig hoe gaat het nu met je? Hoop dat je snel op knapt!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:09

MorriE :+ (zo heet mijn paard)
Ik voel me bij vlagen prima, alleen heb ik bij andere vlagen erg veel pijn in m'n waffel... vrijdag terugkomen, eens vragen of dat normaal is.
De ab doet mijn longen in ieder geval wel goed, op wat gehoest en gekraak in de ochtend na, hoest ik bijna helemaal niet 8-)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:20

Cayenne, jij gebruikt toch ook een inhalatiemiddel met ontstekingsremmer? Dat is een corticosteroïd.
Prednison behoort tot de corticosteroïden. Dus eigenlijk gebruik je het ook, het is een heftig middel maar werkt wel!

Lekker dan morrie, heb jij weer..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:31

ja IMJ met mij gebit ben ik altijd wel aan de beurt, geen dropjes meer voor mij voorlopig, de kies brak af bij het doorbijten van een stom dropje..... -:(- 8)7

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:34

Had ik ook een maand of 2 geleden, hoewel dat een hard snoepje was, zo'n rood-wit wandelstokje die je in de kerstboom hangt :')

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:07

Pfooeeee net ff naar mn schoonouders gefietst, mn longen lagen zowat op straat :=

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:12

IMJ schreef:
Cayenne, jij gebruikt toch ook een inhalatiemiddel met ontstekingsremmer? Dat is een corticosteroïd.
Prednison behoort tot de corticosteroïden. Dus eigenlijk gebruik je het ook, het is een heftig middel maar werkt wel!

Lekker dan morrie, heb jij weer..

Op dit moment gebruik ik zelfs even helemaal niets :P Het gaat redelijk goed en dan wil ik zo min mogelijk gebruiken.
Merk wel dat nu met de weersomslag het ietsje zwaarder begint te worden, maar zolang het lukt wil ik zonder proberen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:17

Cayenne schreef:
Op dit moment gebruik ik zelfs even helemaal niets :P Het gaat redelijk goed en dan wil ik zo min mogelijk gebruiken.
Merk wel dat nu met de weersomslag het ietsje zwaarder begint te worden, maar zolang het lukt wil ik zonder proberen.

dat probeer ik ook steeds, ik durf alleen niet te stoppen met de Alvesco, maar Ventolin laat ik zoveel mogelijk liggen als het goed gaat (hamsteren voor slechte tijden)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:24

Dat is prima morrie, maar zoals jij het doet eigenlijk niet cayenne..je wacht tot de ontstekingsreactie ontstaat en eigenlijk geeft juist dat schade. Zie het als onderhoudsmiddel dat in principe alleen daar komt waar het zijn moet.

ChatelaineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:34

Ik moet al mijn puffers (alvesco..foradil..spiriva) echt elke dag gebruiken van de arts omdat indd onderhoudmedicatie is. Maar zal misschien wel verschillen per persoon.

Exuses morrie mijn woordenboek vond Morris leuker gok ik!
Fijn dat voor je longen iig wat oplevert

Nou zit toch echt in mijn 'rode' fase had al periode de alvasco en foradil opgehoogd. Nu dus ook de prednison maar voel me goed beroerd. Zolang ik niet veel doe denk ik gaat best prima tot ik naar de wc moet... Ben ik weer een illusie armer ofzo nouja dikke baal dus!

Ik neen trouwens altijd puffers met voorzet kamer maar als benauwd heb lijkt het of het on me keel blijft hangen Naaar gevoel. Zal vast wel nog binnen komen maar hherkent iemand dat gevoel?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:53

Ik ben weer eens voor de zoveelste keer verkouden... en dan willen mijn longen ook niet echt meewerken...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:24

IMJ schreef:
Dat is prima morrie, maar zoals jij het doet eigenlijk niet cayenne..je wacht tot de ontstekingsreactie ontstaat en eigenlijk geeft juist dat schade. Zie het als onderhoudsmiddel dat in principe alleen daar komt waar het zijn moet.

Maar ik ben dus bang dat wanneer je het te lang gebruikt, je er uiteindelijk niet meer op reageert omdat je lichaam eraan gewend is, of kan dat niet? Ik ben toen namelijk van 250 naar 500 gegaan.
Maar verder zit er wel wat in wat je zegt idd! Ik ga morgen even m'n dokter bellen en overleggen. Ik ben wel vrij vatbaar voor longontstekingen, dus ik let erg goed op.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:39

Eigenlijk is het zo dat je door het gebruik van je cortico juist voorkomt dat er een ontstekingsreactie ontstaat. Zo'n ontstekingsreactie kan juist weer schade aanrichten in je longen.
Als je wacht tot je klachten krijgt ben je eigenlijk te laat. Die moet je juist zien te voorkomen. :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:43

Maar IMJ, ik kreeg alleen de luchtwegverwijder nog (ventolin) voor het sporten. Flixotide hoef ik niet meer te gebruiken ivm bronchiale hyperreactiviteit. De ventolin is dan toch alleen voor het tijdelijk verwijden en niet voor het remmen van ontstekingen?