Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 14:09

Elanor schreef:
Maar goed, een ruiterboog waarmee je HB mag starten zit ook al vrij vlot aan de twee- tot vierduizend euro. :7 Ik nog nooit een ruiterboog op een 3D wedstrijd gezien waarmee je HB zou mogen starten. Overigens wel genoeg mensen met glasvezel-ruiterbogen die zich in de HB klasse inschrijven met de gedachte dat het er historisch genoeg uitziet... Wordt ook niet gecontroleerd - niet dat het uitmaakt, ze kunnen in 3D's toch nooit op tegen de longbows die in de HB klasse starten. :P Maar met m'n ultrakorte ding ga ik voor de lol wel een keertje HB doen. Gewoon omdat ik het daarmee wel mag. :D

Trainen merk je mega! Herhaling = alles.

Waarom kan een ruiterboog niet op tegen een longbow? In 3D wedstrijden zijn de afstanden toch kort genoeg om met eender welke boog het doel te kunnen raken? (OK, beetje pondage moet je boog natuurlijk wel hebben)

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 18:07

Vandaag weer flink wat spullen gekocht....konden we overnemen van iemand, verenplakker met veren, punten, punten weger, lijm...handig een 2e verenplakker. Maar ook pezen materiaal.....nu gaan we dus leren Vlaamse pezen maken *\o/*. En nog 12 bamboe pijlen voor mijn lief en een mooie leren quiver voor zijn zoon. Pff nu even geen uitgaven meer doen aan de boogsport....in een week tijd inclusief een goede deal voor een instap compound boog 450,-- tot 500,-- aan boogspullen uitgegeven :7 :o

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:56

Ik denk dat ik er binnenkort ook aan mag gaan geloven (om te gaan shoppen). Waarschijnlijk is het financieel wijs om mijn eigen pijlen te gaan maken. Volgende week heb ik vakantie, en ga ik me er maar eens in verdiepen. Ook een "ik-nok-verkeerd-handschoen" is geen slecht plan: ik raak langzamerhand door mijn leukoplast heen :+

Ik heb - na het geweldige 3D bokt schutters uitje - nog 10 houten pijlen over (moet er 2 repareren, nokje en punt). Dat moet voorlopig genoeg zijn.

En ach, omdat er bij elke wedstrijd een hekkesluiter moet zijn, heb ik me vandaag ingeschreven voor het eikeltjestournooi in Cadier en Keer. De allereerste wedstrijd is een feit:
http://amicitia1893.magix.net/website#3D%20%20Animal

Ashley5

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:00

Jammer dat al die wedstrijden zo ver weg zijn!
Ik moet echt iets bij mij in de buurt gaan vinden! :D

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:15

De mensen die in de noordelijke helft van NL wonen hebben inderdaad een beetje pech, lijkt het wel. Kaart komt van de site 3dschieten.nl en is uit 2011 geloof ik.
Hmmmm, dit strookt niet met de opmerking van een clubgenoot die zei: "Er is bijna elk weekend wel ergens een 3D wedstrijd." (Al reizen de 3D schutters die ik ken ook vaker naar Duitsland af, en rijden ze gemakkelijk 200 km voor een weekendje schieten, compleet met caravan kampeerzooi)

Afbeelding

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:23

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:32

Wij hebben ons opgegeven voor Eindhoven *\o/* 30 november in het openlucht museum :o

Enne Jazzit er zijn wel veel wedstrijden hoor naar mijn idee, ik kijk altijd op boogwereld.nl en heb hun kalender aan mijn ipad agenda gekoppeld en er staan idd wel veel wedstrijden in :o maar wij gaan maar 1x per maand en Eindhoven is ook even de laatste voor dit jaar :j voor ons dan.

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:43

Wat leuk, Timbers. Ik zie allemaal mensen in historische kleding. Gaan jullie ook in stijl gekleed?

Edit: ik zie 1 meneer in historische kleding :+

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:36

Een compound Timbers! Dat is wel weer even wat anders! Ga jij daar naar overstappen, of man/kind? :)

Superleuk dat je je hebt ingeschreven voor een wedstrijd Daphne! Ben heel benieuwd hoe je dat vindt! En zelf pijlen maken scheelt niet alleen veel geld, het is ook nog een leuke klus. :j

Lelystad is voor jou nog wel te doen denk ik Ashley? Kijk dan eens uit naar de Winter 3D die jaarlijks wordt georganiseerd door HBS Artemis. Dat was mijn eerste 3D wedstrijd en hij blijft geweldig. :j

Ik was er vorig jaar bij in Eindhoven, en in (wannabe) historische outfit. Met thermobroek eronder overigens, het was stervenskoud die dag. :D Het is een leuke wedstrijd in een mooie ambiance. Ook veel wat kortere afstanden, dat is ook wel eens leuk. ik ga me voor dit jaar ook weer inschrijven denk ik. :)

Afbeelding

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:53

Ik ga mij denk ik inschrijven voor 3D amerpoort 2014 in baarn.
Daar mag ik met mijn recurveboog ook aan meedoen :)

Iemand enig idee hoe ik ervoor kan oefenen thuis? Heb een grote weide tot mijn beschikking.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:28

De zoon van mijn man gaat voor compound, naast zijn ruiterboogje :D over 14 dagen is een workshop op de club over compound, maar dat is mij een te ingewikkelde boog :o

De 30e november gaan wij denk ik gewoon warm gekleed :P want ik wil geen kou leiden :') maar we zien wel. Er waren nog plekken dus wij kunnen *\o/*

Zoon van mijn man heeft vandaag zijn eerste eigen Vlaamse pees gemaakt *\o/* knap hoor, nu moet (wil) ik het nog leren, want mijn pees is iets te lang en dan kan ik een reserve pees maken :P

En Ylvy gewoon een doelzak ofzo kopen en in de wei oefenen? Maar ook blazoen schieten en je afwijkingen op verschillende afstanden meten, de rest is toch een stukje doen (leren afstanden inschatten enzo) denk ik! Maar wel leuk dat je gaat :j

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:53

Ik dacht al iets van meloenen ofzo, zou dat werken? :')
Of Pompoenen, kan ook nog.

Doelzak kan google niet vinden, kun je dit toelichten? :)

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:54

Laatst bijgewerkt door Timbers op 20-08-14 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:56

Oeh gaaf, van welk spul isie gemaakt en wat zit erin?
( kon het niet vinden bij je berichtje :o )

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:59

Een bouw puin zak (van mijn zwager gekregen) gevuld met zacht plastic...tasjes van de Ah en oud luchtbed en dat soort dingen. En dat heel goed aanstampen dus het kost wat plastic en het is ff sparen. De vraag is wel wat de levensduur is, maar we hebben lol gehad met maken (en er tot nu toe dus nog niet echt op geschoten :o )

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:40

Ylvy schreef:
Ik ga mij denk ik inschrijven voor 3D amerpoort 2014 in baarn.
Daar mag ik met mijn recurveboog ook aan meedoen :)

Iemand enig idee hoe ik ervoor kan oefenen thuis? Heb een grote weide tot mijn beschikking.

Vooral oefenen op 'onbekende' afstanden. Een inloopdoel kan daarbij heel goed helpen: eerst vanaf grote afstand schieten en dan steeds wat dichter naar je doel toe lopen. En als het even kan trainen op je duurvermogen, want een 3D wedstrijd is vaak een volle dag: om 9 uur beginnen en om een uur of 3/4 binnen. Wel met pauze uiteraard, maar toch: het is belangrijk dat je je focus goed kunt vasthouden. :)

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:07

Ylvy, ik heb in mijn achtertuin geschoten op dozen gevuld met kartonnen stroken. (Kartonnen stroken plat neerleggen, zodat de pijl zijn weg 'erdoorheen' kan zoeken. Als je ze dwars op de schietrichting zet zouden je pijlen krom kunnen worden. Ik schoot met een 48" boogje met 21# op de vingers, en heb er een weekof 3 veelvuldig op geschoten voordat het te kapot was).

Inmiddels heb ik een 2 doelpakken, dat is wel zo handig, want het gaat langer mee dan papier (en ze kunnen tegen regen).

Eleven Start Target 80x80x14cm + Target Holders
Vierkant doel met van die verlijmde foamstroken. Handig omdat hij buiten kan blijven staan. (Ik ben nogal lui, en opruimen is teveel werk ;) ) Ik merk wel dat ik met mijn kaya khan ruiterboogje soms door het doelpak heen schiet (afstand 15 meter, 28# op de vingers). Maar voor lichter pondage zijn ze prima geschikt (21# boogje schiet er niet doorheen).

SRT Target Cubo
Niet te groot, makkelijk te vervoeren in de auto. Ook geschikt voor gemiddelde pondages (ik test met 28# snel ruiterboogje en 41#fred bear 52" jachtboog). Heel handig om je afstanden mee te oefenen: je gooit het ding gewoon ergens anders neer. Ik oefen ermee op het schietveld bij de vereniging (waar we allemaal aan de schietlijn moeten staan, en ik niet wil slepen met zo'n loeizwaar groot verenigingsdoelpak). Leuk ook omdat het op de grond ligt, de meeste 3D beesten staan ook op de grond.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:21

Ik had nog beloofd om een foto van mijn zelfgemaakte pijl te plaatsen, dus bij deze!

Afbeelding

Een duidelijkere foto komt nog wel als ik meer pijlen af heb. Ik moet alleen nog even wat geduld en vrije tijd daarvoor vinden :')

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:26

Erg mooi! :j

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:30

Mwah, ben nog niet helemaal tevreden over de veren, maar heb gelukkig nog een paar pijlen te gaan om te verbeteren! :P

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:40

Mooi hoor! En bedankt stapt je me herinnert aan het feit dat ik mijn eigen pijl even uit de plakker moet halen :P

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:52

mooie pijl hoor!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:04

Morgen Kersentoernooi! Wish me luck, of nog better: wish me bright weather! :D
Er is zelfs een aparte ruiterboogklasse uitgeschreven, dus ik ga extra m'n best doen om ook een goede klassering te halen. Ben heel benieuwd!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:24

Succes morgen!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 22:31

Succes en natuurlijk veel plezier!