Meer mensen met chronische longziekten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: Meer mensen met chronische longziekten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:38

Ik bedoel dat er een soort van luchtbel in het onderste gedeelte van je luchtpijp zit.
Als je valse lucht inslikt zeg maar moet je boeren,soms lukt dat niet en zit je ook met een akelig gevoel in je luchtpijp.Komt het bij jou écht uit je longen of uit je luchtpijp?

Myryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:41

Dat gevoel dat er iets los schiet of open gaat komt tussen mijn longen vandaan dus wil bijna zeggen op de aansluiting van luchtpijp naar longen. Het zit echt in het midden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:49

Ik vraag me af... hebben hier op bokt mensen ook last van boeren longen en zo ja... wat is dan de behandeling???

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 18:09

Ik weet niet precies wat je bedoelt? Ik kan niet tegen hooi en stro ben ik achter gekomen. Vorige week 4 dagen op stal bezig geweest en de vierde dag kreeg ik mede door de harde wind een best wel heftige aanval. Ik neem daarom als ik naar stal ga mijn Ventolin eerst, dan 2 keer Seretide en nog eens een allergiepilletje, Aerius. En dat gaat nu best goed...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:43

@aerdenhout1
Wat zijn boeren longen? is dat dat je het benauwd krijgt als je in aanraking komt met hooi/stro?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:49

Myryana schreef:
Dat gevoel dat er iets los schiet of open gaat komt tussen mijn longen vandaan dus wil bijna zeggen op de aansluiting van luchtpijp naar longen. Het zit echt in het midden.

Hmm ik zou niet weten wat dat zou kunnen zijn.
Ik heb zelf soms last van een 'prop' in mijn luchtpijp tijdens het eten.Net of ik met eten teveel lucht 'mee eet ' ik stik dan zowat,het is heel erg beangstigend.Net of de luchtpijp zo goed als dicht zit door een prop lucht.Ik moet dan even me adem inhouden en daarna heel voorzichtig en langzaam ademen.Dan lost die prop lucht op zeg maar,is heel erg vreemd en niet leuk.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:09

Ik heb eens gegoogled maar ik denk niet dat ik een longontsteking heb.Ik zit meer te denken aan TBC omdat die symptonen het meest gelijk zijn aan de mijne.Ik heb vroeger als kind ook TBC gehad,ik weet niet of je dat een 2de keer kan krijgen.Kan via Google niets hierover vinden,iemand die het weet?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:32

Niemand ervaring met TBC?

Myryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:07

Helaas niet :/

Ik ga morgen weer naar de dokter overigens.. ik kan nu helemaal niet meer goed ademhalen omdat ik zo moe ben en het zit nu echt goed "verstopt". Het maakt mij wel een beetje bang :/

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:38

Boeren longen zijn longen waar een soort schimmel infectie in zit die er ook nooit meer uit gaat. dat komt door het hooi en/of stro, vandaar de naam boeren longen.
Je kan dat al jaren hebben en nooit last, maar als je dan eens verkouden word en in mijn geval bronchitis krijgt, dan komt dat aan het licht omdat de benauwdheid niet over gaat met medicijnen.
Ik heb er nu weinig last meer van hoor, maar het speelt af en toe wel weer iets op. Dan hoor ik mezelf ook piepen met ademen.

\

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:58

Myryana schreef:
Helaas niet :/

Ik ga morgen weer naar de dokter overigens.. ik kan nu helemaal niet meer goed ademhalen omdat ik zo moe ben en het zit nu echt goed "verstopt". Het maakt mij wel een beetje bang :/

Door je moeheid kan je bijna niet ademen? Je kan dus geen slijm ophoesten?het blijft vast zitten op je longen of in je luchtwegen? Ik krijg het ook niet opgehoest,maar het zit niet vast,het komt maar halverwege en daarom blijf ik rochelen.Maar het rare is, ik ben niet echt benauwd,maar hoest wel tot kotsen toe.

@aerdenhout1
Weer wat geleerd.
Fijn dat je er niet zo vaak last van hebt,je zit toch vaak tussen het hooi en stro.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:01

Juist dat niet kunnen ophoesten is een kenmerk, het zit als het ware vast in/op je longen.
Laat longfoto's maken!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:52

Die zijn een poosje geleden gemaakt,maar toen hoeste ik nog niet zo.
Er waren toen geen rare dingen op te zien,zelfs de gaten waren allemaal dicht [van de TBC toen].
Maar ze moeten dan maar nieuwe long foto's maken.
Met hoesten hoor je het slijm zeg maar,alleen het komt niet omhoog.

Myryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:10

gohya schreef:
Door je moeheid kan je bijna niet ademen? Je kan dus geen slijm ophoesten?het blijft vast zitten op je longen of in je luchtwegen? Ik krijg het ook niet opgehoest,maar het zit niet vast,het komt maar halverwege en daarom blijf ik rochelen.Maar het rare is, ik ben niet echt benauwd,maar hoest wel tot kotsen toe.

ik heb gemerkt dat ik als ik moe ben die problemen heb met de ademhaling. Het lijkt niet of er echt "iets" vast zit maar er blokkeerd wel wat iig en met hoesten krijg ik dat ook niet weg of los, alleen met gapen dan komt het even tijdelijk los en daarna gaat het weer "dicht". Net een deur die dicht slaat alsof het tocht ofzo.

Ik ben nu heel erg moe omdat ik doordit probleem amper geslapen heb en is het dus een visceuze cirkel geworden. Ik raak nu wel sneller benauwd als mijn vriend aan het koken is ofzo dus als het ineens te warm word of er een sterke lucht had en dat hangt wel samen.

Ik ben echt benieuwd wat ze morgen gaan zeggen.. :/

Ik hoop dat ze bij jou ook vinden waar je last van hebt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:58

Ik ben ook heel benieuwd wat jou H.A, hiervan zegt.Laat je anders door verwijzen naar een Longarts?

@Purny
Hoe gaat het nu met je vader?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 20:50

Gaat naar mijn idee wel beter dank je. Hij heeft gelukkig geen galstenen meer, maar hij hoest wel nog steeds dus moet ie een bronchoscopie om te kijken waar de ontsteking zit en wat er precies mis is. Hij zegt dat die hoestbuien weer terug komen. Dus ben benieuwd naar de uitslag. 10 januari moet ie wel op controle bij de MDL arts...

Hebben jullie het ook zo benauwd met die harde storm?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:17

Aerdenhout, ja... ik heb Extrinsieke Allergische Alveolitis, de boerenlongen variant.
Ik ben een van de weinigen waarbij het op deze manier is behandeld (ik was een interessant studie object voor het longcentrum). Heb er ook voor in het ziekenhuis gelegen, heb het behoorlijk beroerd gehad. Ben er nog steeds niet, want mijn hart heeft er ook een opdonder van gekregen.
Ik mag absoluut niet meer in de buurt komen van stro en hooi, kan einde oefening betekenen.
Tot op heden weten ze nog niet of het chronisch bij me is, want er zit nu (een jaar later) nog steeds voor 60% schimmel in mijn longen en mijn zuurstofopname komt niet boven de 60%, daarnaast heb ik er sowieso Astma aan overgehouden.

Maar de behandeling vraag je...
Ik heb 10 dagen in het ziekenhuis aan het zuurstof gelegen. Allereerst heb ik 3 soorten antibiotica gekregen en een hoge dosis Prednison, een half jaar. Door de Prednison moest ik ook weer veel andere medicijnen gebruiken en heb ik Diabetes II als bijwerking gekregen.
Nu zijn we een jaar later, maar zoals ik hierboven al schreef ben ik er nog lang niet.
Maar goed, volgens mij hebben wij toen ook via PB contact gehad over pensionstalling voor mijn paarden om deze reden.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:23

ik meld me ook,ik heb zeer zware astma.
alle soorten allergieen wat er maar bestaan,
maar vooral met dit natte weer heb ik zeer veel last van schimmels,
zeer vervelend.
maar je leerd er mee leven,
ik heb ook al zo n 6 keer longontsteking gehad.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:39

Ik vroeg me af trouwens of er in dit topic meer mensen met allergische astma xolair gebruiken of gebruikt hebben=

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:49

Dat medicijn ken ik niet.
Mijn vriend heeft astma en long emfyseem maar dit medicijn heeft hij nooit gehad.

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:26

Ik zal ff stukje typen uit de informatie folder

wat is xolair
Xolair is een anti IgE therapie voor volwassenen en kinderen van 12 jaar en ouder met ernstig allergische astma, die ondanks hoge doses inhalatie corticoserioden en luchtwegverwijders niet voldoende onder controle zijn. IgE speelt een belangrijke rol in de allergische reactie,en is een belangrijke veroordzaker van de allergische symptomen. Xolair bindt zich aan de vrije IgE antistoffen in het bloed,die na contact met een allergeen door het lichaam worden gevormd. Doordat er dan een IgeE Xolair complex wordt gevormd kunnen deze IgE anntistoffen niet meer binden aan de mestcellen. De mestcellen worden dan ook niet geactiveerd en komen er geen onstekingsstoffen vrij. Opdeze manier wordt de allergische reactie geblokkeerd.

Ik wist wel dat de mensen die al langer in het topic zaten niet gebruik maakte van xolair. Ik ben er iig erg over te spreken

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:28

Oke dit is dus voor mensen die door een allergie een astma aanval krijgen.

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:30

Klopt het is echt alleen voor Allergische astma maar moet zeggen dat ik tot nu toe wel goed de winter door gekomen ben,zonder prednison en dat is erg fijn!

Enige nadeel is dat je er voor naar het ziekenhuis moet

Myryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:58

Even een update ik moest acuut naar een longarts toe omdat de longtest nog slechter was. Heb net een xray en 2 ademhalingstests gehad.. moet nu wachten op uitslag/meer info

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:00

He wat vervelend!! Hoelang moet je wachten op de uitslag...

Beterschap!