Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:19

gummie schreef:
Inderdaad interessant :) Ik herken me er niet in overigens... Mijn broer daarentegen... :)* Overigens ook een interessante link in navolging op de vorige:

http://www.borderlinecase.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=208:-borderline-accumulatie-van-afwijspatronen-en-kwetsuren&catid=46:cat-artikelen&Itemid=2294

En dan met de nadruk op verschillen tussen ADD en borderline

En dan om te vergelijken:

http://www.plexus-solaris.nl/hsp-begeleiding/hsp-kenmerken/

En weer een andere draai die je er aan kunt geven:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/45720-burnout-symptomen-kenmerken-en-klachten-profiel.html

Tjonge er zijn nogal wat mogelijkheden, ik vind toch in deze de hsp uitleg het beste bij me passen.

gummie

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:29

In het oerwoud van diagnostiek is niemand zeker van de uitkomst.... Dat is hoe ik er over denk. Slechts de allerbeste, meest deskundige en meest ervaren hulpverleners zullen de nuanceverschillen juist weten te plaatsen. De overige hulpverleners roepen maar net wat in hun straatje past...

En eigenlijk doen wij dat ook volgens mij. Het feit dat veel mensen op internet de kenmerken van verschillende karakters en aandoeningen bekijken, en daaruit hun eigen (vaak de meest positieve) conclusie trekken, zegt voldoende :)

Mijn standpunt is tegenwoordig: er is maar 1 reden waarom een juiste diagnose belangrijk is, en dat is om tot de beste behandeling te komen mits behandeling mogelijk en noodzakelijk is. Voor het overige doet het er volgens mij niet toe hoe we het noemen. Sterker nog: als in alle gevallen de werkwijze hetzelfde zou zijn, zou de diagnostiek geheel achterwege kunnen blijven!

Weet helaas uit ervaring dat het in veel gevallen wel degelijk van belang is de juiste diagnose te stellen, omdat de behandeling voor het een, in het andere geval juist averechts en desastreus kan werken.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:43

Komt allemaal neer op; wat we kennen kunnen we herkennen. Ik had een partner in crime(psych) die naar oplossingen meezocht(hoe dan wel te handelen) ipv te diagnostiseren. Want een manier die je niet kent kan je ook niet uitvoeren, oh men moeilijk! snap jij't?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:51

Ik ben een enorme voorstander van het zoeken naar oplossingen :) Helaas zijn er nogal wat vastgeroeste hulpverleners die alleen maar zoeken naar etiketten en dan het liefst dat etiket waar zij zelf het meeste van af weten. Toen ik met een psychotherapeut de discussie aanging over een (achteraf daadwerkelijk gebleken) verkeerde diagnose, kreeg ik een sneer:'' ik heb al zovaak deze diagnose gesteld, dus ik weet echt wel wat ik doe.'' Waarop ik vervolgens dacht: misschien is dat het probleem wel mevrouw.

Heb uiteindelijk geleerd: ''als je nooit Chinees hebt leren spreken, moet je niet boos op jezelf worden als je niet met Chinezen kunt communiceren!'' :P

Zoiets? ;)

Ik denk dat ik uiteindelijk meer gehad heb aan de vragen van de hulpverleners, dan aan de antwoorden.... Pas toen men bleef doorvragen en mij zelf tot antwoorden liet komen, ging het beter. Er is maar 1 iemand die jou het allerbeste kent, en dat ben je zelf. Maar om tot een realistische conclusie te komen, moet je wel een realistische spiegel voorgehouden worden. Er zijn nogal wat grijze gebieden die wij zelf niet (willen) zien misschien. En daar vind ik een hulpverlener nuttig voor.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:56

Ik heb een heel realistische spiegel gekregen, het bloed trok me uit m'n gezicht weg, kon eigenlijk alleen maar concluderen dat dit de redenen waren waarom ik soms met mijzelf niet blij was.

Ennuh die van die chinees, ja zo bedoel ik het zo'n beetje. En wat ons niet geleerd is(hetzij door ervaring of door leren) zien we niet, kennen we niet, herkennen we niet.

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:33

Hier nog 1... Maar ik weet niet hoe ik ermee moet omgaan en heb ook weekelijks een meltdown... Lees even mee hier, misschien word ik er wel wijzer van :)

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:42

Ik ben ook hoog sensitief! Kan er inmiddels wel mee omgaan, maar merk dat ik de laatste weken heel moe ben. Herfst en winter is niet mijn periode, en daarnaast veel stress op m'n werk. Ik irriteer me aan allerlei geluiden. Het liefst zou ik nu onder een deken gaan liggen en er pas weer onder uitkomen als de zon schijnt!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:53

xxxNaatjuhxx schreef:
Hier nog 1... Maar ik weet niet hoe ik ermee moet omgaan en heb ook weekelijks een meltdown... Lees even mee hier, misschien word ik er wel wijzer van :)

Bij mij helpt het om als ik buitenshuis ga een mp3 mee te nemen. Doe ik dat niet, ben ik 2x zo moe van een busreis bijv. en schijnt de zon, dan een zonnebril.
Ook is het handig om te weten waar je precies last van hebt, en wat je sterke punten zijn.
Ik neem veel pauzes tussendoor, anders raak ik gestrest/overprikkelt. En dat kan na elk ding zijn, boodschappen, lunch, hond wandelen, noem het maar op, na alles heb ik even pauze nodig (voor het een langer pauze dan voor het ander).
Regelmatig/goed slapen is ook heel belangrijk (iets wat ik helaas al weken niet kan, dus ben ook alles behalve stabiel op het moment).
Veel buiten zijn, ook al wordt het kouder.
En goed/regelmatig eten.

Dat zijn voor mij toch wel de belangrijkste dingen om stabiel te blijven.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:10

Ik kom even dit topic binnen vliegen :o.

Maar heb een vraagje..
Is dit bij jullie vastgesteld door een dokter/spycholoog oid, of is het gewoon van; 'ik herken me er goed in, dus ik ben HSP'?

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:11

@ Sassol:Ik kan niet goed tegen licht en heb ook vrijwel altijd een zonnebril op. Zowieso heb ik altijd veel rust en pauzes nodig met wat ik dan ook doe, dit zorgt vaak voor veel irritaties bij de mensen om mij heen omdat ik een jonge meid ben die "gewoon" door moet kunnen gaan. Maar hoe graag ik dit ook wil, het lukt helaas niet.. Slapen is bij mij ook een groot probleem, heb totaal geen ritme hierin en lig vaak tot 4 uur sochtends voor me uit te gapen en te denken met de hoop dat ik in slaap val. Naar buiten gaan met dit weer is voor mij al helemaal moeilijk, heb dagen dat ik me eigen niet eens kan dwingen uit bed te komen.
Mijn sterke punten ken ik nog niet echt... weet beter wat absoluut niet mijn sterke punten dan andersom.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:51

ik heb het boek "leven met hooggevoeligheid , van opgave naar gave " van Susan Marletta - Hart!

heb er veel baat bij!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 23:57

Ik werk nu elke woensdag en werk dan van 9 uur 's ochtends tot 22.00 uur 's avonds (wel met eetpauze van 1,5 uur). Maar dat valt me heel erg zwaar. Ik hou het op het moment zelf wel net uit, maar daarna 's avonds stort ik echt in. Hoe moe ik ook ben, slapen kan ik dan ook niet. Gelukkig leef ik half en half alleen, dus veel prikkels krijg ik daarna niet meer. Maar toch...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:00

Sushilla88 schreef:
maar merk dat ik de laatste weken heel moe ben.

Dat heb ik ook :j
Ik slaap minimaal 10 uur per nacht zo'n beetje, en dan nog word ik wakker door de wekker :')
Mijn man opperde al om de zonnebank eens te gaan gebruiken (die hebben we gelukkig). Wie weet helpt dat een beetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:06

Ik heb sinds een week zo'n Energy Light, heb altijd last van een fikse winterdip en energiegebrek. Ik merk nu al verschil, echt heerlijk. :j En wat ook fijn is: Ik ga minstens een uur per dag bij die lamp zitten, dus dat is even 'verplicht' rustig zitten en wat lezen of schrijven, dus ontspanning. Twee vliegen in één klap. :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:42

xChantal94 schreef:

Maar heb een vraagje..
Is dit bij jullie vastgesteld door een dokter/spycholoog oid, of is het gewoon van; 'ik herken me er goed in, dus ik ben HSP'?

Goeie vraag ;)

Alleen wordt zoiets niet "vastgesteld" omdat het geen officiele diagnose is.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:25

gummie schreef:
xChantal94 schreef:

Maar heb een vraagje..

Bij mij is het niet vastgesteld door een dokter of wat dan ook :)
Ik voelde zelf goed dat die kenmerken bij mij passen, wat mij hsp maakt, maar alsnog twijfel ik vaak?

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:40

RedPassion schreef:
Ik heb sinds een week zo'n Energy Light, heb altijd last van een fikse winterdip en energiegebrek. Ik merk nu al verschil, echt heerlijk. :j En wat ook fijn is: Ik ga minstens een uur per dag bij die lamp zitten, dus dat is even 'verplicht' rustig zitten en wat lezen of schrijven, dus ontspanning. Twee vliegen in één klap. :)

Ja, zoiets wil ik ook aanschaffen. Waar heb je nhem gekocht, en wat heb je er voor betaald? Ik kijk er nu al naar uit, lekker ontbijten in het 'ochtendzonnetje' terwijl ik al om zes uur 's ochtends moet beginnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:28

Ik heb hem tweedehands via Marktplaats, 80 euro. Nieuw zijn ze rond de 200 euro dacht ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:24

Ik heb net de test gedaan en had 12 keer ja, dus volgens de site ook HSP.
Bepaalde dingen heb ik weer niet echt last van dus twijfel wel klein beetje eraan maar het zou ook wel zoveel dingen kunnen verklaren! Daarbij heb ik ook een angststoornis en ben heel snel angstig en gestresst. Maar soms kan ik bepaalde dingen in mijn omgeving juist heel goed negeren en merk ik dingen geeneens op, dat past dan weer niet..

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:01

Mijn jongste dochter is ook HSP. Heeft heel lang geduurd voor dat we dit in de gaten hadden. Hebben het zelf moeten 'ontdekken'. Men heeft van jongs af aan al tich stickertjes willen plakken, maar geen 1 die echt paste zeg maar. Nu ben ik sowieso al niet zo voor het stickertjes plakken, dus ben blij dat ik eigenlijk (onbewust) overal 'tegen in' ben gegaan. Als we het echter eerder hadden geweten had haar dit wrs een hoop ellende kunnen besparen. Zelf ben ik licht HSP. Toen ik ontdekte dat ze HSP is, vielen alle puzzelstukjes op hun plaats. Sindsdien kan ze er ook goed mee om gaan, tenminste 9 van de 10 keer. Heel soms raakt ze nog wel overprikkeld en komen de emoties flink los, maar dat kan ze dan vrij vlot weer een plaatsje geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 16:03

TessaKaizoku schreef:
Ik heb net de test gedaan en had 12 keer ja, dus volgens de site ook HSP.
Bepaalde dingen heb ik weer niet echt last van dus twijfel wel klein beetje eraan maar het zou ook wel zoveel dingen kunnen verklaren! Daarbij heb ik ook een angststoornis en ben heel snel angstig en gestresst. Maar soms kan ik bepaalde dingen in mijn omgeving juist heel goed negeren en merk ik dingen geeneens op, dat past dan weer niet..

De test is een graadmeter, niet alles hoeft te kloppen. :) Naast het al dan niet hooggevoelig zijn heeft ieder mens zijn of haar eigen persoonlijkheid, ook voor HSP-ers geldt dat niemand hetzelfde is.

Dingen negeren of niet opmerken kan trouwens ook een gevolg van overprikkeling zijn, dus het zou alsnog wel passend kunnen zijn. En bewust negeren kan je ook leren, juist om overprikkeling te voorkomen.

aslo schreef:
Mijn jongste dochter is ook HSP. Heeft heel lang geduurd voor dat we dit in de gaten hadden. Hebben het zelf moeten 'ontdekken'. Men heeft van jongs af aan al tich stickertjes willen plakken, maar geen 1 die echt paste zeg maar. Nu ben ik sowieso al niet zo voor het stickertjes plakken, dus ben blij dat ik eigenlijk (onbewust) overal 'tegen in' ben gegaan. Als we het echter eerder hadden geweten had haar dit wrs een hoop ellende kunnen besparen. Zelf ben ik licht HSP. Toen ik ontdekte dat ze HSP is, vielen alle puzzelstukjes op hun plaats. Sindsdien kan ze er ook goed mee om gaan, tenminste 9 van de 10 keer. Heel soms raakt ze nog wel overprikkeld en komen de emoties flink los, maar dat kan ze dan vrij vlot weer een plaatsje geven.

Hoe oud is je dochter? :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:25

Mijn dochter is nu 17. Vanaf haar geboorte voelde ik al dat ze 'anders' was. Heb 4 kids dus redelijk 'vergelijkingsmateriaal';)
Pas toen ze naar de peuterspeelzaal ging, brak de pleurt los om het zo maar te zeggen. Afgezien dat ze dus HSP is, heeft ze ook een flink verschil (discrepantie) tussen haar verbale en performale IQ (wat dus veel HSP'ers hebben). Daarnaast is haar gemiddelde IQ 120. In groep 1/2 liep het zo uit de klauwen (zat na school in een hoekje van de keuken en wilde liever dood zijn, kind was verdorie bijna 5), dat ik daags erna meteen naar de huisarts ben gegaan. Die heeft ons doorverwezen naar de kinderpsycholoog. Kwam niets bijzonders uit, alleen mss licht ADHD/ADD. Vanaf toen tich onderzoeken en testen. Daar kwam de P/V kloof uit en redelijk hoog IQ. Verder niets. Op het VMBO ging het redelijk, maar die maakten zich ontzettend zorgen omdat ze soms vanuit 'niets' in huilen uit kon barsten en overstuur was. Ze zat die eerste 2 jaar in een ongelooflijk drukke klas, veeeeel te veel prikkels, en werd veel gepest (vanaf de peuterspeelzaal al trouwens). Zo'n cursus gehad met een hond erbij, o.a. om haar weerbaarder te maken en juiste interactie te bewerkstelligen. Doorliep ze met glans. Ja duh, dat was alleen zij met een hond en 1 'begeleider'. In een rustige omgeving. Daarnaast is ze met de nodige honden etc opgegroeid dus ze wist al wel aardig van de hoed en de rand. Maar de begeleider bleef haar wel wat vreemd vinden en dacht aan een autistische stoornis. Daar was ze dus al lang hoog en breed op getest en zoals verwacht is daar nooit iets uit gekomen. Verbaas me nu weer over het feit dat zoveel kundige mensen nooit echt hebben kunnen achterhalen waar 'het probleem' nu zat en m.i. gewoon wat wilden vertellen om maar niet af te gaan. Heb mijn portie met pedagogen, hulpverleners etc wel gehad inmiddels. Mijn dochter is een heerlijke, sociale meid met een goed stel hersens en humor, maar ja ze is gewoon HSP en ondervindt daar soms hinder van.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:42

Even een stipje :) Ben sinds kort erachter gekomen dat dit ook voor mij opgaat. Binnenkort ga ik alles hier eens doorlezen, ben benieuwd naar jullie ervaringen :j

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 00:16

bij mij is adhd vastgesteld door onderzoek, heb ook een neurofeedback gedaan das heel apart en hielp me om het te leren begrijpen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 00:22

Wat ik nou niet zo goed begrijp, is dat zoveel mensen zeggen niet van stickertjes te houden.

Ik wil dolgraag een stickertje! Lijkt me heerlijk. 'jij hebt add/adhd/hap/autistische stoornis en daar hebben we dit pilletje voor/dit kan je doen om je leven op orde te brengen.'
Doe mij maar een sticker hoor :j