ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Embe

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:03

Eigenlijk wel grappig: geef al een tijdje extra magnesium aan onze hypere pony en dat helpt... Mijn dochter is niet hyper maar wellicht geeft het wat rust in 't hoofd. Ga zo meteen even halen ;-)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:19

Magnesium zit zowieso te weinig in voeding tegenwoordig. Vooral omdat mensen zoveel zuivel producten gebruiken, de nederlandse bodem is vrij uitgeput wat dag betreft, en dr zit dus zoveel fosfor, en zo weinig calcium en magnesium in zuivel, dat mensen daar eigenlijk te weinig van opnemen (let wel, opnemen is iets anders als opeten) Magnesium bij slikken (en ook calcium soms) is dus zowieso niet onverstandig. Het schijnt ook heel ontspannend te werken. (dus niet alleen voor kinderen maar ook voor de ouders ;) )
Hier ben ik ook net achter hoor, maar ik ga dus ook meer magnesium slikken. Eigenlijk ben ik niet zo fan van suplementen omdat mineralen en vitaminen die in voedsel zitten meestal veel beter worden opgenomen, en mensen dus gewoon gezonder moeten eten. Ik slik dus ook niet standaard supplementen, maar beetje op gevoel zegmaar.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:36

Door een opmerking over voeding ergens hier in 't topic, ben ik eens gaan kijken naar voeding. Je hebt bv het Pelsser RED dieet. Een eliminatie dieet dat bewezen goede resultaten biedt. Alleen is het een dieet dat je niet zo maar kan gaan volgen. Eigen bijdrage in de kosten 780,- euro en wordt niet vergoed door verzekering. En oh ja, een jaar wachttijd :+

Edit: een linkje naar de site http://www.adhdenvoeding.nl/pelsser-voeding-en-gedrag-dieet/

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:48

Dat dieet werkt idd erg goed bij een deel van de kinderen, maar is vrijwel onmogelijk om in de praktijk uit te voeren en vol te houden... Waardoor de behandeling in veel gevallen nog onhandiger/storender is dan de oorspronkelijke klachten :+

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:57

Heino schreef:
Dat dieet werkt idd erg goed bij een deel van de kinderen, maar is vrijwel onmogelijk om in de praktijk uit te voeren en vol te houden... Waardoor de behandeling in veel gevallen nog onhandiger/storender is dan de oorspronkelijke klachten :+

Kreeg juist de indruk dat het uiteindelijk maar om 3 tot 5 voedingsmiddelen gaat die je moet vermijden. Het werkt voor 60% van de 'test'kinderen. Er is een deel (geloof 5%) afgevallen omdat ze het niet vol konden houden, anders had de score op 78% gestaan. Ik vind dat best opmerkelijk en zeker het onderzoeken waard. Er zijn geen bijwerkingen, werkt 24 uur per dag en je blijft gewoon jezelf.

Heel erg jammer dat het (nog) niet vergoed wordt want het is vele malen goedkoper dan meds.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:00

Embe schreef:
Heino schreef:

Kreeg juist de indruk dat het uiteindelijk maar om 3 tot 5 voedingsmiddelen gaat die je moet vermijden. Het werkt voor 60% van de 'test'kinderen. Er is een deel (geloof 5%) afgevallen omdat ze het niet vol konden houden, anders had de score op 78% gestaan. Ik vind dat best opmerkelijk en zeker het onderzoeken waard. Er zijn geen bijwerkingen, werkt 24 uur per dag en je blijft gewoon jezelf.

Heel erg jammer dat het (nog) niet vergoed wordt want het is vele malen goedkoper dan meds.

Edit: hmmm, lees net een stukje dat de manier van onderzoeken het bewijs toch niet sluitend heeft gekregen :o

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:04

Precies, dat bedoel ik Embe! Kijken naar voeding en de patronen daarin kan zo belangrijk zijn. Er wordt tegenwoordig heel snel gegrepen naar ritalin, in mijn omgeving kan ik zo 10 personen opnoemen die ritalin (of concerta, amfetaminen, etc) slikken en ik kan me niet voorstellen dat het heel gezond voor je is. De bijwerkingen zijn niet mis en mijns inziens is de mens gewoon helemaal niet gemaakt om dagelijks medicatie te slikken, zeker niet als het niet voor levensbelang is.

Ik slik zelf ook alleen maar als ik écht wat moet presteren en als ik echt een kunstmatige schop onder mijn hol nodig heb om wat te kunnen doen. Maar verder ben ik heel bang voor Amerikaanse praktijken waar een groot percentage van de schoolkinderen dagelijks een pilletje toegestopt krijgt, omdat ze dan beter te hanteren zijn in de klas.

Naast voeding denk ik dat het tijd is om het gehele onderwijssysteem eens goed onder de loep genomen moet worden, want er blijkt toch wel dat deze manier van regulier onderwijs niet werkt voor alle kinderen. Wat meer de mogelijkheden zien van de kinderen, in plaats van de onmogelijkheden (en die verhelpen met zware medicatie) lijkt me een goed begin. :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:06

Embe schreef:
Heino schreef:

En waarom wordt er dan niet verteld welke voedingsmiddelen het betreft maar alleen een duur dieet?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:09

Kinderen zijn en blijven kinderen natuurlijk, dus ik denk dat een streng dieet waarvan een kind niet meteen de effecten merkt, als het fout gaat (zoals bij een allergie), niet praktisch vol te houden is. Maar thuis geen/weinig snoep in huis hebben, opletten wat je qua drinken koopt, dat soort dingen zijn vrij makkelijk. En bv opletten wat voor beleg je in huis haalt. Moet zeggen dat dat wel iets is wat ik zelf totaal niet doe, lol. Als ik op mn eten let is het meer vanwege de lijn dan iets anders :P

Joyce, in het geval van volwassen word het meestal geslikt omdat de persoon zelf er anders niet uit komt, niet omdat de omgeving dat graag wil :)

Qua onderwijs, ik weet het niet... Ik denk dat zeker met deze bezuinigingen, het niet te doen is om het systeem teveel te veranderen. Bovendien, deel van waar ADHD kinderen moeite mee hebben zijn dingen waar ze in de rest van hun leven ook tegen aan gaan lopen. Ik denk niet dat het onderwijs aanpassen gaat helpen, want dan lopen ze later alsnog grandioos tegen de lamp.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:11

Citaat:
En waarom wordt er dan niet verteld welke voedingsmiddelen het betreft maar alleen een duur dieet?

Omdat dat voor elke kind afzonderlijk anders is. Je begint met een dieet van bijna niets (rijst, kip etc.) en voegt daar steeds 1 voedingsmiddel aan toe (bv aardappel, chocolade, etc) en men kijkt wat daar de reactie op is.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:15

Citaat:
dus ik denk dat een streng dieet waarvan een kind niet meteen de effecten merkt, als het fout gaat (zoals bij een allergie), niet praktisch vol te houden is.

Het effect van het 'verkeerde' voedingsmiddel eten schijnt dus wel snel waarneembaar te zijn.

Snoep, suiker etc. komen maar mondjesmaat hier in huis en er wordt hier al best op gezonde voeding gelet...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:22

Embe schreef:
Edit: hmmm, lees net een stukje dat de manier van onderzoeken het bewijs toch niet sluitend heeft gekregen :o

Dat ook, maar het is gewoonweg verschrikkelijk lastig vol te houden, je moet iedere dag, iedere maaltijd apart bereiden voor het kind. Daarnaast ligt het gevaar van niet voldoende van belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgen ook nog eens op de loer :) Mocht je interesse hebben, kan ik je wel wat wetenschappelijke onderzoeken naar dit dieet toesturen? Moet je me even je emailadres PB-en :)

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:15

Airborn schreef:
Hehe, grappig is dat he? dat je dan zo op dezelfde manier denkt?
Wel iets om voor te waken denk ik, dat je kinderen als jou zoon niet in een klas zet met alleen maar hoogbegaafte en ADHD kinderen. Ik ben van mening dat je dan namelijk in je sociale gedrag dingen gaat missen. Hoe naar het ook is, uiteindelijk moet je functioneren in de samenleving, en die bestaat gewoon niet alleen maar uit hele slimme en/of drukke/impulsieve mensen.

Voor alternatieve bezigheden: inzichts puzzels zijn ook leuk en leerzaam. Dus van die puzzels dat je moet uitvogelen hoe je iets uit de knoop krijgt, dat soort dingen. Ben bang dat je dan wel zelf op zoek moet naar de puzzels om die dan aan school te geven, maar zoiets is denk ik wel een leuke uitdaging, waar hij mee bezig kan zijn zonder te veel te storen in de les, en wat buiten normale school lessen valt zodat hij er niet nog verder van gaat vooruit lopen.

Oh, ja, doseringen, meh, dat is naar. Je kan wel kijken of je van online preparaten sites kan vragen of die zoiets voor je zoon kunnen ontwikkelen. Een magnesium en B6 combo ofzo. Ik weet dat er sites zijn die preparaten op persoonlijke omstandigheden aanpassen dus....

Hier wilde ik nog even op in gaan.... ben het met je eens Airborn dat iedereen later moet functioneren in de maatschappij en het daarom goed is om kinderen met allerlei verschillende kinderen om te laten gaan, maar ik denk dat het voor een kind belangrijk is om aansluiting te vinden in de klas. Daar haal je namelijk je zelfvertrouwen uit voor de rest van je leven, het is een soort basis, en ik kan me zo voorstellen dat het voor een kind heerlijk is om een klik te hebben met andere kinderen!

Als je volwassen bent, heb je meer keuze in de mensen met wie je om wilt gaan, je kan een baan kiezen in bepaalde richting, kiest je eigen vrienden, etc, en om die keuzes te maken gebruik je het zelfvertrouwen dat je in je kindertijd hebt opgedaan. Als kind in het basisonderwijs heb je minder te kiezen, zeker als je met kinderen zit die op een hele andere manier dan jij denken. Ik kan uit ervaring spreken dat mijn basisschooltijd niet zo leuk was, al was ik juist erg introvert (geworden).

Het is een beetje warrig verhaal geworden volgens mij :o

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:20

Airborn schreef:
Kinderen zijn en blijven kinderen natuurlijk, dus ik denk dat een streng dieet waarvan een kind niet meteen de effecten merkt, als het fout gaat (zoals bij een allergie), niet praktisch vol te houden is. Maar thuis geen/weinig snoep in huis hebben, opletten wat je qua drinken koopt, dat soort dingen zijn vrij makkelijk. En bv opletten wat voor beleg je in huis haalt. Moet zeggen dat dat wel iets is wat ik zelf totaal niet doe, lol. Als ik op mn eten let is het meer vanwege de lijn dan iets anders :P

Joyce, in het geval van volwassen word het meestal geslikt omdat de persoon zelf er anders niet uit komt, niet omdat de omgeving dat graag wil :)

Qua onderwijs, ik weet het niet... Ik denk dat zeker met deze bezuinigingen, het niet te doen is om het systeem teveel te veranderen. Bovendien, deel van waar ADHD kinderen moeite mee hebben zijn dingen waar ze in de rest van hun leven ook tegen aan gaan lopen. Ik denk niet dat het onderwijs aanpassen gaat helpen, want dan lopen ze later alsnog grandioos tegen de lamp.

Maar het gaat niet alleen om ADHD kinderen, maar gewoon om het hele onderwijsstelsel. Ik heb één jaar de pabo gedaan en dat frustreerde mij zo, dat ik ben gestopt. Een groep 4 (toch wel een belangrijk leerjaar in mijn ogen) van 25 leerlingen, waarvan er 4 (!!) AD(H)D hadden, waarvan 2 extra gedragsproblemen, twee andere kinderen met gedragsproblematiek, een leerlinge die functioneerde op zwakbegaafd niveau en een meisje met dyslexie. Dat zijn 8 (!!) kinderen die moeite hadden in de klas. En allemaal stuk voor stuk kinderen die op zich echt wel iets in zich hadden, al was het dan vast geen carriere als professor. En daarnaast dus nog eens 17 kinderen die niet de aandacht en begeleiding konden ontvangen die ze in een 'normale' klas zouden krijgen.

Natuurlijk zijn er bezuinigingen en beperkingen in het onderwijs. En natuurlijk kan niet ieder kind individuele begeleiding krijgen. Maar ik vind het wel heel zorgelijk dat er zoveel kinderen moeite hebben met het onderwijs zoals dat nu geboden wordt en ik vind het jammer dat er zo weinig verder gekeken wordt naar de mogelijkheden. Het is niet dat de wereld aangepast moet worden aan bijvoorbeeld ADHDers, maar ik vind ook niet dat kinderen of volwassenen zich op zo'n manier aan moeten passen aan de maatschappij, dat ze zich vol stoppen/vol gestopt worden met medicatie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:57

Poehee... Heb de discussie wel weer aangezwegeld :)

Ik lees veel ineressante informatie waar ik het veelal ook mee eens ben.
Ik werk zelf in de farma en dus heel niet bang voor medicijnen. Ik weet veelal hoe ze werken en wat de voor en nadelen zijn.
Ik probeer op dit moment aan wat goede studies over ritalin te komen omdat ik wil weten wat doen.
Er staat mij ook wat tegen aan medicatie bij kleintjes...maar we moeten wat.
Mika kan nu puur op zijn intelligentie goed meekomen maar hij mist constant de helft van de uitleg. En juist nu de basis in groep 3 en 4 is zo belangrijk. Natuurlijk is dat ook debet aan dit onderwijs systeem. Maar zoek maar iets waar Mika wel in past.
Leonardo onderwijs is hij bijvoorbeeld slim genoeg voor....maar daar moet hij zelfstandig voor kunnen werken...nou dat zie ik hem nu niet doen.

Het hier genoemde dieet heb ik studies over gelezen en daar gaan we niet aan beginnen.

Magnesium en vitamine B 6 gaan we wel doen. Daar heb ik goede studies over gelezen.

Volstoppen met medicatie gaan we niet doen. Tis om te beginnen alleen voor de school uren. Als blijkt tojdens de vakantie dat hij het op allen magnesium en vitamine B6 voldoende zijn(met cognitieve uitdaging) gaan we het alleen daarop doen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:08

NatasjavE schreef:
Poehee... Heb de discussie wel weer aangezwegeld :)

Ik lees veel ineressante informatie waar ik het veelal ook mee eens ben.
Ik werk zelf in de farma en dus heel niet bang voor medicijnen. Ik weet veelal hoe ze werken en wat de voor en nadelen zijn.
Ik probeer op dit moment aan wat goede studies over ritalin te komen omdat ik wil weten wat doen.
Er staat mij ook wat tegen aan medicatie bij kleintjes...maar we moeten wat.
Mika kan nu puur op zijn intelligentie goed meekomen maar hij mist constant de helft van de uitleg. En juist nu de basis in groep 3 en 4 is zo belangrijk. Natuurlijk is dat ook debet aan dit onderwijs systeem. Maar zoek maar iets waar Mika wel in past.
Leonardo onderwijs is hij bijvoorbeeld slim genoeg voor....maar daar moet hij zelfstandig voor kunnen werken...nou dat zie ik hem nu niet doen.

Het hier genoemde dieet heb ik studies over gelezen en daar gaan we niet aan beginnen.

Magnesium en vitamine B 6 gaan we wel doen. Daar heb ik goede studies over gelezen.

Volstoppen met medicatie gaan we niet doen. Tis om te beginnen alleen voor de school uren. Als blijkt tojdens de vakantie dat hij het op allen magnesium en vitamine B6 voldoende zijn(met cognitieve uitdaging) gaan we het alleen daarop doen

In welke vorm kunnen magnesium en B6 worden gegeven (zonder dat ze in een multi-vit preparaat zitten)?
Zijn hier merken van te noemen/vinden?
Hoe ga jij het geven? Vind dit wel erg interesant om bij zoon te proberen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:22

Magnesium moet ik even opzoeken bok nu mobiel en het gaat om een beter opneembare vorm. Bij de vit B heb ik bij de Tuinen iets gevonden en dosering ga ik morgen vragen aan de psychiater.

Ik begrijp wat je bedoeld zilfstar. Als wij zeggen Mika heeft ADHD en is,hoogbegaafd zie je ook iedereen kijken van oja joh heb je,weer van die ouders.
Je moet gewoon strenger zijn. Ligt aan de opvoeding.

Ja amehoela...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:24

Ik bedoel dus ik bok mobiel en ik kan nu niet opzoeken hoe de magnesium vorm heet die je moet hebben heet.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:31

Zilfstar: Ik ben ook zéker voor medicatie als een kind echt ontzettend last heeft van zijn AD(H)D hoor. Ik wil alleen zeggen dat er naar mijn idee over het algemeen te snel naar wordt gegrepen. Net als dat er steeds meer signalen komen dat er de afgelopen jaren te veel/vaak antidepressiva is voorgeschreven, terwijl dat niet nodig had hoeven zijn. Huisartsen en psychiaters schreven het voor als snoepjes (even heel overdreven en algemeniserend hm) en pas jaren nadien wordt er achter de oren gekrabt met de gedachte: kon dat niet anders?

Ik vind het gewoon zorgelijk dat er tienduizenden kinderen aan de ritalin zijn, terwijl er nog zoveel winst is te behalen op het gebied van (bij)scholing aan ouders, leerkrachten en pedagogen, studies over en aanpassingen aan eetgewoontes, wijzigingen in het onderwijs, gedragstherapie.. In België zijn er gevallen bekend van schoolklassen waarbij de helft van de kinderen ritalin gebruikt!! En daarbij functioneren ook kinderen zonder ADHD over het algemeen beter als ze Ritalin slikken: ze krijgen meer energie, een opgepept gevoel. Niet voor niks dat zoveel studenten wel eens Ritalin gebruiken..

Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf ook veel baat bij Ritalin en ben enorm blij dat ik nu weet waarom mijn concentratie zo slecht was en wat ik er nu aan kan doen. Maar... Nouja, gewoon, zoveel guppies die Ritalin slikken, ik weet het niet. :) Kan me gewoon niet voorstellen dat het goed is en dat er in sommige gevallen geen andere oplossingen zijn!

En Natasja: Eerlijk gezegd heb ik dat gevoel ook regelmatig, bij alle mensen en kinderen die ADHD hebben of hoogbegaafd blijken te zijn. :o Het afgelopen jaar alleen al heb ik van zes ouders uit mijn zeer directe omgeving gehoord dat hun kinderen hoogbegaafd zijn (en zoveel ouders van jonge kinderen ken ik niet). Daarnaast een hoop vrienden van mij die gediagnostiseerd zijn met AD(H)D, incluis ik. Het is niet dat ik ze niet serieus neem, dat zou raar zijn, want dan neem ik mezelf ook niet serieus. Maar ik ben er wel bijna zeker van dat het een bepaald modeverschijnsel is, dat hoogbegaafd zijn, ADHD hebben en hooggevoelig (HSP) zijn..

En ik weet dat ik een hoop mensen voor het hoofd stoot met die uitspraak en ik weet ook dat iedereen die weet/vindt dat hij/zij (zijn/haar kind) ADHD, hoogbegaafdheid of HSP heeft/is, daarvan overtuigd is, dat er puzzelstukjes op hun plaats vallen, dat het heel erg helpt nu ze weten wát het 'probleem' is, etc, etc. Daar ben ik heel blij om, want zo was het voor mij ook! :D Vind alleen dat het lijkt alsof er heel snel een diagnose wordt gesteld en er medicatie in wordt gegooid, sneller dan waar ik het mee eens ben (maar gelukkig ben ik geen arts en hoef ik daarover geen beslissingen te maken := )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:44

Ik ga getest worden op add..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:54

Je stoot me niet voor het hoofd hoor.
Mika is getest op hoogbegaafdheid op de PABU. Ik weet dus echt dat het zo is. Als je hem hoort en ziet naast leeftijds genoten ziet zal je me ook gelijk geven hierin....hij is echt rete slim.
Ik wilde met testen hierop voorkomen dat Mika alleen zo meteen voor ADHD behandeld zou worden.
Mika is door 3 instanties nu als ADHDer benoemd. Ik denk dus dat ik zal moeten accepteren dat het zo is...net als Mika en zijn omgeving dat zal moeten doen.

Ik snap ook dat deze aandoening te vaak ten onrechte gesteld wordt. Niet alle drukke kinderen hebben ADHD.
Alleen Mika is niet zomaar druk. Het is echt de interne inrust in het hoofd en lijf. Hij is helemaal geen klassieke stuiterbal.
Hij is constant met het volgende bezig. Dat koppie gaat constant door.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:17

@NatasjavE: als je wat meer info over die studies mbt retalin hebt zou je dat eventueel met ons willen delen? Ben ook erg benieuwd naar wat voor soort magnesium het beste is... weet vanuit de paarden dat er verschillende soorten zijn (chelaat, citraat :?) zijn en dat de ene soort beter werkt dan de andere. Maar moet dat dan weer niet in combi met iets gegeven worden omdat het lichaam het anders niet goed op kan nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:11

Ik ben zojuist gediagnostiseerd met ADD. Had de hoogste score. Vanaf dinsdag begin ik met ritalin. Krijg dan de helft ritalin en de helft placebo's om te kijken hoe het aanslaat.

Ik ben ontzettend opgelucht...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:15

Wie heeft je gediagnosticeerd Joolien?
En waarom helft ritalin/helft placebo?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:20

Joolien, wat gek dat ze dat al tegen je gezegd hebben dat ze de helft placebo gaan geven, dan lijkt het me dat het zijn doel een beetje voorbij schiet.
Ik heb ook een proefperiode van 2 weken gehad, waarvan achteraf bleek dat de eerste week een placebo was en de tweede week echt ritalin. Dit, omdat - volgens mijn psycholoog - het innemen van Ritalin gedeeltelijk een placebo-effect heeft en ze willen bezien of je daadwerkelijk op het effect van de Ritalin reageert, of ook al op de gedachte van Ritalin alleen.

Maargoed, vind het dus raar dat je dat al weet, zo lijkt het me niet echt een betrouwbare 'test' meer. Maar wel fijn dat het je oplucht nu te weten wat het is. :)