Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

knuffelpoesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 08:52

Mijn gyn zei dat het volgens hem geen kwaad kan. Maar omdat hij dit soort behandelingen niet doet, ben ik doorverwezen naar een ander. We zullen wel zien..:-)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 08:56

pffft als ik dit zo lees allemaal....
Ik ben dus een van de dombo's die dus nog steeds niet geweest is, dat terwijl ik toch ondertussen 31+ ben :=
het probleem is dat mijn leven al zo druk is dat ik gewoon telkens denk, ja daar heb ik deze week geentijd voor, of ik denk eraan en het is niet tuussen 8 en 12 (dat zijn de tijden hier dat je de dokter kunt bellen voor een afspraak)...
Om mij heen hoor ik ook vrouwen die geen goede uitslag hebben gehad, dus WEET ook echt weldat ik moet gaan, maar ben dus nog steeds niet geweest..
Als ik straks eraan denk in de tijden dat je een afspraak mag maken, ga ik het meteen maar eens doen, maar eerst weer verder met mijn werk

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 08:58

dakpan schreef:
Bij mij was het uitstrijkje ook 2x niet goed. Allebei de keren 3a. Volgende week moet ik naar de gyn voor verder onderzoek. Het half jaar wachten vond ik gekmakend, het bleef in mijn gedachten terug komen.

Nu wil ik volgende week vragen of het geen optie is om heel de baarmoeder maar weg te laten halen, ik weet toch al heel wat jaren heel erg zeker dat ik geen kinderen wil, dus meerwaarde heeft het 'ding' voor mij niet. Heeft iemand daar ervaring mee, die daar over wil vertellen?

volgens mij is dit sowieso geen optie omdat ze dan liever niet de baarmoederhals meenemen, dit omdat deze klieren bevat om de boel vochtig te houden, anders krijg je daar weer problemen mee..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:02

vriendin van me heeft gisteren uitslag pap3b gekregen...dus voor de mensen die twijfelen.....echt gaan!

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:07

Ik kan alleen maar zeggen dat het verstandig als je wél een afspraak maakt. Ik had er ook niet veel zin in, maar t is niet voor niks dat ze de hele bevolking oproepen vanaf 30 jaar. Ben dus netjes gegaan toen en bleek dat ik ook niet helemaal in orde was: geopereerd, (wat dan weer niet zo'n pretje was) en elk half jaar op controle, en intussen mag ik weer 1x in de 5 jaar met de meute mee.
Maar bij je eerste oproep sta je zo weer buiten hoor, dat is zo snel gebeurd! Het idee om op zo'n stoel te moeten liggen, en wat ze gaan doen is misschien niet helemaal prettig, maar ik kan daarvoor "makkelijk" mn gedachten even op 0 zetten. Ik hou mezelf maar voor dat je niet de eerste bent bij die dokter, hij/zij al van alles heeft gezien en misschien nog wel vreemdere exemplaren dan jij, voor hun is het gewoon hun werk.
En dat je je misschien ongemakkelijk voelt, daar hebben ze vast begrip voor, zeker als je t even tussen neus en lippen door meldt zal hij/zij je vast op je gemak stellen, t zijn ook gewoon mensen!
Ik zeg zeker: DOEN!

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:11

dakpan schreef:
Bij mij was het uitstrijkje ook 2x niet goed. Allebei de keren 3a. Volgende week moet ik naar de gyn voor verder onderzoek. Het half jaar wachten vond ik gekmakend, het bleef in mijn gedachten terug komen.

Nu wil ik volgende week vragen of het geen optie is om heel de baarmoeder maar weg te laten halen, ik weet toch al heel wat jaren heel erg zeker dat ik geen kinderen wil, dus meerwaarde heeft het 'ding' voor mij niet. Heeft iemand daar ervaring mee, die daar over wil vertellen?

Dat zullen ze zomaar niet doen hoor, das een hele ingreep! Aangezien je dan de rest van je leven hormonen moet slikken omdat je anders wat mannelijk gaat worden. Je vrouwelijke hormonen worden volgens mij ook daar aangemaakt namelijk. Omdat je geen kinderen wil is geen reden om je hele kraamkamer te verwijderen en denk dat je dat ook niet moet willen...Er zijn nog andere mogelijkheden om het krijgen van kinderen tegen te gaan namelijk ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:36

kobuss1 schreef:
Dat zullen ze zomaar niet doen hoor, das een hele ingreep! Aangezien je dan de rest van je leven hormonen moet slikken omdat je anders wat mannelijk gaat worden. Je vrouwelijke hormonen worden volgens mij ook daar aangemaakt namelijk. Omdat je geen kinderen wil is geen reden om je hele kraamkamer te verwijderen en denk dat je dat ook niet moet willen...Er zijn nog andere mogelijkheden om het krijgen van kinderen tegen te gaan namelijk ;)

nee hoor, tegenwoordig laten ze de eierstokken zitten en heb je dus gewoon je hormonen......

maar verwijderen van de baarmoeder doen ze niet zomaar hoor, en dat heeft te maken met de risico's achteraf weer , want dan kan je weer allerlei andere dingen krijgen
ik heb het ook besproken omdat ik en pap 3 heb en gesteriliseerd wil worden en een verzakte baarmoeder heb
maar ze gingen mooi niet akkoord :n

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:41

Ik schrik ervan dat er nog steeds vrouwen zijn die deze controle niet laten doen. En als ik dan de redenen lees word ik er best pissig om. Maar goed, uiteindelijk moet iedereen daar zelf over beslissen en prioriteiten in zijn of haar leven stellen.
Als ik kijk welke impact een afwijkende uitslag op je leven kan hebben...en niet alleen op dat van jou, maar ook van je partner, kinderen, familie, vrienden etc.
Dan kun je er niet meer onderuit om iets te laten doen, tenzij je graag dood wilt....op tijdstippen die jou misschien niet zo goed uitkomen, in je misschien drukke agenda, dan moet je letterlijk met je billen bloot, dan komen schrik en angst om de hoek kijken.

Ben er zelf ook geweest. 6 1/2 jaar geleden 3A, met alle behandelingen en ingrepen die erbij horen, hevige bloedingen, 5 jaar goede uitslagen en net bij mijn eerste reguliere 5-jaarlijkse weer een afwijking. Gelukkig maar PAP 2, maar toch. Dat halfjaar wachten zat me ook niet lekker. Twee maanden geleden PAP 1 en over een jaar weer terugkomen.

Ik wil bij deze iedereen die in de molen zit een hart onder de riem steken en duimen dat jullie er goed doorheen komen. Sterkte!!!!

cheyentic

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:42

Heb een afspraak gemaakt voor maandagochtend... Eindelijk

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 09:46

cheyentic schreef:
Heb een afspraak gemaakt voor maandagochtend... Eindelijk

Goed zo meid.
Succes.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:58

Tina1965 schreef:
Ik schrik ervan dat er nog steeds vrouwen zijn die deze controle niet laten doen. En als ik dan de redenen lees word ik er best pissig om. Maar goed, uiteindelijk moet iedereen daar zelf over beslissen en prioriteiten in zijn of haar leven stellen.
Als ik kijk welke impact een afwijkende uitslag op je leven kan hebben...en niet alleen op dat van jou, maar ook van je partner, kinderen, familie, vrienden etc.
Dan kun je er niet meer onderuit om iets te laten doen, tenzij je graag dood wilt....op tijdstippen die jou misschien niet zo goed uitkomen, in je misschien drukke agenda, dan moet je letterlijk met je billen bloot, dan komen schrik en angst om de hoek kijken.

Ben er zelf ook geweest. 6 1/2 jaar geleden 3A, met alle behandelingen en ingrepen die erbij horen, hevige bloedingen, 5 jaar goede uitslagen en net bij mijn eerste reguliere 5-jaarlijkse weer een afwijking. Gelukkig maar PAP 2, maar toch. Dat halfjaar wachten zat me ook niet lekker. Twee maanden geleden PAP 1 en over een jaar weer terugkomen.

Ik wil bij deze iedereen die in de molen zit een hart onder de riem steken en duimen dat jullie er goed doorheen komen. Sterkte!!!!

helemaal met jou eens!!

als ik niet meteen had gegaan dan had ik nu geen dochter gehad en misschien wel nooit meer kunnen krijgen ook

doordat we er op tijd bij waren konden we de operatie uitstellen (die is nu aankomende januari/februari) en eerst nog voor een dochtertje gaan

nou kan je dus wel kinderen krijgen als je geholpen bent maar er is een klein risico op vroeggeboorte, omdat ik al 2 kinderen verloren heb aan vroeg geboorte mag ik dat risico dus niet meer nemen
dus we zijn gelijk voor onze dochter gegaan!!

tja wat als ik het niet geweten had joh :=

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:13

@Ojajoh
Ben blij voor jou dat je er op tijd bij was. En heel veel succes met de operatie straks!

@Cheyentic
Goed gedaan. Succes maandag!

knuffelpoesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:17

Zo ik ben weer terug. Kom ik daar aan, bleek er een misverstand te zijn geweest. Arts zei a.s. donderdag(vandaag dus) en er was een afspraak gemaakt voor de 24e. Ze wou me tussendoor wel even helpen/te woord staan. Gelukkig!
Toen ik eindelijk aan de beurt was, ging ze proberen te kijken met die microscoop, of ik niet te hevig ongesteld was.
Dit was gelukkig niet het geval, waardoor ze goed heeft kunnen kijken.
Er waren een aantal plekjes die witter waren dan dat ze horen te zijn, dus heeft ze 2 biopten genomen. Volgende week krijg ik de uitslag.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:32

Sterkte knuffelpoesz. Duimen dus!!!

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:49

Tina1965 schreef:

Mocht jij nu na 2 maanden een nieuw uitstrijkje laten doen of lees ik dat fout en heb je ook een half jaar moeten wachten? Bij mij zeiden ze dat het op z'n vroegst na 5 maand mag. Wij zijn dan op huwelijksreis, om thuis te komen en dan een brief te vinden trekt me ook niet. Maar langer wachten ook niet..

Weet iemand hoe het zit met zo'n uitslag en eventuele zwangerschap. Ik ben halverwege de 30, pas getrouwd en ja het zou ons leuk lijken als er een kleine zou komen. Mijn man (dat klinkt nog zo leuk :D ) wil graag dat ik nu stop met de pil. Ikzelf ben bang dat, stel dat het niet goed is bij de volgende controle, ze misschien geen behandeling kunnen doen als je zwanger bent.. En nu heb ik natuurlijk nog de keuze om mijn eigen gezondheid voor te laten gaan. Ik heb echt geen idee hoe dit zit en nee ik heb ook niet gebeld met een dokter.. probeer er momenteel zo min mogelijk aan te denken, een half jaar is zo lang en dan word ik er gek van.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:29

CD28 schreef:
Mocht jij nu na 2 maanden een nieuw uitstrijkje laten doen of lees ik dat fout en heb je ook een half jaar moeten wachten? Bij mij zeiden ze dat het op z'n vroegst na 5 maand mag. Wij zijn dan op huwelijksreis, om thuis te komen en dan een brief te vinden trekt me ook niet. Maar langer wachten ook niet..

Weet iemand hoe het zit met zo'n uitslag en eventuele zwangerschap. Ik ben halverwege de 30, pas getrouwd en ja het zou ons leuk lijken als er een kleine zou komen. Mijn man (dat klinkt nog zo leuk :D ) wil graag dat ik nu stop met de pil. Ikzelf ben bang dat, stel dat het niet goed is bij de volgende controle, ze misschien geen behandeling kunnen doen als je zwanger bent.. En nu heb ik natuurlijk nog de keuze om mijn eigen gezondheid voor te laten gaan. Ik heb echt geen idee hoe dit zit en nee ik heb ook niet gebeld met een dokter.. probeer er momenteel zo min mogelijk aan te denken, een half jaar is zo lang en dan word ik er gek van.

behandeling gebeurd idd niet bij een zwangerschap
maar dat is alleen levensbedreigend bij pap 4 of 5 geloof ik?

en je kan je dan (net als ik) na de geboorte van de kleine laten helpen
maar je kan je ook eerst laten helpen en dan voor een kindje gaan

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:46

@CD28
Nee, ik moest ook 1/2 jaar wachten. Uitslag kreeg ik in maart en in september ben ik opnieuw geweest. En dat bedoelde ik met 2 maanden geleden. Nu moet/mag ik in sept. 2012 weer. Vond het in het begin ook helemaal niks dat ik 6 maanden moest wachten, maar op een gegeven moment zakte de onrust gelukkig weer.

Wat een dilemma. Ik zou z.s.m. met de dokter bellen en hem om advies vragen. Kan me voorstellen dat je niet meer al te lang wilt wachten met proberen, want hoe ouder je wordt...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 16:27

Ik ben vandaag geweest voor een uitstrijkje + klein onderzoek wegens vaak ongesteld zijn. Kreeg ik van de arts te horen dat ik van de lijst geschrapt word wegen te nauw zijn en de baarmoeder zit te diep. Ze kan er niet bij. De uitslag zal naar alle waarschijnlijkheid geen uitkomst bieden omdat het nemen van een monster te moeilijk was. Het zou voor mij dus alleen in een ver stadium bekent worden als ik kanker daar heb.

Zijn er meer die tegen dit probleem aanlopen?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 16:35

Cookies schreef:
Ik heb een pakket thuis gekregen, dan mag ik het zelf doen en opsturen. Nog meer mensen zoiets gehad?

Hoe ben je daar aan gekomen? Ik las op internet dat dat voor mensen uit 1976 was.
Dat wil ik ook wel, maar verder kon ik er geen info over vinden.

Edit, kwam daarna je link tegen, moet maar verhuizen naar een andere provincie.
Laatst bijgewerkt door Zooist op 24-11-11 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 16:43

Als gynaecologen bv een spiraaltje zetten, gebeurd dit ook (vaak) als je menstrueert.

En over de eendenbek. Om het wat "prettiger" te maken vraag of ze die van te voren eventjes onder een warme kraan houden. Dat scheelt echt heel veel...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 16:45

aikon schreef:
Ik ben vandaag geweest voor een uitstrijkje + klein onderzoek wegens vaak ongesteld zijn. Kreeg ik van de arts te horen dat ik van de lijst geschrapt word wegen te nauw zijn en de baarmoeder zit te diep. Ze kan er niet bij. De uitslag zal naar alle waarschijnlijkheid geen uitkomst bieden omdat het nemen van een monster te moeilijk was. Het zou voor mij dus alleen in een ver stadium bekent worden als ik kanker daar heb.

Zijn er meer die tegen dit probleem aanlopen?

jeetje...kan je geen second opinion aanvragen? Ze kunnen je toch niet zo door laten lopen?

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 17:16

Inderdaad, ik zou ook een 2nd opinion vragen. Sterkte ermee.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 17:19

Aikon, ik zou inderdaad even vragen of je het uitstrijkje bij een gynocoloog kunt laten doen.
Zij weten veel beter hoe te handelen.
Laat het er niet bij zitten meid.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 17:21

Dat vraag ik me dus ook af. Ha zegt dat ik echt te smal ben voor zo'n normale eendenbek. Is er maar in twee maten en de kleinste is dus niet lang genoeg. De grote kan ze niet eens spreiden, doet verdomd zeer ook nog. *zou nog gaan paardrijden, maar doe het morgen wel is nog te gevoelig*

Mijn moeder maakte al de opmerking dat ik dan toch maar kinderen moest krijgen, dan werd het wel ruimer. %) Dus niet :n

Een eventuele door verwijzing naar een gynaecoloog had volgens haar ook geen zin, die kon niet meer dan wat zij kon. :?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 17:31

aikon schreef:
Dat vraag ik me dus ook af. Ha zegt dat ik echt te smal ben voor zo'n normale eendenbek. Is er maar in twee maten en de kleinste is dus niet lang genoeg. De grote kan ze niet eens spreiden, doet verdomd zeer ook nog. *zou nog gaan paardrijden, maar doe het morgen wel is nog te gevoelig*

Mijn moeder maakte al de opmerking dat ik dan toch maar kinderen moest krijgen, dan werd het wel ruimer. %) Dus niet :n

Een eventuele door verwijzing naar een gynaecoloog had volgens haar ook geen zin, die kon niet meer dan wat zij kon. :?

Volgens haar geen zin, is ze helderziend ofzo.
Gewoon vragen om een doorverwijzing, vuist op de tafel.
Die huisartsen denken ook dat ze heel wat zijn.