ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Sanne

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:47

Ben denk ik al een jaartje donor.
Tijd geleden nog een collega donor laten worden ;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:37

Mooi is dat he, dat mensen er toch over na gaan denken als je het er over hebt!!

MSN:
Van registratie tot nieuw leven
Er doen nogal wat fabeltjes de ronde over orgaandonatie. Zo wordt er gezegd dat de sporen te zien zijn bij het opbaren of dat artsen donoren minder goed zouden helpen. Onzin, maar hoe gaat het dan wel in z'n werk?
Protocollen en registratie
Een orgaandonatie gaat volgens een aantal hele strenge protocollen die verplicht moeten worden nageleefd. Wanneer iemand is overleden wordt gekeken of en welke keuze is vastgelegd in het Donorregister.

Als iemand staat geregistreerd als donor of als de nabestaanden toestemming geven, meldt de arts de overledene aan als donor bij de Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS). Dit is het officiële orgaancentrum in Nederland dat beschikt over de medische gegevens van alle wachtende patiënten.

Van donor tot ontvanger
De NTS bepaalt op basis van objectieve medische criteria wie de meest geschikte ontvangende patiënt is. Tussen de vaststelling van hersendood van de donor en de operatie zit meestal vier tot twaalf uur. De donor blijft deze periode aan de beademing op de Intensive Care om de vitale organen constant van zuurstof te blijven voorzien. De nabestaande mogen over het algemeen tot de donoroperatie bij de overledene blijven. Artsen werken vervolgens zeer zorgvuldig en met respect voor de overledene. De donoroperatie duurt ongeveer drie tot zes uur, daarna wordt de ontvanger van het orgaan zo snel mogelijk geopereerd. Wie donor is kan nog steeds worden opgebaard, van de operatie of eventuele weefseldonatie is niets te zien

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:30

ik ben 16 jaar en ik zou het graag willen doen aan de ene kant, maar aan de andere kant lijkt het me ook moeilijk voor de nabestaanden, zie je er nog wel normaal uit na die operatie en kan er een gewone begrafenis/crematie komen?
en ik zie dat veel mensen hun hoornvlies niet willen doneren, waarom is dat? :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:32

Ik houd er niet van dat mensen aan mijn ogen pielen bij leven en ook niet bij dood. Is puur gevoelsmatig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:37

Ik ben al donor sinds de dag dat ik daar over mocht beslissen. :)
Vind 't een fijn idee dat mijn lichaam, dat ik na mijn dood toch niet meer nodig heb, wellicht nog een ander kan helpen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:40

Rosannee_ schreef:
maar aan de andere kant lijkt het me ook moeilijk voor de nabestaanden, zie je er nog wel normaal uit na die operatie en kan er een gewone begrafenis/crematie komen?

Ja! Je kunt gewoon opgebaard worden en zeker gewoon begraven/gecremeerd. Alleen kan de huid een blekere kleur krijgen (door bloedverlies.) Dat kan met makeup gecorrigeerd worden.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:44

Nee, ik ben geen donor :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:49

Ik ben wel donor, maar ik heb het afgelopen half jaar ook ernstig getwijfeld hierover..

Mijn moeder is in mei overleden en daarvan wiste wij niet wat ze wilde, dus wij moesten een keuze maken. Op dat moment lag mijn moeder te vechten voor haar leven en heeft het heel moeilijk gehad. Wij wilden het haar niet aan doen om nog zo'n 12 uur te blijven vechten, "alleen maar" om haar organen af te staan. Het traject van overlijden tot aan orgaandonatie is nog veel te langdradig en te ingewikkeld om daar zo gemakkelijk over te beslissen. Er is een speciaal landelijk OK-team hiervoor, er moeten allerlei testen worden uitgevoerd en er moeten nog geschikte kandidaten gevonden worden.. Het is jammer dat hier niks over verteld wordt, dat wordt allemaal pas duidelijk op het moment dat het werkelijk moet gebeuren. Als iemand al op sterven ligt, dan wil je iemand niet laten lijden en kies je voor die persoon zelf. Ik had er niet aan moeten denken dat mijn moeder nog 12 uur had moeten vechten voor haar leven om het leven van iemand anders makkelijker te maken. Klinkt misschien heel egoïstisch, maar dat doe je op dat moment denk ik ook..

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:49

Coconut schreef:
Nee, ik ben geen donor :)

Bewuste keuze?

Vind dat we hier wel iedereen in zn eigen waarde moeten laten. Iedereen denkt anders over het weggeven/donere van lichaamsdelen (na overlijden). Geloof of niet. Respecteer die.
Geen enkele keuze is verkeerd zolang je er zelf compleet achter staat.

Ik ben dan wel van mening. Ben jij geen donor, dan ontvang je ook niets wanneer je een evt. donor nodig hebt. Helaas werkt dat niet zo in praktijk.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:43

Naath86 schreef:
Ik ben wel donor, maar ik heb het afgelopen half jaar ook ernstig getwijfeld hierover..

Mijn moeder is in mei overleden en daarvan wiste wij niet wat ze wilde, dus wij moesten een keuze maken. Op dat moment lag mijn moeder te vechten voor haar leven en heeft het heel moeilijk gehad. Wij wilden het haar niet aan doen om nog zo'n 12 uur te blijven vechten, "alleen maar" om haar organen af te staan. Het traject van overlijden tot aan orgaandonatie is nog veel te langdradig en te ingewikkeld om daar zo gemakkelijk over te beslissen. Er is een speciaal landelijk OK-team hiervoor, er moeten allerlei testen worden uitgevoerd en er moeten nog geschikte kandidaten gevonden worden.. Het is jammer dat hier niks over verteld wordt, dat wordt allemaal pas duidelijk op het moment dat het werkelijk moet gebeuren. Als iemand al op sterven ligt, dan wil je iemand niet laten lijden en kies je voor die persoon zelf. Ik had er niet aan moeten denken dat mijn moeder nog 12 uur had moeten vechten voor haar leven om het leven van iemand anders makkelijker te maken. Klinkt misschien heel egoïstisch, maar dat doe je op dat moment denk ik ook..

Dit klinkt heel logisch, maar er wordt pas gekeken of iemand geschikt is, als deze al hersendood is!Ik lees best enge verhalen tijdens deze topic en een groot deel berust op veronderstellingen . Ik blijf herhalen dat ook ik voor mijn levertransplantatie geregistreerd stond als donor. Ik was doodziek én gescreend. Mijn hart is beresterk. NOOIT is mijn familie benadert met de vraag, of ik deze wilde afstaan, indien ik zou overlijden voor de lever was aangekomen. Terwijl ik dit wél goed vond en in het ziekenhuis lag én geen ziekte had die de hart aantast. Mijn lever kwam nét op tijd, de operatie heeft niet de uren die er voor staan geduurd. De operatie was gecompliceerd, maar evengoed is men blijven doorgaan met transplanteren.
Je schrijft verder dat er na de testen nog geschikte kandidaten gevonden moeten worden. Dit is een beetje anders. Van alle mensen die op de wachtlijst staan, wordt gekeken wie het hoogst op de lijst staat, met de meeste kans van slagen en de meest matchende overeenkomsten. De patiënten zijn al bekend!
Overigens valt het me op dat tijdens deze moeilijke discussie er vrijwel niemand bij stil staat, dat door een ongeluk of acute ziekte je in plaats van gever, vrager kan worden. Ook is men er niet altijd van bewust dat heel veel zieke (bijv.kanker)mensen helemaal niet geschikt zijn als donor.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:51

Mijn moeder was idd ook hersendood, maar mijn moeder werd door apparatuur in leven gehouden en het was er duidelijk van af te zien dat mijn moeder het heel zwaar had om dit vol te houden. Het was niet eerlijk geweest om haar al die tijd in leven te houden en het was nog maar de vraag of ze aan de apparatuur al die tijd kon volhouden om geopereerd te worden. Moet je zo iemand dan laten leven voor iemands anders leven?? Dat kan je een dierbare niet aan doen, hoe goed je ook weet dat iemand anders haar organen heel goed kan gebruiken. Mijn moeder was hier ook zeker voorstander van geweest, maar in deze situatie was het gewoon onmogelijk.

De vraag of iemand donor is, komt volgens mij ook echt op het laatste moment als de artsen zeker weet dat iemand overlijdt en dat maakt het zo moeilijk. Er moet nog zoveel onderzocht worden wil je werkelijk donor zijn. Mijn moeder was daarentegen wel een ideale kandidaat, ze is overleden aan een hersenbloeding, maar al haar organen werkten nog uitstekend!
Het klopt dat de patiënten al bekend zijn, maar het matchen van kandidaten nam ook nog een aantal uren in beslag is ons verteld. Bij elkaar kon het 12 uur langer duren voordat ze uiteindelijk zou overlijden en dat was niet eerlijk tegenover haar!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:05

Daarmee toon je denk ik het belang van de dingen doorspreken...
Ik heb weinig familie, maar de zaken zijn helemaal helder. Mocht ik voor die keuze komen dan weet ik hoe te handelen. En ondanks dat het nooit makkelijk is, is de wetenschap fijn.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:44

Momenteel ben ik nog 17, wanneer ik 18 ben wil ik sowieso bloeddonor worden, het lijkt me ook interessant om bloedplaatjes af te geven mocht dit kunnen.
Over orgaandonor twijfel ik, ik weet alle voor en tegen argumenten. Maar ik vind mezelf nog te jong om dat te beslissen, misschien ooit en anders laat ik de keuze over aan m'n nabestaanden. (Ik hoop dat ik erg oud worden mag _O- )

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:14

Ik ben donor, voor alles.. Geef ook bloed. Wat ik het leukst vind is dat ik mijn moeder ook heb kunnen overtuigen ;)

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:17

Ik ben ook donor sinds mijn neef afgelopen april is overleden omdat er niet " op tijd" en donorlong beschikbaar kwam.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:21

Nee ik ben geen donor.

Waarom? Ik weet het niet. Heb me er eerlijk gezegd nog niet heel erg in verdiept en weet ook niet of ik het idee fijn vind om zonder organen begraven/gecremeerd te worden. Het is gevoelsmatig. Vind mezelf hier ook vrij onduidelijk in. Aan de andere kant lijkt het me wel een heel erg mooi iets om iemand te helpen met mijn organen als ik er niet meer ben. Je leeft dan op een bepaalde manier in iemand voort. Althans, zo zie ik het.

Weet trouwens niet of iemand mijn organen überhaupt zou willen hebben na een wild studentenleven. :') Mijn ogen zijn ook niet goed genoeg en m'n lever dan ook niet meer. Maargoed, dan houd ik natuurlijk nog wel heel veel andere organen over.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:25

Ik ben donor, ik vind dat als je dood bent je het toch niet nodig hebt en hoornvlies en dergelijke, alles mag weg. Als iemand anders daarvan langer kan leven is dat alleen maar fijn.

Je hoeft trouwens geen 18 zijn om hierover te beslissen volgens mij, ik ben net 18 en al een jaar donor, ik weet niet wat de minimum leeftijd is en anders moet je hoogstens een handtekening van je ouders laten zetten... Als die je besluit respecteren doen ze dat gewoon lijkt me...

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:26

MyHorseGirl schreef:
Nee ik ben geen donor.

Waarom? Ik weet het niet. Heb me er eerlijk gezegd nog niet heel erg in verdiept en weet ook niet of ik het idee fijn vind om zonder organen begraven/gecremeerd te worden. Het is gevoelsmatig. Vind mezelf hier ook vrij onduidelijk in. Aan de andere kant lijkt het me wel een heel erg mooi iets om iemand te helpen met mijn organen als ik er niet meer ben. Je leeft dan op een bepaalde manier in iemand voort. Althans, zo zie ik het.

Weet trouwens niet of iemand mijn organen überhaupt zou willen hebben na een wild studentenleven. :') Mijn ogen zijn ook niet goed genoeg en m'n lever dan ook niet meer. Maargoed, dan houd ik natuurlijk nog wel heel veel andere organen over.

Je lever is het enige orgaan dat zichzelf kan herstellen tot op zekere hoogte ;) dus met een klein stukje van je lever dat wel gezond is zijn ze ook blij ;) en je bent niet de enige die veel feest in zijn leven. Ook de kwalititeit van je ogen maakt waarschijnlijk niet veel uit en er is nog veel meer wat ze kunnen gebruiken.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:29

Van mij mogen ze alles hebben, geen probleem.
Mijn vader heeft 19 jaar extra mogen genieten van het leven, dankzij een donorhart.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:19

Ik ben ook donor.
Ze mogen alles gebruiken :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 07:59

Morris schreef:
Van mij mogen ze alles hebben, geen probleem.
Mijn vader heeft 19 jaar extra mogen genieten van het leven, dankzij een donorhart.

Wat een ontzettend mooi idee!!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:02

Jazeker, dat is het! Een enkele keer doe ik nog wat vrijwillgers werk voor Harten Twee, ook erg leuk om te doen.

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:06

Ik ben ook donor! :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:08

Morris, Heb ik nog nooit van gehoord!? Mag ik vragen wat dat inhoudt?!

Als ik het goed heb, is het maar 1x mogelijk om een donorhart te ontvangen?! Weet jij misschien (buiten het feit dat er misschien geen beschikbaar is) wat daar de reden van is??

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:18

Kentaro, bedoel je Harten Twee? Dit is een belangenvereniging voor hart- en longgetransplanteerden (en/of partner en kinderen van de getransplanteerde).

Ik weet niet waarom er géén tweede donorhart geplaatst kan worden. Meestal overlijden getransplanteerden aan andere dingen dan het hart. Zoals bij mijn vader, het hart was nog goed, maar de rest van het lichaam was op (door jarenlang medicatie gebruik).