Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:57

Ik ken overigens genoeg mensen die geen Vitamines bijgeven met BV omdat ze vertrouwen op hun melk. Dus ik ga er niet aan lopen sleutelen. Geef 10 druppels D en 5 K en dat is wel goed denk ik. Ik slik zelf ook vitamines bij dus heb er vertrouwen in dat dat allemaal genoeg is.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:58

Ben dan wel benieuwd naar die docu dan :=
En zo had ik het idd nog niet bekeken maar vond 150 mg best veel, niet :?
Ik moest geloof ik 5 druppels geven, dit is dan dus 30 druppels :oo

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:03

Nathalie schreef:
Ja, zo redeneerde laatst iemand naar mij toe..... |(
Ik ga flesvoeding geven want dat bevat alles wat mijn kindje nodig heeft, je moet niet voor niets vitamines bij geven als je borstvoeding geeft.......
Ze had op discovery een docu gezien waarin ze zeiden dat de flesvoeding van tegenwoordig beter was dan borstvoeding!!!!
Ooh wat moest ik me inhouden.. vreselijk dat iemand zo denkt |(

Nouja, kun je dat iemand kwalijk nemen?
Het is tenslotte wel zo dat je bij fv niets extra's nodig bent...

Maar hoe weet je nu hoeveel vit. D en K er in je bv zit? En hoe weten ze dat je tekort hebt? Er is niemand die dat test toch?
En elke bv is anders, het is zelfs per week anders van samenstelling. Hoe kunnen ze dan zo zeker weten hoeveel vit je nog extra moet geven?

Ik geef zelf wel bij, dat is iig wel de bedoeling maar ik vergeet het heel vaak :o

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:08

Ik geloof er ook niks van, Cyntje....
Ik vroeg ook naar de naam van de docu, maar die wist ze niet.

Annelies nee je hebt niets extras nodig, maar je weet toch dat BV het beste is voor je kindje?
Zelfs op de website van Nutrilon staat dat borstvoeding de beste voeding is voor babys, zegt in mijn ogen genoeg.

Wbt die vitamines heb je zeker gelijk. Ach ik vertrouw maar op mn melk en die extra druppels.
Meer kan ik niet doen. Ga idd echt geen 30 druppels geven, ben ik een half uur bezig! (ik druppel ze voortaan rechtstreeks in t mondje)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:10

Joh, volgens de website van borstvoeding.com is het echt onzin om vitamines bij te geven als je bv geeft. Zij hebben ook experts onderzoek laten doen. Ben dus heel benieuwd hoe de gezondheidsraad aan die informatie komt. Ik geef trouwens geen vitamine D (nu maar hopen dat cb dit niet leest...) omdat ze dit ook aanmaakt als ze buiten komt en omdat het ook in de bv zit (alleen hoeveel precies, dat weet je idd niet). Vitamine K heb ik wel braaf gegeven trouwens, maar nu niet meer omdat ze ouder dan 3 maanden is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:13

Neehee dat moet met een lepeltje!!
Kan ze meteen leren het mondje om het lepeltje te sluiten :+

Ja ik geloof wel dat bv beter is, de natuur heeft dat allemaal niet voor niets zo verzonnen maar ja, waarom dan nog extra vitamine's?
Ik zal dat volgende week eens vragen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:41

Ik had vitamine K met een pipetje? Heb trouwens even de site van de gezondheidsraad gecheckt, het is in principe alleen nodig bij kinderen die een verstoorde vetopname hebben en dus de vitamines niet goed op kunnen slaan, maar hoe groot is de kans dat jouw kindje dat heeft en moeten daarom alle kinderen extra slikken? En dan nog gaat het alleen om een vermoeden dat het beter zou zijn als.....

Reden dat de gezondheidsraad hier nu mee komt is vanwege een adviesaanvraag van minister Klink van volksgezondheid. De adviesaanvraag staat ook op de website van de gezondheidsraad trouwens, evenals het volledige persbericht.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:43

Ja maar ik moest van het CB de vitamines op een lepeltje druppelen want dan leert ze van een lepeltje eten 8)7

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:46

Hahaha nou ik blijf lekker druppelen. :D Met een lepeltje is ook altijd de helft er langs....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:48

Marinde ging krijsen toen ik het met een lepeltje probeerde, en tufte het uit toen ik probeerde te druppelen. Kon toen gelukkig een flesje met pipetje op de kop tikken, dat lukte wel al tufte ze dan nog de helft naar buiten. Zij vind die druppeltjes echt heul vies.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:51

Elize trekt wel altijd een gekke bek bij de K maar de D vind ze geloof ik wel lekker, dan smakt ze d'r echt op los.

Ze is trouwens ontzettend in de kwijlfase nu, heeft Stef helemaal niet zo gehad maar zij is nu echt bellen aan het blazen alsof ze zeepsop eet :+

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:53

Hier smaken ze beide hetzelfde en volgens mij vind ze ze wel lekker. In het begin trok ze vaak een vies gezicht maar nu niet meer.

Lekker kwijlen, Annelies. :P
Hier is Yasemin bezig met haar nekspieren te trainen en dus haar hoofdje vooruit op te tillen. Dat ziet er gek uit, soms krijgt ze een knalrode kop erbij en kreunt ze echt. :+

Ze kauwt trouwens sinds 3 dagen heel vaak op haar tong, weten jullie waarom ze dat doet?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:53

anneliesdj schreef:
Nathalie schreef:
Ik ga flesvoeding geven want dat bevat alles wat mijn kindje nodig heeft, je moet niet voor niets vitamines bij geven als je borstvoeding geeft.......
Ze had op discovery een docu gezien waarin ze zeiden dat de flesvoeding van tegenwoordig beter was dan borstvoeding!!!!

Nouja, kun je dat iemand kwalijk nemen?
Het is tenslotte wel zo dat je bij fv niets extra's nodig bent...

Maar hoe weet je nu hoeveel vit. D en K er in je bv zit? En hoe weten ze dat je tekort hebt? Er is niemand die dat test toch?
En elke bv is anders, het is zelfs per week anders van samenstelling. Hoe kunnen ze dan zo zeker weten hoeveel vit je nog extra moet geven?

Ik geef zelf wel bij, dat is iig wel de bedoeling maar ik vergeet het heel vaak :o

Vit D moet men met Fv evengoed geven hoor :+ , 4 jaar lang.
Dus om nou te zeggen dat je bij BV allerlei vitamines moet nemen vind ik wel erg zwaar wegen. 12 weken een paar van die druppeltjes Vit.K vind ik zo'n drama nog niet :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:06

Nathalie schreef:
Ze kauwt trouwens sinds 3 dagen heel vaak op haar tong, weten jullie waarom ze dat doet?

Op de tong? Geen idee, misschien krijgt ze tandjes en wil ze wat te bijten hebben?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:23

Ik voel nog niets, was idd ook mijn eerste gedachte.
Ze kauwt echt op haar tong, ziet er heel stom uit! Zal het eens in de gaten houden of er tandjes komen...

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:28

hier heeft lieke een spuit gehad met vitamine K, dus de kinderarts zei dat ik geen druppels meer moest bijgeven. Ik heb echter zowel de vit. D als vit. K in huis dus ze krijgt ze beide. ( KA zei dat ze de teveel aan vit.K uitplast,dus dat het dure plasjes zouden zijn die ze deed ;-) )

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:28

Nathalie schreef:
Ik voel nog niets, was idd ook mijn eerste gedachte.
Ze kauwt echt op haar tong, ziet er heel stom uit! Zal het eens in de gaten houden of er tandjes komen...

Tandjes??? Zou dat niet erg vroeg zijn?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:35

Ja ik vind het ook vroeg maarja, het kan schijnbaar wel... Heb het iig al vaker gehoort. Maar denk zelf niet dat dat het is..

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:56

Hoi mama's, alles in orde met de mama's en baby's? Hier alles in orde. Val is het zonnetje in huis :) en de rust zelve. Maar dat is ze altijd wel, alleen als ze in d'r sprongetje zit.

Welkom trouwens, nieuwe mama's! Gefeliciteerd met de kleintjes. Nog mooie foto's in de aanbieding? ;)

Lees iets over vit. K en D? Van mijn CB hoefde ik dat niet meer te geven op een lepeltje. In de borstvoeding zit genoeg, maar dan moest ik wel zelf vitamine pillen erbij slikken. Maar dat doe ik al dus het is goed zo. Wij geven dus geen extra vit. K en D meer.

Oja wat betreft de voedingen, ik gaf ook wel iets van 8/9 keer per dag. Op het moment is het naar 5 keer op de 24 uur. Maar nu het zo heet is wel 6 keer.

Mijn laatste week verlof, deze week. Dan weer werken :(

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:24

Nathalie schreef:
SusanH schreef:
Tsja, fv is zo goed...zit alles al in. Als je dit leest zou je haast denken dat bv niet goed is.

:oo :oo shocking!!! Nog één keertje dan: koemelk is voor kalfjes :D Kan dus nooit "net zo goed" of "beter" zijn, toch?
Tsss...

Vitamine D maak je niet voldoende zelf aan (althans in doorgaans zonloos Nederland :D ), ook niet als je FV geeft. Alleen kunnen ze dat er in de fabriek van de koeienmelk er wel alvast in stoppen :+

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:36

Goeiemorgen!

Hier een hele goede nacht gedraaid!
22.00 de laatste voeding. Kwart voor 12 sliep madam en om 04:00 kwam ze weer en vanmorgen om 08:00.

Wat betreft vit d+k, ik heb een flesje waar het in gecombineerd zit. Ze moet daar 5 druppels per dag van.. Dat is dus nog te overzien. Vitamine d krijgen wij nederlanders over het algemeen idd te weinig binnen. Tenzij je misschien een beroep hebt waarbij je buiten werkt. Vroeger gaven ze het echter ook niet bij, maar toen werd er nog veel meer gewandeld met de kleintjes enzo..

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:39

Dat is idd een nette nacht! Hier ook, Val heeft geslapen van 22.30 tot 6.15 uur! Wel werd ik zelf wakker met volle (*)(*) dus moest ik kolven om 3.00 uur.

Ben nu ook aan het kolven, lastig typen met 1 vinger, hahaha!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:39

Nou, ik wandel best veel met de kleine (handig, zo'n hond, en ook de boodschappen doen we lopend) ze staat ook regelmatig in de tuin met dit weer, gaat mee naar stal en naar de oppas gaat ze met de fiets. Naast de vitamine complex die ik slik en die ze dus via de bv binnenkrijgt moet dat vast voldoende zijn want ze komt meer buiten dan de gemiddelde baby denk ik. Ze vind het dan ook heerlijk buiten.

Als ik trouwens kolf kan ik echt niet typen oid, boek lezen gaat nog net, maar meestal zet ik de tv aan. Kan op mijn werk gelukkig ook, er staat een tv op de slaapwacht.

Diphranil: wat slaapt ze dan laat! Marinde voed ik, ik leg haar daarna gelijk in bed en ze slaapt ook meteen. Maar goed, toen ze een flink stuk kleiner was lag ze ook vaak nog een tijd wakker na de laatste voeding.

Hier vannacht weer idem als afgelopen nachten, ze wilde rond een uurtje of 4 drinken en heeft daarna heerlijk geslapen tot 8.30.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:51

Vitamine D wordt alleen opgenomen, als je onbeschermd in de zon bent, dus als je je kindje insmeert, voordat je naar buiten gaat, krijgen ze geen vitamine D binnen.
De arts waar mijn moeder voor werkt, is een poosje geleden naar een congres geweest over vitamine D. Ik smeer sindsdien me pas na een kwartier/ twintig minuten zonnen in. Vitamine D heeft ook een gunstig effect op het voorkomen van bepaalde soorten kanker.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:08

Zover ik weet maak je ook echt wel vitamine D aan als je uit de zon buiten bent, je krijgt dan ook UVB stralen binnen via de onbedekte huid. En idd kan me voorstellen dat vitamine D bescherming biedt tegen bepaalde soorten kanker, maar onbeschermd de zon in geeft juist weer risico op bepaalde soorten kanker, dus lijkt me ook niet slim. Onderstaande tekts heb ik van borstvoeding.com

Moedermelk, kinderen en vitamine D

Dat moedermelk niet voldoende vitamine D zou bevatten is een fabeltje. Exclusieve borstvoeding is geen risicofactor voor een vitamine D tekort; onvoldoende blootstelling aan buitenlicht is dat wel.

Omdat aan kunstvoeding vitamine D is toegevoegd en borstbaby's het advies krijgen extra vitamine D te gebruiken, kan de indruk ontstaan dat moedermelk onvoldoende vitamine D bevat. Moedermelk bevat wel degelijk vitamine D. We kunnen aannemen dat de natuur het zo bedoeld heeft en dat het niet een vergissing van de evolutie is. De baby slaat tijdens de zwangerschap vitamine D op en hij zal, zolang hij exclusief borstvoeding krijgt, en regelmatig buiten is, zonder extra suppletie van vitamine D, voldoende vitamine D beschikbaar hebben. De enige uitzondering is als de moeder tijdens de zwangerschap zelf een vitamine D tekort heeft, waardoor de baby onvoldoende voorraad mee zal krijgen.
Moedermelk levert 5-136 IE vitamine D per liter, afhankelijk van de meetmethoden verschilt dat nogal. Dit is de biologische norm en niet per se onvoldoende omdat de mens zijn vitamine D ook zelf maakt, namelijk in de huid onder invloed van licht (UVB). Mensen zijn dus niet uitsluitend afhankelijk van de voeding voor een optimale beschikbaarheid van vitamine D. Naast de borstvoeding moet een baby dus ook naar buiten.

Iedereen die minder dan een kwartier tot een half uur elke dag buiten is, maakt onvoldoende vitamine D aan. Kinderen die niet buiten komen, binnen zijn of altijd binnen op de crèche zijn, kinderen die in het ziekenhuis liggen, kinderen met een donkere huid, of kinderen die altijd gesluierd op straat gaan; maar ook kinderen die altijd met anti-zonnebrandcrème ingesmeerd worden, lopen het risico te weinig vitamine D te maken in de huid.

Ook als je in de grote stad woont en/of als je woont in een sterk geïndustrialiseerde omgeving, dan is het zonlicht gefilterd, en maakt je huid minder vitamine D aan, dan wanneer je 'buiten' woont.
De huid heeft een enorme capaciteit om vitamine D te maken, en de vitamine D wordt ook opgeslagen voor later. Gedurende de zomermaanden, als je in Nederland en België vaker naar buiten gaat dan in de natte herfst bijvoorbeeld, wordt er meer vitamine D gemaakt dan er op dat moment nodig is. De voorraden worden opgeslagen en in de winter weer aangesproken.

Onderzoek naar de bloedstatus, zie tabel 1 van de Gezondheidsraad, geeft niet duidelijk aan om welke kinderen het gaat. Het is jammer dat er niet een onderzoeksgroep van kinderen is geweest die zes maanden exclusief borstvoeding kreeg, waarna vaste voeding naast de borstvoeding werd geïntroduceerd. Nu is alleen onderscheid gemaakt naar kinderen met een lichte, en kinderen met een donkere huidskleur. En dat is een beetje een open deur: we weten al jaren dat kinderen met een donkere huidskleur in deze regio's te weinig zonlicht krijgen, en dus te weinig vitamine D aanmaken in de huid. We weten ook al jaren dat ruim de helft (55%) van zwangere Turkse, Marokkaans en andere niet-westerse allochtone vrouwen en 54 procent van de allochtone baby's een ernstig gebrek aan vitamine D heeft. Dit is veel vaker dan bij 'witte' vrouwen en hun baby's.

Optimale vitamine D-status van het kind; wat kun je nog meer doen?

Naar buiten! Liefst elke dag even naar buiten. Kijk eens, zo gemakkelijk is het. In theorie maken deze zuigelingen voldoende vitamine D aan:

Een blote zuigeling met luier die dertig minuten per week buiten is.
Een volledig geklede zuigeling die minimaal twee uur per week buiten is.
Een volledig geklede zuigeling die dagelijks vijftien minuten buiten is.

In de praktijk leg je natuurlijk niet je blote baby zomaar buiten. Het idee is dat je met je kind vaak naar buiten gaat: in de draagdoek, in de wandelwagen, en de oudere kinderen kunnen natuurlijk buiten spelen. Vroeger werden zuigelingen en baby's buiten te slapen gelegd in speciale babyslaaphokjes. Die hokjes bestaan, met name in Groningen, nog wel en het is helemaal niet verkeerd om je baby in een stevige wieg of bedje in de hoek van het balkon of in de tuin, uit de wind, te laten slapen.

Risicogroepen
Sommige kinderen behoren tot de zogenaamde risicogroep. Zij zouden dagelijks 10 microgram (400 IE) vitamine D extra moeten nemen.

Risicokinderen zijn kinderen die:

een donkere of heel donkere huid hebben
zelden of nooit buiten komen
altijd veel kleren aan hebben of gesluierd zijn
geen volwaardig en gebalanceerd eten krijgen
niet goed groeien
altijd ingesmeerd worden met anti zonnebrandcrème of sunblock

Verantwoording

In dit artikel heb ik het standpunt ten aanzien van vitamine D van de Gezondheidsraad in Nederland weergegeven. Daarnaast heb ik enige kritische kanttekeningen geplaatst en uiteengezet waar voor jou als moeder je eigen verantwoordelijkheid ligt en welke opties er voor jou en je baby zijn. Hoe je, onafhankelijk van derden, je eigen voeding en andere omstandigheden zo kunt beïnvloeden zodat de vitamine D voorziening van je kind optimaal is, zonder dat je supplementen hoeft te gebruiken.

Vitamine D suppletie is niet nodig, als je bovenstaande informatie begrijpt en kunt toepassen. Suppletie is wel nodig als jij of je kind tot een risicogroep behoort. Teveel vitamine D krijg je niet als je niet meer slikt dan wat geadviseerd wordt, dus niet meer dan 200-400 IE per dag.
Het standaardadvies, waarbij de natuurlijke aanmaak en toediening van vitamine D voor alle borstvoedende moeders wordt meegewogen, stuit mij tegen de borst. Moedermelk is van nature compleet. Door te suggereren dat suppletie nodig is ontstaat de indruk dat moedermelk niet goed genoeg is. Zo kan de natuur het nooit bedoeld hebben. Het idee dat moedermelk onvoldoende vitamine D bevat en dus aangevuld moet worden, is een misvatting. Deze misvatting ondermijnt het zelfvertrouwen van borstvoedende moeders.

Bronvermelding
Prevention of rickets and vitamin D deficiency; new guidelines for vitamin D Lawrence M. Gartner, MD, Frank R. Greer, MD, Section on Breastfeeding and Committee on Nutrition
Vitamin D of human milk: identification of biologically active forms American Journal of Clinical Nutrition, Vol 36, 122-126. LE Reeve, RW Chesney and HF DeLuca
The breastfeeding answer book (2d rev. ed., in press). Mohrbacher, N. and J. Stock.; Schaumburg, IL: La Leche League International, 606-7.
Assessment of dietary vitamin D requirements during pregnancy and lactation Bruce W Hollis and Carol L Wagner
Sunlight deficiency, vitamin D, and breastfeedingCynthia Good Mojab, MS, IBCLC, RLC
Sunlight Deficiency: a review of the literature Cynthia Good Mojab, MS, IBCLC, RLC. Issue 117, March/April 2003
Sunlight deficiency and breastfeeding Cynthia Good Mojab, MS, IBCLC, RLC; from Breastfeeding abstracts, November 2002, Volume 22, Number 1, pp. 3-4.
Vitamine D-tekort bij baby's en allochtone vrouwen
Towards an adequate intake of vitamin D Health Council of the Netherlands. 2008; publication no. 2008/15.
Vitamine D-deficiëntie Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde 2006;150:1313-5
Vitamine D Visie van de Voedsel en Waren Autoriteit
Sunshine exposure and serum 25-hydroxyvitamin D concentrations in exclusively breast-fed infants Specker, Bonny L., Valanis, Barbara, Hertzberg, Vicki, Edwards, Neil, Tsang, Reginald C. J-Pediatr. St. Louis: C.V. Mosby. Sept 1985. v. 107 (3) p. 372-376. ill., charts.
Does my baby need vitamin D supplements?
vorige paginaterug naar boven

Inhoudsopgave | Sitemap
Nieuwsberichten