B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:50

Dat maagonderzoek heb ik ook gehad, zelfs ook nog een darmonderzoek (echt een vreselijk onderzoek, maar goed).

Injecties rechtstreeks in de ader?
In de spier blijft het langer behouden toch.
Maar ja als je elke week krijgt dan wordt het zo weer aangevuld.
Is dat niet lastig om elke week erheen te sjezen?

Even een vraag over de ziekenfonds.
Die spuiten die jullie krijgen, trekken ze die bij jullie ook mee de eigen risico in, hier namelijk wel.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 22:05

Barbara1975, krijg je nu in DL gewoon in je arm geprikt? En waarom word er in je ader geprikt ipv in je spieren, is daar een reden voor? Meestal word er namelijk in je spier geprikt. Ben ik wel benieuwt naar of het verschil uitmaakt. Je schreef ook dat je hier voor in je beenspier prikte maar meestal word er in je bilspier geprikt. Is dat niet pijnlijker? Ik had soms een paar dagen last van mijn bil namelijk dus daar ben ik ook wel benieuwt naar :P

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 05:51

Heb je last van je bil naar het spuiten? Dan moet je echt vragen of ze de vloeistof langzamer in willen spuiten als je weer spuiten krijgt.. want in je bilspier zou je het eigenlijk bijna niet mogen voelen, en al helemaal niet een paar dagen :=

Medicijnen is eigen risico, dus ik denk de spuiten ook.. Maar ik zit daar toch al ruim overheen :P

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 06:20

__Marije__ schreef:
Heb je last van je bil naar het spuiten? Dan moet je echt vragen of ze de vloeistof langzamer in willen spuiten als je weer spuiten krijgt.. want in je bilspier zou je het eigenlijk bijna niet mogen voelen, en al helemaal niet een paar dagen :=

Medicijnen is eigen risico, dus ik denk de spuiten ook.. Maar ik zit daar toch al ruim overheen :P

die vloeistof die moet altijd langzaam ingespoten worden, anders spuit je heel je bil kapot......
en ja, ik voel het altijd wel, maar dat is na eventjes weg...

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:04

Ik krijg hem ook altijd in mijn bil. Ben tot nu toe door 3 verschillende mensen geprikt en je merkt het verschil heel goed! Bij 2 had ik nauwelijks dat ik iets voelde en bij de ander was hij echt gemeen! Dus het scheelt ook wie je hebt!

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:17

Het ligt er ook aan waar in de bil je gespoten wordt.
Als je het hoog doet is het minder pijnlijk. En dan nog dingen zoals vloeistof op kamer temperatuur en goed op je andere been gaan staan en ontspannen. Na afloop koud lapje erop. en de vloeistof er rustig in laten spuiten.
Ik zal straks even de naam van de zalf opschrijven het is te koop in een reform winkel

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:59

de huisarts zit hier op de hoek dus ben er zo. Nee protocol in duitsland is dat vit. b12 rechtstreeks in de aderen gespoten wordt omdat er anders teveel vitamine b12 verloren zou gaan.
mijn waarde is nu redelijkgoed.

vloeistof moet heell langzaam ingespoten worden anders is het echt pijnlijk. Toen ik zelf in mijn been spoot deedk dit ook heel langzaam en voelde er nooit wat van. zat een enorme naald aan die spuit maar voede er niks van omdat ik pcies wist waar ik moest prikken

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 16:37

Barbara1975 schreef:
de huisarts zit hier op de hoek dus ben er zo. Nee protocol in duitsland is dat vit. b12 rechtstreeks in de aderen gespoten wordt omdat er anders teveel vitamine b12 verloren zou gaan.
mijn waarde is nu redelijkgoed.

vloeistof moet heell langzaam ingespoten worden anders is het echt pijnlijk. Toen ik zelf in mijn been spoot deedk dit ook heel langzaam en voelde er nooit wat van. zat een enorme naald aan die spuit maar voede er niks van omdat ik pcies wist waar ik moest prikken

in de aderen??? denk eerder in een diepe spier.
want iedereen krijgt hem in zijn bil of been, niet ergens in de aderen.

bij mij doet het wel veel pijn, ik heb nu 3 jaar injecties,

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:25

nou ik weet toch wel heel zeker dat hij intraveneus gaat en dat is toch echt een ader ;) ...geen twijfel over mogelijk hoor. En je zal misschien bedoelen iedereen in NL..maar ik woon in Duitsland en in duitsland is gelukkig de medische zorg een stuk vooruitstrevender en
behandelen ze Vit. b12 insufficientie heel erg serieus, vnl vanwege de vele neurologische klachten die deze op langere termijn met zich meebrengt.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:14

Tweety, in de aderen kan ook hoor! Google maar even. Kan zelfs in je buikvet met insuline naaldjes. Alleen in NL doen ze vaak in je spieren.

Ik kon trouwens kiezen uit me bil of in mijn arm.

Weet dat de vloeistof er langzaam in gespoten moet worden en dat werd het ook wel gedaan maar had er toch wel last van na de tijd. Je kunt het ook niet te snel spuiten trouwens want dan word het ook niet goed opgenomen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:17

in de spieren wordt gedaan, omdat het zo langzaam verbruikt kan worden.
Rechtstreeks in de huid of ader, is de werking snel minder.

Zo heeft mijn dokter mij dat uitgelegd.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:47

Het scheelt inderdaad heel erg wie hem in spuit, ik had een keer iemand die deed hem dus zo snel dat het er net zo hard weer uit liep.. niet een beetje een druppeltje, echt flink druppels die zo uit mn kont op de grond lekten := Lekker dan...

Maar ik leer nu zelf prikken (ben in opleiding voor doktersassistente :P) dus ik weet in ieder geval hoe het voelt voor die mensen dus hoop dat ik eht wel goed doe hahaha!

In de spier wordt inderdaad een depot aangelegd waardoor het geleidelijk gebruikt wordt in je lichaam. Als je het in de intraveneus (in de ader) of subcutaan (onder de huid) spuit wordt er geen depot aangemaakt en wordt het dus opgenomen in je bloed, dat gaat min of meer direct naar je lever dus wordt het meteen gebruikt, dus je zult inderdaad intreveneus vaker moeten prikken dan intramusculair!

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:00

klopt vandaar dat ik elke week mijn spuiten haal.
ik heb ook wel eens een stagiar hoor die prikt en dan kijk ik maar ff de andere kant op hahahaha..die moeten het ook leren maar liever niet op mij haha

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 05:50

Haha dan gaat het te snel? :P Ik ga straks met de griepprikken oefenen, dan leer je het in een dag :P

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 06:42

Grote kans dat ik ook aan die verrotte prikken moet. Ben echt panisch voor naalden, dus dat kan leuk worden :o

Ik heb ze nu voor verschillende mensen laten zetten (de opstart-dosis) en het verschil is er zeker! De HA-assistente nmmr 1 was heeel rustig, assistente nmmr 2 deed wat meer pijn, m'n eigen mamsie ramt dat ding er met hoge snelheid in als een dartpijl (AUW!) en HA-assistente nmmr 3 deed het perfect! Hopen dat als ik die prikken moet, ik altijd de laatste krijg :D

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 07:52

Dat had mijn dochter ook en nu hebben we daar gewoon de afspraak gemaakt wie hem prikt. Is voor alle partijen beter en de asssistentes vinden het prima.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:02

Ik ben er net per toeval achter gekomen dat ik een laag B12 gehalte heb.
Ik ben 2 weken geleden van reumatoloog gewisseld en die heeft uitgebruid bloed en rontgenonderzoek gedaan en hij belde net voor de uitslag.
Het zag er allemaal rustig uit , alleen viel er 1 waarde heel erg op, en dat was de B12, die moest volgens hem minstens 140 zijn en bij mij was hij 83, hij had het eigenlijk nog nooit zo laag meegemaakt.
Ik weet ook niet of ik er last van heb, want ik heb dus ook reuma en hernia's en heb dus altijd pijn en ben altijd moe, maar die vermoeidheid kan dus ook door die B12 komen.
Nu moet ik ook naar de HA voor injecties, ben benieuwd of ik verschil merk.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:58

darwin schreef:
Ik ben er net per toeval achter gekomen dat ik een laag B12 gehalte heb.
Ik ben 2 weken geleden van reumatoloog gewisseld en die heeft uitgebruid bloed en rontgenonderzoek gedaan en hij belde net voor de uitslag.
Het zag er allemaal rustig uit , alleen viel er 1 waarde heel erg op, en dat was de B12, die moest volgens hem minstens 140 zijn en bij mij was hij 83, hij had het eigenlijk nog nooit zo laag meegemaakt.
Ik weet ook niet of ik er last van heb, want ik heb dus ook reuma en hernia's en heb dus altijd pijn en ben altijd moe, maar die vermoeidheid kan dus ook door die B12 komen.
Nu moet ik ook naar de HA voor injecties, ben benieuwd of ik verschil merk.

Ik had ook 83 inderdaad! Behoorlijk laag. Krijg je nu ook iedere week een prik?
Ik ben nu 2 en een halve week niet geprikt maar begin al weer echt moe te worden..

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:54

Als je reuma hebt net zoals ik moeten de waardes juist hoger liggen vaak zelfs rond de 300

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:07

Oh, is dat zo, waarom dan ?

Wel was mijn HB wel hoog genoeg, dus ik had geen bloedarmoede.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:29

Je hoeft geen bloedarmoede te hebben.
Wat is je foliumzuur, ferritine, b6, Vit D, ijzerverzadeging waarde?

Kijk wel dat je goed begint met de b12. Dat is minimaal 5 weken 2 keer per week of 10 weken 1 keer per week. Absoluut niet minder, en ook niet snel afbouwen.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 08:26

B12 is een vorm van bloedarmoede :P Dus je hebt wel bloedarmoede, maar geen laag Hb..

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:02

Ik heb nu 2 jaar achter de rug met maandelijkse vitamine B12 spuiten.. maar mijn huisarts controleert de B12 waarde niet.. Dus ik ben nu een half jaar gestopt met de B12 prikken, en ga volgende week weer naar het ziekenhuis om te kijken hoe hoog mijn waarde is. De afgelopen maanden heb ik netjes gelet op mijn inname van B12 en die was ruim voldoende. Als mijn gehalte nog steeds te laag is kan ik er wel vanuit gaan dat ik het gewoon niet opneem toch?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:09

@Tulandro, als het goed is kunnen ze ook prikken op een stofje (weet de naam niet..) waaruit ze op zouden kunnen maken wat de reden is van een te laag B12 gehalte! (dat is tenminste van de week bij mij gedaan :D )

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:15

Kentaro schreef:
@Tulandro, als het goed is kunnen ze ook prikken op een stofje (weet de naam niet..) waaruit ze op zouden kunnen maken wat de reden is van een te laag B12 gehalte! (dat is tenminste van de week bij mij gedaan :D )

:+ Dat klinkt een stuk eenvoudiger dan hoe ik het heb gedaan. Heerlijk hoor, zo'n lakse huisarts als die van mij. Heeft iemand enig idee hoe dat stofje heet?