Leven met een Spastische darm deel 2.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:11

Ja, komt allemaal bekend voor, helaas!!! Het niet serieus genomen voelen overigens ook. Erg lastig die darmproblemen. Ik heb het hele jaar geen last gehad, tot nu weer. Weer een terugval met gewichtsverlies. Vandaag ook naar de HA geweest maar die kijkt me altijd een beetje glazig aan als ik weer eens kom klagen over mijn darmen. Aangezien ik al een aantal dagen erg dunne ontlasting heb, wilde hij bij gods gratie wel een kweekje laten maken. Denk niet dat ze er iets in zullen vinden (zoals altijd), maar het kan in ieder geval geen kwaad.

Verder verwees iemand van mijn werk mij naar de Bergman kliniek voor een darmonderzoek. Kent iemand die kliniek? Ik heb even op de site gekeken maar zag niets nieuws. Al die onderzoeken die daar worden beschreven, heb ik allemaal al eens (meerdere malen) ondergaan. Helaas wijst het weinig tot niets uit.

joyce2

Re: Leven met een Spastische darm deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:34

Bergman kliniek ken ik alleen vanuit Bosch & Duin, zit praktisch om de hoek bij mn ouders en ik ken alleen mensen die daar cosmetische ingrepen/plastische chirurgie laten doen.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 06:02

Iemand ervaring met een dietiste?
Ik ben afgelopen maandag geweest, en ze hebben met op een heel vezelrijk dieet gezet.
Helaas weet ik van mezelf dat vezels alleen maar meer last en pijn geven bij me, maar ze wilde het toch uitproberen ('want ik eet te weinig vezels...' ja, met een reden dus ;) )
Gisterenavond lag ik al weer dubbelgevouwen in bed, dus vrees dat dit niks gaat worden maar volgens de dietiste moet mijn lichaam gewoon wennen ?? :\

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:51

ja hier nog iemand!
ben nu een week ofn 2 geleden naar een dieetist geweest, en die heeft precies het zelfde gezegd ;) ik zat op 11 gram vezels per dag terwijl dit 30 gram per dag minimaal moest zijn!
dus ik ben braaf vezels aan het eten :)
tegen mij ook gezegd dat het eerst veel erger kan worden maar daarna ook weer veel minder, dus Kytha gewoon doorzetten !

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:11

Ik ben ook naar een dietiste geweest, ik moet ook meer vezels eten, ik moet melkproducten mijden en eet crackers (wasa vezelrijk ;)) in plaats van boterhammen. In het begin was mijn lijf er niet bepaald blij mee maar nu na een maand of twee volhouden merk ik dat ik me wel beter voel!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:07

Ik moet zeggen dat ik meer dagen heb nu, dat ik mij lekker voel, als dagen dat ik onwijze buikpijn heb, maar als ik buikpijn heb, is het heviger als eerst,
maargoed als het minder wordt, wil ik die pijnen best even lijden :)

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:42

Ik ging eigelijk naar de dietiste omdat ik vooral erg opgeblazen ben/ last van gassen en opboeren.
Maar nu zijn mijn klachten zeker 10x erger, en zo erg diarree dat het (sorry voor de details) echt gewoon letterlijk water is (geurloos en kleurloos), en dat ik er echt gewoon ziek van ben |(

Ik had al een jaar chronisch diarree, en dat ging eindelijk beter toen ik vezels minderde, en nu lijkt alle ellende wel weer van voor af aan te beginnen. Ik geloof nl. echt niet dat vezels bij iedereen de oplossing zijn..

zie bv dit;
http://drwullink.nl/PDS.html

zit er sterk over te denken om daar eens heen te gaan.. wordt helaas alleen niet vergoed door de zorgverzekeraar.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:36

Ik heb voor het eerst sinds tijden ook weer mega last, super aan de dunne en constant het gevoel daar ik naar de plee moet (en de helft van de tijd moet ik ook echt, haha). Maar ook weer zo misselijk, gatver...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:03

Kytha, jij was toch ook in de molen bij de mdl-arts voor crohn? Of was jij dat niet??

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:58

Petulan schreef:
Kytha, jij was toch ook in de molen bij de mdl-arts voor crohn? Of was jij dat niet??

nee, dat ben ik niet.
Hoe is het met jou??

Ga na het weekend als het nog zo erg is, echt ff terug contact opnemen met mijn dietiste.
Want mijn PDS is nu echt op z'n ergst :( alleen maar slijm en kan het amper ophouden. En zo pijn en steeds neiging tot flauwvallen..
Nou, wat een verademing, die vezels... >;)

Ik was ein-de-lijk van de diarree af, en ging naar dietiste voor opgeblazen buik, en nu ben ik weer compleet terug bij af. Kan wel janken.. |(

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:49

bij mij werd het gezegd dat het min 4 weken duurt, voor de ergste pijnen weer voorbij zijn. Ik denk dat je dieetist tegen je zegt dat je nog even moet volhouden
en ik weet echt hoe je je voelt, want ik heb precies het zelfde, alleen is het bij mij net andersom, echt niet kunnen al drink ik 3 liter water per dag, en door die helse pijnen.....

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:18

Hier gaat t klote. Heb al de 4e buscopan van vandaag en het stopt maar niet.. Voel me ook ziek, en zonder eetlust.. Bah!! Alleen nog maar breierige rotzooi en ook met slijm :n
Ik moet morgen nog de hele dag werken, maar ik ben benieuwd...

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 23:13

Nou hier ook weer mis, krampen misselijk,
Neem voor de misselijkheid altijd een reis tablet, die zijn braak onderdrukkend, dus ontspand mijn maag zich dan. En dan 2 duspatal genomen, moest ook nog mee doen met onderlinge wedstrijd

Sandra92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:34

Hallo,

allemaal herkenbaar dit hier,
heb het al sinds peuter.... vreselijk! Toen kwam t wel is voor dak een week nie naar de wc kon..
K moet overal aan denken:
geen wit brood, niet teveel bananen, niet meer na 8 uur eten, genoeg drinken...
Alsk dan uitga pak k maar niks voor de zekerheid... vet balen!
Al 10000(bij wijze van) afspraken gehad bij HA... altijd maar doorverwezen en elke keer dacht
hij ook van.. heb je haar weer!!
Alle denkbare onderzoeken gehad, coloscopie, echo enzovoorts...
ze kunnen iedere x niks vinden en je ouders gaan op een gegeven moment denken dat je liegt..
terwijl je crepeert van de pijn op momenten!
Het enige wat de arts zei: tja je moet er maar mee leren leven....

ijskast2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:11

Ik meld me ook maar even aan, heb sinds een paar maanden ook problemen met m'n darmen, ben zeven kilo verloren, heb een tijd lang fikse diarree gehad en heb nu nog steeds last van krampen en m'n ontlasting is ook nie tmeer wat het geweest moet zijn, het heeft wel meer vorm gekregen dan alleen diarree, maar het is nog steeds niet wat het moet zijn (vieze drijvende diarreekleurige stinkende worstjes). De internist houdt het op PDS, maar als ik weer diarree krijg wil hij wel een darmonderzoek doen. En het ergste is dat mijn omgeving mijn darmproblemen niet echt serieus neemt, als ik weer klaag over buikpijn word ik alleen maar boos aangekeken, daar hebben wij ook wel eens last van hoor |( . Heb dit topic gelezen en er kwam veel bekend voor.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:53

Dat mensen in je omgeving je niet begrijpen is nog het lastigste vind ik vaak :/

Overigens gaat het al beter met vezels eten, niet meer naar het toilet rennen (niet constant iig!).
En ik val zowaar een paar kilo af nu ik meer volkoren eet en dus minder snoep tussendoor :D
Dus toch een kwestie van ff doorzetten!

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:18

Op aanraden van mijn arts gestopt met de pil en overgegaan op het spiraal.
Mijn klachten zijn met de helft verminderd. Volgens veel artsen is dit onzin maar ze komen er op terug. En wat mij heeft geholpen is een allergietest doen bij het KEAC. Ik bleek voor veel etenswaren allergisch te zijn. In het gewone ziekenhuis zeiden ze wat een onzin maar het is toch echt waar. Sinds ik die dingen weg laat waar ik allergisch voor ben is er een wereld voor mij open gegaan. Ik lag eerst hele dagen in bed.
Helaas heb ik er ook cvs bij.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:45

bedankt voor je reactie, wino. Goed voor anderen om dat te lezen :j
ik wil sowieso stoppen met mijn pil i.v.m. allerlei gekke klachten (en soms 3 weken ongesteld/ dan weer 3 maanden niet etc) en overstappen op de nuvaring.

Zal voor die allergietest ook eens kijken :j
Wel heel fijn dat je klachten sterk vermindert zijn!

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:59

Ik was al een tijdje niet actief geweest..
Heb de laatste tijd veel last gehad, vaak verstopt gezeten en eigenlijk niets helpt echt goed.

Zit momenteel net op 52 kilo, en ben dus ook heel wat afgevallen omdat ik door de pijn soms zelfs over moet geven..

Heb van de huisarts diclofenac 100 mg zetpillen (weet zo uit m;n hoofd niet of ik het goed schrijf :Y) ) gekregen, alleen neem ik deze niet elke keer als ik pijn heb, alleen bij de echte extreme keren..

Over de pil etc., ik ben vorig jaar zomer over gegaan op een spiraaltje, bij mij zijn de klachten helaas niet verminderd.. :n

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:03

Diclofenac heeft bij mij gezorgd voor nierbeschadiging dus die gebruik ik niet meer!

Verder veel ziekenhuisbezoeken op het moment, veel pijn maar waarschijnlijk niet meer van mijn darmen!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:37

Diclofenac is slecht voor je, helemaal voor je darmen. Ik mag het niet gebruiken van de MDL-arts. Je kunt dan beter buscopan-zetpillen halen bij de apotheek en paracetamol nemen€

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:57

Fijne huisarts dan haha!
Dan ga ik daar eens achteraan, dankjewel!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:30

Ik had eerst Cerazette ivm borstvoeding, nu heb ik sinds 4 maanden de nep-microgynon en mijn darmproblemen zijn ook stukken minder...

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:45

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:11

Eindelijk dit topic weer gevonden.
Na 3/4e jaar met opgezwollen, opgeblazen buiken rondgelopen te hebben en veel zeurende pijntjes in de buik (vooral rechts ipv links) ben ik maar eens naar de ha geweest en ik kwam met pds en vezelzakjes thuis. Zelf was ik in die maanden al op zoek, dacht namelijk eerst aan lactose intolerantie (at voorheen geen zuivel, met southbeach ineens een halve liter) daarna tarwe/gluten etc.

Ik weet nu even geen raad wat te eten... Ik eet al maanden koolhydraatarmer, waar het niet beter van wordt en nu dus sinds 2 weken het spoor weer bijster. Die vezelzakjes zijn vreselijk, maar volgens sommige dingen die ik las op internet moet ik even volhouden?

Ik eet nu havermout als ontbijt en speltbrood bij de lunch, maar gaat nog niet goed. Moeten mijn darmen een x aantal weken de tijd hebben?

Wordt mijn buik ooit weer plat? :( Lijk wel zwanger.
Ga dit topic eens goed doorlezen.