Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:10

Oh, even een weetje uit de HCpatie kwali-tijd adviesdoos: in amandel zit héél veel magnesium.
Een mens krijgt met 2/dag de behoefte aan magnesium binnen en kan ook meer calcium opnemen.
Je kan dit omrekenen naar een paard.
Hier groeien die dingen gewoon aan de bomen dus we geven in het voorjaar ons probleemdametje met insulineresitentie verse amandel.
Omdat het (met mate gegeven!!) baat het niet, schaadt het niet is met deze dingen, geven we alle paarden wat. Dan komen ze geen magnesium tekort en nemen ze goed calcium op.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:59

Huertecilla schreef:
Wahhhh, zalig. Na het leegruimen van 3 stallen even in de hete jacuzzi gestapt voor spierontspanning. Het is hier nu heel zacht weer met af en toe een zonnetje en we zaten net onder een blauwe hemel een half uur te bubbelen. Dát is kwali-tijd van leven zeg!

Aaarghh... wat een verwennerij zeg!! De combinatie stallen-jacuzzi... das loon naar werken op zijn best... ;)

1300km... dan ben je toch al gauw enkele maanden onderweg op zulk terrein. Dan kan je idd maar beter een survival kit incl. Несессер meenemen... of alleen een duizendingenmeisje, dat loopt vanzelf... :D

Koken vind ik ook wel leuk... goed voor een keer of 5 per week. Ideaal ter onthaasting en verrijking van de innerlijke mens, letterlijk dan... Vooral indische plattelandsgerechten vind ik geweldig. Dit is echter niet te vergelijken met wat je in een indisch restaurant voorgeschoteld krijgt.

Hebben we het al over russiche zakmessen gehad? :D ... Graptje!! :+

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:04

Huertecilla schreef:
Of zoals op de Torcal-trip je warme ravioli op tafel zet met glaasje wijn et al *D

Zal't gaan ja... :D

edit: ik wou enkele pagina's terug lezen en klikte per ongeluk op 'vorig onderwerp' --> 'emotioneel tijdens menstruatie...'... :o?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:50

yole schreef:
'emotioneel tijdens menstruatie...'... :o?

:D Ja dat heb je al wat meer op een forum waar zo veel vrouwen samen zitten.
Dat is ook slow-life vind ik, dat je op zo'n emo crashdag gewoon thuis met rust gelaten wordt, en even niet hooft mee te stressen in de dagelijkse stroom van moet moet moet.. Het overkomt me niet dikwijls, maar toch.. ik denk dat de meeste vrouwen dat wel weten te appreciëren, recht op een totale offday, zonder gevolgen of gezeur :z
Eigenlijk is tijd om even niets te doen gewoon de grootste luxe die er is.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:00

Bandida schreef:
ik denk dat de meeste vrouwen dat wel weten te appreciëren, recht op een totale offday, zonder gevolgen of gezeur :z Eigenlijk is tijd om even niets te doen gewoon de grootste luxe die er is.

Das waar... jammer dat we ons dat recht in deze samenleving door de band alleen maar kunnen toeëigenen wanneer we technisch niet 100% zijn... Ik heb ook wel eens last van 'manstruatie'...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:03

laura1986 schreef:
Huertecilla schreef:
Ik geloof dat ik maar weer over oude russische kwali-tijd begin.
Dat heeft nog íets met het onderwerp van doen....

Getekend; het kwali-tijdmonster

Afbeelding

_O- _O- _O-
Nog even wat anders:
Vanmiddag was ik Frodo z´n manenkam aan het kroelen, en toen merkte ik dat het stuk achter zn oren heel smal is, maar op een gegeven moment wordt de hele manenkam echt superbreed (zeker een cm of 8, 9). Het is niet heel hard, het is nog wel te bewegen, maar zacht is ook anders. Het is ook geen bult (of het moet een hele grote zijn) naar achter toe wordt de manenkam weer steeds smaller.

Foto: blauw is smal, rood is heel breed, oranje stuk is weer steeds smaller.
Afbeelding

Heeft iemand een idee wat het kan zijn en wat ik het beste kan doen?

Frodo kan nu 24/7 op de wei staan en daarbij krijgen ze ook nog hooi (niet meer dan eerst maar het is nu nooit op). Ik geef hem verder 3/4 x per week wat pavo vital (dat is iets minder dan de helft van de aanbevolen hoeveelheid), maar daar wil ik nu mee stoppen omdat ik bang ben dat ik de mineralenbalans om zeep help.
Ze hebben zo´n rode liksteen trouwens.

Zou het magnesiumtekort kunnen zijn? Of iets van insulineresisentie?

lees al en tijdje stilletjes mee....kan inderdaad duiden op IR.
Hij is ook wat 'stevig'

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:29

Huertecilla schreef:
Getekend; het kwali-tijdmonster
Afbeelding

_O- Ik kan me in die pakken zo 3 lezers uit dit topic voorstellen!

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:30

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:52

yole schreef:
Vooral indische plattelandsgerechten vind ik geweldig. Dit is echter niet te vergelijken met wat je in een indisch restaurant voorgeschoteld krijgt.

Dat, zálig niet-restaurant indische schotel, had ik vorig weekeinde hier met de drie-duizenddingenmeiskes. Dat was wów-slow :D

Ik heb trouwens een werkelijk zéér marketingpolitiek incorrect historisch filmfragment op zomaar youtube gevonden. Echt om van je stoel te rollen van de pret. Heb de link op de andere pc bewaard. Idem een stuk achtergrondinfo. Stuur je die morgen. Eens kijken of ik nu vast een link met het historische kader per pm kan sturen.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:58

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:
Of zoals op de Torcal-trip je warme ravioli op tafel zet met glaasje wijn et al *D

Jep :D

Mannen die goed kunnen koken, en dat dan speciaal voor jou doen.. dat is zoooo romantisch. Staat heel hoog in mijn top tien :+
Is ook heel slow-life vind ik.

Zo'n man heb ik... :+: Helaas zit hij inmiddels al weer een aantal weken in Frankrijk en ik in Nederland, mijn avondeten is nu op zijn zachtst gezegd aanzienlijk minder lekker := . Hij heeft nog steeds een beetje moeite met het feit dat hij nu een extreem slow-life leven aan het leiden (lijden := ) is, maar er lijkt schot in een behoorlijk aantal dingen te komen. Een lokale makelaar blijkt erg goed, heeft een fantastisch aanbod voor ditto prijzen en wil voor hem (ons) op zoek gaan naar een tijdelijke huurwoning. Kopen gaat helaas nl pas lukken wanneer er ook een bron van inkomsten is. Verder is zijn rijbewijs weer verlengd, gaat hij wat auto's proberen, is hij met een aantal fransmannen naar een rugby wedstrijd geweest en heeft hij alle papieren die ik gestuurd heb ontvangen zodat hij het een ander kan gaan 'regelen' (carte de sejour aanvragen, registreren bij een pole emploi, taalcursus volgen, aanvullende cursus volgen voor zijn loodgietersvak -in de sunshine state in Australie heeft hij niet veel te maken gehad met verwarming en alles daar omheen :D - ... het is allemaal mogelijk :) )

Ik heb trouwens even bijgelezen en ben me wel wat af gaan vragen... konden jullie meteen 'overweg' met de slow-life manier van leven, of was dat toch wel even omschakelen? Zodra hubby lief een onderkomen (met een stukje land voor 2 paardjes) heeft gevonden, mag Clippedip namelijk ook verhuizen. Dit vooral omdat ik voor Eclipse graag wil dat zijn kwaliteit van leven er op vooruit gaat, bonus is dat het hubby lief wat gezelschap en een leuke bezigheid geeft, maar... wat in hemelsnaam ga ik met mijn 'vrije' avonden en weekenden doen??? Daar maak ik me dus serieus druk over... en dan heb ik het alleen nog maar over de tijd buiten mijn werk en sociale leven hier in Nederland om... := Hoe zal ik het gaan vinden om straks zelf een slow-life te leven... hoe labg gaat het duren voor ik daar aan gewend ben?

Oke, dan nu even wat grondiger bijlezen zodat ik ook kan reageren :) .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:15

vikki schreef:
Oke, dan nu even wat grondiger bijlezen zodat ik ook kan reageren :) .

Dan kom je het ´wennen´ vanzelf tegen +:)+

@Yole; alle links gestuurd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:29

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:37

HC :D

Vikki@...wat leuk dat je naar frankrijk gaat!
Ik zit er al 23 jaar...(dordogne)

maar julie hebben het steeds over 'slow' life?
Ik heb me echt rot moeten werken om mijn hoofd boven water te houden...(in het begin,nu niet meer)
Voor mij was het niet echt 'slow' dus.
Wel altijd in volle tevredenheid,want ik doe graag lichamelijk werk...(deed,gaat niet meer zo goed...beetje versleten :D )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:09

geerke schreef:
,gaat niet meer zo goed...beetje versleten :D )

Hier titanium vervangingsonderdelen ;)
Elk nadeel hep ze eige voordeel echter; mooi excuus om zoals b.v. gister na stallen uitruimen even in de hete bubbels te springen *\o/*
en zo weet ik er nog wel een paar O:)

Volgens mijn definitie =´Slow´ = kwali-tijd.
Dus niet langzaam noch niets doen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:28

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:34

geerke schreef:
HC :D

Vikki@...wat leuk dat je naar frankrijk gaat!
Ik zit er al 23 jaar...(dordogne)

maar julie hebben het steeds over 'slow' life?
Ik heb me echt rot moeten werken om mijn hoofd boven water te houden...(in het begin,nu niet meer)
Voor mij was het niet echt 'slow' dus.
Wel altijd in volle tevredenheid,want ik doe graag lichamelijk werk...(deed,gaat niet meer zo goed...beetje versleten :D )

Dat mag mijn man gaan doen... :') (Hij is loodgieter en we hebben vernomen dat daar een groot tekort aan is in de Auvergne, dus met een beetje bijscholen moet het hem hopelijk wel lukken tzt tot over zijn oren in het werk te ziiten := ) Hij is er al, ik ga pas als hij een bron van inkomsten (en een 'privedak' voor boven ons hoofd) heeft gevonden om ons allen mee te 'onderhouden' en ik ga me in eerste instantie dan concentreren op het aanpassen, leggen van sociale contacten e.d.... := Mijn leven nu is behoorlijk gejaagd, ik heb geen auto dus ik ga overal naar toe met de fiets of de scooter en gemiddeld ben ik -buiten de bezigheden binnenshuis- al gauw 12 uur per dag in de weer.

Wat mij het moeilijkst lijkt is het stukje sociale contacten... Niet omdat ik moeilijk contact leg (in tegendeel), maar wel omdat ik eigenlijk (vreemd genoeg) redelijk honkvast en heel trouw in mijn vriendschappen ben en ik derhalve dus heel veel vriendinnen heb die ik het grootste deel van mijn leven al ken. Het lijkt me heel raar om wat dat betreft weer bij 0 te beginnen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:11

vikki schreef:
Hij is er al, ik ga pas als hij een bron van inkomsten (en een 'privedak' voor boven ons hoofd) heeft gevonden om ons allen mee te 'onderhouden'

Kortom het standaard model.

Ik ben er erg blij mee en heel trots op dat mijn lief haar eigen betalende netwerk heeft van hier tot en met Barcelona voor haar artesenale bakkunst.
Ze staat nu de keuken te verwarmen met haar creatieve lekkers. Dat mes snijdt aan tig kanten. Economisch gezien betalen de klanten voor wat eigenlijk haar liefhebberij is niet alleen voor de bakproducten maar ook ons dagelijks brood én een stuk verwarming want dat gaat automatisch mee.
Mooi voorbeeld van kwali-tijd van leven.

Ondertussen zit ik te &·$"1@@! want ik krijg het niet voor elkaar om een schermafdruk van een youtube ´still´ te maken :o

kynshiri

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:31

slow-life en je vervelen??? tijd over??? hmm geen last van eigenlijk... er is altijd wel wat te doen hoor. vroeger in ons gekraakt krotboerderijtje stopte het bv nooit. dakgoot lek, probleem met het warm water, bamboo dringend bijsnoeien, ziek paard, ...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:42

Huertecilla schreef:
Oh, even een weetje uit de HCpatie kwali-tijd adviesdoos: in amandel zit héél veel magnesium.

Goeie tip! Amandelen zijn hier gewoon in de supermarkt te koop, dus daar kan ik wel een zakje van halen om het de juiste richting op te helpen.

Volgens de berekening van PN (uitgegaan van 500 kg paard, weet niet precies hoeveel hij weegt, zal ik ook eens nameten) heeft [***] 13 gram magnesium nodig (en 35 calcium).

Pavo vital bevat 10% calcium en 3,5% magnesium.. redelijk in verhouding dus
Maar wat het vervelende nu is, als er meer mineralen worden aangeboden dan het paard nodig heeft zegt het lichaam op een gegeven moment ok ik heb nu genoeg calium; nieren, doe de rest maar weg. de nieren kunnen calcium en magnesium blijkbaar niet van elkaar onderscheiden, en gooien ook de magnesium eruit. Dus om het recht te trekken zou je iets moeten geven met in verhouding meer magnesium en minder calcium.

´Men´ het er niet over eens is hoeveel magnesium en calcium er nu precies in amandelen zit (zal ook wel per gebied/oogst schelen)
Amandelen bevatten per 100 gram:
(volgens de NEVO tabel) 250 mg calcium en 260 mg magnesium
(volgens http://www.voedingswaardetabel.nl/voedi ... =10&id=612 ) 250 mg calcium en 150 mg magnesium

Verhoudingen zijn dus een stuk beter om het recht te trekken als er een magnesiumtekort is, maar zal wel een flinke hoeveelheid moeten geven dan.. :(

Nu zelf even eten, maar zal straks eens uitzoeken of ik dan niet beter magnesium-chelaat kan bestellen
Laatst bijgewerkt door laura1986 op 20-01-10 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:57

kynshiri schreef:
slow-life en je vervelen??? tijd over??? hmm geen last van eigenlijk... er is altijd wel wat te doen hoor. vroeger in ons gekraakt krotboerderijtje stopte het bv nooit. dakgoot lek, probleem met het warm water, bamboo dringend bijsnoeien, ziek paard, ...

Moestuin wieden, hek reparen, hele huis witten, rivieropstopping vlot maken, houtwal ruimen, noem maar op.
Waarom denk je dat we een ´vacature´ hebben??!! Prachtig leven hier zo, maar bijvoorbeeld een wintervoorrad stookhout hakt zich niet zelf. Met een set handen meer minstens zo gezellig en wel lichter werk = meer kwali-tijd :)*

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:17

Citaat:
slow-life en je vervelen??? tijd over???

Hier ook geen last van... Heb altijd wel wat te doen, en omdat ik dat nu zo gewend ben staan mn hersen volgens mij ook in een probleemoplosmodus vastgeroest. Is het ´probleem´ weg (drukte van school), ga ik bijna automatisch over op het zoeken van/ oplossen van andere problemen :=

Wil nu dus wel van die modus af :+ hou het maar op langzaam ´afkicken´
Weer helemaal rustig & relax worden, want volgens mij geniet ik dan weer van het leven en blijft het ook leuk :)

Is misschien niet eens zo´n gek idee?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:27

kynshiri schreef:

Nee ik ook niet :=
Als er één ding is dat je nooit meer gaat tegen komen is verveling ;) Met wat grond en paarden en/of andere beesten aan huis is er eigenlijk geen einde aan het werk. Al helemaal niet als je het groen wil temmen en er tuin van wil maken, of moestuin, of wil verbouwen http://www.mijnalbum.nl/Foto-EA4DXV7U.jpg
of jonge paarden wil opleren, of fruit wil telen of brood wil bakken of ..

nog even edit, nog iets toevoegen. De eerste maand na de verhuis ben ik 3 kilo afgevallen, enkel en alleen omdat daar geen meter plat is, van bergop te lopen dus :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 15:04

Kijk, alleen daarom wil ik al verkassen. Goed voor de lijn! :D

Hmm over slow-food.. zit aan een door vriendin gebakken broodje momenteel. Ok, niet uit een hout gestookte steenoven in een boerderijtje ver weg, maar uit een broodbakmachine op 1 hoog in Arnhem (zwaait even :wave: ze leest af en toe stiekum mee) maar toch... 't is een lékker broodje! En van't weekend heb ik bij haar gegeten en dat was ook slow-food, uit de slowcooker. Dit recept en't was echt héérlijk. Ik wil al langer een tajine, die ga ik nu toch snel een keer kopen want dan kan ik dit - bij gebrek aan oven - ook nog es zelf maken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:22

Francis schreef:
En van't weekend heb ik bij haar gegeten en dat was ook slow-food, uit de slowcooker. Dit recept en't was echt héérlijk.

:9 :9 :9
Goed idee. Ik denk dat ik vanavond ook iets in één pan laat garen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:19