Wat verwachten ze nou van je? Dat je overal blij van word???? Zo simpel ligt het helaas niet! Ik vind het een erg ongepaste vraag of ze vragen of je wel wilt dat beter gaat met je!
Dit is ook wat mij zo boos maakte. Ik had op dat moment zelf niet zo door wat er gebeurde. Pas na het gesprek kreeg ik er echt een rotgevoel van.
Bedankt verder voor je lieve woorden. Dat sterkte me.
Mijn vriend relativeerde mijn reactie in de groep ook. Hij vond het al een hele vooruitgang dat ik tenminste durf te uiten dat het me niet zint. Dat zou ik eerder niet gedaan hebben.
Daarnaast vind ik het jammer dat ze een gesprek plannen met je begeleider en behandelaar samen. Ik zou er een 2 tegen 1 gevoel van krijgen.
Klopt, ik had vooraf het idee dat ik naar een mondeling examenmoest. Ze noemen het een 3 gesprek. Het is een evaluatie hoe het in de deeltijd gaat. Ik heb me een beetje laten overbluffen en daar baal ik van, maar ja, wat wil je met twee professionals tegenover je?
Met het voorstelrondje is niks mis, maar kan er geen extra tijd vrij worden gemaakt voor het rondje hoe zit je erbij? Misschien door wat tijd af te snoepen van de pauze ofzo? Of van een andere therapie?
Dat vind ik dus ook. Het voorstelrondje is logisch en niet meer dan normaal. Na de pauze zouden we thema hebben. Dat kan best een keer vervallen, maar blijkbaar is dat opeens heel belangrijk?
Hoe reageerde je begeleider hier op? Wel ontzettend fijn van de groep overigens, maar dit is toch de taak van de begeleider? Ik vind dat mijn begeleider een beetje aan het doorslaan is. Zij noemt alles 'de verantwoordelijkheid van de groep' en daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Het is haar werk!
Autonomie? Wat is dat? Als je zo over de zeik bent, neemt je begeleider je dan niet even apart om tot rust te komen of moet je het maar in de groep zien te klaren?
Autonomie is zeg maar dat je op een gezonde volwassen manier reageert en voor jezelf op komt en dus niet in de slachtoffersrol, aanklagersrol of reddersrol gaat zitten. Ik begrijp dat allemaal wel, maar niemand is perfect en reageert altijd volgens het boekje.
Het is inderdaad wel eens eerder gebeurt dat ze me apart nam, maar nu dus niet. Ik heb het idee dat ze zichzelf aangevallen voelde ofzo, ik weet niet, heb er een heel naar gevoel over.
Echt heel fijn zo'n groepsgenootje! Toppie!
Ja echt super fijn, heb ik later ook nog tegen hem gezegd. Dat waardeerde ik echt. Het gaf me het gevoel dat ze betrokken zijn. Dat is fijn om te merken.
Daar heb je inderdaad een begeleider voor! Een begeleider moet er voor zorgen dat diegene die moeilijker de ruimte durven te nemen toch voldoende ruimte nemen. Zou fraai zijn zeg, als je dat allemaal zelf moet weten hoe je de tijd indeeld. Dus als de groep zegt, vandaag gaan we een uur klaverjassen, dan is dat voor haar ok?
Mijn begeleider is zoals ik al zei een beetje aan het doorslaan in het voorzitterschap en in het verschuiven van haar verantwoordelijkheid naar de groep. Ik vind het niet kunnen en het gaat me steeds meer tegen staan. Ik heb het er vanavond ook met mijn vriend over gehad en ik moet hier wel wat mee gaan doen. Toch maar eens in gesprek met haar. (wel heel eng!!)
Je echte persoonlijke dingen moet je met je behandelaar bespreken, dat is logisch! Maar als bepaalde dingen jou belemmeren om te functioneren vind ik dat je die mag delen met de groep. Wie weet heeft er iemand een tip, en zo weet de groep ook waar je mee zit. Het is toch de bedoeling dat jullie elkaar helpen en ondersteunen en zo van elkaar leren? Hoe kan je nou van elkaar leren als je je problemen niet mag bespreken in de groep?
Precies, dat vraag ik me dus ook af. En dit was niet eens iets persoonlijks. Ze zeggen altijd dat de groep is voor de dingen waar je in het 'hier en nu' tegen aanloopt. daar was dit één van. Ik was ook helemaal niet van plan om mijn begeleider of behandelaar af te kraken, ik wilde gewoon in het algemeen vertellen wat het met me deed dat anderen zeggen hoe goed het met me gaat, terwijl ik dat niet zo voel. Maar mijn begeleider was denk ik bang dat ik het over het gesprek van gisteren zou gaan hebben. Lekker professioneel van haar trouwens. Over aannames gesproken (zegt zij altijd als je voor een ander denkt, "Je pleegt een aanname")
Waarom wil je dat niet laten gebeuren? Tuurlijk weet ik wel dat je dat niet wilt omdat je je schaamt daarvoor. Maar misschien nemen ze je wel serieus als het eens goed mis gaat en ze ook zien wat er gebeurd. Zou best een goede les voor je begeleider kunnen zijn?
Omdat we de afspraak hebben dat er geen agressie getolereerd wordt in de groep. En terecht natuurlijk. Ik weet ook wel dat ik niemand aan zal vliegen, maar materialen zijn zeg maar niet veilig. En inderdaad zit er een groot stuk schaamte...
Ik zou wel gaan, en het met die andere begeleider bespreken en aan de groep vertellen wat er gisteren gebeurde en wat je zo kwaad maakte.
Ik ga inderdaad morgen naar de groep heb ik besloten. Het is wel fijn dat de man die er op vrijdag altijd is, lekker luchtig is.
@ Angela: Goed dat je het verteld hebt! Jammer dat je nu nog niet weet over zondag. Heb je haar telefoonnummer wel zodat je nog wel verder kunt afspreken?
Ik snap je angst over Pascal. Ik zou dat ook heel erg hebben, maar dat hoef ik na vandaag niet uit te leggen denk ik 
Dikke knuffel voor jou in ieder geval.
@ Petite: Fijn dat je morgen nog bij de psycholoog terecht kan. Bij ons kan je trouwens niet zelf de crisisdienst bellen, dat moet via de huisarts hier. Ik heb ook met de crisisdienst te maken gehad, als het zover moet komen ben je blij dat je geholpen wordt, geloof mij.
Sterkte morgen!
@ CIV: Lekker dat je een rustig weekend op het programma hebt. Kan me wel voorstellen dat je er ook tegenop ziet. Alleen is toch wel heel alleen. Voor jou ook een dikke knuffel. Ben blij dat het op je werk nu verder rustig is gebleven.
Verder zie ik er tegen op om te gaan slapen. Ik ben erg aan het piekeren over de deeltijd en wat er vanmorgen en van de week in de gesprekken gebeurd is. Ik wist trouwens dat mijn vriend het gesprek had. Ik heb het zelf aangemoedigd, omdat ik het toch ook wel belangrijk vond. Hij praat er verder met niemand over. Maar ik vond het ook heel moeilijk toen ik achteraf hoorde wat ze besproken hadden, omdat het toch wel heel heftig en confronterend was. Dat maakte me heel bang. Maar achteraf is het heel goed geweest en heeft die maatschappelijkwerker mijn vriend een zetje in de goede richting gegeven door te zeggen dat hij ook voor zichzelf op moet komen en ook zijn gevoel meer moet uiten. En ik kwam erachter dat ik wat meer naar hem moet luisteren. Dat heb ik vanavond dus geprobeerd en het wierp meteen zijn vruchten af.
Het is wel klote om te zien hoeveel ik van mijn vadersgedrag heb overgenomen zonder dat ik dat zelf doorhad. Vanavond werd me dat opeens duidelijk. Mijn vader is heel egoïstisch en ik moest vroeger wel 3x nadenken voordat ik iets durfde te zeggen. Mijn vriend vertelde dat hij bij mij ook vaak had dat hij vooraf wel eerst goed nadacht of en hoe hij iets zou zeggen. Daar schrok ik heel erg van. Ik wil niet zo zijn.