Welke fobie/angst heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:23

ik heb emetofobie ( overgeven en braaksel ) Als anderen overgeven of ikzelf braak neigingen heb dan flip ik helemaal.

Ik heb claustrofobie ik kan helemaal niet tegen drukte en krappe ruimtes. Ook glijbanen die overdekt zijn in het zwembad durf ik niet, mensen dan te dicht achter me... bah nee kwordt al gek bij de gedachte.

En ik heb een erge fobie voor insecten. Ik fiets soms bijna 3 km om omdat ik anders over de viaduct moet tussen de bosjes waar heel veel beestjes zijn.

En ik ben bang voor mensen. klinkt stom maar echt waar. Drukte ga ik uit de weg. Ik raak van streek als iemand mij aanspreekt. Durf met moeite alleen naar de winkel.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:24

Het donker, ik zie echt allerlei vage schimmen in de schaduwen en hoor dingen die er echt niet zijn..

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:53

claustrofobie; Stop me niet voor de gein in een kast en houdt de deur dicht, want ik word gek! In een lift ga ik niet. Tenminste, ik ga absoluut niet alleen! Voor geen goud! Samen met iemand durf ik wel, maar ben wel helemaal dizzy als ik er uit kom. Ook op vakantie, ik loop gerust meerdere keren de trap op en af naar 8 hoog of hoger... 8)7

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:33

Liften zijn een hel idd :P 1 ding is vreselijk. Ik heb in het ziekenhuis gelegen aan infuus en sondevoeding. En ik had dus zo'n paal met al die machientjes eraan. Dan moet je wel met de lift.

Nog een soort fobie bij mij is eten en voedsel. Vooral calorieen

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:32

ZusJacobs schreef:
Het donker, ik zie echt allerlei vage schimmen in de schaduwen en hoor dingen die er echt niet zijn..

dit heb ik ook heel erg helaas. word er echter niet goed van :(:) tklinkt logisch maar ik zie ook echter heeeel weinig in het donker :P
ik ben ook bang savonds dat er dode mensen/geesten in mijn kamer rondlopen. nu ook eenbeetje want ik zit helemaal alleen beneden en maar 1 lampje is aan en derest is donker -O- maaargoed. ben ook panisch voor wespen, spinnen, insecten en dergelijke.

ook heb ik een dergelijk teveel-aan-calorieen-fobie }:0

Intervarno

Re: Welke fobie/angst heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:40

Ik ben echt ontzettend bang voor slangen := Heb echt wel eens nachtenlang wakker gelegen, denkend dat er ineens een slang onder mijn lakens uitkwam := Heb zelfs een tijd bijna niet meer naar het toilet gedurfd, omdat ik een verhaal had gehoord over een slang die via het riool bij iemand in huis was gekomen :oo

En vroeger was ik heeeeel bang voor Karbonkel van Ik Mik Loreland... NACHTMERRIES :=

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:41

spinnen.. brr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 22:03

Ik ben heel erg bang voor water. Zwembaden, zee, word er heeel angstig van.

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:31

Ik ben echt doods benauwd voor luchtballonnen.
Komt omdat ik als 3-jarige ooit eens ben geschrokken,
mijn moeder riep dat er achter ons huis een luchtballon was.
Dus ik kijken, was hij zo dichtbij dat ik de mensen gewoon duidelijk kon zien terwijl ik had verwacht dat de ballon 5 km van ons huis zou zijn. ;(

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:43

Als ik mezelf niet een beetje in de hand ga krijgen dan dreigt mijn grote angst voor wespen echt op een fobie uit te lopen.
Ik ben allergisch en echt zo vreselijk bang voor ze. Als er eentje in mijn buurt zit dan zie je mij heeeeeel hard rennen. En alle mensen maar zeggen: je moet gewoon blijven staan. Ja, ik weet het, maar ik kan niet blijven staan.

Hommels en bijen vallen dan wel weer mee, alhoewel ik daar niet echt panisch voor ben. Ik ben een enorme dierenliefhebber en het gaat me echt aan mijn hartje maar wespen mogen van mij uitsterven.

Hele grote spinnen krijg ik ook echt de bibbers van maar de wespen storen mij in mijn sociale gebeuren. Ik ga niet naar een personeelsBBQ omdat er vorig jaar zo veel wespen op af kwamen, terrasjes pak ik wel maar eerst checken of er geen hele grote groepen wespen rond zwermen anders ga ik er niet zitten, steevast gaat er een ‘opzetter’ (ipv onderzetter) op mijn glas of blikje als ik ergens wat drink want ik ben bang dat er een wesp in gaat zitten als ik het net niet zie.
Ik heb ook voor mijn idee een antenne voor die beesten want anderen zien ze niet maar mijn blik is erop afgesteld ofzo….

Hmm ga toch maar eens nader bekijken of het niet toch een fobie aan het worden is….

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 13:00

Spinnen.

En ik ben ook heel bang om ziek te worden. Als ik iets aan mezelf merk o.i.d. wat normaal niet zo is ben ik gelijk bang dat ik iets heel ergs heb ofzo :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 13:02

NicoleHorses schreef:
ZusJacobs schreef:

dit heb ik ook heel erg helaas. word er echter niet goed van :(:) tklinkt logisch maar ik zie ook echter heeeel weinig in het donker :P
ik ben ook bang savonds dat er dode mensen/geesten in mijn kamer rondlopen. nu ook eenbeetje want ik zit helemaal alleen beneden en maar 1 lampje is aan en derest is donker -O- maaargoed. ben ook panisch voor wespen, spinnen, insecten en dergelijke.

ook heb ik een dergelijk teveel-aan-calorieen-fobie }:0

Moet je zo'n heel klein lampje kopen wat je boven je bed kan hangen. Geeft niet veel licht, maar genoeg om alles nog te kunnen zien en niet te veel zodat je evengoed nog kunt slapen :)

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:10

Imago01 schreef:
Als ik mezelf niet een beetje in de hand ga krijgen dan dreigt mijn grote angst voor wespen echt op een fobie uit te lopen.
Ik ben allergisch en echt zo vreselijk bang voor ze. Als er eentje in mijn buurt zit dan zie je mij heeeeeel hard rennen. En alle mensen maar zeggen: je moet gewoon blijven staan. Ja, ik weet het, maar ik kan niet blijven staan.

Hommels en bijen vallen dan wel weer mee, alhoewel ik daar niet echt panisch voor ben. Ik ben een enorme dierenliefhebber en het gaat me echt aan mijn hartje maar wespen mogen van mij uitsterven.

Hele grote spinnen krijg ik ook echt de bibbers van maar de wespen storen mij in mijn sociale gebeuren. Ik ga niet naar een personeelsBBQ omdat er vorig jaar zo veel wespen op af kwamen, terrasjes pak ik wel maar eerst checken of er geen hele grote groepen wespen rond zwermen anders ga ik er niet zitten, steevast gaat er een ‘opzetter’ (ipv onderzetter) op mijn glas of blikje als ik ergens wat drink want ik ben bang dat er een wesp in gaat zitten als ik het net niet zie.
Ik heb ook voor mijn idee een antenne voor die beesten want anderen zien ze niet maar mijn blik is erop afgesteld ofzo….

Hmm ga toch maar eens nader bekijken of het niet toch een fobie aan het worden is….

dit is zeker al een fobie :j als je ontwijkend en controlerend gedrag vertoont, is het een fobie. En zéker omdat het al meespeelt in je doen en laten...als je sociale leven eronder lijdt, moet je er best wat aan gaan doen, voor het nog erger wordt :j

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:59

Zinn schreef:
Imago01 schreef:

dit is zeker al een fobie :j als je ontwijkend en controlerend gedrag vertoont, is het een fobie. En zéker omdat het al meespeelt in je doen en laten...als je sociale leven eronder lijdt, moet je er best wat aan gaan doen, voor het nog erger wordt :j

Ja okay, het stoort me wel degelijk, dat zéker wel hoor en idd, ik ontwijk bepaalde dingen en heb in mijn angst laatst nog BIJNA een glas drinken over iemand heen gegooid op de bruiloft van mijn nicht omdat er een wesp in mijn buurt zat (meerdere trouwens, maar dat exemplaar kwam nét even te dichtbij) en ik zo snel mogelijk probeerde weg te komen….

Hihi best wel belachelijk eigenlijk. Zo had ik ooit eens een situatie in de auto, jáaaaaaren geleden, dat ik met raampje half open reed en een wesp naar binnen kwam. Ik reed toen wel 130 op de snelweg. Wesp was op raampje gestuiterd en lag knock-out op mijn t-shirt, op navelhoogte. Mijn moeder zat naast me en wist me kalm te houden. Ik ben zo 4 rijbanen over gezoefd omdat er een tankstation aan kwam. De wesp lag half knock out en kroop over mijn t-shirt, naar dat stukje tussen mijn benen…ik wist dat het een close call ging worden want om te remmen moest ik mijn been een stukje verplaatsen en laat daar nou net die wesp nog op het randje van mijn T-shirt zitten….Ik heb het gered en overleefd.
Laatst las ik een stukje dat iemand met auto te water was geraakt omdat die in paniek raakte door een wesp binnen…ik had dat ook geweest kunnen zijn!

Als ik doorrij durf ik het risico nog wel aan (de hitte in de auto is zo erg op het moment dat ik DAT risico dus wel neem) maar als ik lang moet wachten voor bv een open brug, draai ik automatisch mijn raampje al op een kiertje. Als er een wesp in de buurt van mijn auto is, gaat het raampje dicht. Zo stond ik van de week dus nog voor de open brug te wachten met mijn ramen dicht en geloof me….het was HEET!

Hmmm best wel dramatisch met me eigenlijk als ik het zo bedenk. Maar dan nog..okay, ik heb dan misschien een fobie voor die dieren maar dan moet ik dus hulp zoeken en hoe maken ze me dan minder bang? Ik ben en blijf allergisch voor die krengen!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:36

Ik heb ook enkele fobieën.. Heb een vreselijke angst voor naalden. Ben in een paar jaar tijd 4 keer onder narcose gebracht voor een operatie aan mijn arm. Ik heb spring aderen en ze hebben me alle 4 de keren meer dan 10 keer moeten prikken voor ze een ader hadden voor een infuus.
Ik was de laatste 2 keer zo bang dat je maar naar mijn aderen hoefde te kijken en ze versprongen spontaan :=

Verder heb ik ook een grote angst voor slangen en haaien (die laatste komt door 'Jaws', attractie in Universal Studios in Florida. Ben er in geweest toen ik 8 was). Heb nu nog s'nachts dat ik niet met mijn voeten of handen buiten mijn bed durf te slapen, omdat ik bang ben dat ik wordt gebeten of zo }:0 Echt, ik heb een fantasie.. Slangen precies zo, maar die beesten vind ik gewoon vies.. Dat riool verhaal hierboven heb ik ook gehoord, toen durfde ik ook niet meer naar de wc! Buiten in het bos is voor mij dan al helemaal geen optie haha.

Verder kan ik niet tegen grote menigtes. Concerten of grote feesten hoef je me niet mee naar toe te nemen, dan vreet ik mezelf op en wordt ik claustrofobisch of zo.

En ik ben heel erg perfectionistisch. Zo erg, dat als het niet goed is in mijn ogen, ik gewoon bang wordt of panisch wordt. Heel vreemd. Kan het niet goed uitleggen, maar als ik iets bijvoorbeeld niet goed heb gedaan, of recht heb gelegd, wordt ik een echte neuroot en heb ik het gevoel dat ik straf krijg of zo..

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:49

ik ben net als roxxiejj vreselijk bang voor naalden!
en ik kan echt niet tegen het geluid van piepschuim, en van sommige papiertjes van die waterijsjes! krijg ik helemaal de bibbers van!

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 00:07

Chantal___ schreef:
Ik heb een échte insectenfobie. Met uitzondering voor vliegen, lieveheersbeestjes en vlinders.
En met nadruk op spinnen.

Even een kleine aanvulling:
Ik heb een echte fobie voor insecten, ik ga al haast janken als ik er aan denk. Krijg helemaal rillingen over m'n lijf.
Verder ben ik enorm bang voor naalden en bijna net zo erg voor clowns :').
En ik heb ook een beetje bindingsangst

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 00:10

Haha, ik zit net trouwens op wikipedia te kijken voor de lijst van alle fobieën met naam. Ik kreeg spontaan een fobie voor deze naam:
Friggatriskaidekafobie/Paraskevidekatriafobie/Triskaidekafobie Angst voor vrijdag de 13...

En over ironisch gesproken:
Hippopotomonstrosesquippedaliofobie angst voor lange woorden

Wie kan het uitspreken :D

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 00:28

Vjestagirl schreef:
Sorry, maar een fobie is nóóit grappig. Wat jij hebt is gewoon dat je iets minder prettig vind, zeker dat 'op de slak trap geluid'. Kijk uit waar je loopt en dan heb je er geen last van.

Een fobie is iets wat echt je leven verziekt, waar je echt last van hebt. Zelf heb ik agorafobie, pleinvrees. Doodsbang voor mensen, voor groepen mensen, voor mensen die tegen me praten...

Sorry, maar ik vind dat je het veel te makkelijk fobie noemt.

Helaas kan ik je de handschudden, ze noemen dit Ontwijkende persoonlijkheids storenis.
Groepen mensen en (vreemde)mensen, mensen/bedrijf enz bellen om iets te vragen zoals ik morgen ROC moet bellen als ik nog geen brief over intake gesprek heb ontvangen.
Ik knijp hem nu al , wat moet ik zeggen, wat moet ik vragen, kom ik niet dom over.
Wat denken ze wel niet van me?

Groepen mensen, OMLOPEN :evaw:
Het is echt niet leuk, zenuwslopend en het maakt je down.

Ik heb een hond, een Husky moet stukken lopen.
Door die reden , durf ik meer.
Hij moet uit, ik moet wel naar buiten.
Djaga is dus heel belangrijk voor me!

Voel me 10x veiliger bij m'n dieren.

Gelukkig komt er naar 6 jaar verbetering, ik ben nu al 4x alleen naar me paarden gefietst, sta er langer dan een jaar (3kwartier/uur fietsen).
Misschien denken sommigen AL 4x in langer dan een JAAR?
Jah zo erg is het , geen grapje maar het lukt me gewoon niet, bij me vorige stal ging Djaga wel eens mee, maar hij word ook ouder en zn conditie is niet goed genoeg op pijl gehouden
+ het is te warm voor Husky's om te rennen , dat word zn dood.

Ik durf dan wel alleen de heen of alleen de terug weg, maar hej ik flik het wel even.

Morgen moet ik heen en terug, ik hoop dat ik het lef heb, dat de moed me niet weer in de schoenen zinkt ;(
Gisteren is het me niet gelukt

2x edit , iets toegevoegd en smiley code veranderd van :w naar :evaw:

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 00:35

succes suusiejj
als ik mensen in school tegen kom voel ik me benauwd. benagstigend. helaas heb altijd mensen op school. en ben blij als ik even naar het toilet kan

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 00:38

spinnen vind ik echt doodeng.
al is hij een halve centimeter groot.. ik kom never nooit in de buurt.

check bijvoorbeeld ook mijn kamer voor ik ga slapen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 00:41

Dank je het moet lukken wil me pony's toch graag zien, maar tis toch moeilijk ;(

Geeft je het gevoel dat je weer normaal rustig adem kan halen zonder aangekeken te worden he.
Dat word voor mij ook nog 'lachen' want ik ga dus straks weer naar school, daarom moet ik ROC bellen, en dan kom ik ook nog in een klas die morgen begint help ;(

Degene die me teste wat ik had zei :"Het is eigenlijk simpel op te lossen, gewoon op mensen afstappen, op de fiets stappen, en gewoon met mensen durven praten".

Jah makkelijk praten ja... maar het lukt me ooit wel, ben nu al goed bezig denk ik

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 00:48

heel simpel.. maar niet heus...
maar goed dta het beter gaat :)
je bent igg al op de goede weg ;)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 00:50

Jah ik probeer het , maar ik ben nogsteeds wel vaker bezig met een 'excuses/smoes' bedenken dan dat ik gewoon op die stomme fiets stap en 'heel gewoon' weg kan fietsen ..

Ik heb ook zovaak tegen mediant gezegd, :'ik wil dat ook, net als jij en mensen om me heen, op de fiets/ in de auto stappen en heel gewoon naar me werk heen, mensen goedemorgen groeten en me ding doen, wat er word verwacht'.

Dat lijkt me geweldig terwijl anderen zeggen he man moet ik weer werken, nou ik wou dat het me lukte

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 00:51

Ik ga maar eens naar bed, morgen autorijles, en ook dat wekt zenuwen op , gewoon omdat diegene waarbij ik les nogal geirriteerd kan doen als het me niet lukt ....
Daarom moet ik zo snel mogelijk die lessen gewoon doen , zodat ik hopelijk in 1x kan slagen :)