Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Villanelle

Re: Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 07:40

Wel goed dat je weet dat je op je eigen instincten kan vertrouwen! Ik begin dat sinds een paar maanden pas door te krijgen, dat ik daar meer op moèt vertrouwen. Heel vaak had ik mezelf ergens voor gewaarschuwd, en dan negeerde ik dat (van: zal toch niet gebeuren), en dan gebeurde het wèl! Dus daar leer ik weer van.

Maar verder probeer ik er ook gewoon mee om te gaan. Wat ik alleen heel moeilijk vind om mee om te gaan, is hetzelfde als wat Jeskim zegt, me irriteren aan de kleinste geluiden. Soms kan ik me over zoiets erg opwinden, dat ik daar gewoon sjaggo van word! (bijv iemand die z'n handen afdoet aan een servetje, iemand die eet, buren buiten, etc)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:57

Ik heb juist dat probleem,ik durf niet te luisteren naar mijn eigen gevoel,ik kan mezelf namelijk zo gek denken,dat ik uiteindelijk ook ga geloven in iets wat ik mezelf net heb wijsgemaakt.. heel irritant!

Ook herken ik heel goed wat sommige vertellen,als iemand in een rotbui is,kan ik dat vlakkeloos overnemen..
Ook al zeggen mensen dat er niks aan de hand is,ik voel aan mijn eigen humeur dat die personen niet lekker in hun vel zitten.. zo irritant!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 10:39

Ik ga eigenlijk altijd uit van mijn instinct. En vaak blijkt dat achteraf de juiste keuze te zijn geweest. Heel maf..
Ik kan mensen ook vrij makkelijk doorgronden, ernstige uitzonderingen daargelaten. Ik ben echt iemand die niet denk met zijn verstand maar met zijn gevoel en gelukkig pakt dat meestal goed uit..

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:45

Fijn dat je daarop kan vertrouwen.

Pffft. Ben een beetje gespannen. Iemand maakte vandaag een rotopmerking, en ik voel me gelijk opgefokt. Maak me gelijk overal druk over. Ik weet niet of dit met HSP te maken heeft, irritant is het wel. Is het niet waard! Maar zet je er maar eens overheen..

In ieder geval fijn weekend mensen :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:10

Dat heb ik ook regelmatig hoor Moretje. Probeer het van je af te zetten. Die persoon bedoelde het of niet zo of kent jou niet goed genoeg. Anders had ie het wel niet zo gezegd.

Ik stress voor morgen. Het word mooi weer dus komt er een man of 1000 af op ons 'scheerfeestje' morgen. Heb geen idee of alles goed gaat, plus dat ik nu al nerveus ben voor de massa's mensen.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:11

moretje schreef:
Fijn dat je daarop kan vertrouwen.

Pffft. Ben een beetje gespannen. Iemand maakte vandaag een rotopmerking, en ik voel me gelijk opgefokt. Maak me gelijk overal druk over. Ik weet niet of dit met HSP te maken heeft, irritant is het wel. Is het niet waard! Maar zet je er maar eens overheen..

In ieder geval fijn weekend mensen :)

Ja dat heeft er wel mee te maken. Als (ligt er eigelijk aan wie) iemand een stomme opmerking maakt, kan ik daar nog daaagen over nadenken piekeren.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:19

Hm rot is dat StillAngel :( Mensen krijgen dat goed voor elkaar, een ander rot laten voelen, bedoeld of onbedoeld.

Jeetje druk dagje morgen Veulen84. Is nogal wat. Misschien een stomme vraag, maar wat houdt zo'n feestje precies in? Met z'n allen schapen scheren? (voel ergens een mcleods daughters sfeertje? ;))

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:23

Ik werk op een kinderboerderij. Dus we maken er een spelletjes dag van. Dit jaar is het thema wilde westen.

Dus kinderen kunnen gaan goud zoeken, spijker slaan, spijkerbroek hangen, nep schapen scheren, nep koeien vangen, hoefijzer werpen en zich laten schminken als echt cowboy/girl.
Ondertussen is er een demonstratie schapenscheren (we hebben 10 schapen die dan van hun jasje worden ontdaan). En er kan worden pony gereden.
Alles als doel om de kinderboerderij een beetje te sponsoren natuurlijk.

Wel een idee om volgend jaar een Australië thema te geven trouwens. Gaan we wilde paarden vangen en kangaroes zoeken.

Ik vind gek genoeg de voorbereidingen altijd leuker dan de dag zelf. Raar he?

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:35

Dat klinkt wel ontzettend leuk!

Nee niet raar, snap wat je bedoelt. Je kan er dan ook lekker naartoe leven. De dag zelf is altijd zo voorbij ook. Althans, zo beleef ik zulke dingen. Alvast een fijne dag morgen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:42

Ik kan ook dagen malen op een opmerking. Trek me dingen altijd erg aan.. Heb absoluut geen olifantenhuid..

Ik vind voorbereidingen vaak ook leuker dan op de dag zelf. Dan gaat alles vaak langs me heen, druk, chaos e.d.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:33

Het was dus gewoon echt klote...

Weinig bezoekers, schapen waren slecht te scheren en bleken te schraal, vrijwilligers te laat enzo.

Natuurlijk vonden de bezoekers het allemaal prachtig en de vrijwilligers ook... Maar toch, hier ga ik dus weken over malen.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 23:32

Ik ben wel erg gevoelig voor geluid, en volgens het vragenlijstje ben ik hoog gevoelig. Heb er zelf niet heel erg last van. Alleen soms met geluid, maar met aanrakingen etc niet

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:41

Veulen84 schreef:
Het was dus gewoon echt stinkmodder...

Weinig bezoekers, schapen waren slecht te scheren en bleken te schraal, vrijwilligers te laat enzo.

Natuurlijk vonden de bezoekers het allemaal prachtig en de vrijwilligers ook... Maar toch, hier ga ik dus weken over malen.

Dat is wel balen zeg.
Maar fijn toch dat de bezoekers het prachtig vonden? :)

@ JorisDy: Kan je dan niet goed tegen hard geluid? Of hoor je echt alle geluidjes om je heen?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:54

Gevoelig voor geluid ben ik ook. Vaak op feestjes/drukke plekken waar op de achtergrond de radio op staat, en ik merk een liedje op en zeg tegen degene waarmee ik ben bijv. van; ''oja, dit nummer was ook daar bij....'' En dan kan de rest luisteren wat ze willen maar door de overige geluiden (mensen) horen ze de muziek toch echt niet. Terwijl ik hem overduidelijk hoor.
Of in het bos heb ik vaak dat ik zeg tegen degene met wie ik rij van; ''hoor je die specht?'' bijv, en de ander hoort helemaal niks (niet dat ik dingen hoor die er niet zijn hoor _O- maar dat zijn zulke miniscule geluidjes dat ze moeilijk zijn om op te pikken)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 00:24

*meld zich hier ook*

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:20

Welkom Kaatje77! Zit hier ook sinds kort.
Hoe ervaar jij de hooggevoeligheid?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:49

Thanks.
Pfffffff. heel lastig om het te omschrijven.

Ik kan bijna geen geluid hebben, hoge tonen geven me direct stekende koppijn.
Als iemand met gewicht door het huis loopt, dreunt het helemaal door in mijn lijf.
Kan je op een km afstand vertellen wie eraan komt. :+

Oh, dat rode knopje op de tv moet echt uit staan, anders hoor ik de hele dag een piep. :(
Standby staan van apparaten is echt een crime.
Wat ook vreemd is, dat is dat ik niet bij een "ouderwetse radio" in de buurt moet komen.
Geluid doet heel raar, of de frequentie vliegt eraf. :')

Winkels vermijd ik het liefst. Vaak te harde muziek, waardoor ik me helemaal niet kan concentreren....
Kan totaal niet meer 2 dingen tegelijk doen, kop kan het niet bolwerken, heeft mede te maken met een ademstilstand vorig jaar.
Verder is mijn lichaam helemaal van het rabat, heb megasnel blauwe plekken, heeft dat ook met hooggevoeligheid te maken?

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:51

moretje: Ik hoor alles. Soms heel vervelend, soms ook erg handig :=

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 21:52

JorisDy schreef:
moretje: Ik hoor alles. Soms heel vervelend, soms ook erg handig :=

Kan me voorstellen ja :+

@ Kaatje77: blauwe plekken heb ik ook ontzettend snel. Geen idee of dat ermee te maken heeft.
Maar jeetje, jij bent wel ontzettend gevoelig geluid en muziek :(:)
Ik heb het meer in de zin van, dat ik de kleinste geluiden oppik en me daaraan irriteer.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:50

Oeh, ik kan ook niet uitstaan als collega's dan zeggen als je je zit te ergeren aan een bepaald nummer: " Nou, dan luister je toch niet" Kan moelijk mijn oren uitzetten....

Nog een heel irritant geluid: Van die apparaatjes die ongedierte met hoge tonen op een afstand moeten houden. Wat een rotherrie.... Kan me niet voorstellen dat een ander dat niet kan horen. Ik word er horendol van.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 23:57

kaatje77 schreef:
Ik kan bijna geen geluid hebben, hoge tonen geven me direct stekende koppijn.
Als iemand met gewicht door het huis loopt, dreunt het helemaal door in mijn lijf.
Kan je op een km afstand vertellen wie eraan komt. :+

Oh, dat rode knopje op de tv moet echt uit staan, anders hoor ik de hele dag een piep. :(
Standby staan van apparaten is echt een crime.

Yep, heb ik ook. Standaard gaat alles echt helemaal uit, die pieperij blijf je anders horen...
Ook kleine geluiden kunnen idd erg irriteren.
Toen ik dus een tijdje geleden alweer verstopte oren had en echt praktisch doof werd was dat eerder een zegen dan een vloek. O, wat was dat heerlijk rustig...
(en o, wat heb ik moeten wennen toen ze het weer deden, zelfs het 'geschuur' van mijn sweater tegen mijn broek deed pijn aan de oren :o )

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:45

Dat is wel heftig en enoying ja :(

Toch wel fijn al die ervaringen hier te horen en uit te wisselen.

Ik kan een week niet reageren, ga met vriend, hondje en paardjes op vakantie in Belgisch Limburg :)
Dus tot volgende week!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:51

Pluizebolpum schreef:
Yep, heb ik ook. Standaard gaat alles echt helemaal uit, die pieperij blijf je anders horen...
Ook kleine geluiden kunnen idd erg irriteren.
Toen ik dus een tijdje geleden alweer verstopte oren had en echt praktisch doof werd was dat eerder een zegen dan een vloek. O, wat was dat heerlijk rustig...
(en o, wat heb ik moeten wennen toen ze het weer deden, zelfs het 'geschuur' van mijn sweater tegen mijn broek deed pijn aan de oren :o )

Het is om me heen nooit echt stil. Maar als het te stil is (bv tijdens een stroomstoring ofzo). Dan krijg ik meteen een paniekaanval. Te stil mag ook weer niet, voel me dan zo ontzettend alleen en daardoor ellendig...

Prettige vakantie moretje.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:10

Moretje fijne vakantie, lekker genieten. :Y)

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:34

Dank jullie!