[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:23

p_ponypaard schreef:
Jha ik ben ook al aan het rondkijken... maar de nuvaring lees ik over dat 2 op de 100 vrouwen per jaar toch zwanger raken... best veel en ik kan me ook nog geen voorstelling maken met hoe ik dat ding in breng en weer uit krijg.....

Is heel simpel en er kan niks mis gaan. Nee hoor ben dik tevreden

_Tara_

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:27

Ik snap niet dat zoveel mensen bang zijn voor dat in en uithalen van de nuvaring := Het is een hele soepele ring waar je zo een vinger achter kunt haken en hem eruit kunt halen. Je vagina is ook niet een soort bodemloze put waarin je ze kwijt kunt raken ofzo :=

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:07

Poohbeer schreef:
Zijn er hier mensen met ervaringen met de 24+4 pil??
Ik ben momenteel aan de 3de pilsoort en wordt simpel van al die bijwerkingen. Klopt het dat je daar met de 24+4 minder last van hebt?

Ik gebruik m nu al een aantal maanden en naar volle tevredenheid! Sinds ik hem gebruik geen migraine meer gehad en mijn humeur is stukken beter! Ik ben er heel tevreden over tot nu toe!

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:02

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:10

ik zit te denken om over te stappen op een spiraaltje want de pil vergeet ik telekens weer dan lig ik in bed en denk ik onee he weer vergeten en kan ik er weer uit.
Maar hoe groot is een spiraaltje en hoe brengen ze die in?
Want als ik zo de reacties hier lees krijg ik het gevoel dat dat ding minstens 10 centimeter is en ze je half opnsijden en allemaal andere onsmakelijken ideen.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:13

Het spiraaltje is zo'n 2,5 cm lang.
Het inbrengen heb ik geen ervaring mee, aangezien ik onder volledige narcose was ;)

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:16

Dus je wordt wel verdoofd?
Voel je het daarna eigenlijk nog?
Is het zo dat je zolang je met dat spiraaltje rond loopt je het duidelijk voelt dat er iets "vreemds" in je zit?

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:18

In nederland word je normaal niet onder narcose gebracht geloof ik. Maar hier in duitsland vonden ze het blijkbaar nodig :')

Toen ik wakker werd voelde ik er helemaal niks meer van.
En nu nog steeds niet. Als je heel goed voelt zou je de draadjes (soort visdraadje) kunnen voelen zitten. Maar ik heb ze alleen aan het begin kunnen voelen, en verder niet weer.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:21

_Tara_ schreef:
Ik snap niet dat zoveel mensen bang zijn voor dat in en uithalen van de nuvaring := Het is een hele soepele ring waar je zo een vinger achter kunt haken en hem eruit kunt halen. Je vagina is ook niet een soort bodemloze put waarin je ze kwijt kunt raken ofzo :=

Ja daar ben ik ook altijd zo verbaasd over.... :?

Ik heb me daar geen seconde druk over gemaakt...

Veel mensen schijnen inderdaad te denken dat 'het' een bodemloze put is....

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:40

Paintlinger schreef:
_Tara_ schreef:

Ja daar ben ik ook altijd zo verbaasd over.... :?

Ik heb me daar geen seconde druk over gemaakt...

Veel mensen schijnen inderdaad te denken dat 'het' een bodemloze put is....

Dat zou wel heel eng zijn.
Ga je paal zitten op een extreem dunne paal zak je eroverheen en komt hij er via je mond weer uit.

Hihi sorry voor het nogal smerige idee het kwam gelijk bij me op.

Maar doen ze dat in nederland helemaal niet?
Zelfs niet de kleinste en lichste verdoving? (valium ofzo)
En moet je een doorverwijzing van je huisarts regelen of kun je ook gewoon zo een afspraak maken?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:54

Spiraaltje wordt in Nederland in principe door je huisarts geplaatst.
Echt heel pijnlijk is het niet, ok, lekker is anders, er wordt wat gewroet daar van binnen, maar het is best te doen.
Je kunt eventueel zelf ibuprofen van te voren slikken en er zijn geloof ik ook huisartsen die een wat sterkere pijnstiller voorschrijven, maar die had ik in elk geval niet nodig.

Ik heb inmiddels mijn tweede spiraaltje en wil niet anders meer.
Je moet het er met je huisarts over hebben, die schrijft een recept, moet je het ding zelf ophalen bij de apotheek en dan maak je een afspraak bij je huisarts als je ongesteld bent.
Die plaatst hem dan en klaar is klara.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:57

Marije_jiplover schreef:
Echt heel pijnlijk is het niet, ok, lekker is anders, er wordt wat gewroet daar van binnen, maar het is best te doen.
Je kunt eventueel zelf ibuprofen van te voren slikken en er zijn geloof ik ook huisartsen die een wat sterkere pijnstiller voorschrijven, maar die had ik in elk geval niet nodig.

Je moet het er met je huisarts over hebben, die schrijft een recept, moet je het ding zelf ophalen bij de apotheek en dan maak je een afspraak bij je huisarts als je ongesteld bent.

ik weet dat het moeilijk is, maar probeer ook zo ontspannen mogelijk te zitten daar.

hoe ontspannener jij daar zit, hoe gemakkelijker en pijnlozer het gaat

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:52

ik twijfel ook heel erg over een spiraaltje.. kun je als je wilt ook een doorverwijing krijgen?
En hoe gaat het plaatsten in zijn werk? Hoe lang duurt het?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:56

KylaLover schreef:
ik twijfel ook heel erg over een spiraaltje.. kun je als je wilt ook een doorverwijing krijgen?
En hoe gaat het plaatsten in zijn werk? Hoe lang duurt het?

ga anders eerst een gesprek met je huisarts aan, of het wat voor je is.

ik was met 10 a 20 minuten al weer buiten hoor

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:18

Marije_jiplover schreef:

Ik vind niet dat je kan zeggen dat het niet pijnlijk is, bij jou was het misschien niet pijnlijk voor mij was het echt heel erg pijnlijk, ik viel bijna flauw. Je kan het bij je huisarts laten plaatsen maar het kan ook in het ziekenhuis.

Ze meten eerst je baarmoeder, dan brengen ze een eendenbek naar binnen en vervolgens brengen ze het spiraaltje in je baarmoeder.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:19

iedereen ervaart het anders.
ik had er geen last van.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:59

Ik heb begrepen, dat tegenwoordig het plaatsen door de gynaecoloog niet zomaar zonder meer vergoed wordt.

Overigens zegt mijn huisarts, dat het plaatsen van een spiraaltje niet pijnlijk zou moeten zijn. Als het dat wel is, gaat er volgens haar iets mis, of is de plaatser niet kundig genoeg (dit zijn dus niet mijn woorden, maar die van mijn huisarts).
Ok, er kunnen omstandigheden zijn waardoor het pijnlijker uitvalt natuurlijk. En daisies, ik wil hiermee dus ook absoluut niet suggereren dat jij je hebt aangesteld ofzo, kennelijk waren bij jou de omstandigheden dusdanig dat het erg pijnlijk was.
En ik vond het ook zeker geen lekker gevoel.
Maar het was eventjes doorbijten en daarna was het over.
Ik kan ook alleen maar uit mijn eigen ervaringen spreken, maar ik heb niet voor niets een tweede laten plaatsen, juist omdat die eerste zo goed bevallen is.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:06

Marije_jiplover schreef:
Ik heb begrepen, dat tegenwoordig het plaatsen door de gynaecoloog niet zomaar zonder meer vergoed wordt.

Daar durf ik niets over te zeggen, maar ik weet wel dat niet elke huisarts spiraaltjes plaatst bij vrouwen die nog geen kinderen of eerdere spiraaltjes hebben gehad. Het lijkt mij dat het wel gewoon vergoed wordt als de huisarts je doorverwijst en dat moet in goed overleg toch meestal wel te regelen zijn denk ik.

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:20

heey, ik heb even een vraagje... Is het mogelijk dat ik mijn stopweek met een dagje verleng? Dat het dus 8 dagen zijn ipv 7? Want anders beland ik net in mijn stopweek 2 dagen voordat ik terugkom uit frankrijk, en ben ik dus ongesteld op de terugreis.
Ik bedoel dus dat ik de stopweek vóórdat ik op vakantie ga verleng.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:27

Nee je stopweek mag nooit langer zijn dan 7 dagen je kan dan beter voor je stopweek een week extra slikken bijv.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:37

Marije_jiplover schreef:

Overigens zegt mijn huisarts, dat het plaatsen van een spiraaltje niet pijnlijk zou moeten zijn. Als het dat wel is, gaat er volgens haar iets mis, of is de plaatser niet kundig genoeg (dit zijn dus niet mijn woorden, maar die van mijn huisarts).
Ok, er kunnen omstandigheden zijn waardoor het pijnlijker uitvalt natuurlijk. En daisies, ik wil hiermee dus ook absoluut niet suggereren dat jij je hebt aangesteld ofzo, kennelijk waren bij jou de omstandigheden dusdanig dat het erg pijnlijk was.
En ik vond het ook zeker geen lekker gevoel.
Maar het was eventjes doorbijten en daarna was het over.
Ik kan ook alleen maar uit mijn eigen ervaringen spreken, maar ik heb niet voor niets een tweede laten plaatsen, juist omdat die eerste zo goed bevallen is.

Ik snap wat je bedoelt. Maar naar mijn idee heeft mijn huisarts het kundig gedaan, alleen mijn lichaam accepteert het spiraaltje niet, of het zat niet goed. Vind het fijn voor je dat het bij jou wel goed aanslaat. Want ik kan dus niet aan de pil en geen spiraaltje, ga binnenkort de 24+4 pil proberen maar ben bang dat dat ook niet goed komt. Zou willen dat er iets is wáar ik wel tegen kan :)

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:41

Ik heb mijn huisarts vandaag gesproken en ik moet er dan voor naar de geneacoloog in het ziekenhuis.
Ik heb gelukig diclofenac en valium voor mijn schouder als pijnstiller dus dat neem ik dan van te vooren in.

Bedankt voor de reacties

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:05

savasan schreef:
heey, ik heb even een vraagje... Is het mogelijk dat ik mijn stopweek met een dagje verleng? Dat het dus 8 dagen zijn ipv 7? Want anders beland ik net in mijn stopweek 2 dagen voordat ik terugkom uit frankrijk, en ben ik dus ongesteld op de terugreis.
Ik bedoel dus dat ik de stopweek vóórdat ik op vakantie ga verleng.

Je mag je stopweek nooit verlengen, dat gaat absoluut ten koste van de betrouwbaarheid van de pil.
Wat je wel kunt doen, is de pil 1 week doorslikken, waardoor je niet hoeft te stoppen op vakantie, maar pas als je thuis bent.
Doorslikken kan eigenlijk altijd zolang als je uitkomt. Dus je slikt er minimaal 21, maar je kunt er 25 slikken, of 28, of als je wilt zelf 42, dat maakt in principe niet uit.
Let wel op, dit geldt alleen voor een 1 fasepil. Als je bijvoorbeeld een driefasepil slikt, zoals de trigynon, kun je ook wel doorslikken, maar alleen uit de laatste fase pillen.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:52

daisies schreef:
Ik vind niet dat je kan zeggen dat het niet pijnlijk is, bij jou was het misschien niet pijnlijk voor mij was het echt heel erg pijnlijk, ik viel bijna flauw. Je kan het bij je huisarts laten plaatsen maar het kan ook in het ziekenhuis.

Ze meten eerst je baarmoeder, dan brengen ze een eendenbek naar binnen en vervolgens brengen ze het spiraaltje in je baarmoeder.

je bedoeld dat ze eerst een eendenbek naar binnen brengen, anders kunnen ze niet meten.
zo maken ze de baarmoedermond wat breder en is meten gemakkelijker

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:07

Voor de ene is het verschrikkelijk pijnlijk, en bij de ander niet.
Jou pijngrens ( Daisies) ligt gewoon een stuk lager dan bijv die van mij en als die van Ketaki.

Iedereen ervaart het anders. Het was een vervelend gevoel vooral het inbrengen van de spiraal. Maar de rest viel reuze mee. Ook die dag weinig last van gehad. Maar er zijn ook veel meiden die er nog dagen last van hebben...

Je kunt helaas alleen je ervaring delen niet je pijn. Die ervaart iedereen anders. ;)